Paarden lichaamstaal leren lezen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dym_whis2

Paarden lichaamstaal leren lezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 15:26

Hoi,

Sinds kort verdiep ik me echt in het paard, hoe denken paarden enz.
Ik moet voor school een opdracht maken en heb ervoor gekozen om het over het paard te houden wat het paard met zijn lichaam zegt. Dus als het paard wit bij zijn ogen laat zien is hij bang, Als hij een bepaalde spier in zijn flanken aanspant gaat hij bokken.

Nou ben ik benieuwd wie hier nogmeer in verdiept en wie me meer informatie erover kan geven.
En bestaan er goede websites of boeken hierover, waar er dus echt een foto van verschillende ogen staan met wat paarden vertellen en over de verschillende spieren die ze aanspannen als ze boos of bang zijn, orenspel, staartspel enz..

Ik hoop dat jullie me hierin verder kunnen helpen, want wil er heel veel over leren en het paard helemaal kunnen begrijpen.

Afbeelding

Anoniem

Re: Paarden lichaamstaal leren lezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 15:58

Dan kijk je nu al teveel naar een ding. Wit in de ogen betekent niet altijd dat hij bang is, die spier aantrekken kan ook betekenen dat hij kramp heeft, ennz.

Kijk naar het hele paard, en niet naar een lichaamsdeel. Het paard heeft een heel lijf, en hij praat met dat hele lijf, en daar gebruikt hij alles voor. Zoals je nu kijkt, leer je het nooit, want je mist 90% van de communicatie.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 16:21

Nou nou, een beetje meer dankbaarheid mag wel. Yamcha geeft je advies, daar vraag je om. Als je het allemaal al zo goed weet (en geloof me, niet iedereen weet dat. Veel te wéínig mensen weten het helaas) en er een hele bladzijde over kan schrijven, wat wil je van ons dan nog horen?

dym_whis2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 18:00

ik wil foto's filmpjes en nog meer informatie erover, dingen die ik nog niet weet en wat ik van anderen kan leren

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:08

Ik denk dat yamcha je probeerd te vertellen dat een verschil in de ogen lastig is uit te leggen omdat je lichaamstaal in zijn geheel interpeteert.
Als je alleen naar het oor bijvoorbeeld kijkt, kun je daar niet alleen uit afleiden wat het paard op dat moment denkt of waar hij mee bezig is.
Daarvoor moet je naar het hele lichaam kunnen kijken.

Wel zou je een groep paarden kunnen nemen en daar een gemiddelde reactie van kunnen weergeven.
Door bijvoorbeeld een enquete zou je een aantal bokkers kunnen vragen wat de reacties van hun paarden zijn in bepaalde situaties.
Hoe het paard reageerd en hoe die dat laat zien.
Spiergebruik hoeft namelijk ook niet altijd hetzelfde te zijn.

Ik heb me wel verdiept in lichaamstaal van mensen en paarden en op het moment verdiep ik me in de theorie van monty roberts.
Mocht je meer informatie willen kan ik je dat geven, ik doe dat alleen liever wel via pb.
Dit omdat ik geen zin heb om half bokt over me heen te krijgen, en dat is niet omdat ik er rare ideeen over heb, maar omdat er altijd mensen zijn die wat te zeuren hebben ;)

Filmpjes heb ik niet, foto's een paar.
Vragen mag ook altijd.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:45

Dat bedoel ik idd, je kan bv de stand van de oren alleen goed interpreteren als je ook naar de ogen kijkt, hoe het hoofd gedragen wordt, enz. Bv een paard laat zijn oren hangen, wil niet zeggen dat ie niet lekker is. Als ie daarbij ook zijn ogen halfdicht heeft, zijn hoofd laag, en een been op rust, staat ie gewoon wat te dutten.
En dat bedoel ik met je moet naar het hele lijf kijken, een paard praat met zijn hele lijf en niet met maar een onderdeel ervan. Staart zwaaien kan stressen zijn, maar ook vliegen wegmeppen.

