On the road to the horse 2011: Parelli, Cox, Anderson

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

On the road to the horse 2011: Parelli, Cox, Anderson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 17:51

Het afgelopen weekend werd in Amerika weer het kampioenschap paarden zadelmak maken gehouden.
Dit evenement met de titel "On the road to the horse" geeft deelnemers drie uur de tijd, verdeeld over drie dagen, om een paard dat voor die tijd nog nooit in aanraking geweest is met mensen, een zadel op te leggen, bit in te doen, er zelf op te gaan zitten, en aan het eind van de drie dagen een trailparcourtje met de paarden te rijden. Een jury bepaald uiteindelijk welke deelnemer wint.

Onder het toeziend ook van 8000 toeschouwers worden de paarden tegelijkertijd door de deelnemers getraind, in drie roundpens die in de arena staan. Zo is voor alle deelnemers het verschil in aanpak goed te zien, en gebeurt er niets achter gesloten deuren. Evenement was via webcast te volgen.

De winnaar van het evenement (RTTH) van dit jaar was Chris Cox. Pat Parelli en ook Clinton Anderson hebben dit evenement ook al een keer gewonnen.

Maar om even te laten zien dat je - ondanks NH benadering, ook weleens een onverwachtte reactie van het paard kunt krijgen, even een filmpje: Pat Parelli zat als eerste van de drie deelnemers in het zadel, maar het paard bokte en hij viel. Dit even ter illustratie dat je ook via de NH methode soms explosieve reacties kunt krijgen. Zou je dit ook krijgen als je wat meer tijd nam of kreeg? Misschien. Misschien niet.

http://www.youtube.com/watch?v=ug1a1zUtQwg

Nu kun je je afvragen waarom NH-ers als Parelli, Anderson en ook Cox aan een dergelijk kampioenschap meedoen, en daar antwoorden ze zelf hier op:

http://www.youtube.com/watch?v=vjnmwnQF ... re_related

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:21

Interessant :j. Al ben ik niet voor het in wedstrijdvorm gieten van NH, maar het is een menselijke eigenschap te willen concureren met soortgenoten....

Pat krijgt een ouwe kop :+

Justy

Re: On the road to the horse 2011: Parelli, Cox, Anderson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:48

En een grijze snor :+

Ik vind het een beetje dubbel... Ik zie er de voordelen van dat je drie verschillende methodes naast elkaar simultaan uitgevoerd ziet worden, maar de tijdsdruk vind ik dan weer eigenlijk haaks staan op wat de mannen normaal gesproken uitdragen. Wat zegt Pat ook al weer, take the time it takes so it takes less time? Daar lijkt me hier niet echt ruimte voor. En zo'n publiek is misschien ook weer een extra druk, waardoor de mannen misschien gespannener zijn dan ze normaal zouden zijn. Is dat zo goed voor die dieren?

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:44

Dat filmpje heb ik al gezien.
Het publiek begon te klappen,en toen begon het paard ook te bokken.
Maar denk dat als ze zo weinig tijd hebben, en alles zo snel gaat, dat het
paard dan ook wel een explosieve reactie gaat geven.
Ben er trouwens niet zon fan van dat ze dit soort dingen doen,want ik vind het
eigenlijk veel te snel gaan voor het paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 23:39

Justy schreef:
Wat zegt Pat ook al weer, take the time it takes so it takes less time? Daar lijkt me hier niet echt ruimte voor. En zo'n publiek is misschien ook weer een extra druk, waardoor de mannen misschien gespannener zijn dan ze normaal zouden zijn. Is dat zo goed voor die dieren?

Het publiek krijgen die paarden in die drie dagen vaak genoeg te horen, daar hebben ze uiteindelijk weinig aandacht meer voor.

Verder geloof ik dat het "take the time it takes so it takes less time" meer gestoeld is op de eerste keer in één keer goed aanpakken van dingen die je tegenkomt, ipv iedere keer weer voor een probleem komen te staan omdat je het de eerste keer niet goed hebt aangeleerd.

