wat vinden jullie 'met je paard spelen'?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Altobelli

wat vinden jullie 'met je paard spelen'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 09:12

ik heb al in vrij veel berichten mensen gezien die met hun paard spelen.
ik vraag me dan gelijk af wat je ziet als spelen.

zelf zie ik spelen als de bak rondrennen met je paard en over hindernissen springen, allemaal zonder halster.
en gewoon zorgen dat het voor beide leuk blijft. (ook vrijheidsdressuur in vrijheid vind ik daar wel bij horen)

wat vinden jullie?

EarthFocus

Re: wat vinden jullie 'met je paard spelen'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 09:13

ik vind spelen ook nog wel met een skippybal voetballen met je paard ;)

wat ik dus niet spelen vind, is je paard heel de tijd op lopen te jagen ;)

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 09:24

gabjj8 schreef:
ik vind spelen ook nog wel met een skippybal voetballen met je paard ;)

wat ik dus niet spelen vind, is je paard heel de tijd op lopen te jagen ;)

voetballen is inderdaad leuk, maar ik bedoel ook niet opjagen (dat vind ik ook geen spelen meer)
maar net als in cavallia.

edit: je ziet niet heel veel ervan... dat is wel jammer.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 10:07

Ik zie alles wat wij doen als spelen. Als je het op een goede manier aanpakt dan kan zelfs het rijden een spel zijn.
Het longeren maak ik een spel van, het wandelen buiten, lange teugelen en eigenlijk alles wat we doen.
Daardoor vind mijn paard alles leuk wat we doen en is ze in alles enorm oplettend en relaxed :)

Ezzie110196

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 15:20

zolang je merkt dat je paard lekker rondrent en plezier heeft ziet ze dit als spelen, je moet zelf ondekken wat ze het leukst vind.. xx

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:54

Een van de shetjes die ik doe is 4, en echt nog een baby. Wat ik daarmee doe is echt nihil. Mennen hoeft ze echt nog niet van mij, daar wacht ik wel mee. Wel ga ik dan in de bak samen met haar rennen, loopt ze los mee en dan een beetje heen en weer springen zigzaggen etc. zodat het moeilijk word om te volgen, dat vind ik spelen.

Of haar op rustige stukken loslaten als ze aan de hand mee is, dat is ook leuk. Ze komt keurig op commando weer bij je en heeft echt heel veel lol dan.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:15

Ik speel vaak met mooi weer met mijn 2 pony's in de wei. De één is een haflinger van 12 en de andere een welsh a van 1. Ik heb mijn welsh zomaar in 1 dag geleerd om me te volgen. Als ze naar me toe kwam kreeg ze een snoepje (soms ook niet). De keer daarna al zonder snoepjes. Dus ik ren dan voor der uit en dan komt ze (afhankelijk van hoeveel energie ze heeft :P) achter me aan stappen/draven/galopperen/bokken. Een paar weken later deed mijn Haflinger ook gezellig mee. Ze vinden het hartstikke leuk, én ik heb het idee dat de band met mijn pony's hierdoor is versterkt. Ze worden er helemaal vrolijk en energiek van. :D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:18

Bij ons is opjagen toch echt een spel hoor. Dan staat paardjelief in de bak met grote ogen en oren naar me te kijken, ren ik 3 passen op hem af en vliegt hij bokkend en rennend naar de andere kant van de bak om me daar weer uitdagend aan te gaan staan kijken. En als ik dan niet snel genoeg kom, dan gaat hij om mij heen draaien en knorren om me uit te dagen. Dat noem ik toch echt een spel...

marlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 00:42

Bij mij op de manege spelen we vaak tikkertje. Met een lang touw proberen om het paard te raken. Je moet natuurlijk wel zorgen dat je plaats in de ruimte zo is dat het paard naar voren weg kan rennen. Of met het grondwerk, ineens zelf lekker gek de lucht in springen, of als een kikker springen (wij werken met het lichaam, niet met longeertouw). Zolang je intentie maar plezier is, dat is denk ik belangrijk. En je kunt altijd controleren of het spelen is, door het paard uit te nodigen. Als het paard dan naar je toekomt en je lekker kunt knuffelen is het leuk geweest. Anders stond je paard wel aan de andere kant van de bak.

