Natural horse-man-ship van pat parelli aanrader?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mies_dummy

Natural horse-man-ship van pat parelli aanrader?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 22:13

zoals de titel al zegt!
maar eerst even uitleg van mijn kant! ik wil een betere band met mijn verzorgpaarden en ben al een tijdje geintresseerd in NH. Nu heb ik de mogenlijkheid om dit boek te lezen. is het aan te raden?
ik ben nieuw met dit dus wil me eerst graag inlezen.

groetjes Michelle.

Muzefee

Re: Natural horse-man-ship van pat parelli aanrader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:15

Een aanrader ligt er helemaal aan of jij de manier van werken een fijne manier vindt. :) Een boek lezen is daarvoor wel handig, dan zit je niet gelijk ergens aan vast, maar kan je je wel verdiepen in de methode. :j

mies_dummy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 22:16

dankje wel!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:52

Er staan geen concrete oefeningen in, dus het hangt er vanaf wat je zoekt.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 01:16

Gebruik de zoekfunctie eens ;)

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 01:20

Ik ga hem komende donderdag live zien.
Dat is toch weer anders dan een boek.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 01:27

tamary schreef:
Er staan geen concrete oefeningen in, dus het hangt er vanaf wat je zoekt.

Er staan wel degelijk oefeningen in, heb je het boek zelf wel eens goed doorgekeken?
Vanaf pagina 150, onder het hoofdstuk "Techniques" vind je oefeningen.
Nee, de oefeningen die je ziet hebben niet de naam die de 7 games tegenwoordig hebben, dat gedeelte van het programma is later gekomen, maar de oefeningen zijn er niet minder waardevol door.

@ts, het boek is zeer zeker het doornemen waard. Het laat je zien hoe een paard denkt, het laat je begrijpen waarom een paard zo reageert zoals hij reageert. Maar ook het Parelli programma is constant in ontwikkeling, en als je bedenkt dat dit boek al ouder is, zul je misschien snappen dat ook Parelli zichzelf heeft ontwikkeld. Maar desalniettemin blijft het boek waardevol, en ik snap ergens niet dat je op bokt de vraag stelt of het de moeite is om door te nemen....A mind is like a parachute, it only works when it is open....

Verder is er genoeg info op het internet te vinden over het hele Parelli programma. Hij heeft een website: http://www.parelli.com
Parelli heeft zelfs een eigen Youtube kanaal, met de naam Parellitube. Daar kun je filmpjes vinden van leerlingen en ook tips van hemzelf hoe je dingen aan kunt pakken. Geeft je ook een idee wat het uiteindelijke resultaat zou kunnen zijn als je het programma volgt,

Persoonlijk vind ik Parelli een van de duidelijkste stappenplannen hebben op het gebied van de NH. Met garantie op succes, ongeacht je kennis, ervaring en talent. Als je maar openstaat, bereid bent om het programma echt op de letter te volgen voordat je zelf aanpassingen gaat doen of beslist om dingen weg te laten. Het werkt, als je de tijd investeerd die nodig is om bijv. een boek door te nemen, of te gaan oefenen met je paard. Je hele omgang met paarden gaat veranderen....en het ergste is, je kunt niet meer terug :D

En voor degenen die hem live gaan zien op de Equitana: heel veel plezier. Ik heb het programma al eens eerder gezien, het was een eyeopening experience. En het is echt heel leuk en zeer entertainend...

mies_dummy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 11:58

@cassidy hee bedankt voor deze goede uitleg!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:30

Cassidy schreef:
En voor degenen die hem live gaan zien op de Equitana: heel veel plezier. Ik heb het programma al eens eerder gezien, het was een eyeopening experience. En het is echt heel leuk en zeer entertainend...

De spanning is hier idd bijna onverdraagbaar -haha- Nog 2 nachtjes slapen ;)
Btw, ga jij niet naar Essen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:01

Nee, komt niet goed uit, zou de tijd wel hebben maar even serieuze pijn in mijn portemonnix...heb nogal wat kosten gehad de laatste maanden. Wel heel jammer want ik had er wel weer een keer heengewild.

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:58

scoxxx schreef:
Cassidy schreef:

De spanning is hier idd bijna onverdraagbaar -haha- Nog 2 nachtjes slapen ;)
Btw, ga jij niet naar Essen?

Wauw ga jij gewoon live hem aan het werk zien joh??
En daar weet ik niks van?? ;)
:wave:

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:03

wil ook even reageren hier, ben net pas begonnen met Parelli, was sceptisch eerst omdat ik op internet wat filmpjes had gezien waarin het paard zo ontzettend slaafs overkwam dat ik mijn bedenkingen had.
Uren lang dvd materiaal bekeken, en ik ging het begrijpen, het waarom, de logica in alles.
Gaan kijken bij vriendin die les kreeg, zelf een lesje genomen en aan de slag.
Dat is nu ongeveer 6 weken geleden denk ik en ik merk al zo veel verandering, en ik kan ivm werk en gezin nu maar 3-4 keer per week oefenen, bijna jammer,
ik kan niet wachten tot het langer licht is zodat ik de avond uren kan benutten.
En zoals Cassidy zegt, een boek is altijd de moeite waard, ook goed om te lezen zijn de boeken van Linda Kohanov, meer over de psyche van paard en mens maar erg leerzaam, sluit mooi op elkaar aan.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:08

