Het doden van de ziel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rutger_84

Het doden van de ziel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 19:54

Naar aanleiding van het onderstaande filmpje:

     Hempfling - Dead Horses Everywhere - Urgent Appeal - When people become hunters  

                           Afbeelding

Citaat:
Insights into a very dramatic development in the horse world. The handler imitates a predator and chases the horse until it is exhausted and gives up completely, this is for example also how the bushmen in Africa are able to catch their prey. As last resort and as only escape from the hunting, the horse is turning towards the person. At this point the horse is often mentally dead. Obviously it has nothing to do with understanding the horse, but unfortunately it is presented as such.

En:

     Linda Kohanov - The Tao of Equus (p 192)

Citaat:
...To look into the vacant eyes of a horse that has been subjected to this technique is to know there's some truth to these notions.

In plaats van fysiek mishand lijkt het erop dat het paard vandaag de dag steeds vaker mentaal wordt gebroken. En dit alles wordt verkocht als 'natuurlijk'. Ik denk dat het tijd wordt dat er eens echt wordt gekeken naar wat bepaalde stromingen binnen de paardenwereld doen.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:03

Rutger_84 schreef:
In plaats van fysiek mishand lijkt het erop dat het paard vandaag de dag steeds vaker mentaal wordt gebroken. En dit alles wordt verkocht als 'natuurlijk'. Ik denk dat het tijd wordt dat er eens echt wordt gekeken naar wat bepaalde stromingen binnen de paardenwereld doen.

Ik ben het met je eens. :j

Veel stromingen die zichzelf presenteren als 'natural horsemanship' zijn niets anders dan een mooier (uitziende) manier om paarden alsnog te breken. Om ze alsnog te dwingen te doen wat jij wilt dat ze doen.
Waar is partnership? Het paard de kans geven om te zeggen: "Ja maar" of "Nee want"?

Een paard is een enorm krachtig dier en als je die kracht kunt begrijpen, vrijzetten en ermee om weet te gaan kun je samen heel krachtig zijn en heel erg van elkaar genieten.
Het doodmaken van de ziel vind ik een beetje een overdreven term, maar geeft wellicht voor sommigen wel goed aan dat dwang zonder geweld nog steeds dwang is, en dat de vrijheid en de kracht ver te zoeken is.

Ook in veel 'natural horsemanship'-stromingen, helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:10

De clips van Hempfling vind ik soms mooi, soms wel wat overdramatisch, (deze ook iets om eerlijk te zijn :o ) hoewel er wel een punt van waarheid in zit natuurlijk. Ik vind vooral dat je dit 'doodmaken van de ziel' in bepaalde vormen/methodes van NH erg goed terugziet, helaas. Daarbij vat ik het wellicht iets anders op dan puur het nabootsen van predator-prooi waar het filmpje geloof ik voornamelijk over gaat.

Ik heb op een stal met paarden met bepaalde 'gedragsproblemen' stage gelopen, en daar werd verteld dat ze vooral met paarden die uit een bepaalde NH-stroming (ik ga geen namen noemen) kwamen veel 'problemen' hadden om op een andere manier behandeld te worden dan dat ze gewend waren. Simpelweg omdat die paarden geen paard meer waren, maar machine.. ontzettend slaafs, terughoudend, geen eigen initiatief durven te nemen, niet durven te proberen het goed te doen maar alleen iets doen als ze exact zeker wisten dat dat de bedoeling was, etcetera.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:53

Tja, helaas ben ik het hier ook mee eens. Dit valt IMO onder het breken van paarden, net als zoals dat 'vroeger' gedaan werd, alleen dan in een ander jasje. De titel is een beetje te dramatisch voor mij. Ik denk meer dat het een gebroken paard is, en een paard wat met een 'gebroken' ziel heeft, kan vaak met begeleiding er wel weer bovenop komen. Een dode ziel lijkt me moeilijk tot leven te wekken :D

Nu word ik wel nieuwsgierig WildWings, welke NH-stroming je bedoelt.

