Hoe beginnen met NH

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vanky

Hoe beginnen met NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 20:27

:wave:

Ik wil graag gaan beginnen met NH. Bitloos rijden, oefeningen aan de hand etc.
Paard en ik zijn allebij niet bekent in het 'natural' gedeelte.
We hebben wel af en toe al volg oefeningetjes zonder touw gedaan. over en door balkjes onder balonnen door..

Heeft iemand misschien een idee hoe en waar ik het beste mee kan beginnen en dan later opbouwen.
Ik ben al verschillende filmpjes of youtube aan het kijken maar daar staat geen goede/duidelijk uitleg bij.

Ik hoop op veel tips waar ik wat mee kan
Groetjes Ivanka
:evaw:

kehdra

Re: Hoe beginnen met NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 20:31

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 20:36

Met het risico dat ik nu aan hokjesdenken doe, maar toch even ter verduidelijking van de termen "Natural Horsemanship" en "Natural": ik maak zelf een onderscheid tussen "Natural" en "Natural Horsemanship". Iemand die een Natural Horsemanship doet, kan zijn paard op stal hebben staan, zijn paard beslagen hebben, met een bit rijden en zelf sporen gebruiken. Je verdiept je in het wezen paard, gaat begrijpen waarom een paard zo reageert als hij reageert, en leert daarop in te spelen. En als je "Natural" bent, voer je dat inspelen zover door dat je je paard niet meer beslaat, niet meer met dekens in de winter op stal zet, geen bit en geen boomzadel gebruikt en zelf niet met sporen werkt. Daartussen zijn alle mogelijke gradaties te vinden.

Dit dus even ter verduidelijking van de termen NH (Natural Horsemanship) en Natural.

Er is op het internet voldoende informatie te vinden, ook op Youtube vind je genoeg info, alleen zul je er toch niet omheen kunnen om les te nemen. Omdat timing, en preciezie, weten waar je moet staan, waarom je er moet staan en weten hoe je er moet staan echt heel erg belangrijk is. De basis is van voldoende DVD's af te halen, de correctie bij het uitvoeren ervan niet.

NH is iets wat je hele omgang met paarden gaat beinvloeden. Het is niet een kwestie van zomaar bitloos op een paard stappen, of je oude patroon volgen om dit er een of twee daagjes in de week bij te doen. Ben je bereid om alles wat je tot nu toe hebt gedaan overboord te zetten? Ben je bereid om je open te stellen voor een nieuwe aanpak? Dan is NH idd iets voor jou. Maar besef wel dat jij het moet leren, want je paard kan het allemaal al....

Dus investeer in een paar lessen, heb je vervoer? Dan kun je op Trainingsstal Starnmeer in de Starnmeer (vlakbij de Rijp) wat lessen krijgen. Als je geen vervoer hebt, zou je ook kunnen overwegen om je paard daar een tijd neer te zetten.

Informatie over de stal (website) vind je in mijn profiel.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 15-10-10 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 20:42

Wat een goede uitleg Cassidy! ik begrijp ook nooit helemaal wat mensen bedoelen met : 'ik wil graag NH gaan doen' datzelfde geld voor Parrelli...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 20:49

Parelli is hierboven al opgenoemd, hij doet aan Natural Horsemanship.

Wat filmpjes over zijn methode, helaas met Duitse Voice-over, maar je krijgt een idee. Je ziet de 7 games van Parelli, de spreker is Parelli zelf:

http://www.youtube.com/watch?v=xMpweMV31o0

http://www.youtube.com/watch?v=k_JEN1mO ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=NfifTXji ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=MziUPffH ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=2fk9FqHd ... re=related

Dit gaat je niet lukken zonder les.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 21:18

Cassidy schreef:
Met het risico dat ik nu aan hokjesdenken doe, maar toch even ter verduidelijking van de termen "Natural Horsemanship" en "Natural": ik maak zelf een onderscheid tussen "Natural" en "Natural Horsemanship". Iemand die een Natural Horsemanship doet, kan zijn paard op stal hebben staan, zijn paard beslagen hebben, met een bit rijden en zelf sporen gebruiken. Je verdiept je in het wezen paard, gaat begrijpen waarom een paard zo reageert als hij reageert, en leert daarop in te spelen. En als je "Natural" bent, voer je dat inspelen zover door dat je je paard niet meer beslaat, niet meer met dekens in de winter op stal zet, geen bit en geen boomzadel gebruikt en zelf niet met sporen werkt. Daartussen zijn alle mogelijke gradaties te vinden.

