hempfling ,monty en voest vergelijken.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

grietje14

hempfling ,monty en voest vergelijken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 01:12

hoi
ik vroeg me nou eigenlijk af welk van deze het beste zijn voor het paard.
over hempfling heb ik al wat negatiefs gehoord over monty ook.
maar hoe zit het met voest dan ?
en wie vinden jullie het vriendelijkst?

TurdusMerula

Re: hempfling ,monty en voest vergelijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 02:11

Het zijn heel verschillende stijlen en imo totaal niet te vergelijken.

Wellicht is het een idee om eens in de bieb te kijken, om je zo wat te kunnen oriënteren?

Er is ook een boek dat een soort van vergelijk maakt rondom verschillende nh-stromingen, ik kom even niet op de titel. Misschien iemand anders?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 02:16

Bedoel je het boek: Het paard als partner van Elma Middel en Marike Cloverdale?

http://www.aleashop.be/details.asp?lang ... tID=237877

Persoonlijk ga ik voor Clinton Anderson, maar die is niet zo bekend in Nederland. Als tweede optie dan voor Parelli, dat is een smeltkroes van verschillende trainers in Amerika, verpakt in een formaat dat door iedereen te volgen is, met een duidelijk stappenplan, voortdurende aanpassingen, begeleiding en de nodige beoefenaars binnen Nederland waar je ook samen mee kunt oefenen en dingen kort kunt sluiten.

Voest heeft een voordeel, en dat is dat alles in het Nederlands gaat, maar zelf ben ik niet zo overtuigd van zijn methode, en bij de demonstraties die ik gezien heb vond ik de paarden er maar schraal bijstaan. En hij heeft duidelijk inspiratie opgedaan bij andere trainers.

Er zijn heel veel NH-ers, ook namen die in Nederland niet bekend zijn, zoals bijv. Clinton Anderson, of John Lyons, Tom Dorrance, Ray Hunt, Mark Rashid, Chris Irwin, Troy Henry of Buck Brannaman.

Als je een leuk boek wilt lezen over het ontwikkelen van ruitergevoel, kan ik je dit aanbevelen: True Horsemanship through feel, van Leslie Desmond en Bill Dorrance

http://www.lesliedesmond.com/index.php?id=79
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 06-11-10 02:35, in het totaal 3 keer bewerkt

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 12:15

dankje! wat me wel op valt is dat het altijd maar mannen zij n. zijn er dan haast geen vrouwen bekend geworden door horsemanship?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 13:45

Ook vrouwen zijn goed vertegenwoordigd binnen de NH, al is niet iedereen het erover eens dat het echt NH is wat ze doen. Maar Linda Tellington Jones en Sally Swift draaien al een aantal jaren mee, en dan heb je van recentere datum o.a. Stacey Westfall, Leslie Desmond, Kelly Marks en in eigen land oa Annemarie vd Toorn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 13:46

grietje14 schreef:
dankje! wat me wel op valt is dat het altijd maar mannen zij n. zijn er dan haast geen vrouwen bekend geworden door horsemanship?

Nee, het zijn de mannen die zich laten aanbidden door de vrouwen. Er zijn bar weinig vrouwen die vrouwen aanbidden en aangezien het grote gros van dit marktsegment uit vrouwen bestaat, zul je weinig vrouwen aantreffen die er bekend mee worden.

Overigens is je vraagstelling ook niet zo zinvol. De berichtgevening is de interpretatie van degene die het bericht verspreid en dat is een bar slechte maatstaf voor kwaliteit.
Als je vraagt of je een Land Rover, een Toyota of een Mishubitshi moet hebben voor terreinrijden, zal iedereen zeggen dat het voor 90% van de chauffeur afhangt hoe goed die auto het in het terrein doet. Met NH-goeroes is dat precies eender; de kwaliteit hangt af van hoe goed de leerling WERKELIJK begrijpt wat de goeroe bedoeld. Genoemde goeroes hebben namelijk alledrie zinvolle dingen te melden maar geen van drieen heeft de waarheid in pacht of kan met willekeurig welk paard de juiste resultaten boeken, die ook zinvol zijn voor de eigenaar.