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:52

Als je veel wilt leren over paarden gedrag kan ik de dvd serie "liberty and horse behavioure" van Parelli aanraden. Kost wat, maar dan heb je ook echt wat.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 05:24

Ik denk dat ik wel snap wat jij bedoeld met hetgeen wat je wilt leren. Maar de vraag is, waar houdt het op? Je zegt dat het voornamelijk voor school is, hoe groot moet het verslag worden? Ik kan zo uit mn hoofd wel een heel verslag typen wat betreft gedrag en gedragingen, houdingen en lichaamstaal. En dan zit er nog geen literatuurstudie bij. Hoeveel wil je voor jezelf leren en hoeveel wil je voor school leren ;)

Dan, vind ik het wel een heel ambitieus project. Wat is het geen dat je werkelijk wilt leren? In een oogopslag zien wat de volgende move van het paard is zodat je daar evt op in kan spelen? Dat jij de kleine bewegingen, signalen eigenlijk ziet, terwijl een anders pas hetgeen snapt als het al een schoppende voet is?
Daarvoor zal je heel veel moeten gaan lezen, alle verschillende schrijvers en zeker niet in 1 richting moeten gaan kijken. Neem de Natural kant mee, de western, dressuur (klassiek en huidig), springen en zelfs aangespannen. Boeken die geschreven zijn door mensen die de hele dag met paarden om gaan en daardoor dit gevoel hebben ontwikkeld. Neem ook de oude schrijvers mee, van voor 1950 ;)
Ondertussen zal ook jij heel veel paarden moeten gaan bekijken. Ga gewoon op een afstandje staan en kijk hoe een paard doet. Maakt niet uit wanneer, in een groep, op stal, tijdens het opzadelen, rijden enz enz. Kijken, kijken en kijken en vooral veel verschillende paarden. Dan leer je dingen herkennen die algemeen zijn voor 'het paard' algemeen zijn voor 'het ras/type' en algemeen is voor 'dát paard'. Neem dus niet alleen jouw eigen paard, maar zie of je ook ergens intensief kan meewerken op een grote stal. Veel paarden door je handen laten gaan en vooral goed kijken naar die paarden. Neem je tijd.

Ik kan niet zeggen welke dingen specifiek zijn. Want zo ver ben ik nog lang niet in mijn ontwikkeling :D Ik kan dingen herkennen, maar zie niet de aller kleinste signalen. Die kan je ook niet uit een boek leren, die moet je in de praktijk leren. En op die manier ontwikkel je je tot een werkelijk 'paardenmens', iemand die precies snapt wat het paard bedoeld. Geloof me, die mensen zijn er niet heel veel, maar kom je ze tegen, volg ze overal, want je kan er zoveel van leren. Zulke mensen stralen het uit, die hoeven niet meer na te denken over wat ze doen, die reageren instinctief op de kleinste signalen. Dat zijn ook vaak mensen die gewend zijn om met moeilijkere paarden te werken, die eigenlijk niet echt moeilijk zijn, maar gewoon niet begrepen. Krijg je eens de kans daarnaar te kijken, doen!

Dus, ik hoop dat ik een beetje begrepen heb wat jij bedoeld. Wil je dit voor school doen, dan zou ik boeken gaan lezen van Monty, Parelli, Pignon en andere grootmeesters. Zoek een duidelijke hoofdvraag en verdeel je deelvragen goed, maar houd het beknopt. Leraren snappen paarden meestal niet zo goed :P
Wil je het voor jezelf doen, bezoek dan ook eens trainingsstallen die goed staan aangeschreven. Of fokkers die hun paarden zelf nog veel door de handen krijgen. Wees gewoon duidelijk over wat je wilt leren en kijk een dagje mee. Misschien laat er 1 op de 10 jou binnen, maar leerzaam is het zeker :)