Natural Horsemanship, een voorbeeld.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Natural Horsemanship, een voorbeeld.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 22:40

Ik kwam bij toeval op Youtube deze user tegen, met een aantal filmpjes die heel leerzaam zijn.
In filmpje een begint hij bij het beleren van een jonge merrie met wat op het eerste gezicht op een Join Up lijkt, maar hij laat het paard binnendoor draaien.
In de filmpjes die verder nog geplaatst zijn van het trainen met Fancy, zie je stap voor stap hoe hij te werk gaat.
Het leek me een leuke documentaire om hier op NH te plaatsen.

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... m_o_po0_Ks

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Qcg5zR-uZk

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... ES2Lxj6Dtc

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... jRYxyMy-d0

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... jqsLwryte4

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... VNbjYCWF2M

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... AanGzFhxts

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... eguCqS4YiY

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Jvz-340rOA

Ik vind dit een mooi en duidelijk stappenplan bij de benadering van een probleempaard. Het laat je zien dat het niet allemaal meteen super hoeft te gaan, maar het laat je wel zien hoe de merrie tijdens het werk groeit, en steeds meer zelfvertrouwen krijgt.

Veel plezier met het bekijken van deze filmpjes....!
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 08-01-11 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

joliene

Re: Natural Horsemanship, een voorbeeld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:43

Bedankt ik ga de filmpjes bekijken. :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 01:12

Sorry ik heb een stukje van het eerste filmpje gezien maar kan er niet blij van worden. Er staat een man in het midden die wel ff het paard gaat beleren. Dan zie je een paard dat een reactie geeft geheel correct aan de hulpen van de begeleider, maar wordt de andere kant op gestuurd, de beste man stond op dat moment dus niet open voor de verwarring en de eerlijke feedback van het paard, het paard deed immers precies wat de begeleiger aangaf met zijn schouderpartij, arm en positie, ipv uit te nodigen met een arm, blokkeerd hij. Vervolgens loopt hij naar de andere kant van het paard, paard draait om, man komt op de middenhand van het paard en geeft een grote hulp (gooien van het touw) terwijl het paard al gaat. Paard wordt dus letterlijk het hek in gestuurd. Omdat het paard zo slim is dat niet te doen, gaat het totaal niet ontspannen rondrennen met zijn hoofd naar buiten en krijgt geen contact met de begeleider. Hoe moet hier nou een band van vertrouwen uit voortkomen op een eerlijke manier? Vrijwerken is toch ook samen met je paard als een eenheid, waarom hem dan eerst in de adrenaline jagen? Ik heb dit aangekeken tot hij het paard naar zich toe zou halen maar verder niet gekeken, was er eerlijk gezegt al klaar mee.
Heb wel stills gemaakt maar die heb ik helaas nog niet kunnen uploaden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 01:15

Misschien toch even filmpje afkijken? Het liefst allemaal?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 01:23

oke ik heb even het laatste filmpje aangeklikt, 1000 signalen maar geen reactie. Goed je wilt dat je paard niet reageert op bepaalde invloeden van buitenaf, maar je wilt dat hij je gaat vertrouwen maar je jaagt hem wel constant in de adrenaline met al die dingen, waar is de rust en ontspannen opbouw gebleven?
Vervolgens werk in beweging aan het touw, wederom een lichaamstaal die iets anders is (remmend aan de voorkant) als de stick (drijvend). Erg verwarrend en dat is duidelijk aan dit gevoelige paard dat zeer goed spiegelt te zien. Je zegt dus eigenlijk tegen het paard, leer mijn lichaamstaal, leer mijn trucje en je bent mijn vriend. Terwijl het moet zijn, ik leer jou lichaamstaal en probeer die zo te gaan spreken en gebruiken dat jij mij gaat vertrouwen en bij me wilt horen.

Dit paard is een prachtdier, spiegelt de man en beloont hem zodra hij zichzelf opensteld en wat van zijn gevoel(igheid) laat zien.
Wat zou je geweldig veel van dit paard kunnen leren

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 01:28

Aangezien het een rescue organisatie is die paarden die verwaarloosd zijn opvangt, denk ik dat dit paardje met de behandeling die het krijgt een betere kans heeft op een goed tehuis dan als je hem in jou ogen in zijn waarde had gelaten, zijn angst voor mensen zo had gelaten, en van dit paardje had "willen leren".
De doorsnee paardenbezitter in de USA is namelijk zo geduldig en gevoelig niet :D
Ik denk dat dit paard, zonder deze organisatie, niet goed terecht was gekomen...

En als jij je stoort aan het niveau van Adrenaline...hoe had je het paard willen desensibiliseren op dingen zoals vliegenspray?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 01:37

Wat heeft dat ermee te maken dat wij dat dan hier als stappenplan een goede manier van opvoeden moeten vinden?
Ik krijg echt de neiging die vent achterna te gaan zitten met een stik. En hem vervolgens als hij zelf heeft kunnen voelen wat het voor invloed heeft en hoe klein een hulp kan zijn hem daar nog eens te zetten zonder hulpmiddelen en hem laten ervaren wat je dan terug krijgt van het paard en hoeveel je daar mee kan bereiken. Volgens mij zei jij namelijk altijd zo zacht als kan, zo hard als nodig, maar dit is echt veel te veel voor dit paard.