Kortom: it all depends, volgens de lijfspreuk van mijn lesgeefmens

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 13:50

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 16:06

hmmm owke

lanson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 19:48

hoi!
voor iedere lesklant geldt:onthoud het goede en vergeet het kwade,en zo kom je aan je eigen "totaalpakket" hoe jij je paard traint.
zo komt voest wrs aan zijn kennis,maar ook de andere bekende nh-trainers.
ik heb ervaring met de methode van voest,en mij spreekt het erg aan.het werkt prima bij de paarden waarmee ik reeds getraind heb (sinds 2004),en ik ben blij dat ik niet met een zgn "stick" hoef te werken. <3
en het prettige is idd dat alles gewoon in het nederlands is,en er inmiddels een aantal traingscentra verspreid over nl te vinden zijn.dat is in vergelijking met roberts en parelli toch wel wat eenvoudiger.
en wat maakt het uit dat het meestal mannen zijn die er bekend mee geworden zijn?dat doet niets aan of af aan de kwaliteit toch?
annemarie vd toorn (bijv) is dan wel een bekende,maar zij is ook "maar" een nl vertegenwoordigster van een bekende amerikaan..... *D

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 23:09

nee hoor dat maakt niks uit. alleen misschien ook wel leuk als er een vrouw wat bekender mee is. ja idd annemerie vd toorn is ook wel bekend. en ja het is maar net welke methode het best bij je past. maar ik ben dan wel benieuwd welke manier het best bij iedereen past. en wat voor stick bedoel je?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 23:29

De stick is de grondwerkstick, de "carrot stick" zoals hij bij Parelli wordt gebruikt. Hij is het verlengde van je arm, en er zit een string aan die je als een soort staart kunt zien. Je kunt er een pets mee geven, of er heel vriendelijk mee aaien. Je kunt er iig plekken van een afstand mee aanraken die je met je arm niet kunt aanraken. Je kunt er een plastic zakje aan vast maken en je paard daar van een afstand mee aaien (en als je je voorwerk goed hebt gedaan, schrikt hij er dan niet van) Ik ben erg blij met de stick en met de string....

Kijk maar wat je er allemaal mee kan doen. Een stick in de juisten handen is niet hetzelfde als een zweep.

http://www.youtube.com/watch?v=qrfzQSVzWBE

http://www.youtube.com/watch?v=O5no0-xm ... =1&index=7

http://www.youtube.com/watch?v=qrfzQSVzWBE

En het eerste begin van dit filmpje

http://www.youtube.com/watch?v=HEnACbsHHDM

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 00:23

Kan bovenstaande reactie niet meer aanpassen, maar nog wat meer uitleg over de stick.
Hij is van fiberglas, buigt niet door, zwiept ook niet door zoals een gewone zweep dat wel doet. Je kunt er druk op zetten, je paard van een afstand opzij duwen. Een tik mee geven en mee aaien. Zo hard als het moet, zo zacht als het kan. En bovenstaande filmpjes van oa de friendly game bij Parelli, moeten het paard desensibiliseren voor die stick en hem laten zien dat de stick niet gevaarlijk is. Zelfs paarden die in het verleden verkeerd kennis hebben gemaakt met een zweep zijn op deze manier te benaderen. Als je weet waar je mee bezig bent, weet wanneer je door MOET gaan en wanneer je KUNT stoppen.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:50

Citaat:
wat me wel op valt is dat het altijd maar mannen zij n. zijn er dan haast geen vrouwen bekend geworden door horsemanship?