Dit is natuurlijk geen aanval naar NH op zich. Maar in mijn ogen is het de bedoeling een paard zich geweldig, mooi en groot te laten voelen en ervoor te zorgen dat die kracht niet tegen jou werkt (of jij tegen de kracht van het paard) maar dat je juist samenwerkt. In sommige stukken van NH zie ik dat gewoon niet terug. Volgens mij is NH gebaseerd (correct me if I'm wrong) op het natuurlijk omgaan met je paard d.m.v. natuurlijk leiderschap. Ooit een leider van een kudde gezien die een ander paard moet 'breken' om te laten luisteren? Ik niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 23:58

@ Wildwings, ik ben nu ook benieuwd naar de stroming, mag desnoods per PB als je dat hier niet durft neer te zetten. Maar ik denk dat ik het al weet.

En dan rijst bij mij ook de vraag : is het de stroming die dit veroorzaakt, of de beoefenaars die DENKEN dat ze het begrepen hebben, gebrek hebben aan fantasie om oefeningen te verzinnen en zo hun paarden te blijven uitdagen, en daardoor hun paarden tot dergelijke slaafse machines maken?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 00:11

Ook ik ben benieuwd naar die stroming.. Heb wel een vermoeden maar goed.

Ik denk dat het meest moeilijke aan NH is, tja het lijkt ergenst op de bijbel. Met al die goeroe's. Een persoon doet iets wat wonderlijk en goed lijkt (of het dat is laat ik even in het midden) dat word opgeschreven/gefilmt, en vervolgens kunnen andere mensen dat interpreteren zoals zij willen. En vaak als mensen zoiets lezen zijn ze al bevooroordeeld. Het eerste dat wij vaak leren als wij gaan paardrijden, is dat het dier altijd moet luisteren. En vanuit dat idee gaan mensen dan NH doen.

Weet je waar ik nu het meest gelukkig van word? Zondag nog. Mennen met Fanny, zij en ik gezellig met de sulky op pad. Ik denk ongeveer haar zesde keer. Ik vind het fijn als ze op mijn stemcommando aandraaft. Maar waarvan ik warm word van binnen, is als ze na 10 minuten kennelijk opgewarmt is en uit zichzelf vrolijk in draf overgaat. <3
Dat is partnership voor mij, samen genieten!

LiVetime

Re: Het doden van de ziel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 00:30

Laten we t beesie maar bij de naam noemen: Hybrid Horsemanship.
Ik ben actief in NH en vind het wederzijds plezier zo belangrijk.
De ziel breken vind ik vreselijk. Het is juist de bedoeling IMO dat je door NH juist het paard stimuleert om meer van zichzelf te laten zien (in positieve zin) en ook te werken aan zijn/haar zelfvertrouwen.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 00:32

Miss_Malfoy schreef:
Ook ik ben benieuwd naar die stroming.. Heb wel een vermoeden maar goed.

Ik denk dat het meest moeilijke aan NH is, tja het lijkt ergenst op de bijbel. Met al die goeroe's. Een persoon doet iets wat wonderlijk en goed lijkt (of het dat is laat ik even in het midden) dat word opgeschreven/gefilmt, en vervolgens kunnen andere mensen dat interpreteren zoals zij willen. En vaak als mensen zoiets lezen zijn ze al bevooroordeeld. Het eerste dat wij vaak leren als wij gaan paardrijden, is dat het dier altijd moet luisteren. En vanuit dat idee gaan mensen dan NH doen.

Weet je waar ik nu het meest gelukkig van word? Zondag nog. Mennen met Fanny, zij en ik gezellig met de sulky op pad. Ik denk ongeveer haar zesde keer. Ik vind het fijn als ze op mijn stemcommando aandraaft. Maar waarvan ik warm word van binnen, is als ze na 10 minuten kennelijk opgewarmt is en uit zichzelf vrolijk in draf overgaat. <3
Dat is partnership voor mij, samen genieten!

Vind dat je hierin vreselijk ver gaat. Ik ben christen en vind deze vergelijking totaal misplaatst! Verdiep je eerst s in de Bijbel voordat je zulke uitspraken doet, zou ik zeggen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 00:59

Hmm, als ik dat filmpje zo bekijk denk ik dit (en denken staat vrij, nietwaar?): Meneer Hempfling verliest blijkbaar teveel klantjes aan Roberts en Parelli... Hij maakt de methode van Join up zwart, want dat zie ik in dat filmpje . Nog nooit een paard in doodsangst gezien bij Roberts, ook geen paarden met een 'dode geest' wel paarden met levendig orenspel, en ontspannen houding, die makkelijk een alerte houding kan worden, duidelijk een teken dat de geest zeer levendig aanwezig is, wel zag ik "dood"gedresseerde paarden bij een westernruiter, en dat was géén Roberts-naloper...