Zoals hij zegt: we hebben zo weinig tijd om dingen te doen, maar we hebben wel tijd om dingen iedere keer over te doen. Doe het in een keer goed, kost het je minder tijd.

Parelli bedoelt met dit gezegde niet dat je alles maar onnodig lang moet uitsmeren. In een ander forum werd gediscussieerd over de manier van zadelmak maken van Gert van den Hof, en dat hij de paarden overdondert (filmpje waar het over ging is prive gezet, maar er valt op Youtube genoeg te bekijken), in dit geval zie ik in wedstrijdverband hetzelfde, maar dan met NH sticker....

Verbaasd me dat er nog geen Parelli-bashers in dit topic zijn gesignaleerd. Na het filmpje met Catwalk wemelde het er van....:x

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 12:29

Citaat:
Het publiek krijgen die paarden in die drie dagen vaak genoeg te horen, daar hebben ze uiteindelijk weinig aandacht meer voor.

Ik bedoelde niet de paarden maar de mensen :D Als er een paar duizend man op je staan te kijken of jij als eerste op het paard weet te gaan zitten, dan ligt er toch druk op. Ik weet wel dat deze mannen gewend zijn aan publiek, maar ik vraag me toch af in hoeverre het een rol speelt... Het lijkt me moeilijk om niet te verzanden in het gevoel van 'ik moet de concurrentie verslaan' en je te laten meeslepen door dat gevoel en zo toch iets teveel druk op het paard te leggen, meer dan je normaal zou doen.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind dat het er heel netjes aan toe gaat. Maar voor mijn gevoel is het zo tegenstrijdig met het principe van 'het paard de tijd geven aan dingen te wennen' en 'het moet vooral leuk zijn voor beide partijen'. Het kan best, maar wat nu als zo'n paard aangeeft dat hij het echt niet ziet zitten? Ik ben benieuwd wie van de drie er dan zo eerlijk zou zijn om op tijd te stoppen. Hopelijk alledrie. Maar tijdens zo'n wedstrijd lijkt me dat toch lastiger, omdat er hoe dan ook ego mee gemoeid is...

Overigens werd Parelli al gebashed bij het YT-filmpje :+ Ach ja, hoge bomen vangen veel wind zullen we zeggen.

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 12:41

Het filmpje doet het niet meer ivm auteursrechten. Heb wel een ander filmpje op YT gezien en daar zag je het paard goed bokken.
Vind het idd een beetje raar dat er een competitie zadelmak maken is. Hoezo, je legt er druk op.....

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 12:46

helaas is het 1e filmpje niet meer zichtbaar.
iemand een linkje van een werkend filmpje?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 13:29

Zegt Pat niet zelf altijd 'prior preperation prevents poor performance'?

Je moet gewoon niet willen bewijzen in zo'n korte tijd dat je een paard zadelmak kunt krijgen. Paarden zijn onderling ook zo verschillend dat je sowieso geen eerlijke vergelijking krijgt. Bovendien wat heeft een paard er nou aan dat hij gebruikt wordt voor zo'n wedstrijd.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 13:37

timokyana schreef:
helaas is het 1e filmpje niet meer zichtbaar.
iemand een linkje van een werkend filmpje?

http://www.youtube.com/watch?v=Iak3DOOGkSM

Het filmpje waar Pat er af werd gegooid is, vanwege copyright, verwijderd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 14:21

Helaas is de val Parelli op bovenstaande link niet zo goed te zien, wel heel mooi om te zien hoe Chris Cox er voor het eerst opstapt.

Onderstaand een link naar een interview met Pat Parelli aan het eind van RTTH 2011. Hij heeft het paard gekocht waar hij mee gewerkt heeft.

http://www.youtube.com/watch?v=DK9t0EM0 ... re=related
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 02-03-11 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 14:23

Arabesk schreef:
Bovendien wat heeft een paard er nou aan dat hij gebruikt wordt voor zo'n wedstrijd.