Ik zie constant hetzelfde terug komen, man remt paard met arm en schouder door zogenaamd de richting aan te geven, een hulp die ik op middelhoogte met een gebogen arm op die lijn gebruik om het paard de volte wat te laten vergroten door hem wat te blokeren naar me toe te gaan, en als het paard dan afremt of omkeerd dan met de stick erachteraan om zijn eigen fouten te compenseren.
Vervolgens moet het paard komen en volgen terwijl dit helemaal niet vanzelfsprekend de natuur is. Een paard komt om kennis te maken, maar volgt niet standaart direct dicht achter een ander paard. Het graas oppervlak van een harum is al groter als deze roundpenn, en toch staan al die dieren met elkaar in verbinding als een groep. Ze trekken met elkaar ergens heen met een doel, maar lopen echt niet de hele tijd achter elkaars kont aan.
Sommige paarden vinden volgen gewoon leuk, andere kun je contact mee hebben op afstand en zullen niet snel volgen, maar volgen afdwingen snap ik het nut niet zo. Noem dit soort dingen dan geen natural horsemanship, maar gewoon paarden trainen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 01:44

Cassidy schreef:
En als jij je stoort aan het niveau van Adrenaline...hoe had je het paard willen desensibiliseren op dingen zoals vliegenspray?

Ik had eerst al eens een echt contact met het paard gemaakt. En dan het paard er meer doorheen geholpen ipv de boeman te spelen en hem van alle angsten te voorzien. Ik heb hier ook wel bange dieren gehad, en op dit moment net zo'n gevoelige merrie die ook nog eens heel slim en brutaal is staan. Elke keer zie ik weer nieuwe dingen aan mezelf en als ik die aanpas lukken de dingen ineens wel die ik anders niet of met teveel druk voor elkaar kreeg.
Mijn meest angstige pony van vorig jaar is nu haantje de voorste en laat alle ukkies van dit jaar wel even zien hoe dit moet. Het enige wat wij eigenlijk gedaan hebben is haar telkens een duwtje in de goede richting gegeven en het haar dan zelf laten uitzoeken. Het is namelijk een diertje dat ook heel vindingrijk is en met veel trots. Als ze weer wat nieuws had bedacht zag je haar gewoon groeien, ondanks dat ze de kleinste was. Op die manier is het bange+stoute gedrag (ik vind jou eng dus spring tussen het hek door of over de staldeur) positief 180 gedraait naar ik zorg wel dat het allemaal goed komt en zal jullie allemaal vermaken. Ik heb liever een trots paard dan een robot.

1amazone1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 01:46

ik heb net het eerste filmpje gekeken.
morgen de rest maar want het is al laat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 01:52

Ik snap het...we praten op verschillende niveaus.
Paardje instralen werkt niet altijd. Dansje er omheen maken ook niet. En soms moet je paarden met dingen confronteren waar hij van in de stress schiet. Jawel, ook dat is NH.

Zo zacht als het kan en zo hard als het moet betekend niet dat je dingen gaat ontwijken of overdreven voorzichtig te werk moet gaan. Dat betekend dat je de intensiteit van de aanwijzing moet verhogen totdat er een reactie komt.

Quote Gordon McKinlay

When training horses, you must be willing to do whatever it takes to get the job done. Be as gentle as possible, but as firm as necessary

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 02:03

het heeft verder niets met instralen of ontwijken te maken maar met openheid en creatief denken. Ik wil het je best een keer laten ervaren of een film dagboek maken van de pony van de buren. Nooit in handen geweest, alleen voor vervelende dingen. Ik heb daar alleen beschikking over wei met andere pony's. Zal dus wel echt moeten gaan communiseren om überhaupt in de buurt te kunnen komen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 15:17

Cassidy schreef:
Ik snap het...we praten op verschillende niveaus.
Paardje instralen werkt niet altijd. Dansje er omheen maken ook niet. En soms moet je paarden met dingen confronteren waar hij van in de stress schiet. Jawel, ook dat is NH.

Zo zacht als het kan en zo hard als het moet betekend niet dat je dingen gaat ontwijken of overdreven voorzichtig te werk moet gaan. Dat betekend dat je de intensiteit van de aanwijzing moet verhogen totdat er een reactie komt.

Quote Gordon McKinlay

When training horses, you must be willing to do whatever it takes to get the job done. Be as gentle as possible, but as firm as necessary

Ben het helemaal met je eens Cas. Vee NH-ers zijn in NL vaak wat zweverige figuren die denken dat je met ademen door je zonnevlecht totale harmonie met je paard zult bereiken zonder ooit één tik uit te delen.

