Later overgaan op bitloos

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hommage

Berichten: 2768
Geregistreerd: 07-09-07

Re: Later overgaan op bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 11:40

Ik ga met mijn paard ook bitloos proberen te rijden, wel ga ik gelijk de eerste x lekker het bos in, daar is ze meer ontspannen dan dat ik in de bak rijd.. Ligt denk ik helemaal aan je paard hoe, waarmee en waar je het beste voor de eerste keer zonder bit kan rijden :)

Kyno

Berichten: 10438
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 23:32

Bij mij was het totaal geen probleem. Ben gewoon van de 1 op de andere dag overgestapt naar bitloos en het maakt nu geen donder uit of ik met of zonder bit rijd.
Heb overigens een sidepull hoofdstel gebruikt. :)

Als het goed is rijd je toch voornamelijk met je zit en benen dus heb je het hoofdstel niet 'nodig'.

Showpony

Berichten: 825
Geregistreerd: 04-02-05
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 22:01

Mijn paard was 17 toen ik pas 100% op bitloos ben overgegaan en ik heb er geen seconde spijt van gehad.
Ik heb dit hoofdstel (kunsstof versie paars) http://www.nurturalhorse.com/ mooi, degelijk en vooral duidelijk, dus geen ruis.

Kyliam

Berichten: 447
Geregistreerd: 30-07-09
Woonplaats: Veldwezelt

Re: Later overgaan op bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 16:46

zelf heb ik mijn paardje bitloos ingereden. maar toen hij er een keer flink vandoor is gegaan ben ik (uit angst) op bit over gestapt. Daar een tijdje mee gereden. Maar eigenlijk was het niet "beter". Het zat alleen maar tussen mijn oren.
Toen weer terug gestapt op bitloos en daar heel tevreden over. Ontdenkt dat niet het bit of bitloos zijn probleem was maar juist zijn rug. Nu die problemen eerst opgelost (of mee bezig) en over een tijdje gaan we gewoon bitloos verder. Geen bit meer voor mijn paard!

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Later overgaan op bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:49

Ik zou in de toekomst ook graag bitloos met m'n jonge pony willen rijden. Waar ik dan bang voor ben is dat ik hem dan niet zo makkelijk nageeflijk kan laten lopen waardoor hij misschien met een weggedrukte rug gaat lopen. Hoe zijn jullie ervaringen daarmee?

Tammy_

Berichten: 5265
Geregistreerd: 20-09-10
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 00:36

Sammyoo schreef:
Ik zou in de toekomst ook graag bitloos met m'n jonge pony willen rijden. Waar ik dan bang voor ben is dat ik hem dan niet zo makkelijk nageeflijk kan laten lopen waardoor hij misschien met een weggedrukte rug gaat lopen. Hoe zijn jullie ervaringen daarmee?


toen mijn (toen 6 jaar oude) arabier een huidinfectie kreeg door een allergie, heb ik een tijd niet met bit kunnen rijden omdat er een open plek zat waar het bit/bakstuk van een hoofdstel normaal ligt, heb ik hem maar met een stalhalster gereden. Tot iedereens verbazing boog hij daarmee meer en soepeler vanuit de rug dan met een hoofdstel met bit! we rijden nu (paardje is nu 11 jaar) bijna altijd bitloos, met zowel een touwhalster als met een d.Cook principe hoofdstel, en ook mijn instructrice vind dat hij als hij zonder bit gereden wordt, hij soepeler loopt en meer ruggebruik heeft dan wanneer we met bit rijden.
mijn ervaring is dus dat een jonge pony zeer zeker goed kan lopen op een bitloos hoofdstel :j het nageeflijk lopen komt niet vanuit de mond ;)

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Later overgaan op bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 10:03

Oke, dus maar gewoon doen denk ik. Vooralsnog ga ik de hele zomer vooral een beetje trainen aan de hand en longe. Heb aan de kerstman een kaptoom gevraagd. In het najaar er voor het eerst op.

Wat is een fijn bitloos hoofdstel voor een ruiter met weinig ervaring? Ik heb mijn Haflinger na een kiesextractie met een sidepull gereden. Daarmee kreeg ik de stelling niet voor elkaar. Ik lees goede dingen over kinggekruist???