Elmo, ga helemaal mee met jou! Ook pas mijn 3e Parelli-les gehad en er is echt een wereld voor me open gegaan! Ik begrijp mijn pony zoveel beter en zo kan je je ook gelijk veel beter verdiepen in bepaald gedrag. Ik voel me echt een beginner, na zoveel jaren in de paarden, maar ben érg blij dat ik deze eye-opener heb gehad! :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:14

toevallig kom ik net bij mijn vriendin vandaan die hier mee bezig is met haar bijna 4 jarige hengst.
Iedergeval stond ik ervan te kijken wat het paard voor respect heeft.
Ze is nu twee weken bezig.
Omdat ik er even was heeft ze er zelfs even opgezeten....voor het eerst!Paard was super braaf!
Het is niet helemaal mijn ding maar ik moet toegeven dat het vruchten afwerpt!

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:21

Je moet helemaal opnieuw beginnen eigenlijk, ik ben 48 heb wat cursussen van Emiel Voest achter de rug jaren geleden.
Maar dit heeft ons dichter bij elkaar gebracht, nu al.
dus ik ben ook heel benieuwd naar de weg die voor ons ligt,
mooie uitspraak die zeker voor mij geld is
when the student is ready, the teacher will present itself

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:32

Met het boek van Linda Kohanov kan ik dan weer heel weinig...
Maar fijn dat jullie allemaal hebben gezien en zelf hebben meegemaakt wat voor veranderingen je in je paard ziet als je het Parelli programma volgt.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:21

Cassidy schreef:
Maar fijn dat jullie allemaal hebben gezien en zelf hebben meegemaakt wat voor veranderingen je in je paard ziet als je het Parelli programma volgt.

IK heb een LB-EX die me dus nogal eens uitprobeert en zo af en toe zich ook geen raad met zichzelf weet, veel gaat nadenken, opslaan en zelf d'r eigen gang gaan. Als ik geen Parelli had gedaan was ik hier niet zo snel achter gekomen en had ik flinke problemen gehad. De lessen zijn confronterend, maar de laatste les was echt een enorme vooruitgang! Ik herken nu haar uitdrukking en gedrag als ze in zichzelf keert en kan haar er nu sneller uit halen. Ze moet bezig gehouden worden en vooral uitgedaagd. En op z'n tijd een leuk spelletje, dan zie je haar ook helemaal groeien. :)

Mijn merrie is 4, heb nog niet op haar gezeten en ben achteraf blij dat ik haar niet heb weggebracht te beleren. :D We hebben zoveel profijt van Parelli, de band hadden we al, maar het respect is zoveel gegroeid, ik zie ons over een tijdje echt wel lekker bezig zijn (hoewel mijn goede gevoel nu alweer terug is)!

mies_dummy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 17:42

wow die verhalen! ik kan niet wachten tot mijn boek binnen is! :D

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 11:59

mies_dummy schreef:
wow die verhalen! ik kan niet wachten tot mijn boek binnen is! :D

Boek is leuk, maar zal je niet helemaal brengen naar de kern van het echte Parelli-werk.
De snelste weg om de kern te vinden = les van een goede (Parelli)-instructeur.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:36

Geen enkel boek brengt je tot de kern van een methode.
Het boek leert je wel een heleboel over paardenpsychologie, en waarom een paard zo reageert zoals hij reageert.
En met name met verzorgpaarden (no offense) ben je misschien niet de enige die ermee omgaat, dus de echte oefeningen zoals ze in het programma voorkomen zouden voor het paard heel verwarrend kunnen zijn. Als jij namelijk Parelli gaat hanteren en een ander dat niet gaat doen, kan alles wat jij bij het paard bereikt hebt in een keer weer teniet gedaan worden.

Maar om je er er alvast in te verdiepen is het boek perfect.

mies_dummy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 19:49

ja ik ben vooral nieuwsgierig naar de methode, nou ja met mijn verzorgpaarden die staan op een kinderboerderij en de gene die er de leiding over heeft die is ook nieuwsgierig naar de methoden en wil er ook meer over weten en er komt eens in de zoveel tijd een ander verzorgster maar die poetst en rijd alleen (en uitmesten enzo natuurlijk) maar grondwerk en dergelijke doen alleen wij! en de andere medewerkers die geven ze eten mits ze dat ook niet vergeten want ze staan op een apart stuk waar geen ander mensen bij kunnen!

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:05

Als ik jou was zou ik het boek : Het paard als partner kopen.
Dit is een boek waarin diverse nh methodes beschreven zijn met oefeningen.
Het is een heel duidelijk en fijn boek.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 02:30

NEE!
Te commercieel, te hype en te blij.
Halverwege zijn show was ik al ingesukkeld, af en toe opgeschrikt door mijmerende pubers, die cadeautjes voor z'n verjaardag hadden meegenomen. -O-
Ik hou me maar bij Buck Brannaman. :evaw:

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 09:14

Wie heeft het hier over een show? TS vraagt of het de moeite waard is om een BOEK door te nemen. En een BOEK is geen SHOW.

Het paard als Partner is een overzicht van verschillende stromingen NH. Leuk voor het overzicht, maar echt leren doe je daarvan niets...
Het is trouwens volledig uitverkocht en kan niet meer besteld worden.
Als je echt interesse hebt, heb ik het eventueel tweedehands voor je liggen.