meer info over Mark Rashid

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Highlander45

meer info over Mark Rashid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 12:49

Ik heb nu 3 boeken van Mark Rashid gelezen. Naast Parelli vind ik Mark Rashid weer een eye opener. De boeken lezen makkelijk weg en je leert er weer het een en ander van. Heeft iemand ervaring met deze Natural Horseman? Ben daarnaast opzoek naar meerdere boeken/CD's van hem maar dat valt niet mee. Er zijn slechts drie boeken van hem vertaalt naar het Nederlands.

tesseke

Re: meer info over Mark Rashid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:53

Ik heb de 3 boeken ook gelezen en vond deze ook erg goed, leest goed door, maar je steekt er ook heel wat van op.
Had vooraf eigenlijk nooit nagedacht over de omgang met paarden (ben een aantal jaar gestopt en was vroeger nog te klein om dit echt te beseffen of er vragen bij te gaan stellen), maar heb veel aan deze boeken gehad.
Kun je niet via de site van Mark Rachid zelf bestellen? Is dan wel in het engels...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 19:26

Ik heb het laatste boek van hem, de eerste drie zijn beter, heb ik meer van opgestoken. Of ik moet inmiddels zoveel meer kennis hebben opgedaan, maar het vierde boek vind ik zeer spiritueel en is meer een ode aan een van zijn paarden dan een globaal verhaal over wat hij van de paarden die hij in handen heeft gehad heeft geleerd.

Sophie154

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:50

Ik ben bezig in het eerste boek, mijn moeder heeft er laatst 3 gehaald en is er ook helemaal gek van. Vind hem ook erg prettig lezen, en het is allemaal ook eigenlijk zo logisch wat hij verteld. Echt heel goed. :)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:53

Ja precies, ik vind Mark Rashid ook gewoon heel logisch. Bij hem gaat t er vooral om dat je heel veel geduld hebt. Leren zien en vervolgens handelen zonder stappenplan en zonder tijd. Gewoon met je eigen intuïtie.

Sophie154

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:56

Ja precies! Vooral leren zien, kijken vanuit het oogpunt van je paard.

liesbet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:59

De Engelse boeken zijn ook heel goed te lezen.
Zeer begrijpbaar en zo kan je er al meer lezen dan enkel de vertalingen :-).

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:59

Ik zou inderdaad ook de engelse boeken nemen als je meer wilt lezen :j Al moet ik zeggen dat ik zelf alleen het 1e boek van hem heb gelezen. Vond het wel leuk en goed leesbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 20:02

De Engelse boeken zijn inderdaad vrij 'begrijpelijke' taal, en uberhaupt vind ik hem erg fijn schrijven.

Ik vind het geweldige boeken, op sommige fronten best in strijd met wat je vaak leert en met de meer wetenschappelijke benadering, en toch aan de andere kant zo logisch. Ik ben in ieder geval veel meer op zoek gegaan naar 'de try' bij het omgaan met paarden, om zo in (nog) kleine(re) stapjes naar een eindresultaat te werken :)

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 20:10

Als ik al een idool heb is het zeker Marc Rashid.

In '99 was hij in Lisse en een weekend daarna in België en we hebben 3 dagen mogen genieten van zijn inzicht in paarden, de kennis die hij zo graag deelt en het eindeloze geduld van deze down-to-earth man.

Ik heb z'n boeken in het engels gelezen en het ene moment rolde ik in een deuk van de bank van het lachen terwijl ik een pagina verder in dikke tranen was. Ik hou van z'n humor en in z'n clinics praat hij net zoals hij in z'n boeken schrijft.

Nou ja, je leest het. Ik ben helemaal weg van hem. Voor mij persoonlijk is dit iemand waar PP een puntje aan kan zuigen.
Waar PP een showman is die soms een paard te ver doordrukt omdat er een hele groep publiek aanwezig is, stopt Mark Rashid als hij denkt dat het paard z'n best heeft gedaan voor dat moment. Ongeacht of de eigenaar of publiek er tevreden mee is.