Nou, om te beginnen krijgt hij een betere start bij het zadelmak maken dan menig ander paard in de USA. Ook al is het nu onder tijdsdruk, en onder het toeziend ook van duizenden toeschouwers.
En nog een voordeel: als paard heb je grote kans heel goed terecht te komen. Parelli heeft het paard gekocht waar hij mee gewerkt heeft, en dat doet hij niet zomaar.

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 14:34

Jammer dat het filmpje het niet meer doet.
Wel bijzonder dat hij het paard heeft gekocht na afloop.
Ja en over dat parelli eraf gebokt wordt. Geeft voor mij alleen maar een geruststelling dat hij ook maar een mens is.

La_ruette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 14:41

Ik ben van mening dat als je een paard gaat beleren in wedstrijdvorm, je te gefocust bent op "winnen"en niet op het paard in kwestie. Ik keur het af, zijn ze gek geworden?

Edit: Een paard is niet competitie gericht en de mens wel, ik vraag me af of dat wel goed werkt. Verder zijn er natuurlijk 10000den paarden die het slechter hebben en zou het mooi zijn als ze goed terecht komen. Maar het valt me tegen van de NHers!

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 14:44

Wat zou er met deze paarden gebeurd zijn als ze niet hadden mee gedaan?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 14:52

Tsja.. Dubbel. Aan de ene kant krijgt zo'n paard natuurlijk een hele goeie start... Aan de andere kant vind ik de tijdsdruk een groot nadeel. Idd; wat als t paard t niet ziet zitten? Als t er nou net zo eentje is die heel veel tijd nodig heeft?

En weer van een andere kant bekeken... Deze mannen weten als geen ander hoe je op vriendelijke doch duidelijke wijze respect kun krijgen van t paard, hem kunnen tonen dat zij onbetwist de leider zijn zonder een hoop drama. En vanuit die basis kun je heeeeel veel met een paard. Als hij je vertrouwt en respecteert als leider.... Maar blijf me afvragen of die tijdsdruk nou zo ideaal is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 15:27

Inky_devil schreef:
Jammer dat het filmpje het niet meer doet.
Wel bijzonder dat hij het paard heeft gekocht na afloop.
Ja en over dat parelli eraf gebokt wordt. Geeft voor mij alleen maar een geruststelling dat hij ook maar een mens is.

De zwaartekracht heeft voor de guru's dezelfde werking als voor een ander hoor. Waarom zou je hem anders zien dan als "mens"?

Over het feit dat NH-ers meedoen aan dergelijke competities: ook NH-ers kunnen niet van lucht leven en zijn geen filantropische instellingen. Voor hen is dit de mogelijkheid om hun methode te promoten, om te laten zien hoe zij een paard zadelmak maken. En als je de interviews in het eerste bericht in dit topic hebt bekeken, zul je ook zien dat het paard daar toch echt voorop staat. Dus nee, ze zijn niet gefocusd op het winnen. Ze zijn gefocussed op het paard.

Over het stoppen als het niet gaat: ik heb een aflevering van RTTH op DVD staan (helaas uitgeleend) waarin Clinton Anderson een paard treft dat qua character niet zo bij hem past. En op een gegeven moment stopt hij er dan ook mee voor die dag. Gewoon omdat hij merkte dat hij niet meer tot het paard doordrong. Dus ja, ook dat gebeurt.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 02-03-11 15:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 15:28

Inky_devil schreef:
Wat zou er met deze paarden gebeurd zijn als ze niet hadden mee gedaan?

Het zijn paarden die nog nooit in aanraking zijn geweest met de mens.
Slachten mag niet in de USA, dus ze zullen dan wel snel - net als alle uit het wild gevangen mustangs van het BLM, met -tig duizenden in een paddock ergens staan te verpieteren.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:30

