western en bitloos

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

indian_horse

western en bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 15:07

Ik wil graag over op bitloos en rijd western.

Wat zijn de alternatieven voor bitloze optomingen ? ik ken touwhalster, sidepull maar hebben jullie misschien nog andere alternatieven en ervaringen. :)

rommulus

Re: western en bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:15

tja waar gaat jou voorkeur naar uit

je kan van alles verzinnen
wat voor sturing wil je op het hoofd of alleen op de hals, wil je zijwaartse mogelijkheden vanuit de kaak of de neus, wil je schaarwerking
wat wil je ???

mijn advies ???
gebruik de zoekfunctie (er zijn hier al 1001 topic's over) en kijk naar wat jou het beste klinkt
als je het mij vraagt en je wil het heel goedkoop doen pak je je hoofdstel als neckring (hoofdstel aan een kant teugels onder door naar de andere kant)
zo rij ik ook regelmatig (en mocht paard andere plannen hebben en vervelend worden kan ie altijd nog een bit in)

indian_horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 15:21

rommulus schreef:
als je het mij vraagt en je wil het heel goedkoop doen pak je je hoofdstel als neckring (hoofdstel aan een kant teugels onder door naar de andere kant)
zo rij ik ook regelmatig (en mocht paard andere plannen hebben en vervelend worden kan ie altijd nog een bit in)

Goede tip. Zeker voor buiten rijden. Idd kwam ik net een link naar een onderzoek van optomingen op de site van paardnatuurlijk.nl tegen en hier kwam de bosal erg goed naar voren. Maar deze zijn kostbaar.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:23

Ben zelf erg fan van de Bosal, kan hem jammergenoeg alleen niet in jumbo-size vinden (Lees: x Shire)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:29

bosal heb ik weinig ervaring mee
hackmore wel is wat goedkoper werkt ook wat anders in maar heeft wel een zelfde basis idee

indian_horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 17:38

Paintlinger schreef:
Ben zelf erg fan van de Bosal, kan hem jammergenoeg alleen niet in jumbo-size vinden (Lees: x Shire)

Humm nee zal lastig zijn en op maat laten maken weer errrug kostbaar denk ik :D . Jammer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 13:31

Dat is inderdaad heel afhankelijk van wat precies je wensen zijn. :) Ik heb een tijdje met een bosal gereden, die was erg duidelijk maar ik vond hem toch ook echt veel te stug/hard op de neus, al rijd ik vrijwel altijd zonder druk (ook western). Nu rijd ik met een sidepull en dat bevalt prima. Alsnog duidelijk, maar een stuk zachter. Neckreining is voor mij het belangrijkst en dan is het eigenlijk om het even wat er om het hoofd hangt, vandaar dat ik voor zo zacht mogelijk ben gegaan.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:08

Op onderstaande site diverse hoofdstellen, met een verschillende inwerking. Bij ieder hoofdstel staat beschreven op welke manier het inwerkt en voor meer informatie kun je bij de productinformatie kijken.

Wat een leuke switch overigens!

indian_horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 15:10

@maroesjka

Leuke website. Ik ben vooral weg van de bosals <3

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:36

ik heb voor buitenrijden gewoon een hack
kan met losse teugel rijden, maar indien het echt nodig is heb ik wel een vrij goede noodrem.
sturen is ook vrij duidelijk als er eens een miscommunicatie is :D

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 11:11

Banjer en ik rijden western en hebben diverse bitloze hoofdstellen mogen proberen (zie topic op RIJ ITP :D )... we hebben momenteel de Emiel Voest op uitgebreide proefperiode... en dat gaat prima... ik rijd niet anders dan met bit.. het enige verschil is dat Banjer en ik een stuk meer ontspannen zijn en dat het veel natuurlijker aanvoelt :)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 00:37

Ik rijd mijn bijrijdpoown buiten altijd met een mechanische hack, en soms tijdens de training ook. Hij is echter zo licht op de hulpen dat ik gewoon zonder hoofdstel kan rijden. Wel is het zo dat als je echt bitloos gaat trainen, je dan wat "ruis" kan ontwikkelen. Een bit corrigeerd nog altijd het snelst. Maar hij vind het heerljk om lekker bitloos te hollen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 11:38

Wil je wedstrijden rijden? Dan is een Bosal de enige toegestane optoming, en dan ook alleen maar tot een leeftijd van 5 jaar...

