Wat is Natural Horsemanship?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Kaira_

Wat is Natural Horsemanship?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 15:34

Hee bokkers,

Tja het klinkt misschien een beetje mijn titel :o
Maar ik heb wel vaak filmpjes en foto's gezien van NH, en vind het zo ontzettend mooi :)
Maar ik wil graag weten, hoe je het aanleert, wat het precies allemaal inhoud en wat jullie inspiratie was om ermee te beginnen? :)

Arabesk

Re: Wat is Natural Horsemanship?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 21:22

kijk eens in mijn profiel :j

_Kaira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 21:40

Arabesk schreef:

Echt waar, ontzettend veel respect! :j
Ik wil dit zó graag, maar ik denk dat ik er het vertrouwen niet voor heb in mijn paard om er zonder iets op te gaan zitten, en ik zou het niet eens mogen van mijn staleigenarresse |( Het hoogtepunt is bij ons dat je MET cap erop gaat zitten zonder zadel met een halster en halstertouw gespannen als teugels..

Ik ben er wel heel erg van om eerst een band op te bouwen en dan pas te gaan werken, inwerken enz. maar dat plaatje onderaan jouw profiel spreekt me wel heel erg aan en ik vind dat je hier volkomen gelijk in hebt :j

Maar.. bij ons op stal zou dat nooit mogen, hier in de buurt nergens trouwens, in de wei erop springen en een rondje gallopperen, nee rijkleren aan, cap op, zadel erop, aansingelen, bit in.. Maar dan zou ik ervoor moeten kiezen zónder paarden te leven en dat kan ik op dit moment gewoon niet.. ;( Mijn verzorgpaardje is mijn enige échte afleiding..

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 21:50

Vind jouw profiel zo briljant arabesk! Wilde je er al een keer over pb-en maar mn batterij hield er toen mee op :')

tsja, wil niet beweren dat ik echt aan NH ''doe''. Probeer gewoon op een zo vriendelijk mogelijke manier met mn beessie bezig te zijn... Als ik hem kan opstellen zonder halster, waarom zou ik t dan evengoed altijd met halster doen? Als we plezier hebben los in de bak, waarom zou ik m dan aan een touwtje houden? Mijn ''inspiratie'' was een merrie die ik een paar jaar geleden verzorgde, die liet zich niet longeren... Zou het wel kunnen, maar was elke keer drama. Heb toen een boek over grondwerk aangeschaft en ben aan de gang gegaan... En de merrie knapte binnen no time enorm op, bleek een ontzettend werkwillig paard te zijn waar ze eerst alleen maar stond te klieren en te draaien...
Dus voor mij komt het er vooral op neer dat ik probeer om dingen netjes te vragen ipv ze af te dwingen en het paard de gelegenheid te geven om zelf de oplossing te bedenken... Kan best proberen om alles te eisen met een hoop machtsvertoon, maar denk dat poown het daar ook niet erg mee eens zal zijn, die gaat gewoon in staking :') Ik vind het iig heerlijk om lekker relaxed bezig te zijn op die manier! Nooit een gefrustreerd paard dat aan alle kanten maar gedwongen wordt, maar een paard dat er zelf voor kiest om met mij samen te werken :j Althans, werken... Hij is 1,5 dus t is voornamelijk een beetje aanrommelen en leuke dingen doen :+

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:46

Gaaf profiel arabesk!
Ik doe zelf ook aan nh, en nh is
een manier van omgang met je paard.
Er zijn trouwens ook wel meerdere manieren binnen nh.
Je hebt,gewoon nh zeg maar wat ik doe, je hebt parelli, hempfling en nog wel veel meer.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 16:41

Wat Arabesk in haar profiel heeft staan, is Natural Horsemanship, en nog een stukje erbij, namelijk het Natural houden van het paard. Maar Natural Horsemanship betekend niet automatisch je paard 24 uur/ 7 dagen in de week, 365 dagen in het jaar op het land te hebben staan, natuurlijk te bekappen, zonder deken te werken, bitloos, boomloos en spoorloos te rijden.

Natural Horsemanship is je verdiepen in paardenpsychologie en begrijpen waarom een paard zo reageert zoals hij reageert, en daarop in te leren spelen. Op een manier die het paard begrijpt.
En is te combineren met dekens op je paard, met boomzadels, bit in, ijzers onder zijn hoeven, wedstrijd gericht trainen, en hem niet het hele jaar door buiten op het land te hebben staan.

En alle gradaties daar tussen in.

Er zijn Olympische ruiters die NH meenemen in hun omgang met het paard. Ga maar googlen op David O'Connor in combinatie met Parelli. Die wedstrijdgericht trainen en Olympisch goud naar huis komen.

