Bitloos met een backup, wie nog meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nachtlampje

Bitloos met een backup, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 23:39

Hoi allemaal,

na mijn avontuurtje van geheel bitloos rijden [VVDD] Rechtdoor. Nee, linksaf!
ben ik vandaag bitloos met een backup gaan rijden,
dus een indian bosal omgeknoopt tot sidepull met teugels, en daaronder een bit met andere, korte teugels.
De bit-teugels laat ik gewoon liggen, en ik rijd dan verder met de bitloos-teugels. En dan, wanneer hij even net wat koppiger is in het rechtdoor/linksaf probleem (ook bekend zijn de rechtsaf/rechtdoor, rechtdoor/omkeren etc etc problemen hier :o), neem ik ook even de bit-teugels op om hem net even dat zetje te geven in de kant die ik op wil.
Doen meer mensen dit? Als extra veiligheid en een net wat duidelijkere stuurmogelijkheid?

Arabesk

Re: Bitloos met een backup, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 23:41

de one rein stop installeren....... met bit kunnen ze ook gaan vliegen, dus een bit gaat niet je niet redden.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 23:45

Ik heb het niet over vliegen, tot nu toe heeft hij wat in het gelinkte topic staat verder niet gedaan en ik verwacht ook niet dat het terugkerend gedrag gaat worden, zoals het keren of niet willen afslaan. de one-rein-stop heb ik al uitgeprobeerd, maar daar reageert hij niet op. Hij rent gewoon met een scheef hoofd verder wanneer hij daar is op gericht. Daarnaast stopt hij met een bitje wel, hij kan vrij licht worden gereden. Daarnaast vraag ik wie dit nog meer doen, niet wat een andere oplossing is, want met de lessen die ik binnenkort hoop te kunnen nemen is het de bedoeling om aan zulke dingen te werken.

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 23:55

k rij zelf ook bitloos in allerlei vormen maar als k naar buiten ga dan pak k toch altijd de hackamore met korte scharen en een kitketting(welke wel los hangt dus geen constante inwerking)
just in case
zo heb k net ff wat meer te zeggen als ze weer eens de kolder in der 'kop' krijgt..

maar k ben er van overtuigd als een paard gaat en echt wil gaan dan gaat ie wat je er ook in of aan hangt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 00:00

Ik heb het nog niet gedaan maar ik vind het een heel goed idee.
Mijn fjord rijdt met bit ook goed maar gaat bitloos gigantisch aan de kletter. Parelli helpt niet bij hem... daar istie teveel fjord voor :+ , dus ik had bitloos al opgegeven.
Hij heeft ook zo'n spierspeknek die hij dan de lucht in steekt.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 00:04

Ja dat heeft de mijne ook :D
Wat je ook nog kunt doen, alleen vind ik dat wat minder, is bij emiel voest's shop een soort dingetje te kopen die je aan je bit en aan je touwhalster vastmaakt, en dan komt 80% van de druk van de teugels op je touwhalster terecht, en 20 procent op je bit :)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 00:08

Ja, ik reed mijn vorige paard jaren geleden op een touwhalster buiten. Ik deed dan daar onder mijn hoofdstel met bit. Was niet zo zeer omdat ik het nodig vond maar meer om van het bezorgde stalgenoten gerust te stellen. :)

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 00:16

De eerste keer dat ik naar buiten ging met touwhalster met mijn tinker heb ik ook het hoofdstel er onder gedaan. Nu rij ik haar buiten eigenlijk alleen op touwhalster, omdat ze hier gewoon super op reageerd! Met het friesje wat ik bijrij heb ik toevallig laatst voor het eerst met touwhalster buiten gereden, maar ook hier had ik haar hoofdstel er onder. Gewoon voor de zekerheid!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 13:12

Ik heb het ook bij mijn fjord als ik bitloos naar buiten wil. Hij wil nog wel eens net even harder in de teugels duwen als mij en met bit kan ik hem in geval van nood altijd omtrekken (tis hier erg druk met verkeer etc).
In de bak rij ik dikwijls met niets of touwtje om nek.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 13:44

ik rijd Banjer sinds kort definitief bitloos (Emiel Voest-hoofdstel, kin gekruist) en ik heb geen back up eronder hangen... als een paard wil gaan, dan gaan ze toch wel.. bit of niet...

