Paard 24/7 buiten, alternatief voor nood?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Paard 24/7 buiten, alternatief voor nood?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 21:01

Het kan iedereen zomaar gebeuren... Je paard wordt ziek of kreupel, je omheining wordt gesloopt, je grond blijkt niet in orde te zijn, er gebeurt een milieuramp, we krijgen weer MKZ....

Ik noem maar even wat. Dit kúnnen oorzaken zijn dat een paard noodgedwongen tijdelijk naar binnen moet.
Ik zie op bokt redelijk veel mensen die hun paard 24/7 buiten houden (niks mis mee an sich) al dan niet met schuilstal (vaak een overkapping die niet dicht kan).
Maar wat nou als er iets gebeurt zoals de voorbeelden die ik geef?
Beschik je over een afsluitbare schuilstal? heb je iets geregeld met een manege/pension in de buurt? Of misschien bij vrienden?

Ik heb het gevoel dat hier te weinig over nagedacht wordt, vandaar mijn vraag

mirror666

Re: Paard 24/7 buiten, alternatief voor nood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:04

mi moet niet alleen een ''natural'' hierover nadenken, ik TEM dus dat hij verplaatst kan worden naar een logischer subtopic.

Op mijn stal is voor kleinschalig stal beschikbaar, en anders wordt het verhuizen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:04

Wij hebben een afsluitbare schuilstal :j Sowieso kan mijn pony daarin (hij wordt daar ook in "opgesloten" met het voeren bv.) en als de nood echt hoog is kunnen ze wel met 2 ... Verder zijn er nog 2 afdaken, die zijn niet dicht maar met wat improvisatie kunnen die ook wel afgesloten worden.

Moest het echt nodig zijn dan kennen we wel mensen met echte stallen waar ze naartoe kunnen (zij beschikken ook nog over een heel aantal weiden en hun paarden staan dan ook meestal buiten), denk niet dat daar concrete afspraken voor gemaakt zijn maar ik weet wel dat er hulp zal geboden worden moest dat nodig zijn en binnen hun mogelijkheden liggen ;)

Dus in principe zou het allemaal moeten lukken .. maar natuurlijk hopen we dat er niks gebeurt :Y)

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:05

Over het algemeen denk ik het redelijk op te kunnen lossen. We hebben prikpaaltjes staan en lint, dus een omheining die kapot gaat of een stukje afzetten is vaak geen probleem.
Mocht Tivara echt zo ziek zijn dat ze op stal moet, dan is er vast een plaatsje vrij op de kliniek. In een heel erg geval zou ze evt. naar mijn ouders kunnen, daar is 1 stal, maar dan moet ze alleen komen te staan.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:05

hier 24/7 buiten maar wel zeker de mogelijkheid om ze binnen te zetten ;-)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 21:08

Naaltje schreef:
mi moet niet alleen een ''natural'' hierover nadenken, ik TEM dus dat hij verplaatst kan worden naar een logischer subtopic.

Op mijn stal is voor kleinschalig stal beschikbaar, en anders wordt het verhuizen :)

Mensen die hun paard 24/7 buiten houden en een stal onzin vinden scharen zichzelf over het algemeen onder de noemer natural. Ik hou zelf helemaal niet van in hokjes plaatsen, maar vandaar mijn keuze voor dit subforum

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:09

Ik zou mezelf toch geen natural noemen, en heb mijn paard wel 24/7 buiten staan :j (Maar misschien ben ik een uitzondering, of noem ik mezelf geen natural maar de rest mij wel, hihi :') )

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:12

Bij ons is de loopstal volledig af te sluiten, hoewel het waarschijnlijk wat klein is om de hele kudde permanent in op te sluiten. Er is op zich plaats genoeg voor alle paarden, maar de dominantjes zouden de lager geschikten de muur opjagen. Dus dan zouden we eventueel moeten opsplitsen met een touwtje.
Er is ook een grote box die gebruikt kan worden voor zieke/kreupele paarden of voor een merrie met veulen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 22:13

Dan zet ik ze op stal. Ik heb 2 stallen van 4 bij 5 maar daar wonen nu geiten in.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 22:18

Dat gaat hier dan wel moeilijk worden,ik heb er nu 4 lopen.
Ik denk er wel altijd aan,maar weet nog niet echt een oplossing.
Voor als er 1 pony op stal moet heb ik wel een oplossing,ik huur dan een stal hier in de buurt.

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 22:19

Bij mij is de gehele stal dicht zoals een echte box maar staat enkel de deur open. Als er echt nood is kunnen we ze opsluiten en we kunnen ze ook altijd naar mensen brengen die stalling hebben.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 22:21

Ik ben meer een 'normalo'... maar wil door die 24/7 buiten (+inloop) vooral een lekker gezond en vrolijk paard :-) Hoe noem je zo iemand? Hihi!

