Of heeft het weer met gewicht o.i.d. van het touw te maken?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Puchje schreef:Een longeerlijn heeft niet hetzelfde gevoel als een leadrope.
Een leadrope is zwaarder waardoor het je signalen veel duidelijker doorgeeft. Het kopieert als het ware je handbewegingen naar het touwhalster. Ook valt het touw gelijk 'dood' als je de druk eraf laat.
Het gaat bij NH niet om het touw, het gaat om de signalen die je er mee geeft en met een longeerlijn kun je wapperen, maar het komt niet in dezelfde mate aan bij het paardenhoofd, namelijk veel lichter.
. 
, een 22ft lijn is al erg lastig. Je begint dus met de 12ft.
Af en toe ben ik met die lasso net zo'n rollade
Hoe vaak ik geen problemen heb met dat ding. ik moet ook altijd moeite doen m'n paard op afstand te houden. met zo'n lijn van 7/8 meter is dat echt gruwelijk irritant. ben nu maar overgestapt op longeren zonder lijn
Maar ik zit er wel over te denken een leadrope te kopen. 12 ft is dus het handigst? en kun je een paard hier ook mee longeren?

wil m'n paard dingen leren als aan de hand draven, stilstaan en blijven staan en ik wil met 'm langs de wegen wandelen. Gewoon halstertouw vind ik te kort, maar een longeerlijn is weer veels te lang