Wie weet wat van Parelli 'horsenality' left/right brained??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nachtmar

Wie weet wat van Parelli 'horsenality' left/right brained??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 12:14

Hallo iedereen,

Het lijkt mij erg leuk om wat meer te weten te komen van de Parelli paarden-persoonlijkheidsprofielen en dan met betrekking tot mijn eigen paardje..
Kan iemand mij vertellen waar mijn paard qua 'persoonlijkheid' aan voldoet in termen van Parelli's right/left brained intro/extravert?

Ik heb mijn paardje nu een jaar, en het is best een aparte (ook al vind iedereen dat natuurlijk van zijn of haar eigen paard :D )
Het is een merrie van 12 met een soms erg tegenstrijdig karakter.
Ze is aanhankelijk (ze wil door iedereen geaaid worden)..soms erg onzeker
Ze is heel erg druk.. en kan soms door je heen lopen..(heel sensibel en ontzettend veel looplust), maar ze staat tijdens het poetsen heel rustig te genieten en ze is de favoriet van alle kleine kindjes die dan zelf aan haar oren kunnen hangen..

Ik zou haar eigenlijk willen omschreven als een altijd vrolijke ADHD'er die snel de concentratie verliest bij te veel prikkels..

Zodra je met haar gaat stappen wordt je zelf bijna uitgelaten.. ze stapt heel snel en ze is super alert. Alles moet bekeken worden en vaak schrikt ze van de gekste dingen. Een vrachtwagen of een voorbij razende trein is niet eng, maar een fazant of poes langs de weg is verschrikkelijk spannend! Een rondje lopen buiten is prima, maar bij een nieuw rondje is alles eng.

Ze is sinds een paar maanden erg speels en grondwerk en trucjes zoals een spaanse pas en steigeren pikt ze ontzettend snel op..

Ik merk dat gewenning en voorspelbaarheid haar kalm maken.
Onder het zadel is ze zeer voorwaarts en ik krijg vaak te horen dat ik meer moet werken aan mijn tempocontrole. Het probleem is dat ik het idee heb dat ze het fijnst loopt als ze op haar eigen tempo loopt (erg voorwaarts, maar wel nagevelijk en ontspannen).

Ik heb het idee dat ze het meest onder het kopje 'right brained extravert' valt..

Ik zou haar graag nog wat zekerder, stoerder en kalmer willen maken en hopelijk kan ik weer wat nieuwe oefeningen en tips krijgen d.m.v. deze Parelli persoonlijkheidsinterpretatie...

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 12:31

Even korte uitleg over de horsenality's:
Left brained Extrovert. Dit paard heeft een uitgesproken karakter, is slim, speels, nieuwsgierig en is vriendelijk en tevreden met zichzelf. Deze paarden zijn ook vaak ‘mouthy’, dat betekend dat hij graag dingen in zijn mond heeft en happig kan zijn.
Deze paarden vervelen zich snel en daarom is het als eigenaar zijnde belangrijk om uitdagingen op te zoeken en er vooral plezier in te houden. Dit paard heeft veel afleiding nodig, een spelletje spelen en weer door gaan naar de ander. Als je te lang in oefeningen blijft hangen kan dit paard vervelend gedrag vertonen, hij zal op eigen initiatief dingen gaan doen en zo jouw signalen negeren.

Left brained Introvert, deze paarden zijn minder speels maar niet minder slim. Deze paarden komen vaak ongemotiveerd en suf over en moeten veel bezig gehouden worden om verveling te voorkomen. Ook doen deze paarden vaak een moord voor snoepjes. Dit paard is vaak ontspannen in zijn lichaam en spieren net als in zijn geest.

Right brained Extrovert, een right brained paard denkt vanuit instinkt en kan daarom ook erg gevaarlijk worden. Mochten ze gevaar ruiken dan reageren ze direct met alle gevolgen van dien. Ze doen vaak dingen zonder er over na te denken en houden vaak alles in de gaten. Een kenmerk van deze paarden is dat ze vaak veel spanning in hun lichaam hebben. Een geheven hoofd, gespannen bovenlijn en gespannen spieren. Vaak zijn deze paarden erg tegendraads en doen ze niet wat je van ze vraagt, dit kan door angst komen.

Right brained Introvert, ook dit paard kan gespannen zijn maar is in de meeste gevallen zijn ze stil en volgzaam maar daar in tegen erg wantrouwend. Dit paard bevriest eerst voordat hij ontploft en is erg onvoorspelbaar. Doordat ze verlegen zijn houden ze zichzelf vaak op de achtergrond en kan het zelfs zo erg worden dat ze compleet in zichzelf keren en van de wereld raken, dit wordt ook wel Catatonic genoemd.

