Nog steeds ben ik het niet met je eens
Alle filmpjes die je nu ziet zijn best leuk, maar ik zie (duh) geen paard in paniek. Ze lopen in een keurig galopje of drafje, doen keurig wat ze gevraagd wordt, maar is dat niet gewoon de basis een opleiding van een paard. Doen wat er gevraagd wordt, zoals je hoofd naar binnen bewegen wanneer er een bepaald signaal gegeven wordt op de teugel.
Hoeveel discriminatie zit er tussen zo'n signaal en de teugels iets korter pakken? Lijkt me niet fijn dat wanneer je in een galopje zit en je verliest een teugel en..
Begrijp me niet verkeerd, ik snap wel wat de bedoeling is en hoe en wat, maar ik vind het niet iets dat paardrijden 'veiliger' maakt. Miz is een goed opgevoed paard (en zoveel mensen kunnen dat niet) hetgeen wat het veilig maakt. Door je paard dit te leren voed je hem natuurlijk een stuk op en draagt het daardoor bij aan de veiligheid.
Maar een paard dat werkelijk in paniek is, die stopt niet, want zijn vluchtreflexen 'overrulen' de reflex om te stoppen.
En ik heb altijd begrepen dat het ook niet omtrekken is de onereinstop, dus puur op lichte druk het hoofd omzetten. Dat klopt toch?
En, waarom is druk op de teugel geen reflex?