Voor het gemak hier even een filmpje tijdens een Parelli demonstratie. David O' Connor en zijn vrouw Karen O'Connor (op het andere paard) zijn beide winnaar van Olympische medailles en goed bevriend met Pat Parelli.

http://www.youtube.com/watch?v=ImzUgnhV-EU

Mijn ispiratie om ermee te beginnen was het bezoek aan een clinic van Pat Parelli in Wanrooy, volgens mij was dat 1997?
Ik ben me er steeds meer in gaan verdiepen, en uiteindelijk wordt het je zo eigen dat je niet anders meer kunt of wilt.

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:14

"Definitie van Natural horsemanship
Narural horsemanship is gesteund op wederzijdse communicatie, begrip en psychologie. Men maakt absoluut geen gebruik van allerlei mechanische hulpmiddelen, angst of intimidatie.

Natural horse-man-ship ontleedt Pat Parelli als volgt:

Natuurlijk is niet hetzelfde als normaal (dit is wat iedereen doet omdat iedereen het doet). Natuurlijk wil zeggen vanzelfsprekend, instinctief en intuïtief. Een natural horseman speelt met zijn paard alsof alles vanzelf lijkt te gaan.

Bij natural horsemanship denkt men progressief en staat men open voor nieuwe technieken (voortdurend bijleren en evolueren in de positieve zin) om aldus greep te krijgen op de totaliteit van het paard. Iedere oefening of "spel" maar ook de achterliggende gedachte maakt hij los, gaat elk aspect van het spel isoleren (splitst het op in kleine stapjes) om dan later alles opnieuw te reorganiseren. In natural horsemanship gaat men assertief (niet agressief) en zachtmoedig maar streng en consequent om met het paard.

"Ship" wijst op de relatie paard-mens. Men ziet het paard als een levend wezen dat anders denkt dan de mens. Paarden willen zich veilig en comfortabel voelen. Alles wat tegen deze begrippen ingaat, betekent voor de paarden angst en stress. Pat Parelli probeert ons paarden te leren begrijpen. Als wij ze begrijpen gaan we anders reageren en verstaan ook de paarden ons beter. Het paard wordt dan een partner, er is wederzijds vertrouwen. Door die speciale verstandhouding beleeft het paard en de mens meer plezier met elkaar en de band met het paard wordt alsmaar sterker. Sterker dan het dikste touw!"

Bron: http://www.1001tips.be/vrije-tijd/paard ... arelli.asp

Staat nog meer leuks op! :o

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 18:19

_Kaira_ schreef:
Arabesk schreef:

Echt waar, ontzettend veel respect! :j
Ik wil dit zó graag, maar ik denk dat ik er het vertrouwen niet voor heb in mijn paard om er zonder iets op te gaan zitten, en ik zou het niet eens mogen van mijn staleigenarresse |( Het hoogtepunt is bij ons dat je MET cap erop gaat zitten zonder zadel met een halster en halstertouw gespannen als teugels..

Maar is de Arabesk-versie ook wat jij wil?
Wat wil je?? Dat is de eerste vraag en pas wanneer daar een ander antwoord op komt dan: "dat weet ik niet", pas dan kun je verder.

Niks tegen Arabesk verder, even voor de duidelijkheid. Ik ken haar persoonlijk en ook haar drijfveren maar is dat hetzelfde als wat JIJ wil?
NH heeft heel veel gezichten, versies, uitvoeringen en oplossingen. Allemaal hebben die overeenkomsten, verschillen en soms ook parallellen. Wat wil JIJ ermee? Wat kan JIJ ermee? En dan vooral: Waarom?? Voor wie?? Welk doel?? Welk belang??

Zonder zadel en op een halster op je paard zitten heeft bar weinig met NH te maken, maar alles met opvoeding, of zo je wil, africhting. Die cap is daar verder een persoonlijke invulling van, die ook weer helemaal niks met NH maar juist wel alles met veiligheid te maken heeft. Kortom, scheid eerst de hoofdzaken eens van de bijzaken. Dat zal je al moeite genoeg kosten, aangezien die bijzaken te vaak promoveren tot hoofdzaak en men vervolgens totaal uit het oog verliest waar het daadwerkelijk om gaat.