Hoe de Bushmen in Namibië jagen is toch wel wat anders en duurt ook véél langer dan wat bij een Join up gebeurt, Bushmen liepen van oudsher vele, vele uren achter het wild aan, totdat het dier van oververhitting/uitputting in elkaar zakte, en makkelijk neergeschoten kon worden. Join up duurt een paar minuutjes. Meer niet, wie wel langer bezig is, heet geen Roberts of hoe de door Hempfling aangevallen paardengoeroes ook allemaal mogen heten. Maar er zal ongetwijfeld wel ergens een minder goeie wouldbe-Roberts rondlopen die wat klunziger werkt in de roundpen... Die kun je dan aanvallen op de methode, en Roberts ea de schuld geven...
Zet een filmpje met slecht gefundeerde argumenten op Youtube en het minder goed geïnformeerde volk neemt het allemaal voor zoete koek aan wat je beweert. Zo werkt dat.

Zo lust ik er ook nog wel een:
Hempfling zelf dweept met sjamanen (hij noemde zichzelf ooit sjamaan, ik weet niet of hij dat nog doet), die zitten er nog zat in Mongolië, en als je eens gezien hebt hoe "liefdevol' deze mensen hun paarden onderwerpen: vastbinden en erop springen, schoppen, slaan, geworstel en gebok van paarden, en als het temmen klaar is, vind ik die paardjes er niet vrolijk uitzien (gebroken geest?)... dan denk ik toch dat Hempfling wat genuanceerder en met meer respect naar zijn westerse concullega's mag kijken.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 08:33

LiVetime schreef:
Vind dat je hierin vreselijk ver gaat. Ik ben christen en vind deze vergelijking totaal misplaatst! Verdiep je eerst s in de Bijbel voordat je zulke uitspraken doet, zou ik zeggen.

Doe niet zomaar zulke aanvallende uitspraken. Je doet een aanname over miss malfoy, namelijk dat zij de bijbel niet kent. Ten eerste weet je dat niet, en ten tweede nodig je haar zo ook niet uit om dat wel te gaan doen. Overigens zie ik haar ook nergens een negatieve vergelijking maken. :) Ze zegt niet dat de bijbel slecht is, maar dat hij makkelijk verkeerd te interpreteren is omdat iedereen vanuit zijn eigen referentiekader leest. En zo is het met NH ook, dus zo'n vreemde vergelijking vind ik het niet.

Ontopic: cassidy, goede vraag: naar wie moet je kijken? De "guru's" of de volgelingen? Ik denk in de eerste instantie de guru's, en die hebben vaak meer dan genoeg materiaal beschikbaar waarop je ze ziet vertellen of aan het werk ziet. Daarnaast is het toch ook belangrijk om naar de volgelingen te kijken, want ookal kunnen die iets verkeerd interpreteren... Ze doen het wel. Dankzij de guru's, dus ik denk dat dat samengaat.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 09:30

Zelfs een "goede" methode kan in verkeerde handen fout uitwerken... Ik ken iemand die Hempfling nadeed, zijn methode zó vanuit het boekje uittesten op een lastig paard. Paard vond al die extra aandacht wel grappig, liet zich uiteindelijk bestijgen, paard bedacht zich en ruiter ontdekte op pijnlijke wijze dat de methode er niet toe doet, maar de vaardigheid en het inzicht van de africhter.

Ik heb paardenmannen uit andere tradities, "foute" methodes zien gebruiken, zoals voorbeen opbinden bij paard dat al bijna op de salami-lijst stond, en erop gaan zitten. De rust en zelfverzekerdheid van de temmer deden het hem: het onberijdbare paard (was gewoon te slim voor zijn vorige ruiters) koos eieren voor zijn geld en werd braaf. Ook ken ik een cowboy die jonge paarden als standaard onderdeel van de africhting (in alle rust) kluistert, om ze af te leren in paniek weg te rennen, het draad in (want dat vindt de cowboy veel zieliger, zo'n paard met openliggende pezen). Maar geen dode ziel gezien hoor, daar is meer voor nodig.

