Ik had een discussie met een vriendin van mij over of bit/bitloos nou wel of juist niet met Parelli te maken heeft. Ik dacht dat het er niets mee te maken had, maar mijn vriendin dacht van wel. Het is toch net de marnier waarop je Parelli doet met een bit of zit ik er nou naast? Graag een reactie! ^^
nee bitloos hoeft niets met parelli te maken te hebben... ok, hij gebruikt wel vaak een touwhalster om te rijden, maar als ik me niet vergis rijdt zelf Pat niet alleen maar bitloos.
EllenB
Geplaatst: 08-02-11 16:19
Ik rijd al jaren bitloos en doe helemaal niks met Parelli. Gaat prima
MeesMo
Geplaatst: 08-02-11 16:25
Als je Parelli's boek "Natural Horse Man Ship" leest, zul je zien dat hij een bit alleen gebruikt voor de finetuning. Het touwhalster gebruikt hij nog voor hij er een bit in hangt. Volgens mij zegt hij ook iets in de trant van: "Je moet je paard op je knieën smeken of je een bit in zijn mond mag hangen. " Dus parelli heeft wel te maken met bitloos. Maar om bitloos te rijden hoef je natuurlijk niets te doen met PNH, kijk maar naar EllenH boven mij.
Djini
Geplaatst: 08-02-11 16:26
EllenB schreef:
Ik rijd al jaren bitloos en doe helemaal niks met Parelli. Gaat prima
Hier het tegenovergestelde; Vriendin van mij doet aan parelli, maar die zul je echt niet bitloos zien rijden met haar paard.
Het heeft niet zoveel met elkaar te maken. Parelli begint paarden meestal met bitloos te rijden maar rijdt uiteindelijk zowel met bit, als zonder.
Illusion
Geplaatst: 08-02-11 16:28
bitloos heeft niet perse met parelli te maken, het is een onderdeel van. freestyle is namelijk zonder bit. maar finesse weer niet
Bitloos is niet per definitie Parelli. Bij de Californische rijwijze gebruiken ze ook een Bosal om de jonge paarden te beleren en stappen later in het opleidingstraject over op bit. Ze hebben zelfs een tijdje beide optomingen tegelijkertijd in gebruik, om dingen duidelijker uit te kunnen leggen.
En er zijn legio bitloze optomingen in omloop, van mechanische hackamore tot allerlei ingewikkelde hoofdstellen die allemaal in het trainingsprogramma van Parelli niet voorkomen.
cream_1986
Geplaatst: 08-02-11 19:19
Ik geloof dat meneer Parelli zelf WEL met bit rijdt! Volgens mijn voor verfijning oid. Foto:
Maar zoals al gezegd, bestaat de basistraining op de grond uit werk aan het touwhalster, waar dus later ook mee gereden wordt. Mijn eigen paard is voor het grootste gedeelte met de methode van Parelli opgevoed, en ik heb dat toen ik hem kocht overgenomen. Tevens rij ik om die reden bitloos, omdat hij zo geschoold is. Ik heb ook een tijd met bit gereden, maar naar mijn ervaring is bitloos gewoon beter voor hem. Maar je kan zeker ook bitloos rijden zonder dat je een bepaalde NH richting aanhangt hoor!
Nog een kleine toevoeging waarom ik zonder bit rij: http://www.youtube.com/watch?v=1PIePtrcpqo Het filmpje duurt even, en de man spreekt heel saai, maar ik vond het erg leerzaam.
Bitloos is een opstapje naar rijden met bit voor Parelli. Hij heeft niets met bitloos rijden in de natural zin. Ook niet met ijzerloos, niet op stal en dekenloos. Behalve zijn trainingsmethode is hij in de rest eigenlijk gewoon traditioneel.
Achterom
Geplaatst: 09-02-11 11:11
Arabesk schreef:
Hij heeft niets met bitloos rijden in de natural zin.
Wat bedoel je precies met bitloos rijden in de natural zin? Wat is dat?
Verder ben ik het met de rest eens trouwens. Bij parelli wordt wel bitloos gereden, optomingsloos ook, maar er wordt ook een bit gebruikt.
Arabesk
Geplaatst: 09-02-11 11:15
bitloos in de natural-zin: bitloos-ijzerloos-dekenloos-stalloos-biksloos etc
Parelli heeft zelfs een eigen bit ontwikkeld, het zgn cradle bridle http://shop.parellinaturalhorsetraining ... f?catId=42 en hij rijdt zeker ook met andere bitten. Maar hij ziet het meer als verfijning en te gebruiken in een later stadium van africhting.
SmurfBlue4
Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-11 17:04
ah oke bedankt voor al jullie antwoorden ik stuur de link naar mn vriendin. ^^