Dit dus even ter verduidelijking van de termen NH (Natural Horsemanship) en Natural.

Er is op het internet voldoende informatie te vinden, ook op Youtube vind je genoeg info, alleen zul je er toch niet omheen kunnen om les te nemen. Omdat timing, en preciezie, weten waar je moet staan, waarom je er moet staan en weten hoe je er moet staan echt heel erg belangrijk is. De basis is van voldoende DVD's af te halen, de correctie bij het uitvoeren ervan niet.

NH is iets wat je hele omgang met paarden gaat beinvloeden. Het is niet een kwestie van zomaar bitloos op een paard stappen, of je oude patroon volgen om dit er een of twee daagjes in de week bij te doen. Ben je bereid om alles wat je tot nu toe hebt gedaan overboord te zetten? Ben je bereid om je open te stellen voor een nieuwe aanpak? Dan is NH idd iets voor jou. Maar besef wel dat jij het moet leren, want je paard kan het allemaal al....

Dus investeer in een paar lessen, heb je vervoer? Dan kun je op Trainingsstal Starnmeer in de Starnmeer (vlakbij de Rijp) wat lessen krijgen. Als je geen vervoer hebt, zou je ook kunnen overwegen om je paard daar een tijd neer te zetten.

Informatie over de stal (website) vind je in mijn profiel.

zoals ik al zei zijn wij helemaal niet bekent in het 'natural' gedeelte en het lijkt mij met mijn pony zowieso niet veilig om zonder zadel en hoofdstel te rijden etc.

Maar we willen wel, graag meer op elkaar inspelen omdat het niet de makkelijkste is. mijn instructrice raade mij aan om een begin te maken met natural horsemanship.
Zodat ik haar meer leerde begrijpen in haar 'wezen' en 'doen'

Ik hoop dat jullie het zo een beetje begrijpen wat ik nou wil berijken hiermee :)
_
erg interessante filmpjes trouwens :j

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 21:19

Zoek iemand die hier les in geeft. Cassidy gaf het ook al aan, dit leer je niet vanaf de PC of uit een boekje, dit moet je doen. ;)

Boekjes, filmpjes e.d. zijn wel handig om je voor te bereiden op zo'n les trouwens ;)

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 21:21

ik zal eens gaan googlen naar lessen in de buurt of mensen die misschien naar ons toe kunnen komen :)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 21:22

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 21:23

Voordat je aan lessen begint, kan ik je aanraden om eens een boek over de basis van NH te lezen. Nu zijn daar verschillende auteurs over te vinden, de een is wat moeilijker te volgen dan de ander.

Wat ik je zou willen adviseren is het boek "Natural Horse-Man-Ship" van Pat Parelli. Recentelijk naar het Nederlands vertaald, te verkrijgen via Mediaboek of Bol.com

Als je dat boek hebt doorgelezen zul je een goede basis hebben over het systeem van Parelli. Hij blijft zijn methode verder ontwikkelen, dus wat je op de films ziet die ik eerder heb aangekaart, en wat hij de 7 games noemt, zul je onder die noemer niet in het boek terugvinden, de oefeningen zijn echter hetzelfde. En wat je nu aan DVD programma's van hem vindt zit weer anders in elkaar.

Maar in mijn ogen begint alles met het lezen van een - duidelijk en goed geconstrueerd - boek.

En dan is er sowieso een NH-er die voor mij dan afvalt. En dat is Klaus Ferdinand Hempfling. Een capaciteit op zijn gebied, maar hij kan het niet overbrengen, niet op een manier dat het echt voor iedereen te volgen is.