Als je dieren met een gedode ziel/gebroken geest wil zien: in landen waar men olifanten gebruikt, daar worden dieren gebroken: als jong olifantje wordt het dier aan de poten vastgebonden, te weinig water/voer/rust en veel geslagen en ook nog in een nauw omheinde ruimte. Dit dagenlang achter elkaar, en olifantje weet voorgoed dat het tegen mensen niks in te brengen heeft.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 10:12

Faux schreef:
Ontopic: cassidy, goede vraag: naar wie moet je kijken? De "guru's" of de volgelingen? Ik denk in de eerste instantie de guru's, en die hebben vaak meer dan genoeg materiaal beschikbaar waarop je ze ziet vertellen of aan het werk ziet. Daarnaast is het toch ook belangrijk om naar de volgelingen te kijken, want ookal kunnen die iets verkeerd interpreteren... Ze doen het wel. Dankzij de guru's, dus ik denk dat dat samengaat.

En dan nog...Je kunt als goeroe wel roepen dat je niet simpelweg het kunstje moet nadoen, of alleen onder deskundige begeleiding, dan nog heb je mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, de moeite niet nemen om een methode te doorgronden of überhaupt die begeleiding zoeken en simpelweg dat kunstje imiteren omdat het nu eenmaal zo schattig is als paardlief achter je aan sjokt. Neem nou, om maar eens ouwe koeien uit de sloot te trekken, dat rijgebeuren van Anky. Zij zegt zelf ook dat je dat niet zelf zonder begeleiding thuis moet uitproberen, dat het meer is dan alleen paard in de krul trekken. Evengoed zijn er genoeg mensen die zich daar niets van aantrekken, paard in een krul trekken en roepen dat ie nu net zo mooi loopt als Sallie. *overigens geen aanval naar Anky, rijmethodes e.d., daar waren andere topics voor, is gewoon een bekend voorbeeld* Zelfde laken een pak. Je kunt je er in verdiepen en die wetenschap al dan niet meenemen in je eigen werken met paarden of simpelweg het plaatje kopieren zonder je druk te maken om de gevolgen voor het paard. Nog simpeler, hulpmiddelen, van een simpel zweepje tot een ingewikkelde teugelconstructie. Kan allemaal een heel fijn hulpmiddel zijn, onnodige ruis óf een martelwerktuig...
Ik denk dus niet dat de methodes an sich slecht zijn, hooguit dat de ene wat makkelijker te misinterpreten is dan de ander of dat de een wat meer uitnodigt tot thuismartelen dan de ander. Uiteindelijk is het wel de ruiter die beslist wat ie met zijn paard doet...

KC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 10:20

Citaat:
In plaats van fysiek mishand lijkt het erop dat het paard vandaag de dag steeds vaker mentaal wordt gebroken. En dit alles wordt verkocht als 'natuurlijk'

Hier ben ik het helemaal mee eens. Vaak word een dof vacht, dode ogen en andere kwalen met middeltjes behandelt ipv naar de oorzaak gezocht. Net als bij mensen. Glanzend haar komt van binnen sterke nagels ook maar niet van middeltjes en nog meer chemie :D ... En bij dieren komt het vanuit begrepen worden, gezond lichaam en gezonde geest. Zich zelf mogen zijn zich mogen uiten en samenwerken.
Liefde is de sleutel maar wel de juiste liefde. Iedereen houd van zijn dier maar gaat niet meer op zijn instinct af. We gaan om met elkaar en vergeten bij alles wat we doen de ziel en het respecteren van elkaar. Ik vind dit dus niet allen voor dieren belangrijk voor mensen net zo.
Heb afgelopen weekend een super intensive dag gehad die alleen maar hierover ging. Er word gelukkig steeds meer geuit in de wereld.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 10:34

Naar mijn idee werd er meer gedoeld op paarden die 'ineens' zo braaf en mak als lammetjes zijn en dus, voor mijn gevoel, hun eigen karakter verliezen. Het karakter wat het paard juist maakt wie hij is.

Zoolgangster waar jij het over hebt dat snap ik ook wel. Op sommige manege's zie je dit beeld natuurlijk ook terug. Maar volgens mij krijg je dan te maken met twee verschillende verschijnsels van een 'dode geest': namelijk de manegepaarden (dit geldt natuurlijk niet voor alle manegepaarden!) die gewoon op de automatische piloot staan, vs de paarden die d.m.v. bepaalde NH methodes 'ineens' zo mak als een lammetje zijn.

