Grondwerk, hoe te beginnen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Grondwerk, hoe te beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:22

Hallo,

3 weken geleden heb ik een paard gekocht.
In het begin ging alles oké, maar sinds hij op de wei staat gaat het mis met het ophalen/brengen naar de wei.
Vooral bij het terugbrengen. Het eerste stuk gaat het goed, maar zodra ik op het stuk
met het hoge gras kom (moet ik doorheen om bij zijn weide te komen) trekt hij zich in 1 keer keihard los,
en is weg voor je het doorhebt.
Nu wil ik graag om dit op te gaan lossen beginnen met grondwerk.

Hoe kan ik hier het beste mee beginnen?
En wat voor soort oefeningen zouden goed voor hem zijn?

Alvast bedankt!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 13:05

Hoe gaat het nu? Gaat het al beter?

Wanneer het paard zich telkens lostrekt zou ik een paar lessen grondwerk nemen zodat je kunt zien hoe het een en ander in zijn werk gaat.

maanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 13:16

Kan je paard voor de rest wel netjes meelopen?
Dus hij:
-volgt in jou tempo (als jij sneller loopt, loopt hij sneller, en als jij langzamer gaan gaat hij langzamer)
-probeert je niet in tehalen
-loopt niet 3 meter achter je
-stopt wanneer jij stopt en blijft net zo lang staan tot jij weer gaat lopen
-kan achteruit wanneer jij het zegt

En als hij dat niet kan is het heel consequent oefenen, en als hij gewoon rustig de wei ingaat (uiteindelijk), zonder zich los te trekken, draai je hem met je hoofd naar je toe, en klik je hem los, dan leert hij dus op jou te wachten, en neemt hij niet zelf het initiatief.

Cassidy

Re: Grondwerk, hoe te beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 23:15

Ik denk dat je toch een heel programma moet gaan volgen, en niet alleen moet gaan focussen op dit probleem, want het is veel complexer. Ik zou zelf aanraden om het Parelli programma te gaan volgen.

Ik volg zelf meer Clinton Anderson. Hij zegt dat het wegzetten van de achterhand, en je met twee ogen aankijken betekend dat een paard respect voor je heeft. Op het moment dat je de achterhand weg kunt zetten (met een blik of misschien tik met een grondwerkstokje) heb je het respect van het paard.

Maar aangezien het lastig is om in Nederland begeleiding te krijgen bij de methode van CA, zou ik adviseren om het programma van Pat Parelli te volgen.

OlympicStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 01:19

bestaat hier ook een video/dvd van ?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 17:52

Zowel Pat Parelli hebben hun programma op DVD staan. Het programma van Pat Parelli is voortdurend in ontwikkeling, en wat oudere filmpjes van de 7 games zijn op Youtube te bekijken, helaas met Duitse Voiceover.

http://www.youtube.com/watch?v=xMpweMV31o0

http://www.youtube.com/watch?v=k_JEN1mO ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=NfifTXji ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=MziUPffH ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=2fk9FqHd ... re=related

De nieuw DVD's zijn hier te krijgen:

http://www.parelli.nl

en van Clinton Anderson: http://www.downunderhorsemanship.com

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 20:18

in mijn profiel staan links naar sites met begin oefeningen :j

succes!

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 21:25

Equisense is ook een hele fijne manier, de (nederlandse!) dvd is via equisense.nl te bestellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 14:27

Bedankt voor jullie reacties, heb ook de filmpjes bekeken.

Het ging een tijd wat beter, maar nu wil hij het zo af en toe wel weer doen. Nu ze vaker binnen staan doet hij het in de stal. Daar ligt namelijk af en toe hooi aan de zijkanten van het pad. Dan trekt hij zich weer in een keer los.

De eerste keren ben ik vooral bezig geweest met de punten die Maanou noemde.. dit doet hij dan ook braaf. Vandaag zou ik ook weer wat grondwerk met hem doen. Hij heeft zich toen in de stal weer losgetrokken. Ik heb hem toch meegekregen, en ben met hem bezig gegaan. Dit ging eigenlijk heel goed, en dat is het stomme.. in de bak gaat het allemaal goed. Maar op het moment dat we richting stal gaan en hij dat eten ziet is het mis. Ik ben in ieder geval van plan om wat meer grondwerk met hem te doen. Wat zouden jullie doen?

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 19:39

Wat bij ons goed helpt is dat wanneer je ze in de wei zet, omdraaien en dan iets lekkers geven voordat ze wegrennen. Beginnen we al mee als veulen. Op het laatst wachten ze gewoon op dat klontje op snoepje. Het wegrennen is er dan zo af, hier tenminste.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 19:47

Als je paard je met twee ogen aankijkt, heb je respect. Met een oog niet. Dus omdraaien, wat hierboven is opgenoemd, is heel goed. Of je dat uiteindelijk doet met een snoepje als beloning, of gewoon door het wegdraaien van de achterhand, is aan jou.