Kortom: +:)+

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 20:14

Ik heb al z'n boeken gelezen! Mark Rashid is echt mijn grote voorbeeld.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 01:48

ranna schreef:
.Nou ja, je leest het. Ik ben helemaal weg van hem. Voor mij persoonlijk is dit iemand waar PP een puntje aan kan zuigen.
Waar PP een showman is die soms een paard te ver doordrukt omdat er een hele groep publiek aanwezig is, stopt Mark Rashid als hij denkt dat het paard z'n best heeft gedaan voor dat moment. Ongeacht of de eigenaar of publiek er tevreden mee is.

Kortom: +:)+

Tja....mensen maken fouten. PP heeft een dergelijke fout gemaakt. Tenminste, hij heeft de fout gemaakt om het publiek tijdens de demonstratie met Catwalk niet te vertellen waar hij mee bezig was. Hij heeft de fout gemaakt dingen verkeerd in te schatten. Hij heeft de fout gemaakt om een risico te nemen. Hij heeft de fout gemaakt om, zoals Buck Brannaman zegt: "nothing is written in stone, keep trying until you find something that works" toe te passen. In het bijzijn van publiek.

Pat Parelli heeft met zijn programma meer mensen bereikt en bereikt deze mensen nog steeds dan Mark Rashid dat door zijn clinics en de boeken die hij heeft geschreven heeft gedaan.
Pat Parelli is een begrip. Mark Rashid is dat minder. Pat Parelli neemt risico's. Mark Rashid doet dat minder.
Dus is degene die risico's neemt meteen verkeerd bezig?

[NH] Nothing is written in stone.....

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 01:53

Nou, nou, dat ligt zeker gevoelig....

Ik ben diehard Mark fan! Jammer dat hij niet meer naar Europa komt, zou zo ontzettend graag een van zijn clinics bijwonen. Heb zijn boeken al talloze keren gelezen en leer er nog stgeeds van. Prachtige, down-to-earth wijsheden steek ik ervan op.

Lakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 02:01

Heb sinds eergisteren alle drie de boeken van Mark Rashid in huis.

Eerste boek bijna uit want het leest als een trein.

Heb ook een boek van Pat Parelli maar ik ga toch echt voor Mark Rachid.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 02:12

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 09:55

Alleen gaat het topic niet over Clinton Anderson, maar over meer informatie over Mark Rashid :)* Maar ik laat me dan toch ook weer verlijden tot het overgaan naar andere "NH'ers" :D ...:

Ik vind persoonlijk PP geen prettige manier van met paarden omgaan- er zitten fijne dingen bij, die pik ik eruit (voor mij persoonlijk is dat vooral het werken met personal space), en veel dingen waar ik niet zoveel inzie, dus die laat ik links liggen. Persoonlijk heb ik nu dingen gezien van Parelli, ook op een demonstratieDVD, waaruit blijkt dat de volledige methode als één geheel niets voor mij is. Natuurlijk moet je soms dingen proberen en risico's nemen, zeker om vernieuwend en werkend te blijven. Maar ik heb toch stukken meer respect voor hen die zeggen 'Dit werkt nu niet op de manier zoals ik het eigenlijk zou willen doen, dit heeft langer de tijd nodig en er is geen quick-fix mogelijk'. Voor de demonstratie jammer (hoewel je altijd met een meer ervaren paard kan laten zien hoe je het proces verder wilt verlopen, uitleg kan geven over het ontstaan, voorkomen en oplossen van dergelijke problemen, etc), maar persoonlijk heb ik daar pas werkelijk respect voor. Je dier (en je principes) voor het grote geld plaatsen, dat is iets wat lang niet iedere bekende 'NH-er' doet..