_Kaira_ schreef:
Ik ben er wel heel erg van om eerst een band op te bouwen en dan pas te gaan werken, inwerken enz. maar dat plaatje onderaan jouw profiel spreekt me wel heel erg aan en ik vind dat je hier volkomen gelijk in hebt :j

Maar.. bij ons op stal zou dat nooit mogen, hier in de buurt nergens trouwens, in de wei erop springen en een rondje gallopperen, nee rijkleren aan, cap op, zadel erop, aansingelen, bit in.. Maar dan zou ik ervoor moeten kiezen zónder paarden te leven en dat kan ik op dit moment gewoon niet.. ;( Mijn verzorgpaardje is mijn enige échte afleiding..

Leg eens uit wat er zo heilig is aan die band, en dan vooral aan het opbouwen daarvan. Gebrek aan inzicht in het herkennen van de grenzen?
Ik had mijn paard drie dagen toen ik zonder zadel, op een halster met enkel touwtje door het bos struinde. heeft niks met "band opbouwen" uit te staan. Domweg je paard lezen en begrijpen wat die je verteld. Wanneer jij dat onder "band opbouwen" wil verstaan, dan is dat jouw verwoording daarvan, maar niet per se DE verwoording.........

Tot slot: wanneer de omgeving waarin je bezig bent zich er niet voor leent, dan heb je inderdaad twee opties:
1) je gedraagt je binnen de geldende regels, maar dan HEB je tenminste iets te doen met paarden.
2) De volgt je eigen regels, wat in jouw geval betekent: voorlopig geen paarden meer.

Mijn advies: Vergeet NH voorlopig in de uitvoering. Doe wat WEL binnen de geboden mogelijkheden past en verdiep je ondertussen verder in de omgang met paarden. Dan zul je vanzelf ontdekken dat er ook binnen de beperkte ruimte die je wordt geboden, mogelijkheden zijn om het toe te passen, zelfs zonder dat het opvalt. De ECHTE NH valt namelijk niet op voor de gemiddelde paardenbezitter, daar is het veel te suptiel voor..........

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 18:37

Wat is dit nou weer voor belachelijke Arabesk-bashing -:(-

Er staan LINKJES in mijn profiel naar websites van anderen met uitleg en filmpjes over grondwerk, daar zit helemaal NIETS van mij persoonlijk bij :(

Ikke je heb dus niet eens de moeite genomen om in mijn profiel te kijken. Je baseert je inhoudsloze geroeptoeter op wat je ooit een keer gezien heb toen je per ongeluk op mijn profiel klikte. _-:(
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 02-03-11 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 18:38

De foto's ook niet? Stallen versus gevangenis, Kat in een krat versus stal?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 18:40

Cassidy schreef:

Dat heeft niets met NH te maken, aangezien bijv. parelli himself z'n paarden ook op stal/ijzers en onder dekens zet.

EsLoveHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 18:43

Het lijkt mij heel gaaf om te doen!!!!!!!
Ik kijk wel eens naar filmpjes, heel mooi om te zien!!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 18:44

Je zegt dat er niets persoonlijks van je in je profiel staat. De foto's zijn bij mijn weten wel van jou, inclusief het hele verhaal erbij van kat in krat wat in een topic hier op bokt heeft gestaan. Dat komt echt niet bij anderen vandaan, dat heb je zelf geschreven.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 18:48

Cassidy schreef:
Je zegt dat er niets persoonlijks van je in je profiel staat. De foto's zijn bij mijn weten wel van jou, inclusief het hele verhaal erbij van kat in krat wat in een topic hier op bokt heeft gestaan. Dat komt echt niet bij anderen vandaan, dat heb je zelf geschreven.

Dát deel gaat over huisvesting en bla bla bla, niet over NH, niks over grondwerk of wat dan ook.

Mijn profiel begint met twee linkjes met daarin verwijzingen naar sites over NH en daarmee basta. De rest is voor de liefhebber en daar verwees ik ook niet naar. :7

Goh jammer dat dit topic nu verplaatst naar 'zeiken over Arabesks profiel'. Ik voel me niet geroepen om me te verdedigen, maar kon het niet laten even voor mezelf op te komen hier.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:00

Ik zie geen arabesk-bashing eigenlijk hoor.. Gewoon iemand die jouw profiel als uitgangspunt gebruikt en iemand die daarop inhaakt?