Hoe je het probleem van een trekkend paard kunt voorkomen als er voer bij komt kijken? Heel simpel. Ga met een touwhalster werken, dat werkt wat scherper in en snijdt als hij heel veel kracht zet. Dat betekend ook dat jij acuut los moet laten op het moment dat het paard eieren voor zijn geld kiest en niet blijft trekken aan het touwhalster. Het wegvallen van de druk moet de beloning zijn voor het wijken voor die druk. En het meeste effect heb je toch als het wat oncomfortabel aanvoelt. Maar wees gewaarschuwd, een touwhalster is een werkhalster, niet mee vastzetten, niet mee losgooien.

Verder kun je er een gewoonte van maken om je paard wel aan de hand te laten grazen, maar op speciale plaatsen, die jij uitzoekt, en die iedere keer hetzelfde zijn. Niets is irritanter dan een snacked paard dat iedere keer op een grassprietje afduikt en jij er op je buik er achteraan. Leid je paard na die plek, hij mag niet met zijn neus in dat gras voordat jij toestemming geeft. Dat kan door het wegvallen van de druk, dat kan door een stemcommando....

Als je paard zich losrukt op weg naar de wei of naar stal, maak er een gewoonte van om halverwege om te keren. Terug naar stal. Op de momenten dat hij zich gedraagd loop je door. Op de momenten dat hij zich niet gedraagd draai je om, of laat je hem een klein rondje om je heen lopen. Maak het gewenste makkelijk en het ongewenste moeilijk. Dat betekend dat je hem aan het werk zet op het moment dat hij zich misdraagt en met rust laat als hij het gewenste gedrag vertoond....

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 20:42

Cassidy, even wat toevoegingen ed als je dat goed vindt;

Cassidy schreef:
Als je paard je met twee ogen aankijkt, heb je respect. Met een oog niet. Dus omdraaien, wat hierboven is opgenoemd, is heel goed. Of je dat uiteindelijk doet met een snoepje als beloning, of gewoon door het wegdraaien van de achterhand, is aan jou.

Twee ogen krijgen is deels respect, deels vertrouwen. Af en toe KAN een paard je gewoon niet met 2 ogen aankijken, omdat ze daar niet genoeg vertrouwen voor heeft. Dat kun je niet afdwingen, net als je respect niet afdwingen kunt. Respect en vertrouwen verdien je, krijg je dat niet, dan ligt het aan jou om meer 'punten te scoren'.

Cassidy schreef:
Hoe je het probleem van een trekkend paard kunt voorkomen als er voer bij komt kijken? Heel simpel. Ga met een touwhalster werken, dat werkt wat scherper in en snijdt als hij heel veel kracht zet. Dat betekend ook dat jij acuut los moet laten op het moment dat het paard eieren voor zijn geld kiest en niet blijft trekken aan het touwhalster. Het wegvallen van de druk moet de beloning zijn voor het wijken voor die druk. En het meeste effect heb je toch als het wat oncomfortabel aanvoelt. Maar wees gewaarschuwd, een touwhalster is een werkhalster, niet mee vastzetten, niet mee losgooien.

Dit vind ik absoluut GEEN oplossing :n
Bovendien is het voor de fysiek minder sterke personen ook geen aanrader. Een touwhalster gebruik je omdat je er beter mee communiceren kunt, niet omdat het scherper inwerken kan. Nmm moet je nooit druk op het hoofd zetten, daar kun je (anatomisch gezien) veel mee kapot maken.
Iets oncomfortabel maken voor een paard kun je op een heleboel manieren doen, zonder kracht te gebruiken. Ik zou er eerder voor kiezen om als je paard graag bewegen wil, dan mag hij dat ook. En dan graag 20 rondjes voltes in draf. Zorg dat zijn (ongewenste) ideeën oncomfortabel worden en jouw ideeën wél comfortabel (rust, eten)

Cassidy schreef:
Verder kun je er een gewoonte van maken om je paard wel aan de hand te laten grazen, maar op speciale plaatsen, die jij uitzoekt, en die iedere keer hetzelfde zijn. Niets is irritanter dan een snacked paard dat iedere keer op een grassprietje afduikt en jij er op je buik er achteraan. Leid je paard na die plek, hij mag niet met zijn neus in dat gras voordat jij toestemming geeft. Dat kan door het wegvallen van de druk, dat kan door een stemcommando....

Eens, maar leer ook een duidelijk stopteken aan, voordat je met een graasteken begint. Handig is om fases op te voeren bij de schoft, zodat je die later onder het zadel ook gebruiken kunt. Bv fase 1 is 'kom', fase 2 een zacht klopje op de schoft, fase 3 opvoerende ritmische druk op de schoft en fase 4 een zo effectief mogelijke knal. Dit hoeft niet een pets te zijn, je kan ook met je zweep bv tegen de oren van je paard kriebelen als hij dit vervelend vind. Het maakt eigenlijk niets uit wat je doet, als het maar effectief is.
Vaste vreetplaatsen zou ik niet doen, omdat je paard dan ook altijd daar gras verwacht. En dat werkt juist gesleur aan het halster in de hand.

