Bijten, hoe oplossen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Bijten, hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 15:19

Hallo,

even een vraagje uit nieuwsgierigheid. Als een paard naar je bijt hoe los je dit dan op zonder geweld (dmv tik) te gebruiken?

Groetjes.

Excellent

Re: Bijten, hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:20

Waarom denk je dat het paard bijt? Wanneer doet hij het ed?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 15:22

hmm het gaat niet zozeer om een bepaald paard, maar meer een algemene vraag. Zet er maar bij als je wilt, angst/agressie enzo. Natuurlijk zal het altijd wel wat per paard verschillen, maar ik bedoel meer de richtlijnen zegmaar. :P

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:22

Zoals je zelf al zegt zonder geweld, negeren dus die boel.Echt negeren negeren en negeren.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 15:23

Maar lijkt me niet zo lekker als je ineens heel hard gebeten wordt.. moeilijk om dat dan te negeren en als je paard moet afreageren zal dit blijven denk ik.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:25

Ik werd vaak gebeten maar meer mensen ook,ik was de enige die het negeerde de rest ga een mep.Na een tijd werd ik nooit meer gebeten, en die andere bleven gebeten worden.Als een paard negatieve aandacht vraagt en je geeft door middel van een tik aandacht terug dan blijven ze bijten.

Carline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:41

De aanpak hangt volgens mij toch sterk af van de reden waarom het paard bijt, "algemeen" is dat moeilijk op te lossen als je de oorzaak niet kent. En waarom zou je geen tik geven? Als het paard onvriendelijk is tegen jou, mag jij gerust onvriendelijk terug doen, zo gaat het tussen paarden onderling ook. Heb ook eens een bijtend paard proberen te negeren. Gevolg: twee beten in één dag, en nog geen kleintjes! Die methode bleek me toch te pijnlijk, heb dan maar hulp ingeroepen van een NH-lesgeefster

Enkele veel voorkomende bijtsituaties:
- bij het aansingelen: heel rustig aansingelen, één gaatje ineens, singel met elastiek gebruiken, als het echt erg wordt eens het zadel of de rug van je paard laten nazien
- bedelen: paarden die veel snoepbeloning uit de hand krijgen, kunnen aan je beginnen friemelen om toch maar snoepjes los te peuteren. Dit friemelen kan mettertijd ontaarden in bijten. Oplossing: niet meer voederen uit de hand, maar uit een emmer of zo, en/of zorgen dat het paard je persoonlijke ruimte respecteert, dwz als je toch uit de hand voedert, zorgen dat het paard enkele passen achteruit doet zodat hij niet tegen je aan drumt.
- agressie/angst: die noem ik hier samen, omdat ik niet geloof dat er paarden van nature agressief zijn. Heb hier een merrie gehad die aanviel omdat ze met rust wou gelaten zijn (oorzaak niet helemaal duidelijk), was dus moeilijk te vangen in de box en de wei. Ben dan op aanraden van een NH-lesgeefster grondwerk beginnen doen met haar, om zo het leiderschap over te nemen, en daarna is ze helemaal omgeslagen. Want een paard zal ook nooit bijten op een ander paard dat hoger staat in rang, dus moet jij gewoon zorgen dat je zelf een trapje hoger komt te staan. Als het paard echter zijn leidende positie niet wil opgeven, kan het wel es gebeuren dat je uit zelfverdediging een tik moet geven met het touw of de zweep (met de hand is idd riskant om het paard kopschuw te maken).

