"horse whisperer" geloven jullie erin?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

laura_power

"horse whisperer" geloven jullie erin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 12:25

ik zat vanochtend naar Animal Planet te kijken. Hier heb je altijd een programma, the dog whisperer.
maar toevallig kwam er vanochtend ook een Horse Whisperer om de hoek kijken.

Ik zal de situatie uitleggen.

Het betreft een jong paard, dat nog niet zadelmak is. het probleem is dat het paard schopt en slaat als je iets met hem wilt doen. ;(
Als je hem gewoon wilt aaien heeft hij er rust mee.

De horse whisperer begon o.a. met spelletjes met een grote bal.
Hij had de pony aan een lang touw en zorgde door middel van de energie van de bal (stuiteren) naast het paard dat hij liep. Schuin, voorwaarts, achterwaarts etc. Zodra de pony zich bedreigt voelde stopte hij met stuiteren en legde de bal op de rug van pony.

Op een gegeven moment begon de pony zijn lippen af te likken. Hij zei dat het betekend dat ze dan de linker hersen helft gebruiken. En deze staat o.a. voor partnerschap. Dus dat ze samen een met je willen worden.

Ook knipperde de pony op een gegeven moment steeds met zijn ogen. Whisperer zij dat het betekend dat ze dan nadenken over de stof. Dat ze het willen leren en begrijpen. :(:)

Ik vond dit persoonlijk erg interessant met ook de beelden erbij. (het was een hele aflevering) en je zag het paard stapsgewijs veranderen.
Uiteindelijk kon er ook een zadel en ruiter op. :j

Wat vinden jullie hiervan? Sommige vinden het gezweef sommige leven ervoor!
Ben erg benieuwd.

Persoonlijk vind ik het heel erg interessant en ik denk dat je er best wat aan kan hebben.

Jessicajoann

Re: "horse whisperer" geloven jullie erin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:29

Was dat een aflevering van dog whisperer? Met pat parelli?
Die heb ik ook gezien en ook nog een topic van gehad.
Ik geloof er wel in. Hij begrijpt paarden en dat is heel handig als je ze wilt behandelen.
Het is eigenlijk niet zweverig etc. hij kent hun gedrag en het waarom en zou weet jij waarom ze bepaald gedrag vertonen en als je dat weet kan je het makkelijker aanpakken..

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 12:31

ja ben ik mee eens :j
nee niet pat parelli, Cesar Millan heet hij. En daar kwam vanochtend een horse whisperer bij :D

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:31

laura_power schreef:
ik zat vanochtend naar Animal Planet te kijken. Hier heb je altijd een programma, the dog whisperer.
maar toevallig kwam er vanochtend ook een Horse Whisperer om de hoek kijken.

Ik zal de situatie uitleggen.

Het betreft een jong paard, dat nog niet zadelmak is. het probleem is dat het paard schopt en slaat als je iets met hem wilt doen. ;( Als je hem gewoon wilt aaien heeft hij er rust mee.

De horse whisperer begon o.a. met spelletjes met een grote bal.
Hij had de pony aan een lang touw en zorgde door middel van de energie van de bal (stuiteren) naast het paard dat hij liep. Schuin, voorwaarts, achterwaarts etc. Zodra de pony zich bedreigt voelde stopte hij met stuiteren en legde de bal op de rug van pony.

Op een gegeven moment begon de pony zijn lippen af te likken. Hij zei dat het betekend dat ze dan de linker hersen helft gebruiken. En deze staat o.a. voor partnerschap. Dus dat ze samen een met je willen worden.

Ook knipperde de pony op een gegeven moment steeds met zijn ogen. Whisperer zij dat het betekend dat ze dan nadenken over de stof. Dat ze het willen leren en begrijpen. :(:)

Ik vond dit persoonlijk erg interessant met ook de beelden erbij. (het was een hele aflevering) en je zag het paard stapsgewijs veranderen.
Uiteindelijk kon er ook een zadel en ruiter op. :j

Wat vinden jullie hiervan? Sommige vinden het gezweef sommige leven ervoor!
Ben erg benieuwd.

Persoonlijk vind ik het heel erg interessant en ik denk dat je er best wat aan kan hebben.

misschien iets beter opletten ;)
het ging om een 22 jarige merrie ;)
was al zadelmak en werd al gebruikt maar sloeg als mensen er langs liepen en probeerde te leiden.

betreft het fluisteren? ik geloof niet in fluisteren, wel in lichaamstaal en denken vanuit het natuurlijke doen van een paard. dit hebben ze de naam paardenfluisteraar gegeven.
Over de rest zijn er 1000 en 1 meningen en ieder denkt er het zijne van.

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 12:33

oh nou ik meende toch echt dat het zo was hoe ik het vertelde? maar goed het gaat om het gedrag behandelen. en de methode.

sorry als ik het fout heb.

ja ik weet dat er zoveel meningen zijn en daar ben ik benieuwd naar, anders zou ik toch geen discussie topic openen? :P

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:34

ik vind het altijd wel indrukwekkend om te zien...maar ik vraag mij af waarom je de lichaamstaal gebruik vanjezelf zodat het paard je ziet als een partner....een mens is een mens,en die moet niet voor paard gaan spelen...maar dat is mijn mening.
Bij sommige probleempaarden zal het beslist werken,dat kun je ook zien op de reportage.
Hoewel....bestaan er wel probleempaarden?Zijn het niet eerder de mensen die een probleem hebben?