Anyway, vind iig dat ikke t mooi verwoord heeft, het uitvogelen van wat je zelf wil ed :j

En band opbouwen.. Tsja, wat is een band opbouwen? Ging ik ook voor hoor, toen k mn veulie kocht. Maar heb t penny-achtige(om t zo maar ff uit te drukken) ervan al een tijdje geleden losgelaten. Die band zie ik vandaag of morgen wel een keer voorbij schuiven. Vooralsnog is de band die we hebben (en waar ik eigenlijk ook heel tevreden over ben) dat hij mij volledig vertrouwt, als ík zeg dat t m niet opvreet, dan gelooft ie me (en als ie zn twijfels blijft houden banjert ie er evengoed langs, maar verstopt zich daarbij wel achter mij voor t geval zo'n onschuldig ogend hekje tóch mocht aanvallen hihi). En natuurlijk komt hij nu op een leeftijd dat hij gaat kijken of ie stoerder is dan ik.. Dan ben ik heel blij dat anderen voor mij t wiel al hebben uitgevonden en dat ik gebruik kan maken van hun kennis om dat op een correcte manier op te lossen/de kop in te drukken. Maar dat lukt niet als ik een band wil zoals ze in de Penny worden omschreven :+ Denk idd dat je moet uitgaan van vertrouwen en leiderschap, die band komt vanzelf...

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:19

Ik vind onderstaand stuk wel goed weergegeven voor mijn gevoel bij NH :o :

"Er zijn "natural horsemanship" guru's die met veel succes weten te vertellen hoe je met paarden het beste kan omgaan en ze dingen kan leren door gebruik te maken van communicatie, psychologie en kennis in plaats van mechanische middelen, angst en intimidatie.
Dan zijn er de mensen die veel tijd en onderzoek hebben gestoken naar de manier van huisvesten, verzorgen en voeden van een paard. Ook dit is een vorm van "Natural horsemanship". Steeds weer blijkt dat een zo natuurlijk mogelijke verzorging (waaronder voeding, huisvesting, hoefverzorging) gezondere paarden tot gevolg heeft, zowel in lichamelijk als geestelijk opzicht.
Een relatief nieuw onderdeel van "natural horsemanship" is het natuurlijk bekappen. Zeer veel mensen hebben paarden met hoefproblemen; de manier waarop de meeste paarden worden bekapt heeft meer te maken met traditie dan met inzicht en kennis.

Wat echter nog maar sporadisch begint door te dringen is dat "natural horsemanship" een totaalpakket is. Je kan paarden wel natuurlijk bekappen maar als je ze 23 uur per dag in de stal opsluit zul je nooit goede hoeven krijgen. Je kan "natural horsemanship" gebruiken in de omgang en het rijden met je paard, maar als je paard teveel op stal staat en te weinig contact krijgt met soortgenoten dan blijf je een paard houden met weinig spirit en/of rij je op een bom vol opgekropte frustratie. Je kan je paard 24 uur weidegang geven maar als je hem kleffe brokjes voert, scheert en een deken opdoet, hem in de wei laat ronddartelen op hoefijzers, dan is er een grote kans dat je paard niet voldoende weerstand heeft of er ongelukken gebeuren. Het principe dat bij mensen een gezond lichaam en een gezonde geest samengaan is al geruime tijd gemeengoed. Dat dit bij paarden ook zo is blijkt echter helaas nog steeds een eye-opener.

Wat in de loop van de tijd is gebleken is dat de "natural horsemanship onderdeeltjes" puzzelstukjes zijn die naadloos op elkaar aansluiten en samen een puzzel vormen. Een puzzel die pas compleet is als je alle puzzelstukjes bij elkaar hebt. Het eindresultaat is een evenwichtig paard, zowel in mentaal, emotioneel als fysiek opzicht."

Voor mij is Parelli ook maar een klein stukje van het hele NH gebeuren....

@ Arabesk, ik vind jouw profiel helemaal top! Sommige zaken zien we bij andere huisdieren als volkomen normaal en bij paarden lijkt dat nog steeds moeilijk haalbaar helaas...

_Kaira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 20:27

@Ikke., daar ben ik het niet mee eens.. dit topic is ervoor geopend om erachter te komen WAT die mogelijkheden dan zijn, mag ik het dan niet mooi vinden hoe mensen ZO'N BAND hebben met een paard? En daar stiekem wel jaloers op ben (niet vervelend jaloers), maar dat ik daar zelf naartoe wil bouwen? En ik weet ook wel dat het niks met halsters enzo te maken heeft maar door zulke kleine dingen kun je het niet groots uitbouwen.

@Arabesk: ik ben het met je eens dat dit topic idd verandert is in een 'zeiken over Arabesks profiel'

En dat was mijn bedoeling ook niet, ik wilde erachter komen welke takken er binnen NH zijn enz. Omdat ik graag op die wijze sowieso later met mijn paard om wil gaan, en op een verzorgpony kun je zoiets toch proberen? Ofja ik bedoel je kan daarmee een begin maken?