Ehm , in antwoord op je vraag: ja... ik denk dat je altijd een stal + water en eventuele andere voorzieningen id buurt moet hebben voor het geval er iets gebeurt waardoor peerd naar binnen moet.
Nu heeft de mijne een inloopstal, maar er zijn ook boxen voor 'nood'.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 22:25

bij mkz maak in een grote loopstal en zet ik de caravans die in stalling staan buiten :+
De andere gevallen heb ik gewoon stalletjes.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 22:36

Noem mezelf ook geen natural, maar wel lekker paardje 24/7 buiten met inloopstallen :z 8-) loopstallen kunnen evt dicht en daarnaast zijn er nog 5 mooie stallen aanwezig dus plek genoeg voor nood :)
Laatst bijgewerkt door grid op 20-01-11 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 22:40

Ik ben ook geen natural, maar wel iemand die het beste voor haar paarden wil.Paarden staan zo lang mogelijk 24/7 buiten met schuilstal. Er is een gigantisch stalcomplex op het erf waardoor er altijd ruimte is om alle dieren (diervriendelijk!) binnen te houden als dat nodig is.

De schuilstal zou nog kunnen worden afgesloten maar dat vind ik te klein worden, ook voor nood.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:52

Tja, met 'wat als' kan ik niet zoveel. Als ik morgen onder de trein loop blijft mijn paard ook achter en daar zal dan ook wel een oplossing voor komen...
Nu is het gebrek aan een stal bij mij helemaal niet aan de orde, paard staat ook niet meer 24/7 buiten. Maar als het wel zo zou zijn, wat dan nog? Als je alles van tevoren moet incalculeren blijft er bar weinig over wat wel 'veilig' is om te doen. Als de risico's en omstandigheden in het hier en nu acceptabel zijn ga ik me niet druk maken over zaken die misschien nooit gaan gebeuren. Wie dan leeft, wie dan zorgt. :)

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:58

Ik ben absoluut geen natural maar gewoon iemand die het beste voor haar paarden wil en een paard, paard laat zijn, ook mijn wedstrijdpaarden. Mijn paarden staan lekker 24/7 buiten maar hebben ook 24/7 zelf de mogelijkheid om naar binnen te kunnen. De stallen kunnen in geval van 'nood' allemaal dicht en dan heeft ieder zijn eigen box.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 00:02

Tuurlijk heb ik daar over na gedacht. Heb thuis 3 stallen, de tussenschotten zijn er nu uit om een groot geheel te hebben en de deuren staan open maar mocht het nodig zijn kunnen ze gewoon op stal. In me andere wei heb ik nog 2 ruime stallen dus ja, dat zit wel goed hoor.

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 10:28

Voor mijn minishetjes heb ik wel een oplossing, die kunnen namelijk naar binnen (in een oude varkensstal). Alleen de roosteres houden geen 1000kg, dus voor mijn shire kan dat niet.
Nu ken ik iemand, waar Sarah ooit eerder 1 mnd heeft gestaan, daar kan ze voor nood wel terecht.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 10:34

Wat is 'afsluiten' he. Bij een ramp met luchtvervuiling, kun je ook met een geweldig luxe stal de boel niet luchtdicht maken, dus dan heeft elke paardenhouder een probleem.

Wij hebben voor noodgevallen een aantal boxen beschikbaar, zodat een paard afgezonderd kan worden uit de kudde. Maar we hebben bij de paddocks ook dermate grote schuilstallen, dat in nood alle paarden daarin middels groepshuisvesting opgesloten zouden kunnen worden. En daarnaast een aantal binnenrijbakken, die ook dienst kunnen doen als schuur.

Wanneer je je paardenhouderij dusdanig inricht, dat je een grote groep paarden buiten kunt huisvesten, kun je niet ook nog voor elk paard afzonderlijk een box beschikbaar hebben. Dat zou je hele filosofie onbetaalbaar maken..

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 10:39

natural?.....nee
24/7 buiten....ja

elk paard heeft een eigen [altijd open] box die gewoon dicht kan.
met oud op nieuw gebeurd dit en als ze ijzel voorspellen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 10:55

Chubby schreef:
Wat is 'afsluiten' he. Bij een ramp met luchtvervuiling, kun je ook met een geweldig luxe stal de boel niet luchtdicht maken, dus dan heeft elke paardenhouder een probleem.

Het zijn ook voorbeelden :) Zo zijn er legio voorbeelden te verzinnen waardoor een paard toch ineens naar binnen moet :j

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 10:55

Ik ben ook geen natural maar paard staat gewoon lekker de hele dag buiten. Als als als... Tja, je kunt nu eenmaal niet met alles rekening houden en een stal is ook niet luchtdicht ivm luchtvervuiling en dergelijke.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 10:56

stef schreef:
Chubby schreef:

Het zijn ook voorbeelden :) Zo zijn er legio voorbeelden te verzinnen waardoor een paard toch ineens naar binnen moet :j

Welke dan?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 10:57

stef schreef:

Ik heb ze in de afgelopen 2,5 jaar nog niet meegemaakt?!

En de jaren daarvoor trouwens ook niet, ook al had ik toen wel een stal tot mijn beschikking...