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 12:35

ja daar zit ook weer enige waarheid in.... je moet natuurlijk alsnog als baasje/vriend/mens gezien worden. en niet als een paard.

tja probleempaarden. ik denk dat je eerst naar de oorzaak moet zoeken. dingen uitsluiten en dan pas verder kijken of het aan het paard ligt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:39

Sja, waarom zou je paarden de mensentaal aan gaan leren als je net zo goed (of beter) met hun kan communiceren als je zelf de paardentaal leert spreken, toch? :) Ik vind het heel interessant en mooi om te zien dat ze op zo'n kleine veranderingen in lichaamshouding reageren.. zeker als je dat vergelijkt met de pennymeisjes op de manege die met de zweep in de bak staan te klapperen en zich in het zweet staan te rennen en gillen terwijl paardlief elke 5 meter het gras in duikt en de shet aan de andere kant van de omheining toch een stuk interessanter vindt :=

DDlovesIona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:40

Ik geloof er wel in! Heb die aflevering niet gezien, maar al wel veel over gehoord. Volgens mij is de paardenfluisteraar waar jij het over hebt Pat Parelli die in de aflevering te zien is.
Ik geloof wel in het luisteren naar je paard en te reageren op de tekenen die je paard jou geeft. Sommige mensen drijven dit in het uiterste door, maar vind wel dat er een heleboel goede en bruikbare methodes zijn van dit soort mensen waar je echt wat aan hebt.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:41

ik heb dat stukje al een tijdje terug gezien en de "horsewisperer"is idd Pat Parelli..

Vond het wel grappig maar de eigenaren van dat paardje hadden het ook zelf kunnen oplossen ;)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:48

Heeft iemand misschien een linkje waar ik deze aflevering kan zien?? :)
Wil hem al tijden zien maar kan niets vinden.. ;(

DDlovesIona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:09

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:24

laura_power schreef:
ja ben ik mee eens :j
nee niet pat parelli, Cesar Millan heet hij. En daar kwam vanochtend een horse whisperer bij :D

Hihi ja dat bedoel ik. Die horse whisperer is pat parelli :p

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 13:29

oh die langs kwam is pat parelli? :P sorry hihi

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:31

-> NH

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:36

Mijn zus en haar gezin hebben een jonge god van 20 en die gaat helemaal uit zijn dakpan als de tandarts moest komen, was écht niet normaal meer en helemaal als mijn nicht (die hem altijd rijdt) even uit het zicht was.
Zweten, stomen, steigeren geen gebrek!!
Nu komt er al een tijd een andere tandarts die bij hem de stal ingaat, even rustig bij hem gaat staan en praat en hij kan zó zonder iets van praam of iets anders zijn gebit doen, ik vind dat zó knap!
Ik geloof hier echt in.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:44

chanicha schreef:
Mijn zus en haar gezin hebben een jonge god van 20 en die gaat helemaal uit zijn dakpan als de tandarts moest komen, was écht niet normaal meer en helemaal als mijn nicht (die hem altijd rijdt) even uit het zicht was.
Zweten, stomen, steigeren geen gebrek!!
Nu komt er al een tijd een andere tandarts die bij hem de stal ingaat, even rustig bij hem gaat staan en praat en hij kan zó zonder iets van praam of iets anders zijn gebit doen, ik vind dat zó knap!
Ik geloof hier echt in.

oh...ik geloof zeker dat sommige mensen'iets' hebben waardoor ze meer bereiken met paarden en paarden sneller gerust worden gesteld.
Mijn paard breekt zelfs door de verdoving heen met tanden doen....ik heb een goede band met mijn paard,maar op dat moment neemt hij even niets aan van mij :D

flashy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:13

In die aflevering heeft Cesar inderdaad een ontmoeting met Pat Parelli. Beide heren respecteren elkaar zeer en wilden graag eens samenwerken. Wat Parelli doet noemt men in de volksmond vaak paarden fluisteren, maar heeft uiteraard niets met fluisteren te maken. Parelli maakt in zijn training gebruik van het natuurlijk gedrag van paarden. Parelli kan iedereen helpen op elk niveau om success te hebben zonder kracht, relatie zonder dominantie, samenwerking zonder angst, gratie zonder intimidatie en harmonie zonder dwang. Als je meer over Pat wilt weten kijk van eens op www.parelli.nl.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 00:25

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:46

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 14:48

Het is eigenlijk niet echt fluitsteren ofzo.
Maar een paard zijn taal begrijpen.
En weten hoe je daarop moet reageren.

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:52

heb ik ook gezien met pat parelli ik geloof er wel in. :)
het is niet dat hij gedachte leest ofzo maar hij weet precies hoe de paarden met elkaar communiseren en doet dat na zodat het paard hem begrijpt.Hij kan ook goed zien hoe het paard alles ervaart enz. :)
Xx