En natuurlijk is Pat Parelli meer een begrip dan Mark Rashid: Pat biedt een kant-en-klaar stappenplan aan, een duidelijke methode. Dat spreekt mensen meer aan. Er zijn trainingdvd's met duidelijke instructies beschikbaar, verschillende oefeningen voor handen, attributen te koop, etc. Als je zo simpel als 1+1=2 een 'betere band' met je paard wilt krijgen, in plaats van zelf door middel van verschillende dingen te onderzoeken je eigen idee en manier van doen te vormen, dan is bijv. Parelli (of Voest, of Monty ook nog) vrij ideaal. Dit is geen persoonlijke aanval naar wie dan ook toe, maar in het algemeen zijn een hoop mensen gewoon zo. Een stappenplan of methode is makkelijker te volgen dan een volledig nieuw inzicht, een andere manier van handelen, zonder dat duidelijk is gemaakt welke oefeningen je precies moet doen om een eindresultaat te halen. Daarom is Parelli populairder onder het gros van de paardenmensen dan bijv. Rashid of Hempfling.

Het is maar net wat je zelf wilt, toch? Ik geloof niet in de "harde hand" of "even aanpakken" zoals veel mensen dat wel doen. Ook in de 'Natural Horsemanship' zie ik vaak dingen waar ik echt niet achter zou staan, of waarvan ik ze niet eerlijk vind tegenover het paard, of waarvan ik geloof dat het ook anders kan, etcetera. Ik geloof uberhaupt dat wanneer mensen de subtiele signalen en taal van paarden wat beter zouden begrijpen, dat grote correcties vaak voorkomen zou kunnen worden...

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 15:58

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 22:52

WildWings schreef:
Alleen gaat het topic niet over Clinton Anderson, maar over meer informatie over Mark Rashid :)* Maar ik laat me dan toch ook weer verlijden tot het overgaan naar andere "NH'ers" :D ...:

Ik vind persoonlijk PP geen prettige manier van met paarden omgaan- er zitten fijne dingen bij, die pik ik eruit (voor mij persoonlijk is dat vooral het werken met personal space), en veel dingen waar ik niet zoveel inzie, dus die laat ik links liggen. Persoonlijk heb ik nu dingen gezien van Parelli, ook op een demonstratieDVD, waaruit blijkt dat de volledige methode als één geheel niets voor mij is. Natuurlijk moet je soms dingen proberen en risico's nemen, zeker om vernieuwend en werkend te blijven. Maar ik heb toch stukken meer respect voor hen die zeggen 'Dit werkt nu niet op de manier zoals ik het eigenlijk zou willen doen, dit heeft langer de tijd nodig en er is geen quick-fix mogelijk'. Voor de demonstratie jammer (hoewel je altijd met een meer ervaren paard kan laten zien hoe je het proces verder wilt verlopen, uitleg kan geven over het ontstaan, voorkomen en oplossen van dergelijke problemen, etc), maar persoonlijk heb ik daar pas werkelijk respect voor. Je dier (en je principes) voor het grote geld plaatsen, dat is iets wat lang niet iedere bekende 'NH-er' doet..

En natuurlijk is Pat Parelli meer een begrip dan Mark Rashid: Pat biedt een kant-en-klaar stappenplan aan, een duidelijke methode. Dat spreekt mensen meer aan. Er zijn trainingdvd's met duidelijke instructies beschikbaar, verschillende oefeningen voor handen, attributen te koop, etc. Als je zo simpel als 1+1=2 een 'betere band' met je paard wilt krijgen, in plaats van zelf door middel van verschillende dingen te onderzoeken je eigen idee en manier van doen te vormen, dan is bijv. Parelli (of Voest, of Monty ook nog) vrij ideaal. Dit is geen persoonlijke aanval naar wie dan ook toe, maar in het algemeen zijn een hoop mensen gewoon zo. Een stappenplan of methode is makkelijker te volgen dan een volledig nieuw inzicht, een andere manier van handelen, zonder dat duidelijk is gemaakt welke oefeningen je precies moet doen om een eindresultaat te halen. Daarom is Parelli populairder onder het gros van de paardenmensen dan bijv. Rashid of Hempfling.

Het is maar net wat je zelf wilt, toch? Ik geloof niet in de "harde hand" of "even aanpakken" zoals veel mensen dat wel doen. Ook in de 'Natural Horsemanship' zie ik vaak dingen waar ik echt niet achter zou staan, of waarvan ik ze niet eerlijk vind tegenover het paard, of waarvan ik geloof dat het ook anders kan, etcetera. Ik geloof uberhaupt dat wanneer mensen de subtiele signalen en taal van paarden wat beter zouden begrijpen, dat grote correcties vaak voorkomen zou kunnen worden...