Ik kan me de belangen van verschillende NH-goeroe's ook zo voorstellen dat ze expres tegen de ander ingaan. Jammer is dat eigenlijk. We kunnen allemaal veel van elkaar leren denk ik zo. En daarbij vergeten we soms nog uiteraard het belangrijkste: het individu paard. Elk paard is zichzelf en heeft over het algemeen een op hem aangepaste methode nodig toch? (Zoals het ene kind beter af is op de universiteit of op een vrije school, zo leert een ander beter op het HBO of op een gewone basisschool.)

KC schreef:
En bij dieren komt het vanuit begrepen worden, gezond lichaam en gezonde geest. Zich zelf mogen zijn zich mogen uiten en samenwerken.

Hier ben ik het absoluut mee eens, maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Sommige paarden begrijpen we heel goed, maar wat ze willen is gewoon mogelijk, neem bijvoorbeeld een zeer dominante (nerveuze) merrie die graag "leiding geeft" (aan jou :D ).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 10:36

nja.... hemfling houdt wel van een beetje dramatiek. Maar goed... hij heeft zeker ook vaak rake opmerkingen.

Dode ziel... ja, ik zou ook eerder zeggen; gebroken paarden. Denk alleen niet dat het voorbehouden is aan de interpretatie van bepaalde NHstromingen, maar dat het overal voorkomt.

Reden kan nogal uiteenlopen varierend van onkunde tot 'laten zien wat je kunt' tot simpelweg prestatiedwang
Denk dat het dan ook vooral aan de mens in een situatie ligt, niet zozeer aan een stroming.

Heb werkelijk een gebroken paard hier gehad staan, maar ik geloof niet dat er ooit NH mee was gedaan. Beestje kwam van de racebaan en is daarna vele vele jaren gereden met veel pijn en jaarlijks gewisseld van eigenaar want ja... ze werd iedere keer compleet onverwachts ( :x )agressief. 8)7
Maar meestal was ze compleet autistisch, wat graag werd aangezien voor braaf (vandaar dat men vond dat ze onverwacht agressief werd...)
Ze stond destijds overigens te koop als beginnerspaard _-:( :r

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:00

KC schreef:
Zich zelf mogen zijn zich mogen uiten
Dat is zó voor meerdere interpretaties vatbaar. In hoeverre mag een paard zich uiten, in hoeverre kan en mag het zichzelf zijn? Sommige mensen gaan al over de zeik als paard een stapje verzet tijdens het poetsen en anderen laten finaal over zich heen lopen en krijgen gevaarlijke situaties. De grote kunst is daarin een soort middenweg te vinden. Net als het kunnen zien wat een murw gemaakt dier is of wanneer een dier gewoon netjes braaf is...Dat lijkt mij meer ervaring opdoen, kennis hebben van paarden en dat ene dier specifiek en vooral gevoel hebben. En helaas is daar nog geen standaard recept voor dat je in een methode, cursus, boek of DVD kan zetten...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:03

het valt mij ook op. echter denk ik niet dat je het per see aan een stroming moet wijten, maar hoe er aan die stroming wordt gewerkt. daarbij: ik ken stallen waar absoluut niet aan nh wordt gedaan ( 23/7 stal en in de zomer af en toe een uurtje wei) en die paarden kijken ook alleemaal futloos en dood uit de ogen in hun kleine boxen...

dus tjah... ligt het dan aan de stroming? of aan de uitdaging die wij paarden bieden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:06

ikenindi schreef:
het valt mij ook op. echter denk ik niet dat je het per see aan een stroming moet wijten, maar hoe er aan die stroming wordt gewerkt. daarbij: ik ken stallen waar absoluut niet aan nh wordt gedaan ( 23/7 stal en in de zomer af en toe een uurtje wei) en die paarden kijken ook alleemaal futloos en dood uit de ogen in hun kleine boxen...

dus tjah... ligt het dan aan de stroming? of aan de uitdaging die wij paarden bieden?

Ik ken paarden die 23/7 op stal staan die zo levendig en vrolijk zijn als een kleuter, en ik ken paarden die 24/7 buiten staan waar ik niet mee gezien wil worden.

