Info over de 'One-Rein stop'

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BowieBonanza

Info over de 'One-Rein stop'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 19:55

Halloo,

Ik heb net op de site van paard-natuurlijk een artikel gelezen voer de one-rein stop.
Ik zou graag meer informatie over het leren willen hebben want ik begrijp het gedeelte van je hand over de teugel laten glijden niet goed.
Ook eigen ervaring zou ik fijn vinden.
Ik wil dit mijn pony aanleren omdat mijn moeder het best spannend vind als ik met mijn pony er bitloos op uit trek.
Hier mee heb ik zekerheid dat ik hem altijd kan stoppen als hij er van door gaat. (Als ik er niet gelijk af lig tenminste, wat ook kan gebeuren. :Y) )

:wave:

Alice95x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:00

er zijn idd. filmpjes over op youtube, wilde het zelf ook gaan doen, maar blijf maar uitstellen..... :S Ga er echt eens aan beginnen hoor ;) Maar je kan ook altijd een les nemen :-) (wat ik ook zerker ga doen!) Kijk eens op de site van karin van rooijen! of hier op bokt kun je ook bij de NH topics kijken, krijg je vast wel wat info!
Suc6!

BowieBonanza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 21:43

Alicehorses schreef:
er zijn idd. filmpjes over op youtube, wilde het zelf ook gaan doen, maar blijf maar uitstellen..... :S Ga er echt eens aan beginnen hoor ;) Maar je kan ook altijd een les nemen :-) (wat ik ook zerker ga doen!) Kijk eens op de site van karin van rooijen! of hier op bokt kun je ook bij de NH topics kijken, krijg je vast wel wat info!
Suc6!

Ik heb alleen wel besloten dat ik eerst ga beginnen met 'wijken voor druk' omdat mijn paard bij het omzetten niet omgaat maar juist teruggaat douwen. :+

Alice95x

Re: Info over de 'One-Rein stop'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:19

haha idd. dat is de basis. ben er zelf ook mee bezig, mn paard vindt het alleen ergg moeilijk goed stil te staan ;)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 20:46

RT-->NH

Katia_Tygo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 20:51

Leuk. Daar heeft mijn man ooit ook iets van gelezen. Hij wil dat onze Tygo dit ook leert. :D Laat maar iets weten of het meegevalt. ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 19:36

Katia_Tygo schreef:
Leuk. Daar heeft mijn man ooit ook iets van gelezen. Hij wil dat onze Tygo dit ook leert. :D Laat maar iets weten of het meegevalt. ;)

Wanneer je paard gewoon fatsoenlijk getraint is, heb je dit niet nodig..............

BowieBonanza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 19:38

ikke schreef:
Katia_Tygo schreef:

Wanneer je paard gewoon fatsoenlijk getraint is, heb je dit niet nodig..............

Zelfs het braafste paard ter wereld krijg je in paniek niet gestopt behalve hier mee hoor, dus wat je zegt is onzin. Mijn pony is hartstikke zadelmak maar dit is gewoon een zekerheid dat je je paard altijd kan stoppen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 19:40

BowieBonanza schreef:
ikke schreef:

Zelfs het braafste paard ter wereld krijg je in paniek niet gestopt behalve hier mee hoor, dus wat je zegt is onzin. Mijn pony is hartstikke zadelmak maar dit is gewoon een zekerheid dat je je paard altijd kan stoppen.

Met hoeveel GOED GETRAINDE paarden ben jij aan de kletter gegaan?

Een goed getraint paard gaat namelijk niet aan de kletter op een dusdanige wijze dat dit soort " noodremsenario's" de enige oplossing zijn.........

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 19:41

Een paard in blinde paniek krijg je ook niet gestopt met een 'one rein stop'. Paniek is paniek, dan blijven ze lopen.
Maar flink op hol is natuurlijk niet direct paniek.

Over de one rein stop weet ik weinig, wel dat je juist dan niet trekt aan de teugel, maar wel je paard leert door die druk daarop te leggen hij zijn hoofd draait en daardoor langzamer gaat lopen.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 19:42

ikke schreef:

Ook een goed getraind paard kan in paniek raken... Beter de noodrem erop zetten en nooit hoeven gebruiken dan het er niet opzetten en heel hard nodig hebben.