In het opleidingstraject van veel westernpaarden zit het rijden met een touwhalster. Dat zou mijn favoriete bitloze optoming zijn...

indian_horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 13:02

Cassidy schreef:
Wil je wedstrijden rijden? Dan is een Bosal de enige toegestane optoming, en dan ook alleen maar tot een leeftijd van 5 jaar...

In het opleidingstraject van veel westernpaarden zit het rijden met een touwhalster. Dat zou mijn favoriete bitloze optoming zijn...

Ja is eigenlijk hartstikke krom dat er nog geen bitloze optoming in de wedstrijden voor paarden boven de 5 jaar toegestaan is. Alleen gezien al het feit dat je met nekreining stuurt en met je zit "remt". En bij de KNHS zijn ze er danwel mee bezig of is het er al doorheen om bitloos te mogen starten.

Ik heb van de week met touwhalster geprobeerd en dit ging super.... *\o/*

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:03

Voor officiele wedstrijden op hogere leeftijd moet er een shank in. Een shank snaffel of een correctional. Maar niemand dwingt je om ook echt gebruik te maken van de teugels of van dat bit. Dus wat is je probleem? Puur het WETEN dat je paard een BIT inheeft op een wedstrijd? Waar ben je bang voor?

Een bit is een verfijning van alle hulpen die je zonder bit kun krijgen. Kun je geloven of niet, het is gewoon zo....

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 12:47

Ik rijd ook western sinds kort en altijd al bitloos. Ik vind zelf de barefoot amber heel erg fijn

piene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 09:02

Ik heb zelf een sidepull omgebouwd tot een dr cook en dat gaat bij mij weer heel fijn,ik heb de keelriem vervangen door een touwhalstertouw en die kruislings door de sidepull ringen gehaald en daar weer de teugels aan bevestigd.

op de sidepull alleen reageerde hij toch minder, ik gebruik de druk van de teugel alleen met het vragen tot nageven en als ik even door moet vragen, verder rij ik eigenlijk met zithulp en zijn de teugels meest "los", het heeft me verbaasd dat dan zelfs dan nog met het opnemen van de teugel en de daardoor veranderende lichaamshouding al een reactie geeft, vrijwillig en hoe zo'n paard zo met je samen kan en wil werken , terwijl met een bithulp(en toegegeven tegenovergestelde gewichtshulp) het een"ik wil dat jij moet " strijdje was.

langleven het westernrijden en langleven het bitloosrijden, sinds ik dat ben gaan doen heb ik een vriend en gaan we samen op pad.

doriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 09:05

Kijk eens op deze site:
http://www.bitloos.nl
Daar staat heel veel informatie over de verschillende bitloze optomingen, ik vind het een hele fijne site. Je kunt er ook hoofdstellen in 'bruikleen' krijgen, om zelf eens uit te proberen wat het fijnste werkt.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 17:30

Cassidy schreef:
Voor officiele wedstrijden op hogere leeftijd moet er een shank in. Een shank snaffel of een correctional. Maar niemand dwingt je om ook echt gebruik te maken van de teugels of van dat bit. Dus wat is je probleem? Puur het WETEN dat je paard een BIT inheeft op een wedstrijd? Waar ben je bang voor?

Een bit is een verfijning van alle hulpen die je zonder bit kun krijgen. Kun je geloven of niet, het is gewoon zo....

Over dat eerste: ik kan me voorstellen dat je daar een probleem mee hebt.
Het zou voor mij een reden zijn om niet te starten. :)
Principes... ;)

Daarbij weet ik niet of dat gewoon zo is, maar wel dat jij dat in elk geval zo vind. :)

Laat TS het maar zelf gaan ontdekken. :)
Zonder bit rijden is niet veel anders dan met bit rijden, behalve dat je door de mand valt als je niet netjes omging met bit.
(Simpel gezegd, maar zo zie ik het als ik het even ongenuanceerd zeg)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 10:51

Je mag trouwens wel degelijk starten op bosal met een paard dat ouder is dan 5 als je maar bij de WRAN start tot level 3. En wellicht zitten er in Dtsl en Be ook wel vereningingen die hierin hun eigen regels hebben. Het is dus even zoeken maar er is best veel mogelijk.