Wat Arabesk zegt... de one rein stop, dat is een van de eerste dingen die je een paard moet leren wil je bitloos gaan rijden... :)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 13:46

In de tijd dat ik bitloos rond reed had het gros van de mensen om mij heen (incl ikzelf) nog nooit van een one rein stop gehoord. :o Nu lijkt het of ik hoog bejaard ben, dat valt wel mee. Dit is zo'n eh 15 jaar geleden.

Maar goed, t peerd was gewoon braaf dus nooit wat aan de hand geweest. :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:19

Ik heb alleen de allereerste keer dat ik bitloos wou proberen een hoofdstel eronder gehad. En een gewoon stalhalster erom gehangen.
Na 10 min. teugels van het bit afgehaald en de buitenrit heerlijk afgemaakt. Vrijheid geeft mijn paard blijheid^^

Natuurlijk kom ik buiten ook wel eens dingen tegen die heel eng zijn, maar ik blokkeer gewoon als ze om wilt draaien en dan meteen weer los. Corrigeren en loslaten. Anders hou je de spanning vast en kunnen ze ook niet meer naar voren.
En mocht het zelfs lukken om om te draaien (wat haar bij mij nog nooit gelukt is) dan draai je maar mooi nog een keer om en probeer je het nog eens.

En of het nou een bitloos hoofdstel of met bit is, het blijft een communicatiemiddel, geen dwangmiddel. Denk dat er ergens iets misgegaan is met het uitleggen wat de signalen betekenen? Je moet het paard net zoals met een bit, leren wat de druk betekent die ze voelen.

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 12:48

de one-rain-stop moet je paard echt hebben dat is zooo handig! Zonder die stop ben ik ander 1 keer anders zo rechtstreeks de sloot in gedenderd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:14

Banjer schreef:
de one rein stop, dat is een van de eerste dingen die je een paard moet leren wil je bitloos gaan rijden... :)

Ben ik het niet mee eens.
Dat zou impliceren dat een bit een rem is en dat is dus niet zo.
De ORS zou je dan ook met bit moeten 'installeren'.

De rem is de bereidheid van je paard om te stoppen of gas terug te nemen. En die bereidheid is afhankelijk van de verstandhouding tussen het paard en z'n ruiter.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:48

Ik ken de one rein stop pas sinds we interesse kregen in bitloos, NH, etc.... :o

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 13:16

JoviBan schreef:
Banjer schreef:
de one rein stop, dat is een van de eerste dingen die je een paard moet leren wil je bitloos gaan rijden... :)

Ben ik het niet mee eens.

Ik ook niet :D Ik rij al jaren bitloos buiten (> 10) en die one rein stop heb ik haar nog altijd niet geleerd, denk ook niet dat ik dat nog ga doen :')
Je moet je paard gewoon opvoeden, ook fjorden met speknekken kunnen worden opgevoed, je moet misschien wel wat meer overtuigingskracht meebrengen.....

Aibelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 12:09

Ik rijd met kaptoom met een bitje in en dubbele teugels. Dus een teugel aan de twee ringen aan de zijkanten van de kaptoom, en een teugel aan het bit. Omdat mijn paard nogal drammerig is en snel er vandoor wilt gaan, rijd ik nog steeds met bit in. We zijn het nu langzaam aan het afbouwen en het rijden op de kaptoom aan het opbouwen.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 02:13

als ik op buitenrit ga rijd ik het grootste gedeelte op een touwhalster, maar heb wel altijd een bit in. Het is niet mijn paard en er zijn momenten dat ze gewoon niet wil luiteren naar dat touwhalster, ik wil geen ongelukken maken