Ik wil alles tegelijk ... Waarmee beginnen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

x_Britje

Ik wil alles tegelijk ... Waarmee beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 00:06

Hee Bokkers,

Een maand of 3 geleden ben ik me voor het eerst gaan verdiepen in Vrijheidsdressuur. Vond het vreselijk intressant maar ja. Als je met zoiets begint dan kom je automatisch op sites van bitloos, vervolgens natural horsemanship en grondwerk.

Al deze thermen zijn voor mij niet volledig nieuw. Over alle 3 heb ik al wat research gedaan en boeken gelezen maarrrrr... Zoals ik ben :P, ben ik nu wat over enthousiast.

Ben eerst begonnen met VD. Toen bitloos en nu wil ik ook nog Grondwerk en natural horsemanship gaan doen. (Zit wat te twijfelen tussen verschillende 'pakketten', van Voest of Parelli). Ik wilde eerst graag les in VD maar de bak was te hard. Dat moest ik dus uitstellen. Maar nu wil ik les in VD, grondwerk en NH (denk dat die laatste 2 ook wel goed samen kunnen toch? ;) ) Maar nou mijn vraag, waar moet ik mee beginnen? Welke volgorde is het meest logisch?

Anders dan zien ik en mn paardje door de bomen het bos niet meer denk ik :P

tamary

Re: Ik wil alles tegelijk ... Waarmee beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 00:36

Voordat je goed met VD aan de slag kan moet de basis opvoeding en dingen als stilstaan, aandacht bij de mens, overal aangeraakt worden en netjes meelopen er in zitten. Dat is gelijk ook je begin voor grondwerk/NH (vallen onder dezelfde "vlag", al is NH meer dan grondwerk).
Ik ben qua NH voorstander van Parelli, zeker als je zoals ik lees te snel te veel wil. 1 Stap tegelijk en dan ben je een aantal jaartjes zoet met een hoop plezier voor allebei.

x_Britje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 08:28

Oke, en welke 'box' van Parelli moet ik hebben dan? De basis zit er al wel in hoor ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 11:26

Ik zou je aanraden het nieuwe gecombineerde Parelli pakket van level 1 en level 2 aan te schaffen. Want idd, voor mij is Parelli de beste methode om mee te beginnen, met een duidelijk stappenplan, en je kunt jezelf via die methode blijven ontwikkelen.

Tweedehands kun je de levels 1 en 2 apart krijgen. Level 1 is meer voor je eigen veiligheid, daar gaat nog niet zoveel gebeuren. Maar het risico als je level 1 apart aanschaft, is dat je daarin blijft hangen en niet verder gaat ontwikkelen omdat je eerst nog pakket 2 aan moet schaffen.
Daarom: koop pakket 1 en 2 tegelijktijd, hou je aan een methode en ga niet tussendoor ergens anders shoppen, neem de oefeningen van level 1 in de volgorde mee waarin ze staan en ga geen oefeningen overslaan. Het hoeft niet perfect te gaan in level 1, maar de oefeningen moet het paard wel gaan doen voordat je doorgaat met oefeningen uit level 2.

Lorrelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 11:31

ik ben zelf ook een voorstander van parelli als basis, mocht je toch twijfelen tussen verschillende methodes dan is misschien aan te raden om van allemaal de 'get started' dvd te kopen. zo zie je van iedere methode helder en duidelijk wat het inhoud en kun je zo zien wat het beste bij je past :)
succes en veel plezier!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 12:08

Cassidy schreef:
Ik zou je aanraden het nieuwe gecombineerde Parelli pakket van level 1 en level 2 aan te schaffen. Want idd, voor mij is Parelli de beste methode om mee te beginnen, met een duidelijk stappenplan, en je kunt jezelf via die methode blijven ontwikkelen.

Tweedehands kun je de levels 1 en 2 apart krijgen. Level 1 is meer voor je eigen veiligheid, daar gaat nog niet zoveel gebeuren. Maar het risico als je level 1 apart aanschaft, is dat je daarin blijft hangen en niet verder gaat ontwikkelen omdat je eerst nog pakket 2 aan moet schaffen.
Daarom: koop pakket 1 en 2 tegelijktijd, hou je aan een methode en ga niet tussendoor ergens anders shoppen, neem de oefeningen van level 1 in de volgorde mee waarin ze staan en ga geen oefeningen overslaan. Het hoeft niet perfect te gaan in level 1, maar de oefeningen moet het paard wel gaan doen voordat je doorgaat met oefeningen uit level 2.

Sluit ik me bij aan :j

Het is verreweg de duidelijkste methode die ook het best te leren is in zelfstudie en gewoon fijn werkt :j

x_Britje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 14:10

Oke, dan schaf ik die aan. Is les aan te raden of kom je zonder ook een heel eind?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:12

Je komt zonder een heel eind, maar het is wel handig om iemand te hebben die je kan corrigeren als je op het verkeerde moment verkeerd staat bijv.

