paard met peesprobleem - toch grondwerk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shorks

paard met peesprobleem - toch grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 19:09

Een tijdje geleden werd de pees van mijn paardje steeds dikker, maar hij liep niet kreupel. Ik heb het toen een tijdje aangekeken, maar toen ik het idee had dat het erger werd heb ik toch maar de dierenarts gebeld. Conclusie: overbelast, dus 2x per dag 5 minuten insmeren met gel (naam even kwijt) en daarna een kwartiertje stappen.
Dat kwartier is inmiddels uitgebreid naar een half uur stappen, maar ik merk dat doordat er eigenlijk weinig met hem gedaan wordt, hij een beetje 'verwend' begint te worden. dwz steeds je meetrekken naar de berm om te eten, in je handen proberen te bijten, ongeduldig doen...
Kortom, hij denkt alleen maar aan eten en begint een beetje vervelend te worden.

Nu wil ik wel iets van grondwerk met hem doen tijdens het wandelen, maar het moet dus wel bij stappen blijven en het kan alleen op harde ondergrond, dus de gewone 'sessies' grondwerk vallen al af... iemand misschien ideeën voor dingen die ik dan kan doen? Ik doe vaker grondwerk dus hij weet zijn plaats, het probleem is ook niet dat hij me voorbij wil lopen of zoiets. Het is meer dat ik hem een beetje bezig wil houden en het zou ook wel leuk zijn als hij wat meer aandacht krijgt voor mij en minder voor eten! :Y)
Alvast bedankt! :D

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 19:18

Een leuke manier is om als beloning eten te geven. Je wandelt dus met hem en laat hem 5 meter lopen, loopt hij braaf mee geef je hem rust en laat je hem een stuk of 5 hapjes gras eten. Daarna neem je hem weer mee en telkens zoek jij een stukje uit waar hij mag eten. Op een gegeven moment krijgen ze door dat jij het uitzoekt dus zal hij braaf meelopen want hij weet dat hij dan mag eten maar waar en wanneer weet hij nog niet dus dat is best interessant. Om hem weer bij het gras weg te krijgen heb je meerdere technieken. Zo tik ik mijn paard op haar schoft om omhoog te komen, de een reageert heel snel (dus bij licht tikken) en de ander reageert nog niet als sla je -bij wijze van spreken- zijn schoft doormidden (even om aan te geven hoe respectloos/ongevoelig/dwars sommige paarden kunnen zijn ;) ). Daar reageer je dan weer op door eerst ritmisch harder te tikken totdat het hard zat is -> geen reactie -> met 2 handen over de hals gaan tikken richting hoofd en dan komen ze vanzelf omhoog want dat is 'irritant' door op het goede moment de handen los te laten en gelijk weg te lopen snappen ze het en reageren ze op een gegeven moment op 1 keer tikken op de schoft (tikken doe ik trouwens met mijn vlakke hand en ritmisch). Je kunt ook het touw gaan wiebelen en steeds je fases opvoeren totdat hij reageert en dan op tijd druk vrij en verder lopen, op een gegeven moment hoef je nog maar een klein beetje te wiebelen om hem omhoog te krijgen.

Ik ga zo best vaak over grote weilanden lopen en dan eten ze niet. Ze weten dat ik toch wel een lekker stukje voor ze uitzoek waar ze kunnen eten en zo worden ze niet dwangmatig maar zien ze het als een spel, een spel wat best interessant is.

Shorks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 22:46

hé, dat is best een goed idee! *D
Ga het morgen meteen proberen, ik dacht meer aan hem echt niet meer laten eten of zoiets, maar ga dit zeker proberen!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 23:18

Niet laten eten werkt alleen maar averechts. Daardoor worden ze enorm gefrustreerd. Als ze juist moeten denken en daardoor hun favoriete beloning krijgen wordt het alleen maar leuker!! Probeer trouwens je touw lekker los te houden en hem zijn gang te laten gaan, mocht zijn kop in het gras duiken op het moment dat jij niet wil los het op met de bovenstaande oefeningen maar ga niet trekken, heb vertrouwen en blijf creatief. Wees interessanter dan het gras.

Milky_Way

Re: paard met peesprobleem - toch grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:33

Meisje die ik ken doet klassieke dressuur aan de hand met haar pony die ook een pees probleem heeft.
Ze doet dat omdat de pony op die manier sterker in zijn lijf word en het 'zere been' dan makkelijker kan ontlasten, wat weer bevorderd in het herstel van de pees.
Ze doet dit nu een tijdje en ze merkt dat het voor haar pony heel goed werkt, ze weet dan wel hoe ze goed klassieke dressuur moet doen aan de hand, maar dat zou je kunnen leren :)

Daarvan zou je vast wel paar oefeningen op de harde ondergrond kunnen uitvoeren.

heavon13

Re: paard met peesprobleem - toch grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:59

Ik was ook al meteen aan werken aan de dubbele lijnen aan het denken. Een paard dat peesproblemen krijgt heeft vaak zijn gewicht verkeerd verdeeld. Dus als je teveel gewicht op de voorhand krijgt en het paard ook nog eens scheef is, dus meer gewicht of het linker of rechter voorbeen, dan krijg je vaak problemen in dat been. Dit kun je oplossen door de achterbenen dragend te gaan maken door ze soepeler te maken. En je paard recht te richten. Je vind hier heel veel informatie over op de site van Marijke de Jong... paardenbegrijpen.nl

Met deze oefeningen begin je in stap en dan maakt het niet uit waar je ze doet of dat nou in de bak of op harde ondergrond is.

Succes ermee!

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 23:56

Je zou ook mbv clickertraining spelletjes kunnen aanleren als targetten (bv dat je paard dingen moet aanraken, op afstand, of ook oppakken en terugbrengen etc, maar ook dat je hem zijn eigen verschillende lichaamsdelen aanleert die hij dan tegen jouw hand moet houden zoals zijn oor, knie, neus,....)
Toen mijn paardje ziek was konden we dat gewoon in zijn stal doen en hij vindt het nog steeds superleuk, goede afleiding zonder lichamelijke inspanning.