Later overgaan op bitloos

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Later overgaan op bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:05

Mijn bijrijdertje rijd mijn paard de ene keer met bit en de andere keer bitloos.
Mijn merrie is 10 en heeft altijd met bit gelopen.
Zij doet het op beiden super. Dus denk dathet niet uitmaakt.

susanne_m

Berichten: 961
Geregistreerd: 20-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:12

ieder paard is anders, dus mar fay hier kunnen wij geen antwoord op geven.

ontopic, gewoon doen als je het niet probeert kom je er niet achter. met bit heb je echt niet meer controle, het is geen handrem.
anders oefen je toch eerst aan de longerlijn als je het niet vertrouwd?

Dilan1993

Berichten: 1747
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: Vlimmeren (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 15:36

susanne_m schreef:
ieder paard is anders, dus mar fay hier kunnen wij geen antwoord op geven.

ontopic, gewoon doen als je het niet probeert kom je er niet achter. met bit heb je echt niet meer controle, het is geen handrem.
anders oefen je toch eerst aan de longerlijn als je het niet vertrouwd?

zo kan ik ermee beginnen ja, aan de longeerlijn :)

ik longeer 'm nu wel eens zonder lijn en zonder hoofdstel, dan reageert ie wel heel goed op m'n stem. kan misschien ook goed helpen als ik bitloos wil gaan rijden :)

Tammy_

Berichten: 5265
Geregistreerd: 20-09-10
Woonplaats: Houten

Re: Later overgaan op bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:27

perfect voorbeeld hier: D pony van 30, z'n hele leven lang met bit gelopen tot Z2 dressuur, loopt vanaf vorige week van de een op andere dag met een kaakgekruist hoofdstel, liep er zo mee weg met z'n nieuwe eigenaartje, een smurfje van 9 op z'n rug.
Een veulen leert al meelopen met een halster, de meeste bitloze hoofdstellen werkt volgens hetzelfde idee als een halster :)

Dilan1993

Berichten: 1747
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: Vlimmeren (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 22:28

Tammy_ schreef:
perfect voorbeeld hier: D pony van 30, z'n hele leven lang met bit gelopen tot Z2 dressuur, loopt vanaf vorige week van de een op andere dag met een kaakgekruist hoofdstel, liep er zo mee weg met z'n nieuwe eigenaartje, een smurfje van 9 op z'n rug.
Een veulen leert al meelopen met een halster, de meeste bitloze hoofdstellen werkt volgens hetzelfde idee als een halster :)

ah okey :) dat bewijst dus maar dat je ook nog heel laat kan beginnen :D

LittleAmigo

Berichten: 67
Geregistreerd: 25-04-08
Woonplaats: Wolvega

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 23:48

Mijn pony reageerde er heel goed op, en was gewoon lief.
Maar denk niet dat dat bij iedereen zo is,.

Tammy_

Berichten: 5265
Geregistreerd: 20-09-10
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 00:04

Dilan1993 schreef:
ah okey :) dat bewijst dus maar dat je ook nog heel laat kan beginnen :D


haha absoluut, zolang een paard/pony met een halster kan lopen kan je vast een eind komen met een bitloos hoofdstel. ik zeg niet dat het bij IEDER paard zo is, maar bij de meeste zal het wel zo zijn.

1liefpaard1

Berichten: 127
Geregistreerd: 02-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:20

als de band met het paard heel goed is en hij luistert goed dan zou je het kunnen proberen ;)

bloempjess

Berichten: 192
Geregistreerd: 11-10-10
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:24

Ik wil bij mijn verzorgpaard (haflingermerrie van 13 jaar) beginnen met het bitloos rijden, weten jullie hoe ik dat het beste kan doen?

Ik heb gelezen dat je eerst kan beginnen met een halster met je teugels eraan en dan goed je stem/zit en been hulpen gebruiken. Als dat dan gewend is, stap je over naar een bitloos hoofdstel (haakgekruisd in dit geval)
Is dit een goede manier of moet dit anders?

