Niet in de hand

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Munchitos

Niet in de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 21:11

Mijn Gelderse kan soms nogal heel erg opgefokt raken en dan is ze echt niet meer te houden.
Dan denk ik leuk met haar te gaan wandelen naar het meer toe maar dat is door het gras. Zodra ze het gras raakt word ze schichtig en heb ik het gevoel alsof ze er elk moment vandoor kan gaan. Zodra ze de kans ziet is ze dus ook weg en gaat ze als een gek terug naar de stallen. Haar omtrekken is onmogelijk en blijven hangen is levensgevaarlijk.

Op stenen ondergronden is ze perfect. Ze word soms wel schichtig maar een keer trekje aan het touw om haar te verbeteren en het is over. Hier loopt ze gewoon net iets achter me, stopt als ik stop etc.

Dit probleem heb ik alleen in de winter. Ze heeft dan wel heel het jaar door veel energie maar in de winter heb je natuurlijk al die prikkels die ze zo geweldig vind + dat ze minder beweging krijgt. (ben recreatie ruiter, geen buitenbak en ook geen binnenbak ergens in de buurt, dus alles hangt af van het weer)

In de zomer kan ik van alles met haar doen in de weide, ze volgt me dan gewoon, zo mak als een schaapje dan.. Echt een toverbal.

Ik hoop dat iemand hier een tip voor heeft :D. Een oefening waar ik mee aan de slag kan die niet levensgevaarlijk is, want ik kan het wel blijven proberen maar zo meteen loopt ze iets op aangezien ze echt keihard gaat en niet stopt tot ze in de stal staat. Dus vandaar deze vraag aan jullie..

Bungarus

Re: Niet in de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 22:16

in de winter in je eigen weiland gaan oefenen?

Munchitos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 23:13

Ik woon op een boerderij waar geen kleine weilandjes zijn.. Afzetten is wel evt een oplossing daarvoor, en daar zal het ook gewoon goed gaan, vaker geprobeerd alleen zodra ze dan weer in een grotere omgeving komt slaat de vrijheid weer in haar bol.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 03:44

Je paard mist het respect voor je.
Ik zou grondwerk gaan doen.
Verdiep je eens in Parelli.

Munchitos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 15:09

Ik ben inderdaad met de 7 games een tijdje terug begonnen.. Ik geloof dat we ons nu op level 3 bevinden. Ben nu wel aan het zoeken voor hulp qua les want verder kom ik niet.
Nu maar hopen dat het helpt voor het respect dan, dat is wel een heel belangrijk iets :) igg bedankt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 18:42

Ik denk dat je je bij het derde "spelletje" bevindt.
Als je echt op LEVEL drie had gezeten had je deze problemen met je paard niet gehad.

Munchitos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 19:59

Het stomme is dat ze mijn persoonlijke ruimte wel respecteert als ze niet in deze situatie geplaatst word.
Ze volgt me altijd zonder over me heen te lopen oid dit gebeurt alleen in de winter in een heel groot weiland op de terugweg.
En ze luistert wel naar mijn lichaamstaal, wijken voor druk ook zonder aanraking is geen probleem, vandaar dat ik dacht dat we ons in game 3 bevonden want daar gaat het om hier is wat ik ervan begreep. En het spijt me want schijnbaar heb ik dit dus verkeerd begrepen (ga niet voor niks professionele hulp erbij halen), maar ik vind het wel een beetje jammer dat je denkt dat ik dit niet sirieus neem.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 02:21

Waaruit maak jij op dat ik dit niet serieus neem? Ik corrigeer alleen de naam die je geeft aan de oefening die je toepast, omdat dit misleidend kan zijn.

Het feit dat ze je normaal wel volgt en in situaties waar ze haar aandacht ergens anders heeft je niet ziet staan, is een teken aan de wand.
Jij moet haar leren dat ze ook in de situatie waar er van alles om haar heen gebeurt of ze andere ideeen heeft dan jij, ook nog altijd in de gaten heeft waar jij staat. In de kudde worden ze ook door de leider op hun plek gezet als ze met hun gedachten ergens anders zijn en per ongeluk tegen ze aan botsen of de weg afsnijden.

Als dit gedrag alleen in bepaalde situaties gebeurt, kun je vooruit plannen.
Zo kun je je paard halverwege het weiland op de terugweg laten omdraaien en het hele stuk weer terug laten lopen.
Je kunt het hele traject in zijn achteruit laten afleggen. Dat houdt in dat de achteruit er wel op moet zitten.
Je kunt halverwege circling game toepassen.
Leer je paard geduld te hebben en op jouw te wachten. En dat leer je hem aan door niet meteen de situatie op te zoeken, op dat grote weiland waar ze haar gang kan gaan, maar door in een beschermde omgeving al grondwerk en de basis mee te nemen.

Munchitos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 12:54

Geef je er dan ook gelijk in dat ze geen respect voor me heeft als ze over me heen dendert in situaties die zij interessant vind. Nu probeer ik ook iemand te zoeken die me kan helpen met wat grondwerk basissen want ik wil nergens verkeerd aan beginnen etc. Igg heel erg bedankt voor de tips, we gaan eraan werken :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 00:11

wat kan helpen is bezig houden (lopen-stilstaan-rondje draaien-etc)
Loopt ze door je hulpen voor langzamer heen kun je je touw draaien, loopt ze door loopt ze zelf het touw in.
Proberen alles zonder druk te doen, op hem moment dat jij een constante druk op het hoofd geeft kan het paard er lekker in gaan hangen, dus als ze heet wordt en in het touw komt, zet haar maar pasje terug ipv aan haar hoofd te gaan trekken.
Ik denk dat er door de parelli-ers nog wel meer tips zullen komen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 14:14

Munchitos schreef:
Mijn Gelderse kan soms nogal heel erg opgefokt raken en dan is ze echt niet meer te houden.
Dan denk ik leuk met haar te gaan wandelen naar het meer toe maar dat is door het gras. Zodra ze het gras raakt word ze schichtig en heb ik het gevoel alsof ze er elk moment vandoor kan gaan. Zodra ze de kans ziet is ze dus ook weg en gaat ze als een gek terug naar de stallen. Haar omtrekken is onmogelijk en blijven hangen is levensgevaarlijk.

Waarom wordt ze schichtig van het gras? Als je game 6 (sideways) goed onder de knie hebt, kun je haar zijwaarts laten gaan tot ze wat gekalmeerd is. Als ze opzij gaan, kunnen ze niet zo hard. Plus dat het paard wil lopen, dit bestrijden zorgt voor een strijd, ga hier dus in mee, maar wel op zo'n manier dat ze er niet vandoor gaat.