DMF0478

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 00:47

marlijnx schreef:
Bij mij op de manege spelen we vaak tikkertje. Met een lang touw proberen om het paard te raken. Je moet natuurlijk wel zorgen dat je plaats in de ruimte zo is dat het paard naar voren weg kan rennen. Of met het grondwerk, ineens zelf lekker gek de lucht in springen, of als een kikker springen (wij werken met het lichaam, niet met longeertouw). Zolang je intentie maar plezier is, dat is denk ik belangrijk. En je kunt altijd controleren of het spelen is, door het paard uit te nodigen. Als het paard dan naar je toekomt en je lekker kunt knuffelen is het leuk geweest. Anders stond je paard wel aan de andere kant van de bak.

Dat is leuk ja , je paard proberen te raken met het touw !! ;(
Zou je paard dat niet zien als een join up ?
Waar in sommige gevallen niks mis mee is , maar het is een serieuze zaak en geen spelletje !

Ik versta onder spelen samen door de bak draven , misschien wat VD en ...
Samen LOL en niet alleen het baasje .

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 00:53

Wat ik onder spelen versta is; lekker door de wei rennen met je paard (gewoon zonder halster/touw/etc). Met de bal spelen. Lekker knuffelen en ouwehoeren.

Vorige week bv. : ik had borstels, en mn hafje wou graag geborsteld worden op zn koppie. Daar maakte ik dus een spelletje van. Elke keer een stukje rennen, en als hij bij me was even lekker borstelen. Op een gegeven moment kwam hij in galop achter me aan en vol op de rem vlak voor mn neus, en lekker genieten van de borstels. Nou heerlijk toch! <3

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 00:54

secricible schreef:
Bij ons is opjagen toch echt een spel hoor. Dan staat paardjelief in de bak met grote ogen en oren naar me te kijken, ren ik 3 passen op hem af en vliegt hij bokkend en rennend naar de andere kant van de bak om me daar weer uitdagend aan te gaan staan kijken. En als ik dan niet snel genoeg kom, dan gaat hij om mij heen draaien en knorren om me uit te dagen. Dat noem ik toch echt een spel...

Dat vind ik heel anders dan constant achter een paard aan jagen zodat hij mooi gaat lopen. Als je ziet dat een paard het leuk vindt, is het goed, maar echt wegrennen uit angst/vluchten zie ik niet als leuk spel voor het paard..

marlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 01:57

DMF0478 schreef:
marlijnx schreef:

Dat is leuk ja , je paard proberen te raken met het touw !! ;(
Zou je paard dat niet zien als een join up ?
Waar in sommige gevallen niks mis mee is , maar het is een serieuze zaak en geen spelletje !

Ik versta onder spelen samen door de bak draven , misschien wat VD en ...
Samen LOL en niet alleen het baasje .

Ik heb net even join-up opgezocht, want ik wist niet precies wat het was. Het lijkt inderdaad in grote lijnen op tikkertje. Ik ben je hier nog een duidelijk antwoord over verschuldigd, maar ik heb pas over anderhalve week weer les. Mijn instructeur is namelijk geen fan van Monty Roberts dus ik ben ook wel benieuwd wat hij vindt. Ik kan je wel zeggen wat ik denk dat het verschil is. Ten eerste maak je bij het tikkertje spelen geen rare, agressieve bewegingen. Het doel is namelijk plezier en niet opjagen. Ik denk dat paarden meester zijn in het lezen van lichaamstaal, hoe jij je voelt kan een paard zien aan de kleinste dingen. Daarom noem ik ook het belang van je intentie, die geef je onbewust ook weer met je lichaam. Daarnaast ben je niet bezig met wachten tot het paard zijn hoofd laat zakken (nooit gezien tijdens het spelen ook). Het uitnodigen doe je door een paar stappen naar achter te doen, en dan komt het paard in jouw richting en kun jij naar het paard toe om even te knuffelen. Dat het paard je daarna volgt lijkt dan weer op de join-up, maar wanneer je gewoon grondwerk doet (dus gewoon stap, draf en galop) zie je dit volgen ook. Als laatste wil ik nog zeggen dat ik dit tikkertje ook heb gespeeld toen ik echt net begonnen was, en het gaat altijd goed. Terwijl bij de join-up staat dat het echt goed uitgevoerd moet worden omdat het paard je anders aanvalt. Ik heb dit vaak in de les gespeeld en mijn lesgenoten ook. Nog nooit rare reacties gezien, ondanks dat we beginners waren. Het valt of staat dus denk ik met je intentie. Spelen is inderdaad samen lol en niet alleen jezelf, ik ben van mening dat wanneer het paard je niet aanvalt en de bak uitrent maar juist jou opzoekt, je wel samen hebt gespeeld. Maar goed, het lijkt deels wel op join-up op het eerste gezicht dus ik zal me er nog in verdiepen want ik vind het wel een interessante discussie :)