Verder; leer de driving game, en dan met name aan de achterhand. Mocht je paard bij je weg willen lopen, heb je altijd een goede back-up.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:41

Nouja, het probleem is ook niet dat hij wegrent als ik hem in de wei heb gezet. Als hij er eenmaal is kan ik hem rustig omdraaien en wacht hij ook wel tot ik zijn halster af heb. Het probleem is de weg er naartoe.
Hij neemt niet af en toe een hapje gras, maar rukt zich echt in 1x keihard los. En dat is wat hij nu ook doet richting de stallen...
Op het moment dat we in de bak bezig zijn is er geen probleem, en loopt hij braaf mee.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 23:49

Dan zul je het patroon moeten proberen te doorbreken. Zet hem eens in zijn achteruit, laat hem het hele stuk achterwaarts lopen? Keer halverwege om. Ga hem eens halverwege longeren. Gebruik ipv een halster een keer een hoofdstel? Desnoods een hengstenketting over zijn neus? Probeer dingen anders toe doen dan je voorheen deed. Het is heel moeilijk voor ons om dit van achter de PC te diagnosticeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 00:07

Ja dat snap ik. ;)
Onderweg zet ik hem af en toe stil, laat hem achteruit gaan, en ga dan weer verder. Ik gebruik nu meestal ook een hoofdstel.
Hengstenketting heb ik in het begin geprobeerd, maar ook daar loopt hij doorheen. En ben er zelf niet zo'n fan van eerlijk gezegd..

Ik denk dat ik er dan ook gewoon veel mee bezig moet gaan, en geduld hebben.. ook al is dat heel moeilijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 00:29

Doe handschoenen aan, en gebruik een longeerlijk, geen halstertouw om hem naar de wei te brengen.
Ga grondwerk met hem doen, en neem ook dat grondwerkstokje mee als je met hem gaat lopen. Schroom niet om eventueel het grondwerkstokje ook te gebruiken.
En verder ben ik van mening dat je hier toch echt hulp bij moet hebben, want anders gaat dit van kwaad tot erger.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 22:18

Zal me ook maar even melden in je topic Sanne ( haaaayyyy :D )
Ook ik ken vicktor en heb ook wel 'gevechten' met hem gehad.
Vicktor is als het om het verplaatsen gaat erg onvoorspelbaar.
Het kan tien keer goed gaan en dan krijgt hij het weer in zijn bol om weg te rennen.
Dit gebeurt in een fractie van een seconde en je houd hem niet. Er zijn al meerdere skieënt achter aan gegaan omdat ze dus niet los willen laten. Op dat moment straffen heeft geen zin hij voelt het toch niet. Een ferme tik met de zweep heeft dus geen nut. En inderdaad de hengstenketting heeft hij absoluut geen respect voor.

Hulp krijgt sanne genoeg gelukkig maar ja het gebeurt wel eens dat ze alleen op stal is. Ook dan moet het goed gaan en dat is wat er bereik moet worden. Met zijn 2en verplaatsen gaat eigenlijk altijd goed. Ook dan probeert hij wel uit te breken maar hij is toch onder de indruk van de 2de ruk aan het touw.

De tips die je van Cassidy krijgt is al een groot gedeelte van wat je doet. Ik denk dat je het grondwerk in stand moet houden. Dus elke weeek een aantal keer oefenen.
Al met al denk ik dat je wel een heel eind op weg bent met Luxe Vicktor ;)
De eerdere spastische trekken zijn er ook al uit toch.
En Sanne chroom niet om hulp te vragen wanneer nodig he?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 23:14

Hey! :P

Het kan tien keer goed gaan en dan krijgt hij het weer in zijn bol om weg te rennen.

Klopt! Gisteren heeft hij het weer gedaan. Maar vandaag liep hij weer netjes mee.
Gisteren ben ik alleen maar met hem aan de hand bezig geweest, en vandaag na het rijden ben ik er ook weer mee bezig geweest. Dat blijf ik nu ook wel doen.

En inderdaad, veel van zijn andere grappen zijn er nu wel uit gelukkig. :)
Ik zal je roepen als ik hulp nodig heb! :D

Jillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 02:19

Je hebt hele goede boeken hier over. Ik raad je echt aan er een te kopen het heeft mij erg geholpen.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:40

Ik zou gaan voor een goed lesmens. Als je paard hier een patroon van maken gaat, zal het veel lastiger zijn om op te lossen. En het gebeurt nu alleen nog bij eten, maar wie weet wat er straks (ook onder het zadel) gebeuren kan :=