Ik heb er geen probleem mee, de manier waarop gaat met rust en kalmte en de heren in kwestie weten precies wat ze doen. Deze wedstrijd vind al vele jaren plaats en laat goed zien dat je met rust en kennis van zaken een paard in hele korte tijd zadelmak kan maken en zijn vertrouwen kan winnen. Iets wat heel veel andere ruiters nog niet in een tijdsbestek van maanden/ jaren voor elkaar krijgen.
Het wedstrijd element voegt een soort van tijdsdruk toe, maar veel van de deelnemers aan dit soort wedstrijden zullen geen dingen doen die niet mogelijk zijn, en inderdaan soms stoppen als het niet gaat. In de Western Horseman staan deze wedstrijden vaak beschreven en dat is erg leuk om te lezen hoe de "horsemen" er mee omgaan.
Op de ranches gaat het niet veel anders; in korte tijd zadelmak en na een paar rondjes ( dagen) roundpen er op uit de wijde wereld in.
De "echte" cowboys doen het vaak op die manier, soms zelfs in een hele kudde waarbij binnen een paar uur tijd alle colts gezadeld en bereden worden door een aantal cowboys die er compleet met chaps, sporen enz. opstappen. De stress bij de paarden is minimaal omdat ze in een groep zijn en binnen een paar dagen wordt er al op gereden. Er gebeuren zelden ongelukken en de paarden houden er geen trauma aan over, wat dus bij mensen met minder kennis vaak wel eens anders is. Men heeft op de ranches geen tijd om weken daarmee bezig te zijn, dus zo raar zijn de drie dagen niet.
Je kan het NH noemen, maar op veel ranches is dit de "normale" gang van zaken en noem ik het gewoon " horsemanship" (niks "natural, maar gezond verstand) ;) 8-)

Colt starting:
http://www.youtube.com/watch?v=Ue2YpHYrKc4
http://www.youtube.com/watch?v=G-12VuJdlmw Smokie Brannaman ( de broer van Buck) komt in juni in Zeeland voor een 4 daagse clinic, o.a. colt starting. http://www.youtube.com/watch?v=G-12VuJdlmw
Ik kwam dit via via tegen en is misschien wel interessant voor sommigen hier.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 15:38

ElCid schreef:
.
Je kan het NH noemen, maar op veel ranches is dit de "normale" gang van zaken en noem ik het gewoon " horsemanship" (niks "natural, maar gezond verstand).

Dan vraag ik me af wat jij onder natural horsemanship verstaat. NH kun je doen als je je paard in een stal hebt staan, met bit en boomzadel rijdt, een deken opdoet en aan wedstrijden deelneemt (al dat niet paarden zadelmak maken). David O'Connor en zijn vrouw Karen (Olympische medaillewinnaars) "doen" ook aan Parelli. NH is communicatie met je paard, en echt niet meteen bitloos, boomloos, dekenloos, spoorloos je paard houden of met hem werken. Het is je verdiepen in de manier waarom een paard zo reageert zoals hij reageert. Met touwhalster, leadrope en stokje, of op de cowboy manier.

Verder schaar ik Buck Brannaman en zijn broer ook onder de NH-ers...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:55

Ik zie dit niet zo zeer als wedstrijd, althans ik denk dat het meer een "vriendschappelijke" demonstratie is om te laten zien aan het publiek hoe hun in een korte tijd toch een paard zadelmak kunnen krijgen. En voor de show wordt er dan een winnaar gekozen. Ik vermoed dat deze mannen die insteek hebben en niet zozeer een wedstrijd sport willen maken van zadelmak maken of dit willen promoten. Ik neem aan dat er naast deze bekende heren ook geen andere trainers meededen?

Mooi om te zien en dat Pat er wel eens naast ligt.. tja waarom niet? Dat gebeurt nou eenmaal iedereen wel eens. Ik ben wel benieuwd naar de te behalen resultaten met een nederlands of duits warmbloed paard, al geloof ik zeker dat het ze daarmee ook wel zal lukken.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:00

Justy schreef:
Ik bedoelde niet de paarden maar de mensen :D Als er een paar duizend man op je staan te kijken of jij als eerste op het paard weet te gaan zitten, dan ligt er toch druk op. Ik weet wel dat deze mannen gewend zijn aan publiek, maar ik vraag me toch af in hoeverre het een rol speelt... Het lijkt me moeilijk om niet te verzanden in het gevoel van 'ik moet de concurrentie verslaan' en je te laten meeslepen door dat gevoel en zo toch iets teveel druk op het paard te leggen, meer dan je normaal zou doen.

