Wat zijn de alternatieven voor bitloze optomingen ? ik ken touwhalster, sidepull maar hebben jullie misschien nog andere alternatieven en ervaringen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
rommulus schreef:als je het mij vraagt en je wil het heel goedkoop doen pak je je hoofdstel als neckring (hoofdstel aan een kant teugels onder door naar de andere kant)
zo rij ik ook regelmatig (en mocht paard andere plannen hebben en vervelend worden kan ie altijd nog een bit in)
Cassidy schreef:Wil je wedstrijden rijden? Dan is een Bosal de enige toegestane optoming, en dan ook alleen maar tot een leeftijd van 5 jaar...
In het opleidingstraject van veel westernpaarden zit het rijden met een touwhalster. Dat zou mijn favoriete bitloze optoming zijn...
Cassidy schreef:Voor officiele wedstrijden op hogere leeftijd moet er een shank in. Een shank snaffel of een correctional. Maar niemand dwingt je om ook echt gebruik te maken van de teugels of van dat bit. Dus wat is je probleem? Puur het WETEN dat je paard een BIT inheeft op een wedstrijd? Waar ben je bang voor?
Een bit is een verfijning van alle hulpen die je zonder bit kun krijgen. Kun je geloven of niet, het is gewoon zo....