Wat mij opvalt is op het moment dat NH begint bij sommige mensen de zelfreflectie stopt. 'Ja maar hij staat toch buiten/ik doe toch nh/ bitloos/ dit/ dat/ whatever' Dat een paard gebroken word dat zien ze niet want ze zijn toch goed bezig.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:41

Asyaa schreef:
[

Wat mij opvalt is op het moment dat NH begint bij sommige mensen de zelfreflectie stopt. 'Ja maar hij staat toch buiten/ik doe toch nh/ bitloos/ dit/ dat/ whatever' Dat een paard gebroken word dat zien ze niet want ze zijn toch goed bezig.

Nja...volgens mij is dat niet per definitie met NH verbonden.
Zie persoonlijk heel wat mensen die zich liever niet met zelfreflectie bezig houden, maar meer met de eigen agenda 'things to do.' Of beter gezegd 'things my horse should (not) do'.
Jezelf overtuigen dat je op de juiste manier werkt is een mogelijkheid.
Paard stevig aanpakken, heftiger materiaal gebruiken als ie niet luistert etc is een andere mogelijkheid.

Er zijn vele wegen die naar Rome... uh, gebroken paard... leiden.

Dat is m.i. na zoals ik eerder noemde niet verbonden met NH of wedstrijdsport of whatever, maar met de manier waarop bepaalde mensen hun doel trachten te bereiken.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:43

@Asyaa Dat gebrek aan zelfreflectie valt mij ook op, dan móeten alle paarden ijzerloos en/of boomloos/stal- en dekenloos terwijl nou net dàt paard problemen krijgt zonder ijzers of deken of door het zadel, of het zadel is goed, maar door de rijstijl zou men beter wèl een ander zadel kunnen gebruiken... noem maar op. Of: "ik doe het goed, want Hempfling/Roberts/Parelli doen het zo..." terwijl ze het inzicht missen om te zien wat een bepaald paard echt nodig heeft.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:45

Zoolgangster schreef:
@Asyaa Dat gebrek aan zelfreflectie valt mij ook op, dan móeten alle paarden ijzerloos en/of boomloos/stal- en dekenloos terwijl nou net dàt paard problemen krijgt zonder ijzers of deken of door het zadel, of het zadel is goed, maar door de rijstijl zou men beter wèl een ander zadel kunnen gebruiken... noem maar op. Of: "ik doe het goed, want Hempfling/Roberts/Parelli doen het zo..." terwijl ze het inzicht missen om te zien wat een bepaald paard echt nodig heeft.

Helemaal mee eens. Elk paard is anders, en elk gebroken paard is op een andere manier gebroken.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:48

maar het is niet per see alleen bij `nh-paarden`!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:57

Dieren hebben toch geen ziel volgens god ;) (ik geloof niet hoor) Nee snap niet zo goed wat je wil met dit filmpje paarden zijn al eeuwen 'werkdieren'. Het filmpje is te onduidelijk, de maker weet niet zo goed wat hij er mee wil. Dat verhaaltje van de trailer ook, nog nooit gehoord dat iemand een paard in de trailer jaagde

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:12

Als je in je achterhoofd houdt dat KFH het liefst met paarden werkt die compleet wild zijn, en als je bedenkt hoe weinig je dat in Europa nog tegenkomt, is het niet verwonderlijk dat KFH een paard al snel verpest/gebroken vindt...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:00

Zoolgangster schreef:

Heb het al twee keer genoemd en noem het toch nog maar eens...

Ik vind het erg jammer (en misschien beetje kort door de bocht) om het gebrek aan zelfreflectie uitsluitend neer te leggen bij mensen die ijzerloos, boomloos, dekenloos etc hun paard houden (of NH) doen.

Ik ben er heilig van overtuigd (en zie dat ook veelvuldig) dat hetzelfde gebrek aan zelfreflectie in alle groepen, alle stromingen en alle paardenhouders voorkomt. Met en zonder ijzers of boom, traditioneel of NH...
Het ligt MI niet aan boomloos, ijzerloos, dekenloos, stalloos, NH of whatever.
Het ligt aan de mens en zijn 'agenda'

Daar waar paarden onderwerp worden van 'het laten zien wat je kunt'. 'onkunde', 'prestige' en 'geld' etc KAN dat ertoe leiden dat een paard geestelijk naar de vaantjes wordt geholpen