Cassidy schreef:Met het risico dat ik nu aan hokjesdenken doe, maar toch even ter verduidelijking van de termen "Natural Horsemanship" en "Natural": ik maak zelf een onderscheid tussen "Natural" en "Natural Horsemanship". Iemand die een Natural Horsemanship doet, kan zijn paard op stal hebben staan, zijn paard beslagen hebben, met een bit rijden en zelf sporen gebruiken. Je verdiept je in het wezen paard, gaat begrijpen waarom een paard zo reageert als hij reageert, en leert daarop in te spelen. En als je "Natural" bent, voer je dat inspelen zover door dat je je paard niet meer beslaat, niet meer met dekens in de winter op stal zet, geen bit en geen boomzadel gebruikt en zelf niet met sporen werkt. Daartussen zijn alle mogelijke gradaties te vinden.
Dit dus even ter verduidelijking van de termen NH (Natural Horsemanship) en Natural.
Er is op het internet voldoende informatie te vinden, ook op Youtube vind je genoeg info, alleen zul je er toch niet omheen kunnen om les te nemen. Omdat timing, en preciezie, weten waar je moet staan, waarom je er moet staan en weten hoe je er moet staan echt heel erg belangrijk is. De basis is van voldoende DVD's af te halen, de correctie bij het uitvoeren ervan niet.
NH is iets wat je hele omgang met paarden gaat beinvloeden. Het is niet een kwestie van zomaar bitloos op een paard stappen, of je oude patroon volgen om dit er een of twee daagjes in de week bij te doen. Ben je bereid om alles wat je tot nu toe hebt gedaan overboord te zetten? Ben je bereid om je open te stellen voor een nieuwe aanpak? Dan is NH idd iets voor jou. Maar besef wel dat jij het moet leren, want je paard kan het allemaal al....
Dus investeer in een paar lessen, heb je vervoer? Dan kun je op Trainingsstal Starnmeer in de Starnmeer (vlakbij de Rijp) wat lessen krijgen. Als je geen vervoer hebt, zou je ook kunnen overwegen om je paard daar een tijd neer te zetten.
Informatie over de stal (website) vind je in mijn profiel.
zoals ik al zei zijn wij helemaal niet bekent in het 'natural' gedeelte en het lijkt mij met mijn pony zowieso niet veilig om zonder zadel en hoofdstel te rijden etc.
Maar we willen wel, graag meer op elkaar inspelen omdat het niet de makkelijkste is. mijn instructrice raade mij aan om een begin te maken met natural horsemanship.
Zodat ik haar meer leerde begrijpen in haar 'wezen' en 'doen'
Ik hoop dat jullie het zo een beetje begrijpen wat ik nou wil berijken hiermee 
_
erg interessante filmpjes trouwens