Totaal geen band/klik met paard, maar toch zonder tuig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cocodox

Totaal geen band/klik met paard, maar toch zonder tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 16:19

Okee, de titel is een beetje raar - maar wist niet hoe ik het anders moest formuleren :P

Wat vinden jullie;
Je hebt totaal geen band met een paard, ook niet onder het rijden.
Hij of zij wordt dan een mega hyper bommetje. :+
Zou dat paard dan ooit, zonder tuig of met neckrope ofzo,
bereden kunnen worden?
Bij deze stelling ga ik er niet van uit op de reactie like "Iemand die wel een band met het paard heeft het paard zo beleren."

Ik hoop dat jullie de stelling een beetje snappen :Y)

Parkietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:23

Ik denk niet dat het handig is om meteen met neckrope te gaan rijden terweil je geen band met je paard hebt. Je kan wel alvast wat "vrijer'' met hem te werk gaan, zoals misschien eerst zonder zadel rijden, met hoofdstel, en daarna pas het echte werk gaan doen. Maar eerst zou ik gewoon een goede band met je paard gaan opbouwen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:27

Ik denk niet dat, dat echt gaat werken. Misschien kan en lukt het wel, maar ik denk dat je dan het gevoel van vrij zijn mist, wat er wel is als je wel een klik hebt met paard.

Maar dan rest mij de volgende vraag: waarom werken met een paard waar je totaal geen klik mee hebt? Dat is voor beide gevallen toch niet fijn. IMO moet de klik er meteen zijn en de band groeit daarna pas, is er niet meteen een klik dan word het toch niks.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:29

Als een paard een "mega hyper bommetje" onder je wordt, lijkt het me niet bijzonder verstandig om met neckrope te gaan rijden, band of geen band.

M'n oude merrie kon ik makkelijk met neckrope rijden in het bos, die was zo relax en bomproof. Maar met m'n 5-jarige Rhodium hoef ik dat nog niet te proberen. En met beiden heb ik een goede band, qua rijden zelfs een betere band met de Rhodium. Maar om daar met neckrope op te gaan zitten zou geen goede zet zijn, daar is hij gewoon (nog) te jolig voor. Die merrie had ik daarentegen bijna iedere sul op kunnen zetten en dat zou prima gaan, omdat zij zich heel erg aanpaste aan de ruiter.

Ik denk dus dat het meer afhankelijk is van het karakter van het paard dan van de band met het paard.

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 16:38

mylittlejoy schreef:
Als een paard een "mega hyper bommetje" onder je wordt, lijkt het me niet bijzonder verstandig om met neckrope te gaan rijden, band of geen band.

M'n oude merrie kon ik makkelijk met neckrope rijden in het bos, die was zo relax en bomproof. Maar met m'n 5-jarige Rhodium hoef ik dat nog niet te proberen. En met beiden heb ik een goede band, qua rijden zelfs een betere band met de Rhodium. Maar om daar met neckrope op te gaan zitten zou geen goede zet zijn, daar is hij gewoon (nog) te jolig voor. Die merrie had ik daarentegen bijna iedere sul op kunnen zetten en dat zou prima gaan, omdat zij zich heel erg aanpaste aan de ruiter.

Ik denk dus dat het meer afhankelijk is van het karakter van het paard dan van de band met het paard.

Ja, idd het karakter moet er wel bij passen. :)

boriskim schreef:
Ik denk niet dat het handig is om meteen met neckrope te gaan rijden terweil je geen band met je paard hebt. Je kan wel alvast wat "vrijer'' met hem te werk gaan, zoals misschien eerst zonder zadel rijden, met hoofdstel, en daarna pas het echte werk gaan doen. Maar eerst zou ik gewoon een goede band met je paard gaan opbouwen.

Zonder zadel is wel lastig op een fris paardje :+ .. denk ik.
Trouwens, het is niet omdat ik er zelf mee zit, maar ik wil gewoon eens weten hoe anderen over zoiets denken ;)

@ijssnuiver - Ach, sommigen hebben een paard terwijl er totaal geen klik is...
maar die klik kan altijd nog komen en sommige mensen gaan daar ook echt voor.
Tenminste, dat dacht ik? :P

troi

Re: Totaal geen band/klik met paard, maar toch zonder tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:40

Ach wat is een band hebben? Als je een paard hebt dat goed gehoorzaam is, band of niet, kun je dat volgens mij best eens wagen in een veilige omgeving. Met een paard dat hyper wordt, ongeacht of je er een band mee hebt, zou ik dat niet zo snel doen..

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 16:43

@Troi,
ik denk dat het wel gedeeltelijk uit maakt hoe de band met je paard is.
Je paard zal dan, denk ik, sneller dingen oppikken.
Zowiezo heeft ie dan meer vertrouwen in je.
Ik denk dat het dan wel makkelijker word voor jou en je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:43

Met een neckrope rijden heeft 0,0 temaken met een band of klik en 100% met een goede ruiter en een correct geconditioneerd paard.