RianneH schreef:
Een paard in blinde paniek krijg je ook niet gestopt met een 'one rein stop'. Paniek is paniek, dan blijven ze lopen.

Ik heb er verder geen ervaring mee, maar kan je er geen reflex van maken? Dan zal hij in blinde paniek namelijk wél stoppen.
Laatst bijgewerkt door Stybba op 02-09-10 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 19:42

IK heb hem mijn verzorgpaard aangeleerd uit nood omdat hij telkens op hol gaat/ging.
Hij heeft mij buiten toch een paar keer goed gered! Het paard is superbraaf zolang je niets van hem vraagt. Als hij niet meer mee wil werken gaat hij op hol om onder het werk uit te komen. Ik durfde eerst ook niet maar mijn vriendin heeft hem me geleerd en toen ik buiten een keer op hol was dacht ik :"De dood of de gladiolen!" We zijn nu zover dat ik maar aanstalten tot inkorten hoef te doen en hij al stopt?? DE SUKKEL.

BowieBonanza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 19:43

RianneH schreef:

Over de one rein stop weet ik weinig, wel dat je juist dan niet trekt aan de teugel, maar wel je paard leert door die druk daarop te leggen hij zijn hoofd draait en daardoor langzamer gaat lopen.

De One Rein stop is een reflex, ook in paniek blijven je reflexen werken, dus ook bij een paard.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 19:48

Persoonlijk denk ik echt niet dat een vluchtdier die werkelijk op de vlucht slaat (jep, dat is iets anders dan een sprintje trekken) in gaat op een reflex.
Want, druk op de teugel = langzamer is toch ook een reflex? Als ze daar niet op reageren, waarom dan wel op een one-rein-stop in blinde paniek? Natuurlijk moeten ze dan hun hoofd naar binnen draaien en kan daardoor het tempo niet vast gehouden worden. Ik snap wel hoe het werkt en de theorie is super, maar een paard dat werkelijk in paniek is trekt zich niets aan van lichte druk langs een teugel..

BowieBonanza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 19:50

RianneH schreef:
Persoonlijk denk ik echt niet dat een vluchtdier die werkelijk op de vlucht slaat (jep, dat is iets anders dan een sprintje trekken) in gaat op een reflex.
Want, druk op de teugel = langzamer is toch ook een reflex? Als ze daar niet op reageren, waarom dan wel op een one-rein-stop in blinde paniek? Natuurlijk moeten ze dan hun hoofd naar binnen draaien en kan daardoor het tempo niet vast gehouden worden. Ik snap wel hoe het werkt en de theorie is super, maar een paard dat werkelijk in paniek is trekt zich niets aan van lichte druk langs een teugel..

Druk op de teugel is geen reflex, de one rein stop wel. Het paard denkt namelijk alleen aan dat hij zijn hoofd naat jouw voet/been brengt. Niet dat hij daardoor stopt. Ik ben bezig met de voorbereidingen op het aanleren van de one rein stop, ook hiervan profiteer je heel veel!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 20:00

Nog steeds ben ik het niet met je eens :)
Alle filmpjes die je nu ziet zijn best leuk, maar ik zie (duh) geen paard in paniek. Ze lopen in een keurig galopje of drafje, doen keurig wat ze gevraagd wordt, maar is dat niet gewoon de basis een opleiding van een paard. Doen wat er gevraagd wordt, zoals je hoofd naar binnen bewegen wanneer er een bepaald signaal gegeven wordt op de teugel.
Hoeveel discriminatie zit er tussen zo'n signaal en de teugels iets korter pakken? Lijkt me niet fijn dat wanneer je in een galopje zit en je verliest een teugel en..

Begrijp me niet verkeerd, ik snap wel wat de bedoeling is en hoe en wat, maar ik vind het niet iets dat paardrijden 'veiliger' maakt. Miz is een goed opgevoed paard (en zoveel mensen kunnen dat niet) hetgeen wat het veilig maakt. Door je paard dit te leren voed je hem natuurlijk een stuk op en draagt het daardoor bij aan de veiligheid.
Maar een paard dat werkelijk in paniek is, die stopt niet, want zijn vluchtreflexen 'overrulen' de reflex om te stoppen.

