Paard draait naar me toe

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard draait naar me toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 21:18

Hoi!

Ik doe de laatste tijd veel grondwerk met mijn paardje, en dat gaat vaak ook goed.

Het enige 'probleem' waar ik tegen aanloop, is het volgende;
Als ik hem wil laten rondlopen aan de leadrope draait hij iedere keer met zijn hoofd naar me toe. Wat ik ook probeer; linksom, rechtsom, extra drijven met de zweep. Eigenlijk bij elke stap die ik zelf zet (als ik een poging doe om meer bij zijn achterhand te komen), en bij elk signaal met de zweep (daar wijkt hij dan voor uit, maar blijft naar mij toe gedraaid).

Nu is het zo, dat ik eerst wil weten waarom hij dit doet, voordat ik het probleem ga aanpakken. Doet hij dit omdat hij zich dan onderdanig naar mij gedraagt (hij kauwt en smakt ook als hij dit doet, dus dat is dan toch een teken?), of is hij mij aan het uitproberen en speelt hij een spelletje met mij?

Het leiden gaat verder goed (vooruit, opzij en achterwaarts).

Wie kan mij hier meer duidelijkheid over geven? :)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 21:27

hem eerst achterwaarts sturen, met je hand de richting aanwijzen (de hand met leadrope erin), en drijven met je stick.

Ziggy snapte het de eerst paar keren niet, dus het ik zijn schouder weggedreven, en direct daarnaast voorwaarts. Na 2 keer had hij het door.

Ziggy deed het dus simpelweg omdat hij niet begreep wat ik bedoelde.

Anoniem

Re: Paard draait naar me toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 21:43

Bedankt voor de tip!

Het is wel zo, dat mijn paard het altijd goed heeft gedaan. Tot vandaag. Hij begrijpt dus heel goed wat de bedoeling is. Maar ik kan me voorstellen dat hij zich onderdanig gaat opstellen, omdat hij mij als leider ziet.

Of heb ik nu een fout punt?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 21:45

Als hij het wel kán, zou ik het eerder bij jezelf zoeken. heb jij iets veranderd? in je houding, je commando?
heb je hem eens laten 'winnen'?

onderdanig of niet hij moet natuurlijk wel gewoon gehoorzamen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 21:49

Ik heb niks anders gedaan dan normaal. Juist als ik hem wil wegdrijven, draait hij alleen zijn achterhand opzij, en staat met zijn hoofd naar me toe. Als ik weer richting zijn achterhand loop, draait hij met me mee. Als ik hem vanaf zijn schouder probeer weg te drijven, draait hij om en loopt hij achteruit. Dus dat heeft niet gewerkt.

Ik heb verder geen dingen veranderd volgens mij. Het enige waar we de laatste weken mee bezig zijn geweest is dus het leiden, en rondlopen aan de leadrope. Wat eerst allemaal goed ging :)

heavon13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:44

Ja het probleem is dan dat je het waarschijnlijk te vaak hebt gedaan. Dit is eigenlijk een oefening die je een paar keer met je paard doet om te laten zien dat jij een goede leider bent. Als je paard telkens naar binnen komt met zijn oren ontspannen opzij , hoofd laag en smakken dan zegt hij letterlijk ik snap wat je bedoelt. Het is duidelijk jij bent de leider. Als je dan doorgaat snapt je paard niet meer wat je bedoelt omdat hij dan zoiets heeft van "het is toch al geregeld, jij bent de leider".

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:22

ik snap het nog niet helemaal,
even weten of dit klopt:
je longeert aan de leadrope?
en dan kijkt hij naar je, of draait hij zijn hele lichaam naar je toe (dat hij gaat stilstaan zegmaar)

en bij longeren moet je toch langer door kunnen gaan dan dat de pony aangegeven heeft dat jij de leider bent zou ik zeggen, omdat het niets met elkaar te maken heeft.
bij een join-up krijg je leiderschap, bij longeren gaat het daar helemaal niet om.

misschien kun je nog een keer proberen om hem bij zijn schouder weg te sturen, en dan moet je zelf ook naar voren kijken, naast de schouder staan en de richting opkijken die je paard opmoet.
ik weet niet of je het zo al gedaan had? anders begrijpt hij het misschien wel niet.
maar ik zou hem (als hij echt stilstaat) elke keer gewoon weer wegsturen.
dan krijgt hij misschien door dat het handiger is om te blijven lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:45

Heavon13: Oke, dus wat ik zelf ook dacht. Dus dat is een positief iets lijkt me. Leiderschap is daar waar ik naar op zoek ben.

Altobelli; ik heb nergens gezegd dat ik aan het longeren ben gegaan? Waar maak je dat uit op?
Het paard draait naar me toe, nog voordat hij loopt. Hij blijft dus bij me staan.
Join-uppen doe ik niet, dat is heel wat anders.

Ben er alleen niet helemaal overuit wat ik nu moet doen. Juist proberen om hem alsnog door te laten lopen of stoppen omdat hij mij accepteert als leider?

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 18:39

Plaudar schreef:
Altobelli; ik heb nergens gezegd dat ik aan het longeren ben gegaan? Waar maak je dat uit op?

het rondlopen aan de leadrope ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 18:57

Altobelli schreef:
[naam] schreef:

het rondlopen aan de leadrope ;)

Oke, ik snap waarom je dit idee krijgt. Maar het 'echte' longeren is in dit geval niet mijn insteek. Het gaat mij nog steeds om het leiden.

Even een snel voorbeeld van de kant die ik op wil (misschien begrijp je mijn verhaal dan beter):
http://www.youtube.com/watch?v=KVbQ110HLxU

Dat is wat ik op den duur wil bereiken. Maar dat lukt dus niet als mijn paard al niet bij me weg wil.

Maargoed, om antwoord te krijgen op mijn vraag; moet ik nu gewoon doorzetten, of stoppen omdat hij mij nu als leider ziet en verder gaan met iets anders?

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 13:45

Je moet je paard idd gewoon op de cirkel kunnen sturen (in stap-draf-galop). Mijn pony deed het ook een tijdje.

Voor de gemakkelijkheid; we gaan even linksom de cirkel op. Ik vraag mijn paard eerst achterwaarts, tot ik ergens an het einde van mijn leadrope ben. Met mijn linkarm (met leadrope) wijs ik naast me ('op de cirkel'). Reageert ze niet, hou ik mijn stick (rechterhand) op. (Draai een keer, zwiep in haar richting tot ik een reactie krijgt.) Ondertussen ook uiteraard de kant opkijken die ze heen moet.

Nu heb ik voor mezelf ondervonden dat als ik haar niet ver genoeg achterwaarts vraag, ze ook naar binnen komt... Komt ze naar me toe, stuur ik haar weer achteruit. Naar binnen komen is op dat moment niet mijn vraag. Ik weet dus niet of dat voor jou helpt, maar je kan het proberen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 17:07

He, dat is een goede tip Vie. Heel erg bedankt, ga ik eens proberen! :j