JJane
Berichten: 1885
Geregistreerd: 22-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:30

Ik heb ook van de een op andere dag op bitloos overgestapt. En het gaat super. Wel heb ik bij goedhard een hackemore met een bontje gekocht. Dat is bitloos maar kan wel pittig inwerken bij dolle dagen. Vind dat het niet ten koste van de controle/veiligheid mag gaan. Een te scherpe hackemore (met een harde neusband) kan weer vervelend zijn.

Resfeber
Berichten: 4167
Geregistreerd: 24-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:36


bloempjess

Berichten: 192
Geregistreerd: 11-10-10
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 20:33

TinekeHorses schreef:
Sommige paarden reageren en nauwelijks op, andere weer wel.
Ik zou gewoon proberen om hem nu verder zonder bit te rijden.
Misschien heb je wat hieraan: http://www.bitloospaardrijden.info/overstappen.htm



Handige site, weet nu een stuk meer, dankje

FFJill

Berichten: 261
Geregistreerd: 03-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 20:38

Mijn paardje is ook met bit begonnen maar ik kroop er af en toe gewoon op terwijl ik aan het poetsen was, zo is ze gewend geraakt dat ik er op bitloos op kan kruipen ;) nu doen we alles bitloos en heb ik zelf ook door dat ze veel beter reageerd. Maar in het begin heb ik gewoon een halster onder haar hoofdstel gedaan (zonder neusriem) en vanaf dat er iets erger zou gebeuren had ik nog altijd mijn bit bij me ;)

Resfeber
Berichten: 4167
Geregistreerd: 24-02-10

Re: Later overgaan op bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 20:50

Alsje.. Succes veder!

bloempjess

Berichten: 192
Geregistreerd: 11-10-10
Woonplaats: Alkmaar

Re: Later overgaan op bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:49

Welk hoofdstel is dan het best? Kaakgeruist, sidepull of gewoon bitlooshoofdstel? (bijvoorbeeld van Harry's Horse)

Zqw39
Berichten: 1444
Geregistreerd: 08-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 17:44

Ik rijd een 20 jarige av en die heb ik ook van de één op de andere dag een halster met touw omgedaan. Daarna alleen een halstertouw om de hals, en nu een bitloos hoofdstel. Het voelde zo vertrouwd, en hij reageert met een bitloos hoofdstel precies zo als met bit. :)
Ikzelf heb nog geen kaakgekruist hoofdstel geprobeert, maar dit bevalt erg goed. :)

Tammy_

Berichten: 5265
Geregistreerd: 20-09-10
Woonplaats: Houten

Re: Later overgaan op bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 00:20

@ Bloempjess: dat ligt aan je paardje, de een vindt alles best, de ander reageert totaal niet op een bepaald hoofdstel, maar wel weer goed op een andere. Het is een beetje aftasten wat zowel jij als je paard/pony het fijnste vinden.

johnny2006
Berichten: 7
Geregistreerd: 07-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:01

Ik begrijp niet zo goed dat wanneer mensen eindelijk het licht zien en denken aan bitloos, de nadelen van een bit blijkbaar kennen (het zijn er enorm veel niet alleen maar pijn in zn mond), er nog aan denken een bit in te doen. Dus waarom soms? Waarom later? Waarom alleen maar recreatief? Een goed gereden dressuur paard kun je ook goed laten lopen zonder bit. Als het bit je voornaamste communicatie middel is, moet je je communicatie veranderen en niet door t afbouwen van het bit, maar door het opbouwen van je verstandhouding en communicatie!

Mensen die t dan niet lukt Z te rijden zonder bit, moeten miss geen Z willen rijden. Tuurlijk is paardrijden leuk, maar niet ten koste van alles, wel? Dit geldt ook voor mensen die hun paard niet kunnen houden in het bos, dit heeft echt niks met je bit te maken!

Dilan1993

Berichten: 1747
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: Vlimmeren (België)

Re: Later overgaan op bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 19:50

Ik zag laatst iemand buiten rijden met stangbit, martingaal EN bijzetteugels :( Zo wil ik dus nooit buitenrijden, dan maar niet naar buiten.

hoop natturlijk dat ik mijn paard gewoon mee naar buiten kan nemen :)

Is er trouwens een hoofdstel dat een bit heeft, maar die je ook bitloos kunt maken?

