[NH]natural horsemanship

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ladyharma

[NH]natural horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 22:06

Wie doen er aan
Naturalhormanship en in dit moeilijk?
xx.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 01:19

Natural Horsemanship is niet moeilijk, maar vraagt wel tijd om het allemaal onder de knie te krijgen. Je moet namelijk gaan begrijpen waarop een paard zo reageert zoals hij reageert, en daarop in gaan spelen. Want je "doet" niet zomaar even Natural Horsemanship, het gaat je hele leven omgooien, en je omgang met de paarden blijvend beinvloeden. Tenminste, als je het goed doet, en niet zomaar je dingetje gaat doen...

Hoe diep en serieus je daarbij tewerk wilt gaan, ligt helemaal aan jezelf...

En ook als je gewoon dressuur rijdt, kun je aan NH doen. Ook als je springt, kun je aan NH doen. NH is je leren inleven in je paard, en met hem samen ergens naartoe werken. Maar NH is niet automatisch soft. Zo hard als het moet, zo zacht als het kan. Je moet kunnen en durven ingrijpen in een intensiteit die aankomt, op het moment dat er correcties nodig zijn...en heel veel aspirant NH-ers durven dat niet.

laurenxx

Re: [NH]natural horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 01:23

het klinkt allemaal mooi en aardig maar dat is het niet hoor;)
bij mij op stal doen een aantal mensen het en zeggen vriendelijk voor hun paard te zijn.
maar dan willen ze hem in zijn achteruit en zwaaien ze hard met het touw (met gesp) tegen het hoofd aan..
nou dat is toch natuurlijk!
maarja er zullen vast veel mensen tegen mij ingaan dat snap ik ook omdat jullie achter nh staan, maar ik zie het zo!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 01:27

Als je in je omgeving mensen hebt die het allemaal niet zo begrepen hebben, kan ik me voorstellen dat je dat als referentiekader gaat gebruiken, en je er geen al te hoge pet van ophebt.
En helemaal als je dingen ziet, maar er geen vragen bij stelt en zonder te weten waarom mensen dingen doen op de manier waarop ze dat doen, en er dan een waarde aan toekent, kon je weleens verkeerd interpreteren....

FFJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 01:29

laurenxx schreef:
bij mij op stal doen een aantal mensen het en zeggen vriendelijk voor hun paard te zijn.
maar dan willen ze hem in zijn achteruit en zwaaien ze hard met het touw (met gesp) tegen het hoofd aan..
maarja er zullen vast veel mensen tegen mij ingaan dat snap ik ook omdat jullie achter nh staan, maar ik zie het zo!

Ik heb het ook zo geleerd, maar bij mij hangt er nu geen gesp meer aan het touw en ik heb geleerd een visueel gebaar te gebruiken, dus nu hoef ik alleen even mijn visueel gebaar gebruiken en ze gaat al naar achter :)

laurenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 01:29

ik heb wel is vragen gesteld maar daar werd ik niet echt wijzer van..

laurenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 01:30

Veerlebeest schreef:
laurenxx schreef:

Ik heb het ook zo geleerd, maar bij mij hangt er nu geen gesp meer aan het touw en ik heb geleerd een visueel gebaar te gebruiken, dus nu hoef ik alleen even mijn visueel gebaar gebruiken en ze gaat al naar achter :)

en dat vind ik nou wel mooi om te zien en dat waardeer ik dan ook je hoeft niet altijd hardhandig te zijn ;)
d

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 01:31

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 01:33

Veerlebeest schreef:
laurenxx schreef:

Voordat je paard dat visuele gebaar als aanwijzing gaat interpreteren, zul je toch een keertje een hulp moeten versterken, desnoods door een tik met een grondwerkstokje. Want als een paard een aanwijzing niet opvolgt, en jij geen overtreffende trap paraat hebt om je hulp te versterken, gaat je paard daar in de toekomst al helemaal geen gehoor aan geven.
Je moet je aanwijzing versterken tot je gehoor krijgt. Hoeft maar 1 keer, de keer daarop weet het paard wat er volgen gaat als hij niet luistert.
Maar als je het allemaal wel goed begrepen hebt, kan NH leiden tot dit:

http://www.youtube.com/watch?v=zxW-OdfK ... re=related

en dit:

http://www.youtube.com/watch?v=dEaMI5PkLIM

Vraagt tijd, geduld, kennis van zaken en ook dan nog heel veel oefenen. En vooral GOED oefenen. Practice does not make perfect. Perfect practice makes perfect.....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 01:39

laurenxx schreef:
ik heb wel is vragen gesteld maar daar werd ik niet echt wijzer van..

En wat wilde je dan graag weten? Wat heb je gezien? Wie heb je gevraagd?

laurenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 01:40

als ik zo de filmpjes bekijk gaat het bij mij op stal toch wel iets anders aan toee..
Op het filmpje ziet het er echt goed uit.
En een paar oefeningen kan ik ook met mijn paard doe ik onbewust toch ook een beetje aan nh :P

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 01:44

Zelfs met methode Jan Boeren Fluitjes, kun je meer met NH bezig zijn, dan menigeen die beweert gewoon NH te volgen.
NH is je verdiepen in het wezen paard, en niet simpelweg wat oefeningen doen....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 11:54

laurenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 12:57

Cassidy schreef:
Zelfs met methode Jan Boeren Fluitjes, kun je meer met NH bezig zijn, dan menigeen die beweert gewoon NH te volgen.
NH is je verdiepen in het wezen paard, en niet simpelweg wat oefeningen doen....

ja dat is zo maar het is toch dat mijn paard dit doet omdat hij op mij vertrouwt en daar gaat het om in nh

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 20:25

Je paard moet je ook gaan vertrouwen via methode JBF. Hij kan ze zelfs gaan vertrouwen met methode JBF, of iedere andere methode die je hanteert. Als je je maar bewust bent waarom een paard reageert zoals hij reageert. Je hoeft daar echt niet voor aan NH te gaan doen.

laurenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 23:20

pfoee jij hebt ook overal een antwoord op xd

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 23:28

Op het moment dat er iemand een bepaald beeld in zijn hoofd heeft dat gewoon NIET klopt, ga je van mij tegengas krijgen. Jij hebt een bepaald beeld voor ogen wat NH inhoudt, en op grond van je opmerkingen en je berichten die je plaatst concludeer ik dat dit niet helemaal klopt wat NH eigenlijk inhoudt.
Dan kun je roepen dat ik overal het laatste woord op wil hebben, maar ik heb een drive om mensen, die daar echt open voor staan, wat bij te willen brengen. Helaas is dat vaak verspilde energie. Ik hoop toch echt dat het in jouw geval niet zo is.

Zet even het beeld uit je hoofd wat jij denkt wat NH is. Kijk even over je bord heen, probeer er blanco naar te gaan kijken, als je dat al lukt.
En je zult merken dat het beeld van NH, wat jij in je hoofd hebt, niet helemaal strookt met de waarheid. Dat er meer wegen zijn die naar Rome leiden, ongeacht of ik nu gelijk moet hebben of krijgen, of niet.

De beperkingen zitten in jouw hoofd, niet in die van mij.