Ik geloof dat je het systeem van Parelli niet helemaal begrepen hebt. Parelli en ook Anderson zijn geen "quick fixes, is niet "harde hand" en "even aanpakken". Het is "zo zacht als het kan, maar ook zo hard als het moet". Aanwijzingen moeten in het begin groot gegeven worden, voor de persoon op de grond, en voor het paard dito. Gaandeweg komt de verfijning, de "finetuning". Ook een Hempfling kan niets met een gedomesticeerd paard, die wil ze het liefst uit het wild, puur. Maar hoe vaak kom je dat tegen? De meeste paarden die wij in handen krijgen hebben een voortraject doorlopen, en daar dingen van geleerd. Een compleet puur paard ga je nergens vinden, zelfs de Mustangs in Amerika hebben nare ervaringen met mensen op het moment dat ze uit het wild gevangen worden en in mensenhanden komen. Daar gaat het ook niet altijd zachtzinnig aan toe.

Ik heb de boeken van Rashid allemaal met interesse gelezen, en zijn ontwikkeling gevolgd. En ik kan je wel vertellen dat het gros van de mensen die tegenwoordig met paarden omgaat geen tien of twintig jaar de tijd heeft of wil nemen om daar te komen waar Rashid zich bevindt. Voor die tijd hebben ze een aantal paarden versleten, of hebben de paarden definitief de rug toe gekeerd omdat het allemaal niet zo wil lukken. Voor de paarden zou ik willen dat het idd wat sneller ging. Niet iedereen krijgt het aantal paarden in handen dat Rashid in handen heeft gehad. Ook Rashid heeft een periode gehad waarop hij wat minder intensief met paarden om is gegaan, voordat hij weer de paarden heeft ontdekt.

Maar goed, als je met het feit dat PP of CA wil dat iemand met zijn eigen paard in een korte tijd zo snel mogelijk resultaten bereikt zonder dat hij net als Rashid jarenlang bezig is om tot dat niveau te komen waar hij zich op dit bevindt als quick fixes bedoelt, ga ik helemaal met je mee. Ik ben er een voorstander van om iedereen zo snel mogelijk naar een niveau te brengen dat het voor de paarden een plezier is om voor ze te werken, laat de eigenaren zo snel mogelijk inzien waarom een paard zo reageert zoals hij reageert (en vertel ze dat desnoods, en niet zoals "de oude man in de boeken van Rashid het zelf laten uitvinden"), en laat de eigenaar van een paard niet dertig jaar aanmodderen om het niveau te bereiken dat Rashid, PP of CA hebben bereikt. Ik zou namelijk willen dat zo veel mogelijk paarden profiteren van de kennis die een ander ze heeft over kunnen dragen, en dat ze niet allemaal het wiel opnieuw hoeven uit te vinden.

RickenDennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 03:28

Ik ben absoluut een Mark Rashid fan maar ik doe ook aan Parelli. In mijn ogen sluit het een het ander niet uit. De games en patterns etc van Parelli vind ik leuk en prettig om mee te werken maar ik moet zeggen dat veel oplossingen op "probleem momenten" van Mark Rashid me veel meer zeggen. Veel meer paard gericht.

Reward the slightest try vind ik daar een hele goede van. Als ik b.v. mijn paard naar achteren vraag en ik zou het hem net aanleren, dan zou ik de minste gewichtsverplaatsing al rewarden. Met PP ga je door totdat het paard zo ver van je af staat als dat je van tevoren had bedacht.

Ondanks dat ik dus ook echt bezig ben met PP ben ik wel van mening dat een heleboel marketingstrategie is. Wijken voor druk is niets nieuws alleen is het in een ander "jasje" gestoken en heet het nu porcupine game. Handige marketing. Punt is dat ondanks die marketing er echt wel veel nuttige dingen inzitten die inderdaad voor veel mensen een handige hapklare brok is. Nadeel is dat als er zich ergens een probleem voordoet dat niet met de games o.i.d. te maken heeft, men vaak niet weet hoe het op te lossen (hiermee doel ik dan met name op de mensen die alles vanaf de DVD's doen). Daar komt m.i. dan Mark Rashid weer handig om de hoek kijken.