Tip: Check Karen Rolf eens op youtube, of haar website...

piene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:57

Ik ben nog steeds een groot bewonderaar van Hempfling. en nog steeds kom ik om de zoveel tijd weer terug bij hem al zal ik nooit zover komen en gaan als hij, en dat hoeft naar mijn idee ook helemaal niet.
ik heb clinics gevolgd bij Voest en ik vond zijn nuchterheid geweldig. hij heeft een goede NH basis waar ik veel aan gehad heb.
ik heb les gehad in centered riding ook super en ik heb in het begin ook wel naar de ideen van Monthy ook wel een paar keer een join up gedaan, maar zou dat nu nooit meer doen met mijn paarden. zijn manier van met paarden omgaan heeft naar mijn idee nog wel het meest met de manier waarop je vroeger je honden trainde. (druk uitoefenen en beloning is loslaten).

Ik probeer in alles wat ik doe met mijn paarden te letten op mijn lichaamstaal (chris irwin is hier ook zo goed in)zoals bv het niet naar buitendraaien van je heup tijdens het longeren, op een paard z'n stop gaan staan , nouja de dingen die iedereen hier we'l weet natuurlijk :o

van al die naturals heb ik eigenlijk een beetje afgekeken en gekeken wat bij mijn paard werkte en zo hebben we in de loop van de jaren een eigen taal ontwikkeld waarbij we elkaar een beetje beter zijn gaan begrijpen.
De groei van je paard die je daar voor terug krijgt is fenomenaal

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 20:42

hoi grietje,

ik denk dat je niet zomaar in het algemeen kunt zeggen wat het beste is .

dat verschilt helemaal per paard.

als je goede oefeningen in het algemeen wilt over Natural Horsemanship e.d kan ik je dit boek aanraden ;

101 horsemanship oefeningen van rio barett

zelf heb ik wel een boek van Hempfling ;'tirion

van monty ben ik persoonlijk niet 100% fan.

en ookal beschrijf je hem niet in je OP; Ik heb heel erg veel bewondering voor clinton anderson en zijn merrie mindy.

succes !

ojele

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 17:35

Wij zijn toch ook echt typisch Nederlands! We hebben echt goede mensen hier in ons land. marijke de Jong, Emiel Voest en zeker Annemarie van der Toorn. Deze mensen respecteren elkaar om hun vakmanschap. Wat van ver komt is echt niet altijd beter! Wij mogen best trots zijn op onze nederlanders!

Ik ben een grote fan van Annemarie. Ze is niet alleen vakkundig met paarden, maar ook nog een geweldig ruimdenkend mens. Ze kijkt verder dan haar neus lang is. Iemand die de mens nooit vergeet. En kritisch blijft kijken, ook naar zichzelf! Daarbij zet ze zich (gratis) enorm in voor kinderen en paarden in moeilijke situatie. Daar hoor je niets van, maar doet ze wel. Tof wijf!

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 02:40

ja, als ik jou zo hoor, vind ik dat ook zeker wel!

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 02:47

Ik kende het systeem van Voest (en anderen) totaal niet, tot ik daar ging stage lopen. Het was enorm leerzaam, ik was nog nooit op zo'n manier met paarden bezig geweest maar systeem werkte wel en ook bij paarden die het nog nooit hadden gedaan. Ik vond het leuk dat ook het rijden heel anders ging, was even wennen maar logisch eigenlijk.
Wat ik bij hem fijn vond is dat het niet heel zweverig was, soms is een hardere aanpak in het begin nodig. Het is sowieso leuk om daar een keer een cursus te volgen, heel leerzaam! En daarna kan je altijd zelf bepalen wat je er van vind. (Nieuwe locatie is ook heel mooi, ook met crossbaan.)

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 03:12

owke leuk!

jingles11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:20

Ik vind dat we ook best trots mogen zijn op wat we in Nederland hebben.. bijvoorbeeld Annemarie van der Toorn en Emiel Voest hebben toch heel wat bereikt in ons land!!

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:37

ik vind deze ook enorm goed en heb zelf ook regelmatig lessen van haar;

eva Teoh van paardenjij

www.paardenjij.nl