Kort samengevat: je moet leren "where to be, when to be and why to be". Je moet leren waarom je op bepaalde momenten op bepaalde plekken moet staan, en hoe je daar moet staan. En dan is les alleen maar handig....

Mocht je kiezen voor les, en je volgt het Parelli programma, kies dan een instructeur die echt het Parelli programma volgt en gecertificieerd is.

En een heel handig boek voor erbij is het boek van Parelli: Natural Horse-Man-Ship. Het aanschaffen waard, recentelijk naar Nederlands vertaald. Al wat ouder maar daarom niet minder waardevol, de games zul je als zodanig daar niet in vinden maar de oefeningen staan er wel in. Met een heleboel theorie erbij.

x_Britje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 15:19

Jeetje!! Wat een prijzen! 140 euro voor het level 1 en 2 pakket? Dat wordt geen nieuwe regendeken :P

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 15:34

Investeren in een opleidingspakket van Parelli is een investering in jezelf. Je gaat er de rest van je leven wat aan hebben, en na afronding is het pakket heel goed door te verkopen, zodat je iig een gedeelte van de investering weer terughebt.

De prijs die je nu betaald voor level 1 en 2 gecombineerd, was de prijs die je vroeger ongeveer per pakket moest betalen, dus ik vind het meevallen. Je hebt ieder moment van de dag, iedere dag waarop jij dat wilt, je priveinstructeur bij de hand. Je zou kunnen beginnen met de "Get Started" DVD, volgens mij is de prijs daarvan rond de 15 Euro.
Als je Savvy Club member bent, krijg je flinke kortingen, ook op de paketten en op dingen als touwhalster, carrot stick en leadrope.

x_Britje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 15:50

Ja, zat te denken om lid te worden :D Maar dan nog iets. Veel filmpjes van Parelli zie je ook VD in terug. Doen veel mensen het allebei?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 15:59

Als eerste komt bij mij dan dan de vraag: wat zie jij als VD? Paard los naast je laten lopen, kunnen sturen met kleinste aanwijzingen, of echt specifieke oefeningen zoals jambette, compliment, spagaat, laten liggen en -godbehoede- uiteindelijk laten steigeren?
Heel veel oefeningen zoals los naast je lopen of op de kleinste aanwijzing reageren die je in de VD tegenkomt zijn afgeleid van NH. Dus als je NH doet, is VD maar een kleine omweg.
Daarentegen, als je puur VD doet, mis je in mijn ogen een heleboel theorie die bij NH komt kijken. Ik ga er van uit dat je ook snappen wilt hoe een paard denkt en waarom een paard zo reageert zoals hij reageert en niet simpel de oefeningen vanuit de VD wilt kunnen.

Ik zou zelf heel nieuwsgierig zijn en zo veel mogelijk willen leren, wat me voor de rest van mijn leven in het omgang met paarden helpt. En bij ieder paard helpt, niet alleen degenen die weten wat VD is. En daarom adviseer ik NH, en Parelli. VD kun je er later altijd nog naast doen, als je specifiek oefeningen wilt kunnen zoals spagaat, of buiging, of jambette....
En er zijn wel degelijk verschillen hoor. Parelli werkt niet met voedselbeloning, wat ik veel VD-ers zie doen.
Parelli werkt ook niet met clicker, wat ik veel VD-ers zie doen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:18

Ik vindt persoonlijk Voest een heel plezierige manier van werken. Echter ben ik niet van het zelf aanprutsen, maar wil ik er gelijk goed les in. Daarom heb ik ook gekeken naar instructeurs in mijn buurt. Daarnaast heb ik helemaal niets met parelli. Ik vindt de methode niet duidelijk genoeg en daarnaast nogal Amerikaans in de promotie.

Ik zou dus ook eerst met grondwerk - NH aan de gang gaan en als laatste stap VD erbij pakken. Zo weet je in ieder geval zeker dat je bewust bezig bent geweest met het aanleggen van een basis en daar heb je in de vd veel plezier van.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 17:17

Toch grappig dat je degene die bij Parelli heeft lopen shoppen duidelijker vindt dan Parelli zelf, vind ik namelijk niet. En ik vind dat je met Parelli verder komt dan met Voest.