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:29

ik zou je paard negeren als hij je bijt

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:34

Negeren? Dat zou ik dus echt niet doen. Sorry, maar voor bijten is er maar 1 remedie: een tik! Of als je het perse "geweld"loos wilt, een brul van 140 decibel. Een paard heeft jou niet te bijten: punt! Zelfs niet uit pijn. Idd moet je kijken wat de reden is en als het te voorkomen si (bijv met aansingelen) dan moet je dat doen. Maar als jij alles netjes doet en jouw paard bijt jou (of dat nou uit bedelen, angst of agressie is) dan zul je toch echt tot de tik over moeten gaan. Het als geweld zien vind ik zo overdreven! Geweld is als jij na 1 beet hem 20 slagen in de ronde geeft of met een zweep 5 minuten op hem gaat staan inmeppen. Wel eens gezien hoe paarden onderling reageren als de een de ander bijt (en die was niet ranghogere?) Dat is geen geweld. Dat is duidelijkheid. Bijten mag niet. Klaar!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 22:00

De leider van de kudde gebruikt geen geweld ;)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 00:20

Wil je bij mij komen kijken? Momenteel 3 paarden (de mijne laagste) en de leider geeft hem geregeld op zijn donder!
Kijk maar bij mijn berichten. heb juist nu een flink gevecht met leider omdat ik mijn paard niet mag halen. En die bijt en schopt mijn paard toch echt bij mij weg!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 10:50

Blijkbaar is de rangorde dan nog niet goed genoeg bepaald :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:52

saskiakefie schreef:

:z :z :z

Dan geloof je het toch niet....

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:57

Wat wil je horen TS. Een tik of een brul vind je niet goed, want een leider gebruikt geen geweld en negeren lijkt je ook niets.
Tja, wat blijft er dan nog over aan mogelijkheden?

21deees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 11:02

Bijt anders keer terug klinkt stom maar werkt vaak ook

Enne paarden blijven soms toch echt door vechten ook al is rangorde bepaald als een lager paard wat doet wat leider niet accepteerd zal hij/zij dit toch echt even recht zetten

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 12:40

Nee ik vroeg me gewoon af hoe parelliers het oplossen :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:23

:wave: Parrelier aanwezig (OK ik heb nog steeds les, maar ook mijn Parelli-instructrice is het met mij eens) en nog geloof je mij niet. Deze kudde staat al minstens een jaar bij elkaar, de leider is duidelijk bekend en de rangorde ook. Maar als mijn, zo ongeveer laagste in rang, paard niet doet wat kudde-leider wil krijgt ie echt op zijn falie hoor. Vaak is oren in de nek genoeg, maar soms krijgt ie echt op zijn lazer en heeft ie een hoef tegen zijn achterste....

Overigens zal een ranglagere wrs nooit een leider bijten dus... als jouw paard je bijt ziet hij je wrs niet als zijn leider...

Zelfde geldt voor op je tenen gaan staan. Heb die van mij ook niet te flikken en dat weet ie. En nee, hij is niet bang van mij. Hij ziet mij (steeds meer) als leider.

Oja, bij ons is het leiderschap een tweedeling. De hoogste leider hoeft bijna niks te doen. Daar heeft hij zijn secundant voor. Die staat duidelijk hoger in rang dan Jippe (mijn paard) en van hem krijgt mijn paard dus op zijn falie. Lukt het de secundant niet om op die wijze Jippe te corrigeren of daarheen te bewegen wat de leider wil, dan komt de hoogste leider even een handje helpen. Hij komt dan langszij gelopen met de oren in de nek. Vaak gaat mijn paard dan al mee/ weg etc. Doet hij dat alsnog niet dan krijgt hij een duidelijke beet in de nek. Secundant lijkt hier dus de leider (is het duidelijkst aanwezig in die rol) maar de uiteindelijek hoogste macht ligt dus bij dat andere paard.