Eigenlijk vind ik dat juist interessant :j
aan de ene kant vind ik dit te ver gaan (paarden inrijden voor een publiek), aan de andere kant is het wel super interessant om te zien hoe dit soort grote namen zich stand houden onder druk. Houden ze zich nog aan hun eigen principes? Kunnen ze tegen de druk die er op ligt. Eigenlijk is dat exact hetzelfde als met elke andere wedstrijd (dressuur, springen etc). Het geeft een uitvergroting weer van de manier waarop je normaal met je paard omgaat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 16:00

Het zijn ieder jaar andere trainers die meedoen. En het gaat idd alleen maar om drie trainers, meer doen er niet mee.

*Edit: I stand corrected...er is een jaar geweest dat er 4 meededen.
Winnaar vet gemaakt.

2003 - Curt Pate, Josh Lyons, Clinton Anderson
2005 - Craig Cameron, Clinton Anderson, Van Hargis
2006 - Van Hargis, Martin Black, Craig Cameron, Stacy Westfall
2007 - Chris Cox, Stacy Westfall, Clinton Anderson
2008 - Mike Kevil, Tommy Garland, Ken McNabb, Chris Cox
2009 - John Lyons, Tommy Garland, Richard Winters
2010 - Richard Winters, Craig Cameron, Ken McNabb
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 02-03-11 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:04

@ Cassidy: Inderdaad, voor mij is dat dus "horsemanship" ; de term "natural" heb ik sowieso nooit begrepen. Volgens mij is dat nl. gewoon een paard in het wild, zonder mens ( ruiter), halster, zadel,etc. . "Natural" en "horsemanship" is een "contradiction in terms" . Zo gauw er nl. een "man" met een paard bezig is, is er niks "natural" meer. Ik doe dus "horse-man-ship" , volgens mij ook de term die Parelli gebruikt, dat iedereen daar opeens het woordje "natural" voor moet zetten of nog erger "paardenfluisteren" :r is een soort modegrill. Horsemanship bestaat als zolang er paarden en ruiters zijn. Bill Dorrance is een van de groten en grondlegger van de manieren waarop een Parelli, Cox, etc. met paarden werken, die noemde het ook niet "natural". De manier waarop de Indianen paarden reden was ook Horsemanship ( en een stuk meer "natural" dan wat men daar tegenwoordig onder verstaat ;) ).

De term Natural heeft dus niks met natuurlijk/ natuurgetrouw te maken, maar met gezond verstand. Op die manier vertaald kan ik het begrijpen, maar niet als het letterlijk vertaald zou worden. Jammer genoeg beschikt niet iedereen ( die met paarden omgaat) over gezond verstand en paardenkennis, dus wordt NH als iets aparts gezien terwijl het i.m.o. de enige manier is om met een paard om te gaan. Ik rijd met bit, boomzadel, de paarden staan onder dekens en krijgen soms ijzers voor een show of voor de sliding stops, maar ze wonen wel altijd buiten met een inloopstal, krijgen vrijwel onbeperkt ruwvoer en hun krachtvoer verdeeld over 7 porties per dag. Daarmee kan ik iets natuurlijks benaderen, maar zo gauw ik er op ga zitten met of zonder boom(loos) zadel of zonder zadel, er een bit of bitloos hoofdstel, halster of wat dan ook aanhang is er niks "natuurlijks" meer aan. Vandaar dus "horse-man-ship" ;) 8-)

La_ruette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:29

Ik ben het met je gedachtegang eens ElCid. Als je aan "natural" horsemanship wil doen zou je het beestje toch in het wild moeten laten leven.. Maar goed het is nu eenmaal een term die een bepaalde vorm van omgang met paarden aan duidt. Maar als je er diep over nadenkt is het berijden van een paard niet natuurlijk. Althans niet voor een paard.