Zo te horen heb je hetzelfde paardje als dat ik heb. Die van mij is RBe. Maar dat wil niet zeggen dat ze altijd RBe zijn. Het aanhankelijke gedrag is typisch LB gedrag. Maar aan de andere kant, ze is super alert, kan zich moeilijk concentreren, loopt liever dan dat ze stil staat, schrikt snel. Ik heb dit opgelost dmv werken aan de hand. Dus veel voorwaars neerwaarts strekken. RBe paarden hebben vaak veel spanning achter de oren en in de onderhals en drukken hun rug vaak weg. Door met hun lichaam aan de gang te gaan leren ze zichzelf beter begrijpen en leren ze beter met hun lichaam om te gaan. Ik heb er ook een cranio sacraal therapeut bijgehaald omdat mijn paardje wel enorm extreem was. Daarnaast had mijn pony een friendly issue. Ze was erorm bang van de stick, dat is nu opgelost en nu merk ik dat ze veel langer LB kan blijven en veel geconcentreerder is.
Ik zou zeggen bestel de dvd horsenality van de succes series (die zijn tegenwoordig niet meer zo duur, volgens mij rond de 30 euro) en leer daaruit wat je kunt leren. Mocht het je aanspreken kun je uiteraard de paketten aanschaffen en zo verder studeren. Wat ook helpt is er een instructeur bijhalen. Ik heb enorm veel baat gehad bij mijn Parelli instructeur.

nachtmar

Re: Wie weet wat van Parelli 'horsenality' left/right brained??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 12:47

xmarliez bedankt voor je reactie! ja ik herken veel van mijn paard terug in je verhaal...
Als ik je omschrijven van rb/lb lees, heb ik het idee dat ze in het jaar dat ik er heb op sommige vlakken veranderd is van right b naar left b. Vooral op het vlak van poesten en wandelen, spelen in een bekende omgeving. Met rijden (vooral nieuwe oefeningen) en dingen doen in een nieuwe omgeving zou ik haar nog meer naar de right b kant indelen..

De Dvd ga ik ga ik denk ik wel bestellen..een beetje leren en je horizon verbreden is nooit verkeerd..:)

Alleen de zinnen :'Daarnaast had mijn pony een friendly issue. Ze was erorm bang van de stick, dat is nu opgelost en nu merk ik dat ze veel langer LB kan blijven en veel geconcentreerder is'
begrijp ik nog niet helemaal..wat bedoel je met friendly issue en bang van de stick?

En hoe heb je geoefend zodat ze langer lb blijft? Misschien maakt de dvd dat ook wel duidelijk, maar ik vind het ook wel leuk om het aan jouw als ervaringsdeskundige te vragen;)?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 13:18

Ooh sorry! Ik dacht dat je al iets had gezien van het programma vandaar even mijn parelli termen er tussendoor hihi. Friendly game is game 1. Je hebt altijd een stick bij en sommige paarden kunnen daar bang van zijn. Door ze aan die stick te laten wennen dmv friendly leren ze de stick accepteren en leren ze dat de stick (of andere objecten) niet eng zijn. Ik ben begonnen met aaien met het handvat van de stick. Echt laten zien dat die stick een verlenging van mijn arm is en dus niet eng is. Ik heb tussendoor ook geen een keer beloont met een aai met mijn hand maar aaien met de stick, lieve dingentjes zeggen en eventueel een kusje (toch nog een aanraking met mezelf). Daardoor heeft ze geleerd dat iets goeds beloont wordt door het aaien met de stick dus -> stick is leuk. Uiteindelijk verder gegaan met sting over haar rug heen gooien. Mocht ze dat niet fijn vinden wacht ik totdat ze weer stilstond en dan ging de string er weer vanaf. Zo uitgebreid en nu kan ik de string langs haar neer slaan zo hard als ik wil maar ze geeft geen kick. Omdat ze geleerd heeft dat de stick niet eng of gevaarlijk is maar een verlening van mijn hand dus 'zo zacht als het kan en zo duidelijk als het moet'. Als ze namelijk niet luisterd bij de circling game naar de stick voor haar (afremmen) gebruik ik de string erbij en verhoog ik mijn fases. Maar dat is dat doe wil niet zeggen dat de stick eng is.
Het belangrijkste is toch wel je lichaamshouding. Als je zelf uitstraalt dat het totaal niet eng is en dat het goed is leren ze op je te vertrouwen en gaan ze je lichaamstaal beter lezen. Paarden onderling doen het ook.. mijn andere paard was ook bang voor de stick maar heeft die angst overwonnen door langs de bak te staan en er (on)bewust bij te zijn in gedachten als ik met mijn andere paard bezig was. Door de lichaamstaal van ons beide hebben we ons andere paard kunnen overtuigen dat het absoluut niet eng is. Als ik al de 5 mijn paarden in de bak zet en ik ga met een extreem friendly doen en dat paard kijkt niet op, dan zullen alle andere paarden ook niet in paniek raken. Maar zodra mijn paard enige spanning geeft en ik ook, zullen alle andere paarden in de bak ook spanning opbouwen en dat kan dan weer exploderen. De rust begint bij jezelf en die moet je zien over te dragen. Paarden volgen alleen echte leiders dus wees eerlijk, betrouwbaar en een leider en ze zullen je volgen waar je ook naar toe gaat want dat is hun instinkt.

