Paard loopt weg voor druk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Leslie90

Paard loopt weg voor druk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 17:58

Ik ben pas begonnen met Parelli en heb mijn eerste priveles gehad.
Ik ben echt helemaal om en we zijn begonnen met the 7 games maar we lopen tegen een probleempje aan.

Mijn paard is links en heeft moeite met rechts, bij de porcupine game en driving game rent hij voor druk aan de rechterhand weg.
Hij gaat dan rondjes om mij heen lopen, na lang vragen wijkt hij wel zoals ik wil en neem ik ook gelijk alle druk weg.
Wie heeft er tips zodat we dit beter kunnen oplossen?

ikenindi

Re: Paard loopt weg voor druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:01

Het is lastig om tips te geven als we jou niet kunnen zien. We kunnen niet zien hoe jouw houding is. Misschien dat je je paard wegdrijft zonder het zelf door te hebben.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:07

Blijven aaien (friendly) op het moment dat hij wegrent.
Kijk de DVD van lvl 2 eens over het verschil tussen 'ball' en 'chair', erg leerzaam voor dit probleem :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:07

En hoe gaat de friendly game aan de rechterkant?
Als je een probleem tegenkomt, terug naar de basis. Ga de friendly game doen, en dan pas door naar de volgende oefeningen. En hou de volgorde in de gaten, geen game overslaan. Begin bij 1 en werk door naar 7. En als je een probleem bij game 1 tegenkomt, niet doorgaan naar de volgende oefeningen.
Je kunt nooit lang genoeg friendly doen...

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 18:53

De friendly game gaat aan de rechterhand wel goed. Hij loopt alleen voor druk weg en volgt me ook met elke stap die ik zet.
Ik ga er zeker aan werken :)

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:56

Hoe goed je denkt dat je vertrouwensband ook is, je moet ALTIJD aan friendly blijven werken. Dat is de belangrijkste game! Misschien dat je ook hem het best kunt benaderen vanaf rechts, zadelen vanaf rechts, opstappen vanaf rechts, beginnen met poetsen vanaf rechts, en alles wat je doet in piepkleine stapjes en dan weer retreat. Succes :)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:24

Ik blijf in zo'n geval volgen (en aaien) tot hij stilstaat en dan stop ik. En dan begin ik na een pauze overnieuw met dezelfde oefening (ik beloon trouwens ook met m'n stem).

Dit om te laten merken dat er niets IS waarvoor hij hoeft te wijken. Als je paard dit niet snapt wordt het later lastig om oefeningen te doen waarbij je contact moet houden met je handen op het paard ... dat doet hij dan niet omdat hij dan daarvoor zal wegwijken. Dus je kunt idd beter proberen dit nu goed op te lossen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:55

Cassidy schreef:
En hoe gaat de friendly game aan de rechterkant?
Als je een probleem tegenkomt, terug naar de basis. Ga de friendly game doen, en dan pas door naar de volgende oefeningen. En hou de volgorde in de gaten, geen game overslaan. Begin bij 1 en werk door naar 7. En als je een probleem bij game 1 tegenkomt, niet doorgaan naar de volgende oefeningen.
Je kunt nooit lang genoeg friendly doen...

helemaal mee eens! Eerst een game goed afsluiten zonder blokkades of opposition reflexes en dan pas verder gaan.
Hoe was het ook alweer cassidy, als je een appeltaart wilt bakken en je vergeet de suiker dan wordt het nooit een lekkere appeltaart.... :)

Aan TS, als je les hebt dan kun je beter dit soort vragen aan je instructie vragen, wij kunnen hiervandaan niet beoordelen hoe jouw timing en lichaamstaal is en wat de reacties van je paard zijn zoals Ikenindi al aangeeft. Krijg je les van een Parelli instructeur?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:20

Nu hoef je echt niet in een game te blijven hangen tot hij helemaal perfect gaat, daar waarschuwt Parelli ook voor. Verfijning komt later wel.
Maar weerstand zoals de TS die op dit moment krijgt, moet je toch echt gaan oplossen voordat je verder gaat.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 13:44

Ja, ik krijg privelessen van Humphrey Dirks, helaas is hij binnenkort een tijdje weg dus komt volgende week Irene Lier langs.
Ik zal daar de problemen waar ik tegenop loop ook aankaarten, maar zou het wel fijn vinden als we deze week nog een beetje kunnen grondwerken :o

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:46

Humphrey en Irene zijn allebei erg goed. Ze kunnen je vast helpen met dit probleem. Heb je Humphrey al gemaild? Hij heeft je zien werken met je paardje en kan je waarschijnlijk beter tips geven. Verder ga ik mee met het bovenstaande.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:58

Leslie90 schreef:
maar zou het wel fijn vinden als we deze week nog een beetje kunnen grondwerken :o

Dan heb je alle tijd om te werken aan de friendly game...

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 20:07

Precies :D
Ik heb vandaag alleen de friendly game gedaan, en dat ging lekker. Ik ben ook overal rechts begonnen, met de game, poetsen, lopen en zijn deken op doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 20:12

Super, fijn dat het zo goed ging,
Veel succes verder....