En ik heb altijd begrepen dat het ook niet omtrekken is de onereinstop, dus puur op lichte druk het hoofd omzetten. Dat klopt toch?

En, waarom is druk op de teugel geen reflex?

BowieBonanza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 20:03

RianneH schreef:
Nog steeds ben ik het niet met je eens :)
Alle filmpjes die je nu ziet zijn best leuk, maar ik zie (duh) geen paard in paniek. Ze lopen in een keurig galopje of drafje, doen keurig wat ze gevraagd wordt, maar is dat niet gewoon de basis een opleiding van een paard. Doen wat er gevraagd wordt, zoals je hoofd naar binnen bewegen wanneer er een bepaald signaal gegeven wordt op de teugel.
Hoeveel discriminatie zit er tussen zo'n signaal en de teugels iets korter pakken? Lijkt me niet fijn dat wanneer je in een galopje zit en je verliest een teugel en..

Begrijp me niet verkeerd, ik snap wel wat de bedoeling is en hoe en wat, maar ik vind het niet iets dat paardrijden 'veiliger' maakt. Miz is een goed opgevoed paard (en zoveel mensen kunnen dat niet) hetgeen wat het veilig maakt. Door je paard dit te leren voed je hem natuurlijk een stuk op en draagt het daardoor bij aan de veiligheid.
Maar een paard dat werkelijk in paniek is, die stopt niet, want zijn vluchtreflexen 'overrulen' de reflex om te stoppen.

En ik heb altijd begrepen dat het ook niet omtrekken is de onereinstop, dus puur op lichte druk het hoofd omzetten. Dat klopt toch?

En, waarom is druk op de teugel geen reflex?

Je gelooft het niet dus je kunt nu 2 dingen doen:

1. Niet meer op dit topic reageren en ons onze gang laten gaan
2. Je leert het je eigenpaard precies volgens het leerproces en je test het zelf uit.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 20:04

Citaat:

Een goed getraint paard gaat namelijk niet aan de kletter op een dusdanige wijze dat dit soort " noodremsenario's" de enige oplossing zijn.........

onzin, een paard is nooit helemaal 100% ''bomproof''

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 20:12

Sorry? Mag ik niet een kritische noot zetten bij een gegeven? Wellicht kunnen jullie ervaringsdeskundigen bij het tegenovergestelde in laten zien, of kunnen we in elk geval met zn allen dit kritischer bekijken ipv het gewoon overnemen. Beetje verder nadenken over methodes die je gebruikt is alleen maar goed, daar zal je de methode ook beter door begrijpen en gebruiken. Ik ben wel benieuwd of er mensen zijn die een totaal andere ervaring hebben en waarom en hoe.
En waarom dit wel een reflex is en een

En over het aanleren aan mijn paard. Ik heb destijds wel even rondgespeurd of ik dit de moeite waard vond om te leren, maar ik gebruik liever andere methodes. Daarnaast ben ik ook lang niet consequent genoeg om dit goed aan te leren en ik wil zoiets wel juist doen. Denk dat er veel paarden onbedoeld in hun mond worden getrokken tijdens het leerproces. (Wil niet zeggen dat jij dat ook doet)

BowieBonanza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 20:22

RianneH schreef:
Sorry? Mag ik niet een kritische noot zetten bij een gegeven? Wellicht kunnen jullie ervaringsdeskundigen bij het tegenovergestelde in laten zien, of kunnen we in elk geval met zn allen dit kritischer bekijken ipv het gewoon overnemen. Beetje verder nadenken over methodes die je gebruikt is alleen maar goed, daar zal je de methode ook beter door begrijpen en gebruiken. Ik ben wel benieuwd of er mensen zijn die een totaal andere ervaring hebben en waarom en hoe.
En waarom dit wel een reflex is en een

En over het aanleren aan mijn paard. Ik heb destijds wel even rondgespeurd of ik dit de moeite waard vond om te leren, maar ik gebruik liever andere methodes. Daarnaast ben ik ook lang niet consequent genoeg om dit goed aan te leren en ik wil zoiets wel juist doen. Denk dat er veel paarden onbedoeld in hun mond worden getrokken tijdens het leerproces. (Wil niet zeggen dat jij dat ook doet)