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:28

Angela ik ben het helemaal met je eens!
Ik heb nog eens nagedacht over parelli, en veel lijkt
wel op de nh manier.
Alleen dan vind ik het toch niet kloppen dat je door oefeningen je bewust van jezelf
word, je dan intussen al aardig ver bent, en dat het zo in levels verdeeld is.
Want je moet eerst ontwikkeld zijn,voordat je echt verder met horsemanship kan.
Bij parelli hoeft dat niet.
En dan denk ik van, wat is dan het verschil, wat is er dan fout gegaan of anders, waardoor
dat ontwikkelen eerst niet hoeft.
Natuurlijk hoeft het niet de enige goeie manier te zijn, maar ik vind het wel heel goed.
Daarom ga ik binnenkort eens wat meer informatie over parelli opzoeken, om eens te vergelijken
en te kijken wat er wel en niet goed is.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:35

Arabesk schreef:
Cassidy schreef:

Dat heeft niets met NH te maken, aangezien bijv. parelli himself z'n paarden ook op stal/ijzers en onder dekens zet.

Ik vraag me al wel vaker af waar je dit vandaan hebt? Bij Pat staan de paarden niet op stal en onder dekens vaak ook niet. Hij zit zowieso het hele jaar rond in de zomer. Toen ik daar was, stonden veel paarden met een deken op. Waarom? Omdat het koud was, de paarden vacht begonnen aan te maken en binnen twee weken naar Florida gingen verhuizen... Da's echt fijn voor een paard, in die hitte met een wintervacht :+ Je kan ook even buiten je eigen (nederlandse) boekje stappen.

IJzers wel, maar dat vind ik persoonlijk een heel ander aspect van natuurlijk houden, dat heeft ook echt geen link met NH.

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:13

[/quote]

Dat heeft niets met NH te maken, aangezien bijv. parelli himself z'n paarden ook op stal/ijzers en onder dekens zet.[/quote]

Ik vraag me al wel vaker af waar je dit vandaan hebt? Bij Pat staan de paarden niet op stal en onder dekens vaak ook niet. Hij zit zowieso het hele jaar rond in de zomer. Toen ik daar was, stonden veel paarden met een deken op. Waarom? Omdat het koud was, de paarden vacht begonnen aan te maken en binnen twee weken naar Florida gingen verhuizen... Da's echt fijn voor een paard, in die hitte met een wintervacht :+ Je kan ook even buiten je eigen (nederlandse) boekje stappen.

IJzers wel, maar dat vind ik persoonlijk een heel ander aspect van natuurlijk houden, dat heeft ook echt geen link met NH.[/quote]

Hoe de paarden er bij Parelli zelf bijstaan daar weet ik helemaal niets vanaf.... :o Een paard natuurlijk bekappen is voor mij echt onderdeel van NH.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:15

Ik vind dat laatste ook echt een onderdeel.
Weet ook niet hoe de paarden er bij parelli bijstaan.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:36

NH is voor mij paardenpsychologie en het paard trainen met behulp van inzicht in de natuur van het paard. Je paard in een groep houden, voldoende ruwvoer geven en genoeg ruimte geven om zichzelf te zijn, heeft wel invloed op de psyche, mentale staat van je paard en de training, of je paard ijzers heeft of dekens op heeft daar echt geen bal mee te maken.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:38

Ik vind dat geen ijzers dragen etc.
Gewoon eigenlijk het zo natuurlijk mogelijk houden van een paard is.

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:48

sanne83 schreef:
NH is voor mij paardenpsychologie en het paard trainen met behulp van inzicht in de natuur van het paard. Je paard in een groep houden, voldoende ruwvoer geven en genoeg ruimte geven om zichzelf te zijn, heeft wel invloed op de psyche, mentale staat van je paard en de training, of je paard ijzers heeft of dekens op heeft daar echt geen bal mee te maken.

Je geeft al aan dat het dat voor jou persoonlijk is. Ik rijd bij een Western NH gerichte stal en daar heeft geen enkel paard een ijzer op. Bij nieuwe paarden worden de ijzers er per direct afgehaald. Bij het houden van je paard op "natuurlijke wijze" (en dat is een onderdeel van NH) zit ook natuurlijk bekappen erbij. Ik zeg niet dat jij het "verkeerd" hebt, naar mijn mening enkel niet "volledig" :o . Ijzers horen "van nature" niet onder een paard. Paarden die natuurlijk bekapt zijn hebben bij lange na niet zoveel hoefproblemen als paarden met ijzers. Ik denk dat het dus wel een stuk met zowel lichamelijk als geestelijk welzijn van je paard te maken heeft. -> NH naar mijn inzicht...

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:54

Mijn paardje heeft ook geen ijzers in, en nog nooit
hoefproblemen gehad, ze is ook nog maar 3.