Ik heb heel wat uren geobserveerd dus ik weet echt wel de verhoudingen

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:35

Een leider in een kudde gebruikt bijna nooit geweld, omdat het niet hoeft. De paarden die lager in rang staan weten immers wat ze krijgen als ze niet direct gehoorzamen bij een boze blik of zwiepende staart. Een leider gebruikt echter wél geweld als het paard dus niet luistert. Maar voordat die paarden zo 'braaf zijn', moeten ze wel eerst ervaren hebben wat de consequenties zijn. Bij Parelli kan je ook niet alles op fase 1 hebben zonder dat je een keer naar fase 4 hoeft. Zonder die fase 4 krijg je geen lichtheid.

bebino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 09:37

zelfde probleem kijk even mee

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 13:38

saskiakefie schreef:
En hoe denk je dat die rangorde tot stand komt? Vanzelf? :)

Paarden weten niet vanaf blik 1 hoe hun verhoudingen onderling liggen... Dat zoeken ze wel even uit... Daarnaast kunnen de verhoudingen ook veranderen. Een jong paard wordt ouder, probeert leiderschap over te nemen van een ouder (te oud?) paard... Bij mens-paard geldt dit net zo. Ik me alleen maar aansluiten bij Zilfstar en Rianne11_42. :)

Waarom vinden mensen toch altijd dat een (corrigerende) tik geweld is... Ik heb mijn haflinger (oudste-hoogste in rang) nog nooit mijn jongste snaak zien negeren als hij (ongewenst) in haar ruimte kwam... Integendeel, hij mist eerder een pluk haar als ie niet snel genoeg weer weg is. :=

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 13:52

saskiakefie schreef:
De leider van de kudde gebruikt geen geweld ;)

Dat geloof ik niet. Als een paard wat lager in rang staat iets doet wat echt niet mag, gaat ook de leider er met open mond en ontblootte tanden achteraan. Of deze deelt een rotschop uit. Kleine dingetjes die worden gecorrigeerd met lichaamstaal/houding.
Persoonlijk zou ik een paard wat bijt uit mijn ruimte houden, koste wat kost. Dat hoeft niet meteen met geweld maar je moet op zo'n moment wel sterk in je schoenen staan om hem dmv lichaamstaal uit die ruimte te houden. Vaak zijn dat toch de dominante paarden die zoiets doen.
Over het algemeen krijgen ze bij mij gewoon een flinke ram voor z'n harses. Maar dat is dus pas als ze mijn ruimte niet respecteren en doordrammen bij het wegsturen met mijn lichaamshouding.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 15:57

Op z'n parellisch kun je dit oplossen door te blocken.

Een paard wat gaat bijten zie je meestal wel aankomen, vervolgens ga je met het lichaamsdeel 'wapperen'. Stel dat een paard in je arm/hoofd/been bijten wil, dan ga je met je arm/hoofd/been wapperen. Komt paard z'n neus er tegenaan, dan is dat heel sneu natuurlijk :+
Het is meer de bedoeling dat je paard gewoon de lol van het bijten niet meer inziet, het is niet de bedoeling dat je tijdens dat wapperen expres je paard probeert te raken.

Het hangt imo wel van de situatie af, een paard wat dreigend met open mond op me afkomt wacht ik liever niet met een wapperend handje op. Mijn (érg mouthy) veulen heb ik het op deze manier vorig jaar wel geleerd dat bijten geen leuke hobby is.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:31

Worden ze dan niet kop schuw?

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:44

Waarom zou een paard daar kopschuw van worden?

Je hoeft echt niet je armen als een propeller rond te zwaaien, gewoon nét snel genoeg zodat een paard niet bijten kan. Dat kan ook gewoon rustig, je paard hoeft er niet van te schrikken. Als het maar vervelend genoeg is om de lol van het bijten in te zien.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:53

Ik heb mijn paard het bijten ook afgeleerd door hem een knal terug te verkopen. Ik sla eigelijk nooit mijn paard, maar als hij mij opzettelijk pijn doet kan hij het terug verwachten.

Mijn paard staat ook in een kudde en de leider gebruikt toch zeker wel geweld als dat nodig is.

Ik had een paar knallen nodig in een week tijd, en toen haalde hij het wel uit zijn hoofd om te bijten.

Niet in het wild rond gaan slaan natuurlijk, maar gewoon een goede tik op zijn neus geven, hard genoeg dat hij het goed voelt. En op tijd zijn, niet als hij al met wat anders bezig is.