Kaakgekruist hoofdstel, kruisriemen vervangen door touw?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Atalanta

Kaakgekruist hoofdstel, kruisriemen vervangen door touw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 01:51

Ik heb van de zomer gereden met een kaakgekruist hoofdstel en dat beviel goed. Echter nu mijn paard een flinke wintervacht heeft en dus een erg harig hoofd, glijden de leren kruisriemen nauwelijks meer (laten niet meer los).

Ik zag dat er ook kaakgekruiste hoofdstellen zijn die kruisriemen van touw hebben. Nu zou ik dus willen proberen de leren riemen in mijn hoofdstel te vervangen door touwen. Heeft iemand dat wel eens gedaan? Zou graag weten of het goed werkt maar ook welk touw je daarvoor kan gebruiken (dikte + materiaal) & waar je dat kan krijgen.

Sabuna

Re: Kaakgekruist hoofdstel, kruisriemen vervangen door touw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:38

Zelf heb ik het wel vervangen, maar dat was omdat bij mij die leren kruisriempjes altijd bleven 'hangen'. Touw geleid makkelijker, en laat dus ook weer makkelijker 'los'. Het touw is volgens mijn 10mm doorsnee, ik zou persoonlijk alleen niet heel veel dunner nemen, dat snijdt nogal. Ik weet alleen niet wat voor materiaal het is, maar het is wel soepel. Je moet niet van dat stugge touw nemen. Ik had ook de neusriem vervangen door touw, ook 10mm, omdat ze daar beter op reageert. Ik had eerst z'n dikke leren, maar dat vind ik toch niet echt fijn. Nu kan ik mijn hulpen subtieler geven, zonder dat het pijn doet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 18:40

Je kunt het beste het soort touw nemen waar ook touwhalsters van worden gemaakt. Deze geleiden vrij goed. Voor bestaande hoofdstellen met koord wordt een dikte van 6 mm gebruikt.

Dat "snijden" is in principe geen sprake van, aangezien de koorden gewoon stabiel langs de kaken liggen en er bij aanname van de teugels alleen wat meer druk op komt. Ze horen niet langs/over de huid heen en weer te gaan, maar dat geldt voor alle hoofdstellen. ;)

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 16:06

Okee dus het kan in ieder geval... en waar halen jullie dat soort touw, hebben ze dat bij een bouwmarkt of moet je echt naar een aparte winkel ervoor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 17:16

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 14:52

gevonden, dank je!