Suzz14 schreef:
@Troi,
ik denk dat het wel gedeeltelijk uit maakt hoe de band met je paard is.
Je paard zal dan, denk ik, sneller dingen oppikken.
Zowiezo heeft ie dan meer vertrouwen in je.
Ik denk dat het dan wel makkelijker word voor jou en je paard.

Een paard heeft vertrouwen in gegeven hulpen die hij herkent en geroutineerd kan uitvoeren. Dat is dus meestal de vaste ruiter ;) . Een vreemde ruiter voelt voor een paard vreemd aan waardoor zijn omgeving niet meer voorspelbaar is en hij dus onzeker wordt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-12-10 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 16:47

Dat is waar,
Maar als je die band hebt lijkt het me zelf wel veel "vrijer".
Of zie ik dat nou fout? :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:52

Ik vind 'band' persoonlijk een groot woord. Zie het onder het zadel meer als een goede afstemming van de hulpen.

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 16:54

Juliette86 schreef:
Een paard heeft vertrouwen in gegeven hulpen die hij herkent en geroutineerd kan uitvoeren. Dat is dus meestal de vaste ruiter ;) . Een vreemde ruiter voelt voor een paard vreemd aan waardoor zijn omgeving niet meer voorspelbaar is en hij dus onzeker wordt.

Oh my! Dat dacht ik dus maar ik wist niet hoe ik het hier neer moest zetten xD.
Maar een band heeft ook met vertrouwen te maken, en hiermee bedoel ik dus even de band onder het zadel...?
Corrigeer me als ik het fout heb :Y) Thanks! :P

Onder het zadel is het grootste deel ook de goede afstemming van de hulpen,
maar ookal heb je dit onder controle etc., je paard moet je toch ook vertrouwen?
En vertrouwen versta ik ook weer onder een band.
Maar dat is nog maar een klein stukje natuurlijk!
En jep, ik geef je wel gelijk hoor.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:00

Suuz14: Toch vind ik dat een klik er meteen moet zijn. Die kan niet groeien, een band wel.
Maar dat is een totaal andere discussie ;) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:10

Een klik heeft in mijn ogen meer temaken met het type kakarkter dat bij je past. De mijne vergelijk ik met een border collie, heel sensibel maar met een will to please. Een vriendin heeft een quater kruising en dat is net een beagel, kalm, stront eigenwijs en sch*t aan de wereld. Past een bepaald type bij jou dan heb je een klik. Ik kan niet tegen eigenwijze gevallen waar ik elke dag mee in discussie moet en met zo'n paard zal ik nooit een klik krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:41

Ondanks dat er geen klik is kun je wel een bepaalde band opbouwen met het paard. Zolang er wederzijds respect is en vertrouwen lijkt een klik me niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 18:05

Joolien schreef:
Ondanks dat er geen klik is kun je wel een bepaalde band opbouwen met het paard. Zolang er wederzijds respect is en vertrouwen lijkt een klik me niet nodig.

Klopt. Ik zou met met een eigenwijs geval prima uit de voeten kunnen maar gelukkig zal ik er niet van worden en daarmee is de zogenaamde 'klik' voor mij uitgesloten.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 18:11

Een paard dat je met tuig niet fatsoenlijk kan rijden gaat het zonder niet opeens goed doen. Ik denk dat je dan ergens een communicatiefout maakt. Niet dat je het helemaal niet kan, maar elk paard is anders en elke ruiter ook en wat bij de een werkt werkt bij de ander nou eenmaal niet exact hetzelfde. Een band hebben of niet moet niet uitmaken met wat voor tuig of het gebrek daaraan je rijd. Het is maar net wat je het paard aanleert. In principe moet je elk paard kunnen leren te reageren op bvb een neckrope.
Als je een goede klik of band oid hebt kan het zijn dat je zonder echte kennis over hoe je dat een paard aanleert je toch een heel end komt. Omdat je elkaar kan aanvullen, zo'n paard gaat meedenken en als ie het niet helemaal begrijpt dan gaat ie toch proberen het goed te doen ipv in protest te gaan. Dus rijden met een dier waarmee je een band hebt is makkelijker maar het maakt verder niet zoveel uit.

Leylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 19:55

er zijn heel veel woorden, band, klik, connectie....in mijn ogen moet er altijd een band of een klik zijn, anders is het hele rijden niet leuk, laat staan zonder tuig e.d. (dat zie ik dan niet gebeuren), maar ik denk dat je ook niet te moeilijk moet gaan denken...en dan bedoel ik: vertrouwen, daar draait het vooral om. Paard moet jou vertrouwen dat alles goedkomt, en dus geen gekke sprongen maken...dan kun je van elkaar leren! tis niet zo'n band dat je elke avond met je paard een drankje moet doen in de kroeg ofzo...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 20:00

Zonder tuig rijden is geen kwestie van een speciale band of klik met het paard. Het is slechts een kwestie van africhting. Een paard dat heeft geleerd perfect voor de druk te wijken. In principe kan ieder paard deze graad van africhting bereiken. (uiteraard extreme gevallen daargelaten)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 20:03

mylittlejoy schreef:

Kwestie van goed opvoeden. Mijn pony kan ook echt onwijs hyper zijn, ik moet haar vaker inhouden dan bijdrijven, maar toch kan ik haar met een neckrope rijden. Enige wat ik niet doe is naar buiten, dat vind ik in ons geval echt niet verantwoord. Maar ik rijd western met haar, neckreining is ons niet vreemd. Dus de overstap naar neckrope is dan niet groot. Een goede band met je paard is wel handig, je moet elkaar toch een beetje kunnen aanvoelen en elkaar vertrouwen. Verder is het in mijn ogen dus gewoon een kwestie van goed oefenen en de hulpen er op hebben zitten voordat je echt met een neckrope aan de slag gaat.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 00:07

-> NH

marlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 19:14

Suzz14 schreef:
Okee, de titel is een beetje raar - maar wist niet hoe ik het anders moest formuleren :P

Wat vinden jullie;
Je hebt totaal geen band met een paard, ook niet onder het rijden.
Hij of zij wordt dan een mega hyper bommetje. :+
Zou dat paard dan ooit, zonder tuig of met neckrope ofzo,
bereden kunnen worden?
Bij deze stelling ga ik er niet van uit op de reactie like "Iemand die wel een band met het paard heeft het paard zo beleren."

Ik hoop dat jullie de stelling een beetje snappen :Y)

Ja, dat kan. Ik denk dat het met elk paard kan. Maar bij jou zit er een probleem in de basis. Nu kan ik uit dit verhaal natuurlijk niet opmaken wat. Als jij zegt dat je geen band hebt, bedoel je dan dat je het paard niet leuk vindt? Dat voelt een paard. En waarom werken voor iemand die het toch niet ziet zitten? Dat is geen betrouwbare leider. Misschien wil jij het wel, maar werkt je paard niet mee. Is er dan iets in het verleden gebeurd? Misschien is het een paard met een heel sterk karakter die een duidelijke leider nodig heeft (op een zachte manier!). Of ben jij heel erg gespannen als je erop zit? Dat voelt een paard meteen en kan daar zenuwachtig van worden. Of zijn er medische redenen, zit het zadel niet goed enzovoorts.
Het kunnen zoveel dingen zijn. Als het erop zitten niet goed gaat, is grondwerk misschien wel een goed idee. Terug naar de basis, echt contact maken, samenzijn, het effect van je eigen lichaamstaal zien enz, en wel die ''klik'' vinden. Elk paard heeft z'n charmes :)

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 19:33

Ik denk dat het wel kan alleen scheelt het natuurlijk ook wat voor karakter het paard heeft :+ . Mijne is heel gemakkelijk, voorwaarts, betrouwbaar maar houdt van een geintje }> . Hem zou ik niet snel met neckrope/halstertouw (we zijn nog beginnend rijder hiermee!)rijden. Onze Gelder is flegmatieker, betrouwbaar en ho is ho. Met hem is dit geen probleem; halstertouw om de nek en gaan met die banaan :Y) Dit doen we overigens alleen in de bak want we zijn beginners :D
Dus ja, vertrouwen hebben in het paard is zekers van belang! Vertrouw ze allebei 100%, band heb ik overigens met de mijne (ik denk, hij doet bwv) alleen hou ik wel met zoiets rekening met het karakter...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 23:07

vaak als er geen klik is komt dit door het niet open staan voor elkaar of het niet passen van karakters.
Neem mijn veulen, ik vind het heel lief, maar hij heeft me al een paar keer getrapt. Heb al vaker moeten horen dat hij vals is, maar eigenlijk heeft hij groot gelijk want hij doet het zodra ik hem niet meer leidt en met mijn gedachten ergens anders ben of bij iemand anders ben. Sta ik dus met iemand te kletsen terwijl hij nog op de poetsplaats staan, probeert hij eerst mijn aandacht terug te krijgen door te draaien en drijgen, reageer ik niet schopt hij gewoon. Nou vond het wel duidelijk. We hebben beide wat te leren, hij om het anders duidelijk te maken dan mij een trap te geven en ik om mijn aandacht ookal moet ik ook andere dingen regelen bij hem te houden en hem de steun en veiligheid te geven die hij nodig heeft.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 23:10

Kan denk ik wel, mits je in de bak blijft... Zodra je echt naar buiten gaat, word het gevaarlijk als je geen hele sterke band hebt.

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 21:20

Late reactie, nog gelukkig nieuwjaar trouwens hihi.

Maar uh, ja, het gaat niet op mij hoor, maar ik wilde eens weten hoe anderen hier over dachten.
Ik vind het zelf eigenlijk zo dat elk paard het wel kan, maar dat je idd wel respect voor elkaar moet hebben als paard-mens zijnde.

@Lailapri, dat verhaal vind ik stiekem wel schattig klinken. Misschien een hele foute reactie van mij maargoed :P . Dat ie je trapt is natuurlijk wel gevaarlijk, maar ik vind de reden zo schattig.

En idd, Juangi, dat vind ik ook.
Ik zou het zowiezo niet doen met een paard dat altijd zo blij is waardoor hij/zij ook heel blij gaat doen :P
Of hoe leg je zoiets uit...