Langer LB blijven leer je niet, dat doen paarden vanzelf. Wat ik hierboven al beschrijf. Als paarden zekerder worden van hun taak en opdrachten en ons beter leren vertrouwen zullen ze veel meer rust en playdrive krijgen. Mijn RBe paardje wordt enorm nieuwschierig als zij LB wordt, daar speel ik op in en zoek de grens naar het RB gaan niet op. Paarden kunnen per seconde omspringen en door juist te reageren in de juiste situatie kun je ze bij je houden en weet je wat er aan het einde van het lijntje zit. Al worden ze RB, speel daar op in en ga niet in de fout op het paard nog steeds als een LB te behandelen. Iedere situatie geeft weer nieuwe inzichten en daar moet je gebruik van maken. Je moet ten alle tijden een leider, steun en partner blijven naar je paard dus beloon en corrigeer op het juiste moment en vertrouw en wees vertrouwd.

Paarden kunnen wel veranderen naar een andere horsenality (grotendeels) en dat merk je dan inderdaad op die punten. Mijn paard is bijv bij het poetsen zo LBe als het maar zijn kan, alles in de mond pakken, telkens interessant doen.. Maar daarnaast staat ze wel lekker los en weet ze dat ze moet blijven staan (regels). Als ik haar meeneem en er vliegt ineens een vogel op kan ze zomaar omslaan naar RBe en dat uit zich vaak in rennen. Dat patroon onderbreek ik dan en door kalmeringsoefeningen (in haar geval: hoofd laag, touch it (focus) of friendly) ga ik weer verder. Nieuwe oefeningen zijn voor een RB altijd lastiger dan voor een LB. Een LB paard ziet het als een uitdaging, iets interessants, eindelijk weer iets nieuws!! En een RB paard blijft liever in de comfortzone (zo kun je dus ook mensen indelen, sommige mensen blijven graag in hun veilige kring en sommige mensen gaan er graag op uit. Bekijk jezelf eens ;) das hardstikke leuk!). Je moet het ten alle tijde respecteren dat paarden zijn wie ze zijn, maar daarnaast kunnen ze door het vertrouwen in ons comfort gaan zoeken in die nieuwe dingen en uiteindelijk kun je daar een heel fijn meewerkend/meedenkend paard van krijgen.

Ik zet het hiet allemaal even mooi neer natuurlijk. In de praktijk is het een stuk ingewikkelder (het komt op hetzelfde neer want dit zijn persoonlijk ervaringen maar in de praktijk kom je toch weer andere dingen tegen en hebben sommige dingen nou eenmaal tijd nodig). Ik heb daarom ook graag les van een parelli instructeur (of iemand die al verder is in het parelli programma en dat goed over kan dragen) zodat je leert op het juiste moment dingen te zien en te timen en het gedrag goed leert onderscheiden.

nachtmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 15:05

bedankt voor de goede uitleg! Ik ben inderdaad nog niet thuis in de wereld van Parelli..
Als ik het goed begrijp is het werken met de stick in eerste instantie een soort desensitisatie waarbij paarden vertrouwt raken met een eng object.
Ik heb bij mijn paard desensitisatie geoefend met een zweep. Hierbij 'aaide' ik haar met de zweep tot dat het niet meer eng was..(ze vond het eindelijk in eerste instantie niet eng, dus ik was snel klaar. Blijkbaar heeft ze nooit echt een negatieve ervaring met de zweep gehad)
en friendly is dan een stapje verder..namelijk een soort positieve associatie bij het object ontwikkelen, waardoor het als hulpmiddel bij nieuwe oefeningen gebruikt kan worden?

Lbe is dus niet iets wat je je paard leert, maar het is dus een positieve uitkomst van het leerproces wat je met je paard doormaakt..
Is Lbe wel iets waar je altijd naar streeft? ook bij de andere profielen?