Denk dus eerlijk gezegd dat het een beetje appels met peren vergelijken is. PP heeft een vaste methode om een bepaalde band op te bouwen met je paard zonder dat er al een bepaald probleemgedrag aanwezig is. Mark Rashid is juist weer heel probleemoplossend bezig. PP is zeg maar de trainer en Mark is de gedragstherapeut. Zo zie ik het een beetje.

Heb dan dus ook respect voor beiden al zou PP iets minder commercieel mogen zijn ;). Als je dan toch je methode zo bereikbaar mogelijk wilt maken moet je niet aankomen met uitspraken als: either your with us or against us. En "with us" betekent dan dus savvymembership. Straks mag een parelli instructeur b.v. ook geen les meer geven aan niet savvymembers. Kan je zeggen: Count me out then! Thanks for not sharing. Geef me dan Mark maar die probeert zijn kennis over te dragen ongeacht of hij er geldelijk groot gewin mee kan maken. Bij de een (PP) lijkt het me een gewone baan, de ander zijn passie waar hij toevallig ook nog wat mee verdient voor zijn onderhoud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 11:41

Sorry, ik had me niet helemaal duidelijk gemaakt, mijn quick-fix opmerking gaat vooral uit naar situaties zoals die met Catwalk tijdens de demonstratie, of bijv. naar Monty en zijn buck-stopper. Dat zijn IMO twee goede voorbeelden van dingen harder aanpakken dan nodig, simpelweg om binnen een korte tijd een bepaald resultaat te forceren zonder oog te hebben voor het paard. Zo zacht als het kan, zo hard als het moet, natuurlijk. Maar soms, of eigenlijk heel vaak, hoeft het helemaal niet hard en kan het veel zachter, als wij als mensen daar de tijd maar voor willen nemen..

In mijn ogen kom je uiteindelijk op een andere manier van werken, en daardoor ook wellicht een iets ander resultaat uit met Mark Rashid / Pat Parelli / Voest / Monty / Hempfling / CA (weet ik om eerlijk te zijn weinig van) / etc. Mijn idee erover is simpelweg dat sommigen een wat meer hapklare methode aanbieden, makkelijk te begrijpen, stappenplannen, attributen die iedereen kan kopen en gebruiken na instructieDVD, etc. Anderen vergen meer een andere 'mindset' als ik dat zo mag noemen, ipv het volgen van kant en klare instructies. (Dat kant en klaar klinkt negatiever dan ik het bedoel, maar de term omschrijft redelijk wat ik bedoel). Een andere manier van denken over paarden, of denken MET paarden, vergt tijd. Maar het hoeft niet meer tijd te vergen dan de verschillende levels/games/etc van Parelli onder de knie te krijgen naar mijn idee, het is maar net wat je wilt, denk ik. Ik zou het een ideale wereld vinden als iedereen wat meer bereid zou zijn na te denken ipv altijd maar te willen dat alles voorgeschreven ligt- want zo werkt het niet, niet met paarden, maar uberhaupt nergens in het leven. Als iedereen bereid zou zijn verschillende dingen te onderzoeken en er ook daadwerkelijk open voor zou staan, en overal wat kennis zou meepakken en daaruit zijn eigen conclusies zou trekken, zou dat IMO geweldig zijn. En uiteindelijk levert dat toch nog verschillen op, want iedereen is anders :D (zoals Cassidy bijv. minder op heeft met Monty of KFH en meer met PP en CA- ik weer meer zie in KFH en Rashid, en minder in PP of Monty, en RickenDennis weer wat van PP en wat van Rashid gebruikt).

(ps. Dat KFH het liefst met niet-gedomesticeerde paarden werkt geloof ik direct, maar op zijn clinics werkt hij toch ook echt met gedomesticeerde paarden :) )