Dus mijn advies: begin met het lezen van een - goed - boek.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 21:24

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 21:30

"Natural Horse-Man-Ship" ligt bij ons in de bibliotheek
Ik heb 'm al een aantal keren zien liggen alleen ik wist niet of het nou echt wel een goed 'beginners' boek was :)

Ik zal morgen even langs fietsen om te kijken of ie er nog ligt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 21:32

Het is een boek dat het waard is om aan te schaffen. Maar als hij bij jullie in de bieb ligt, is dat in het eerste begin natuurlijk altijd meegenomen...

Maar nogmaals, als je paard wat lastiger is of dominant reageert, zul je soms harder in moeten grijpen (ook met NH) dan je in eerste instantie lief is. NH is geen dansje om je paard maken en je paard instralen. Als het nodig is moet je in een intensiteit inkomen waar het paard van onder de indruk is. Zo hard als het moet, zo zacht als het kan. En als je te zacht blijft bij een paard, en dit te vaak doet, zal het alleen maar averechts werken en je paard zo leren dat hij je niet serieus moet nemen.
Vandaar ons advies om les te nemen bij iemand die echt weet waar hij mee bezig is....

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 21:40

Ze is niet heel erg dominant of lastig maar ze heeft gewoon iemand nodig die ze kan vertrouwen.
anders is er niks mee te berijken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 21:42

Ben je de enige die er mee omgaat? Heb je bijrijders? Hoe vaak per week rijd je? Hoe lang per dag kun je bij haar zijn?
Wat is de leeftijd van je paard? Hoe lang heb je haar al? Zijn er in het verleden dingen gebeurt waar jij van afweet en wat voor haar de reden zou kunnen zijn om je niet te vertrouwen?

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 21:46

Cassidy schreef:
Ben je de enige die er mee omgaat? nee, mijn moeder ook

Heb je bijrijders? mijn moeder rijd er om de 2 weken een buitenritje mee

Hoe vaak per week rijd je? 4/6 dagen in de week

Hoe lang per dag kun je bij haar zijn? rond de 3 uur op de fiets en 3 1/2 uur met de auto als mijn moeder mee is

Wat is de leeftijd van je paard? 14/15

Hoe lang heb je haar al? 2 jaartjes

Zijn er in het verleden dingen gebeurt waar jij van afweet en wat voor haar de reden zou kunnen zijn om je niet te vertrouwen? Ze heeft in het begin toen we haar net haden veel last van haar rug gahad daardoor is ze gaan steigeren en is ze 2 keer achterover geklapt met mij erop.
maar het is niet alleen dat ze mij niet helemaal vertrouwd. maar ook anderen mensen niet. als je een vreemde op haar of stuurt dan keert ze haar hoofd weg en schrikt ze van vele dingen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 22:04

Als je met je paard aan NH gaat doen, betekend dat dat alle mensen die er mee omgaan dezelfde methode moeten hanteren. Ook al is het je moeder, en ook al is het eens in de 2 weken een buitenrit. Alles wat je door de training opbouwt kan tijdens een buitenrit teniet worden gedaan.

Zijn de rugproblemen nu wel opgelost? Wat doe je zoal met je paard?

Dat ze vreemden niet vertrouwd als je jou al niet vertrouwd verbaasd me niets.
Ga eerst aan jullie band werken, voordat je er een persoon bij haalt.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 16:37

kehdra schreef:
http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=2049.0
kijk eens: eerste hit op google ;)

Veel plezier!

Niet zo handig om een topic uit 2005 te plaatsen he :D

@TS; je zou Kim van www.equi-unity.nl een mailtje kunnen sturen. Ik geloof dat zij behoorlijk in de buurt zit. Anders zou je ook een berichtje op het nhforum achter kunnen laten, daar zitten vast ook mensen die een handje kunnen helpen.
Er zitten ook een Parelli-professional in de buurt; Anniek Pieterse (Amsterdam)

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 17:19

Heel erg bedank voor de link :)

Ja haar rug is nu weer helemaal goed :j
Meestal rijden we gewoon wat dressuur en om de week maken we een sprongetje (60cm tot 110cm, maar omdat ze net herstellende is meestal rond de 80)
1 keer in de week gaat ze aan het pessoa.