DMF0478

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 01:12

Het was/ is me niet te doen om een discussie aan te gaan !
Maar vroeg het me gewoon af , hoe jou paardje hierin staat .
Ik reageer nog even uitgebreid op je post . Morgen ! Het is een beetje laat nu , en de oogjes vallen haast toe ;)

marlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:43

DMF0478 schreef:
Het was/ is me niet te doen om een discussie aan te gaan !
Maar vroeg het me gewoon af , hoe jou paardje hierin staat .
Ik reageer nog even uitgebreid op je post . Morgen ! Het is een beetje laat nu , en de oogjes vallen haast toe ;)

Oh nee nee, ik bedoel het ook niet als een felle discussie. Ik vind het een interessant onderwerp :) Ik zie je antwoord tegemoet ;)

annlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:38

Voor mij is spelen als jij én het paard plezier hebben in vrijheid. Dus gewoon samen lol hebben en lekker van elkaar genieten :o

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 10:19

Bij mij is spelen als een gek door de piste lopen met een viervoeter die je zonder lijn volgt, over hindernissen gaan, wat games van parelli doen,... :)

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 01:23

mijn arabje en ik rennen achter de skipybal aan die hij net heeft weggeduwd en dan zeg ik goedzooo en beloon hem. en dan duwt hij weer de skippybal weg met zn neusje of pakt hij de skippybal op en kan hem zelfs lopend dragen voor me! <3

en een soort van tikkertje idd dat hij me achterna rent. en ook rennen aan halster en halstertouw dan gaat hij echt supermooi showen. <3

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 01:57

Als ik het heb over spelen heb ik het meestal over dingen die ik in de bak doe als ik niet rijd; voetballen met paardlief, rek- en strekoefeningen of VD, ons samen achterlijk over balken werpen (ik beduidend achterlijker dan hij), samen rondjes hollen (hij iets meer rondjes dan ik) en tussendoor uitgebreid knuffelen.

Maar ook tijdens het rijden doen we veel spelenderwijs, mijn paard is dol op 'puzzels' als doolhofjes van balken, pionnen en dergelijke.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 02:58

Wij spelen ook vaak samen!

Ik zie het in vrijheid vrijwillig: volgen, rondjes om je heen rennen en uitdagen, VD, over balkjes en sprongetjes heen springen etc.

Staat toevallig nog een filmpje in mijn onderschrift.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 12:23

Spelen is in mijn ogen het uitdagen van je paard om mee te denken, om opgaves die je hem geeft op te leren lossen. Dat hoeft niet perse los, en niet persee tikkertje spelen te zijn.

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:36

ik vind ook van alles wat mijn paard leuk vind om te doen, spelen. Hij is gek op voedselbeloning en dan is het voor hem al vlug "spelen".
Hier een filmpje van een paar dagen geleden waarbij we voor mijn gevoel lekker hebben gespeeld in de sneeuw. Gewoon lekker met elkaar omgaan en lol hebben.

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 08:26

ziet er leuk uit! dat filmpje. :))
echt leuk. +:)+

suusje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 13:14

op muziek vrij longeren, door de bak samen wandelen en eventueel VD kunstjes leren. Het maakt niet zoveel uit, als je maar samen plezier hebt!

Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:42

Spelen:

- rondrennen en dat je paard je volgt
- vrijheiddressuur
- met een bal
zulke dingen,
maar meestal wat ik doe als ik speel met mn pony, is gewoon ALLES door elkaar!
rennen, wijken voor de druk, vrijheidsdressuur, allemaal dingentjes! :)

spelen is gewoon dat jij EN je paard allebei plezier hebben! :d