En vind je echt het verschil tussen die twee methodes zo groot dat je niet volgens de manier Parelli werken kunt of werken wilt, of is het een algehele aversie tegen Parelli en de commercialiteit die er omheen hangt?

x_Britje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 19:16

Van Voest heb ik een aantal dvd's bekeken en een boek gelezen maar ik vind eigenlijk niet dat hij alles even duidelijk uitlegt. Daarbij komt dat ik hetgeen wat hij 'loswerken' noemt toch verdacht veel vind lijken op Join-up en dat is niet de bedoeling met mijn paard (al zeg ik daarmee niet dat ik er tegen ben als je het goed uitvoert in een situatie waarin dat echt nodig is). Maar bij mijn paard is dat niet nodig. Ben vandaag wel even bezig geweest met grondwerk wat Voest uitlegt. Dat ging opzich wel goed maar toch spreekt Parelli me echt veel meer aan (weet eigenlijk niet precies waarom).:P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:41

daar ben ik het mee eens :D ik ben nu het boek natural-horse-man-ship aan het doorspitten :D (positief, vind het leuk hoor :D) en dat vind ik heeeeel interessant, ookal was het in het begin een beetje onduidelijk met al die filosofie, maar later in het boek word dat duidelijk, hoe duur is de savvy club per maand of voor een jaar? want ik heb ook nog geen touwhalster en leadrope en carrot stick enz. en dat pakket 1 en 2 is in het engels toch? is het lastig te begrijpen, (kan engels wel goed begrijpen enz.) maar ik vraag me af of het niet te moeilijk is.

xx

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 02:21

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 02:35

Koop eens wat video's van Buck Brannaman.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 02:39

Of van Ray Hunt, John Lyons, of van Mark Rashid....
Zelf ben ik een grote fan van Clinton Anderson. Ook daar zijn hele programma's van te vinden.

Parelli heeft het echt niet allemaal zelf verzonnen, die heeft het ook van andere trainers. Wat hij er omheen heeft gebouwd is een programma. Dat door de jaren heen is bijgeschaafd, aangepast en geoptimaliseerd. En werkt. Via zelfstudie en via lessen. Voor een redelijk schappelijke prijs.
Want als je geinteresseerd bent in materiaal van Clinton Anderson, zou je hier even moeten kijken:

www.downunderhorsemanship.com

Persoonlijke begeleiding ga je in Europa niet vinden. CA concentreerd zich op dit moment op de States....

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 02:49

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 02:52

Parelli komt naar de Equitana. Buck Brannaman heb ik echter niet op het programma gezien?

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 02:59

Het ging ook over Parelli.
Ik vindt de video's van Buck Brannaman erg goed en een aanrader.
Sorry voor de verwarring.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 01:33

Hoe ik ben begonnen, is door me eerst bewust te worden van mezelf.
Voordat je verder kan met nh , moet je eerst jezelf ontwikkelen.
Je moet dingen over jezelf beseffen en inzien, en kijken naar, waarom reageert het paard zo op mij?
Als je dat eenmaal gelukt is, leer je paarden aanvoelen, en de juiste denkwijze te vinden.
Waarschijnlijk door dingen beseffen en in te zien, vind je die denkwijze al.
Alleen soms kun je nog weleens wat denkfouten maken.
Als je dat eenmaal gelukt is, dan gewoon lekker naar de paardjes gaan en wat met ze doen.
Doordat je ze aanvoelt leer je steeds meer.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:07

@ Grietje: En daar gaan we weer.
Je hoeft je niet eerst te ontwikkelen voordat je aan NH kunt doen. De zin van het leven en waarom we hier op aarde zijn hoef je niet te hebben beantwoord voordat je met paarden wat kunt gaan doen. Want over de zin van het leven hebben een heleboek knappe koppen hun hoofd al gebroken, en ze zijn gestorven zonder dat ze een antwoord hadden.
En ik geloof niet dat mensen die met paarden bezig willen gaan, daar eerst een antwoord op willen hebben.

Je kunt eerst de oefeningen doen, snappen wat voor impact dat op je paardje heeft, en omdat sommige dingen impact hebben op je paard, en je snapt waarom dat zo is, ga je jezelf ontwikkelen. Door dingen vaker te doen, dan te snappen waarom je die reactie krijgt (met je hoofd) kun je leren aanvoelen.
Omgekeerd is veel moeilijker en niet voor iedereen weggelegd.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:40

Ja, maar zo is dat wel bij onze manier.
want als je paarden niet kunt aanvoelen, kun je ook geen nh doen.
En niet iedereen lukt dat, maar dan kun je beter er een instructrice bij hebben.
Die je zegt van, kijk nu doe ik dit, nu reageert het paard zo.
En daardoor de juiste dingen beseffen en inzien.
Als je dat eenmaal gelukt is, moet je de juiste denkwijze vinden.
Dus er niet te veel over nadenken, alleen doen wat nodig is.
Als je de juiste dingen hebt beseft en ingezien, ga je paarden aanvoelen.
En hoef je alleen nog maar te denken wat nodig is.