In de mond trekken bij mijn paard gaat een beetje moeilijk als je er geen bit in hangt. Tuurlijk mag je een kritische noot neerzetten maar niet als je ons daar mee lastig valt. Wij willen onze paarden iets leren. Als je wilt weten hoe alles precies zit hiermee dan kun je gaan googlelen of een eigen topic aanmaken, want je bent niet ontopic bezig. Ik vroeg info over de one rein stop omdat ik er nog meer over wil weten, geen kritiek over dat het niet werkt,

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 20:26

Jij vraagt toch om info? Waarom dan niet ook de andere kant belichten? Ik vind het persoonlijk super ontopic, maar blijkbaar niet hetgeen wat jij wilt horen.

BowieBonanza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 20:28

RianneH schreef:
Jij vraagt toch om info? Waarom dan niet ook de andere kant belichten? Ik vind het persoonlijk super ontopic, maar blijkbaar niet hetgeen wat jij wilt horen.

Ik wil info en ervaringen, de andere kant ken, al mijn hele leven en nu wil ik deze kant kennen, zodat ik zelf kan oordelen.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:20

RianneH schreef:

Ook al is het niet mijn topic denk ik toch dat deze kritische opmerkingen wat toevoegen. Er zullen meer mensen meelezen die met dezelfde vragen zitten. Ik denk niet dat je alle mooie praatjes van beide kanten moet geloven, maar het zelf moet uitvinden. Maar je moet er ook zelf over nadenken. Waarom denk je dat het werkt, wat zijn voors en tegens (van de techniek en van je eigen gedachten natuurlijk). Als er mensen zijn die echt hebben meegemaakt dat een paard dat volledig in paniek was, niet meer op de teugel ('gewoon' trekken) reageert maar wél stopt op de one rein stop, dan heb je echt bewijs dat het helpt (of als je het zelf meemaakt natuurlijk). Anders zijn er genoeg mensen zijn die sceptisch blijven en er geen moeite willen stoppen in een mogelijk valse zekerheid. Ik denk dat het juist interessant is om met dit topic dat soort mensen aan te spreken. Ik moet er wel bij zeggen dat het ook iets is waar ik ooit eens aan wil beginnen maar nog geen tijd voor heb genomen (zo is er wel meer...). Interessant klinkt het iig wel.
Ik ben laatst begonnen met bitloos, maar kwam erachter dat wat meer voorbereiding ook wel goed was geweest. Met wat tips van een stalgenoot werden bepaalde dingen snel duidelijk. Op internet stond juist dat je gewoon zo kan verder rijden als met een hoofdstel met bit. Moet zeggen dat de eerste keer dat ik het hoofdstel op had bij het paard ik toch wel erg grote vraagtekens zag zitten boven zijn hoofd :o? Ik werd ook wel geconfronteerd met mijn zit etc.
Er zitten overal voors en tegens aan, je weet nooit hoe het werkt tot je het zelf uitprobeert en dan nog verschilt het per paard. Het zal gewoon geen kwaad kunnen om er kritisch over na te denken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 22:08

Illusion schreef:
Citaat:

onzin, een paard is nooit helemaal 100% ''bomproof''

oh?
Dus je kunt wel een paard de reflex aanleren om terug te komen op een one-rein-stop, maar je kunt ze niet de reflex aanleren om eerste te kijken en dan pas te handelen?

BowieBonanza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 22:12

[/quote]
onzin, een paard is nooit helemaal 100% ''bomproof''[/quote]
oh?
Dus je kunt wel een paard de reflex aanleren om terug te komen op een one-rein-stop, maar je kunt ze niet de reflex aanleren om eerste te kijken en dan pas te handelen?[/quote]

Komt het op neer ja, een vluchtdier dat denkt dat wordt aangevallen denkt niet na voordat hij vlucht. Als jij je hand een in het vuur steekt denk jij toch ook niet eerst: 'Oh, dit doet pijn, ik zal mijn hand maar terugtrekken.'