Dát is een illusie.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:59

ik vind zo knap dat jullie voor mij invullen dat ik nooit en tik zal uitdelen of nooit de confrontatie opzoek, maar grenzen zijn er gewoon wel hoor.
Ik snap alleen niet wat er duidelijk en natuurlijk is aan dubbele hulpen en dan grof worden...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:14

Afbeelding
hier de stills.
foto 1:
man komt voor paard, paard geeft de aandacht en brengt het gewicht al naar achter.

foto 2:
man komt nog verder voor het paard en blokkeerd met rechterarm de doorgang naar rechts. Paard draait naar het hek om en gaat links af.

foto 3:
Man wil het paard eigenlijk andere kant op dus komt er aan de andere kant weer voor. Paard keert keurig om.

foto 4:
Man gooit het touw naar het brave paard en zet met zijn rechter arm druk op de schouder van het paard. Paard vlucht en wil het liefst het hek in, precies zoals de man aangeeft met zijn schouder en het touw.
Hij jaagt het paard dus van hem weg en zet daarbij druk op een braaf paard dat meteen goed reageerde die in mijn ogen niet terecht is.

Paard gaat vervolgens rondrennen op het binnenvoorbeen met het hoofd naar buiten, er is totaal geen sprake van een eenheid of samenspel.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:24

Zo zie ik het inderdaad ook :j
Desalniettemin ga ik, zodra ik de tijd heb, al die filmpjes bekijken :j

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:26

Heel leerzaam dit!
Thanx :P

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:31

@ lailapri, ik ben het met je eens dat hij het niet juist doet, maar ik zie ook zeker wel goede dingen in de filmpjes. :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:32

Ik vind het leerzaam. :)

Niet iedereen doet alles perfect toch? Van mij mogen er best wat schoonheidsfoutjes zijn.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:34

Natuurlijk mogen er schoonheidsfoutjes inzitten, maar ook ik vind dit meer dan een schoonheidsfoutje. De signalen die gegeven worden stroken eigenlijk niet met het gewenste resultaat. Het resulaat komt er wel, maar imo kan het makkelijker. Paard wordt geblokkeerd door de uitstekende arm. Steekt hij zijn andere arm uit, zou het mijns inziens fijner voor het paard zijn.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:36

En die arm komt elke keer weer terug in de filmjes.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:38

Ik vermoed dat hij gewoon wil dat het paard de kant op gaat waar hij naar toe wijst.
Maar zoals jij ook al aangaf, ik vind het zeker interessant om te kijken, zitten zeker dingen in die leuk zijn om te onthouden :j

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:45

Hhmmja, ik zie goede dingen, minder goede dingen.
Ben het wel eens met cassidy dat het waarschijnlijk een goede manier is als je kijkt naar dat het paard hierna geplaatst gaat worden. Grote kans dat dat niet bij een geweldige subtiele horseman gaat zijn.

Het ligt er maar aan hoe je dit interpreteert. Ik zie gewoon iemand die zelf nog aan het leren is, maar als je dit ziet als een filmpje van "zo moet het", dan is het natuurlijk een ander verhaal.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 19:53

lailapri schreef:
Afbeelding
hier de stills.
foto 1:
man komt voor paard, paard geeft de aandacht en brengt het gewicht al naar achter.

foto 2:
man komt nog verder voor het paard en blokkeerd met rechterarm de doorgang naar rechts. Paard draait naar het hek om en gaat links af.

foto 3:
Man wil het paard eigenlijk andere kant op dus komt er aan de andere kant weer voor. Paard keert keurig om.

foto 4:
Man gooit het touw naar het brave paard en zet met zijn rechter arm druk op de schouder van het paard. Paard vlucht en wil het liefst het hek in, precies zoals de man aangeeft met zijn schouder en het touw.
Hij jaagt het paard dus van hem weg en zet daarbij druk op een braaf paard dat meteen goed reageerde die in mijn ogen niet terecht is.

Paard gaat vervolgens rondrennen op het binnenvoorbeen met het hoofd naar buiten, er is totaal geen sprake van een eenheid of samenspel.

Heb je de rest van de filmpjes ook bekeken?
Verder vind ik het heel knap dat je op grond van de hoek van de camera kunt zien dat de persoon in het midden voor het paard komt....
Ik kan de arm niet storend vinden, hij wijst, doet de deur open waar het paard heenmoet.
Kan voor een nog niet beleerd paard verwarrend werken, maar hij doet hetzelfde later als hij het paard aan de leadrope vastheeft.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 09-01-11 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:55

Imo wijs je een paard niet waar het naartoe moet gaan. Of ja, eigenlijk wel, maar dan met een hand die het paard in de richting 'duwt'. Niet andersom. Dus zelfs al zet je de camera in een andere hoek neer, dan nog blijft het gegeven een feit: de man wil dat het paard naar rechts gaat, en steekt zijn arm dus naar rechts uit. Mijns inziens de verkeerde kant dus..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 19:57

In mijn ogen niet. Hetzelfde doet hij namelijk met leadrope en halter later. Bij mijn paarden doe ik hetzelfde. Ik duw niet, ik wijs. Maar mijn paarden zijn dan ook wat verder in hun opleidingstraject dan het paardje op het moment dat film 1 is opgenomen.
Enne...ik had meer links gegeven dan alleen naar filmpje 1. Blijkbaar heeft niet iedereen alles bekeken?