Wat ik wel lastig vind is dat je (als ik het goed begrijp) het leven van een Rbe paard voorspelbaar en vertrouwt moet maken, maar aan de ene kant ook voor veel prikkels en nieuwe dingen moet zorgen zodat ze zich niet gaan vervelen, of past dit laatste beter bij een lbe?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:31

Nee, friendly is niet altijd bij hulpmiddelen. Het kan ook zijn dat een paard bang is voor een boomstronk, vlag, geweerschot, langs een hekje lopen en met dit soort dingen maak je, je paard dan vertrouwd. Het woord zegt het eigenlijk al 'friendly' vriendschap, vriendelijk. Ze leren inderdaad een positieve associatie te ontwikkelen bij dingen waar ze bang voor zijn. Niet ieder paard is bang voor de stick dus ook voor ieder paard weer een gepaste friendly game.

Waar je naar toe streeft in de horsenality's is naar het midden. Dus een extreem of midden RBe paard wil je naar een low level RBe paard brengen. Het voornaamste doel is denk ik toch wel comfort vinden in de horsenality van je paard en uiteindelijk samen zo 1 worden dan je paard helemaal in het midden zit van de horsenality chart, helemaal in balans met alle horsenalitys.

Je moet helemaal niets. Dus een RBe paard moet je niet voorspelbaar en vertrouwd maken maar door de tijd heen gebeurd dat. Je kan er nieuwe dingen in brengen, dat doe ik ook veel. Als we iets nieuws gaan doen pluis ik dat uit tot op het bot. Beginnen we bij stap 1 en werken we dat verder uit totdat het de gewenste oefening is. Door goed te luisteren naar je paard (je paard bepaald eigenlijk hoe moeilijk de puzel kan zijn die je voor zijn neus neerlegd) weet je wat hij of zij wil. De een wil graag variatie maar is toch bang voor het onbekende. Dan breng je de variatie erin en door jouw motivatie leert hij kennis te maken met het onbekende. Daarom zei ik al: wees altijd een steun en een leider voor je paard. Als je aangeeft dat je betrouwbaar bent, een leider bent en een steun waar hij op terug kan vallen gaan ze het onbekende aanvaarden en vaak ook leuk vinden. Hierdoor komt de creatieve brein van het paard weer naar boven. Ieder creatief aanbod moet je bij dit soort paarden stimuleren want dat motiveert deze paarden om grotere puzzels op te willen lossen.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:59

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:20

Is een paard altijd een type (dat een type duidelijk overheerst)?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:41

Een paard heeft wel een basis horsenality dat is hoe hij zich over het algemeen gedraagt. Daarnaast kan een paard per seconde omspringen naar een andere horsenality, dat heeft te maken met invloeden van buitenaf, benadering, manier van omgang, enge dingen of een andere ruimte of iets wat er voor zorgt dat je paard in een andere gemoedstoestand komt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 23:41

Oke mijn is een stille bangpoepert die alles met zijn mond uitprobeert, graag speelt en snel leert.
Hij wil met iedereen vriendjes zijn (na eerst de kat uit de boom te hebben gekeken), maar kan schrikken van zijn eigen scheet. Grote mazzel dat hij toen hij net geboren was in het weiland naast die van zijn mam terecht was gekomen, en letterlijk in mijn armen gerent kwam. Is er iets engs komt hij snel bij me en als ik dan vertel dat het niet eng is, dan vind hij dat ook.
Hij is snel verveelt en kan me letterlijk een trap verkopen als ik iets te saais doe of met iets anders bezig ben als met hem. Tevens is hij links en rechts best in evenwicht. Leer hem aan een kant een nieuwe oefening en hij doet het zelf op de andere kant. Als hij mee is als handpaard wisselt hij ook zelf met regelmaat van kant.
Ik zou zeggen Rechts introvert en dan in positieve zin zichzelf ontwikkeld.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 23:52

Dat kan hoor, ik heb een paard die in mijn ogen geen basis horsenality heeft maar alle 4 is. Op het eerste gezicht een duidelijke RBi maar bij mij altijd LB.. in de wei en tegen mensen die ze kent. De ene keer LBi en de andere keer LBe. Maar vroeger was ze extreem RBe en tegen onbekende enorm RBi.. sommige paarden zijn ontzettend moeilijk in te schatten dus moet je handelen op het juiste moment en vooral het juiste doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 23:56

Er is een vergelijkbaar topic op Natural Horsemanship, misschien is het handig om daar verder te discussieren?

[NH] Right brain introvert

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 11:47

Voor discussie over het onderwerp wil ik je graag verwijzen naar:
[NH] Right brain introvert
Zo dat er niet meer topics over hetzelfde onderwerp lopen.
Er is een duidelijk antwoord gekomen op je vraag, mocht je toch nog een specifieke vraag hebben die niet beantwoord in de lopende topics kun je die alsnog stellen op het juiste forumdeel (NH).