Gapen en smakken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

Gapen en smakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 21:14

Er is nu een aantal keer geweest dat ik heerlijk met Tijger stond te kroelen, en na een tijdje begint ie te gapen en te smakken. Zover ik weet is dit een teken van ontspanning, maar hoe heeft het smakken er mee te maken?

En kan ik dit echt als een goed teken interpreteren?

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:59

Kort gezegd;
Volgens Parelli is een paard wat kauwt/likt/smakt/gaapt informatie aan het verwerken. Waarbij gapen vooral het afvloeien van stress is. Waarbij je stress trouwens niet negatief hoeft op te vatten.

marlijnx

Re: Gapen en smakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 21:16

Beetje late reactie dit, maar gapen en smakken is zeker een goed teken! Een paard kan namelijk niet gapen of smakken als hij niet ontspannen is. Jouw paard is dus heel erg op zijn gemak bij jou!

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:54

Nou dat is wel een hele makkelijke conclusie. Of je gapen (reactie na stress) echt zó positief moet zien is maar de vraag.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 21:14

Maar het rare is, daarvoor heeft hij geen stress situatie gehad. Niet zover ik weet. Want dan kom ik gewoon bij hem staan in het land, hij kan weglopen wanneer hij wilt (en dan kom ik hem ook niet achterna) staat gewoon los en ik kriebel hem. En dan gaat ie gapen.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 00:41

Dat kan voor paarden al heel goed een leersituatie zijn, hoe onbeduidend het ook lijkt. Of hij heeft net een situatie in het land gehad (weggestuurd door kuddeleider, ruzie in de kudde, voer gegeven, etc) wat hij even afkauwen wil.

Of hij neemt jouw gevoel over, zou ook kunnen.
Als ik bij m'n paard kom als ik niet goed in m'n vel zit, of gestrest ben, óf juist overlopend van blijheid, dan neemt mijn paard dat over en gaat gapen. Da's niet erg, zo zijn paarden nu eenmaal.

Manolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:48

Hij is gewoon lekker ontspannen.

skabelpunk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 22:58

het kan ook zijn dat je paard iets heel anders van je had verwacht dan dat jij hem ging kriebelen.

bijvoorbeeld dat je hem gelijk had gehalsterd en met hem van de kudde weg zou lopen(wat voor sommige paarden echt moeilijk is). Het feit dat je hem dan gaat kriebelen in plaats van meenemen kan ook voor zo'n reactie zorgen.

Voor mijn ijslander is een beetje zwiepen met een touw totdat hij ontspant bijvoorbeeld een reden om uitgebreid te gaan staan gapen. Dat is voor hem blijkbaar heel stressvol en als hij dan ineens ontdekt van 'hey! ik leef nog' dan gaat hij uitgebreid staan smakken en gapen.

Je zou dus kunnen nagaan of voordat je paard gaat gapen er iets is gebeurd waarvan hij iets heeft geleerd. In jouw geval vermoed ik dus dat hij verrast is dat hij niet gelijk mee hoefde en daardoor ineens ietsje anders naar jouw gaat kijken van 'ze heeft door dat ik dat eng vind en daarom gingen we eerst hier eventjes knuffelen tot ik op m'n gemak ben'

Ik heb het natuurlijk verder niet gezien dus het zou ook iets anders kunnen zijn wat net in de kudde is gebeurd.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 00:01

Smakken is inderdaad iets verwerken, kijk maar eens naar een paard wat schrikt. Die begint bijna gelijk daarna te kauwen.
Wat er net is gebeurt is hij dan aan het verwerken.

Gapen is meer het vinden van ontspanning volgens mij, ook wel verwerken, bijv. tijdens een training kan je paard opeens gaan gapen, dan heeft hij de ontspanning gevonden
en is de training goed tot hem door gedrongen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:27

loslaten, ontspannen en verwerken maar het kan ook iets medisch zijn, maagzweren bijvoorbeeld daar gaan ze ook van gapen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 02:36

Flame doet het vaak als ik wat grondwerk oefeningen gedaan heb. (Nee ik ben geen doos die eens in de maand denkt hé laten we gaan grondwerken, ik weet heel goed wat ik doe.) Er is namelijk een nieuwe verzorger waardoor ik nog maar af en toe bijspring. Mevrouw is druk bezig om uit te zoeken wie er nu de baas is, als zéér dominant type is ze dat natuurlijk het liefst zelf. Als ik dan wat oefeningen doe, specifiek om haar weer op d'r plek te zetten, gaat ze na een poosje idd staan smakken en kouwen. Dat is ook het moment dat ze kalmeert en dat ik weet dat de boodschap is overgekomen. Gapen doet ze niet, ondanks dat er in de situatie ervoor wel wat stress is voor haar.

chiccoiship

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 21:28

Ik heb ook met een clinic meegekregen dat het in sommige gevallen ook overgave kan zijn, maar in jouw geval ontspanning.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 03:25

Dat het een verwerking van stress is, vind ik toch niet kloppen. Ik hoor dit ook vaak over honden. In mijn ogen is het gewoon een overgang naar een lager energieniveau. Of het paard nou al heel laag was, of heel hoog (stress).
Paard was al lekker relaxed en ging daarna een beetje dommelen. Toevallig ook de oogjes wat dichter gaan zitten daarna TS?

Het likken en smakken doet mijn paard inderdaad ook om informatie te verwerken. Dus als ik of mijn bijrijdster een oefening hebben gedaan, of iets herhaald gaat ze vaak even likken en smakken om het te verwerken. Wij vragen dan ook niks van haar tot ze volledig klaar is. (Soms zie je nog een half tongetje binnensmonds hangen, en begint ze daarna toch nog heel eventjes)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:34

mijn jonge hengst (nu inmiddels niet meer jong en ruin) destijds was altijd een bom waar ik duidelijk tegen moest zijn. Zodra hij had begrepen wat de bedoeling was liep die wild gapend achter me aan, ook op straat. Was daarbij erg wakker en ik moest oppassen dat ik geen hoofd tegen me aan kreeg. Je kunt bij jezelf ook gapen oproepen dus denk dat het misschien ook met een bepaalde houding te maken kan hebben. Het ook bij een ander gapen door maagzweren meegemaakt, die gaapte zodra je met hem in aanraking kwam en alleen maar. Misschien had hengstje er die tijd ook wel last van gehad, dat kan ik natuurlijk niet meer nagaan, maar oogjes stonden meestal wel op wakker.

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:10

Mijn jonge haflinger likt over zijn lippen als ik aan het spelen ben met hem in de bak volgens Pat Parelli is hij aan het denken.