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Later overgaan op bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:24

Ik denk dat je net zo goed je paard direct kunt oppakken met een bitloos hoofstel. Als je gewoon al oefent, ook longeren aan een kaptoom oid. dan is het vast niet zo'n probleem.

Johnny: Omdat er mensen zijn zoals ik. :) Ik ben me namelijk absoluut bewust van de nadelige werkingen van een bit, maar ik ben ervan overtuigd dat die nadelen er alleen zijn bij een slechte ruiter(hand).

Dus ja, mijn paarden rijd ik allen met bit, en zal dit ook zeker altijd blijven doen. Ik heb er nooit ook maar enig last van ondervonden, en mijn paarden evenmin. Ik denk dat als mijn paarden wél veel last van het bit hadden gehad, ze ook niet zouden presteren. :)

Daarbij wil ik wel meegeven, dat ik enkele - ik heb het bij 2 of 3 geprobeerd - af en toe "bitloos" rij. Ik rij niet met een bitloos hoofdstel maar rij dan op een halster oid. Ook kan ik zo naar buiten, dan ook zonder zadel. Maar ik vindt het met een halster niet prettig voor mijn paarden om het vaker of langere tijd te doen. En de voordelen van bitloos rijden zie ik dus niet, daar het met bit net zo goed gaat. :+

Het is maar wat je er zelf van maakt denk ik. :)

Caiitliin

Berichten: 261
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: Dronten & Zoetermeer

Re: Later overgaan op bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 22:19

ik dank dat je het gewoon zomaar kan doen hoor! als je niet zeker weet hoe je pony of paard gaat reageren kan je zorgen dat er iemand bij is en eerst gewoon in de bak oefenen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 08:53

Chaos schreef:
Johnny: Omdat er mensen zijn zoals ik. :) Ik ben me namelijk absoluut bewust van de nadelige werkingen van een bit, maar ik ben ervan overtuigd dat die nadelen er alleen zijn bij een slechte ruiter(hand).

En helaas is dit dus niet waar.
Op deze pagina staan alle feiten op een rij: http://www.bitloospaardrijden.info/feiten.htm

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:49

susanne_m schreef:
ieder paard is anders, dus mar fay hier kunnen wij geen antwoord op geven.

gisteren gewoon nog eens geprobeerd. en toen ging het prima :) misschien was het toen omdat ik een beetje andere verwachtingen had.. en er niet op had gerekend dat ie zo zou doen. gisteren gesprongen, 1m. hij vond het leuk :D

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Later overgaan op bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 00:46

Ja, en ik vindt dergelijke onderzoeken of website altijd zo overdrijven dat de het achterhaald wordt, maar daar gaat de discussie niet over, of wel? :)

lobkex3
Berichten: 2
Geregistreerd: 30-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 11:37

Dilan1993 schreef:
hoi bokkers!

ik wil mijn paardje binnenkort verder gaan beleren onder het zadel. Het paardje is in juni 4 geworden. Bij de vorige eigenaar, waar hij zadelmak is gemaakt en licht is ingereden, heeft hij vanaf het begin af aan geleerd met een bit in te lopen. Nou wil ik hem dus eerst de basis aanleren met bit, maar als hij eenmaal bekent is met dressuur en buitenrijden, wil ik graag overgaan op een bitloos hoofdstel.

Nou is mijn vraag: Kan ik zomaar op bitloos overgaan als het paard met bit beleerd is, en is de overgang erg moeilijk?



Ik heb mijn pony ( 5jaar) eerst opgeleerd met bit .
Na een tijdje wou ik ook overgaan naar bitloos , ik heb gewoon een touwhalster genomen en zo beginnen rijden !!
Mijn pony luistert beter naar dat touwhalster dan naar een bit :)
Maar in groepsverband kan ze er soms wel van door gaan maar dat deed ze met bit ook al Ö
Maar er zijn veel paarden bij ons in de groep die van bit meeteen naar bitloos zijn gegaan en dat ging zonder problemen ...
Maar een anrader is toch wel om eerst in de piste te oefenen :)

groetjes Lise