Sinds een maand laat m'n pony zich steeds moeilijker pakken in de wei.
Even wat info:
Shetlander, 3 jaar oud, sinds 1 jaar in bezit, kwam uit een 'wilde' kudde, was bang voor mensen, met heel veel geduld en liefde, vertrouwen in de mens gekregen en laat zich zelfs super goed leidden door mn nichtje van 6. Ze is gevoelig, pittig, lief, eigenwijs.
Pony is braaf aan de hand. Loopt af en toe voor de kar en onder het zadel (met klein meisje) en doet dat ook braaf
Deze pony heeft altijd al een hekel aan halsters gehad, ze is namelijk ook een klein beetje kopschuw. (Als je ineens bij of aan haar hoofd zit, is ze een beetje schrikkerig en doet ze een stapje terug, verder erg mak hoor).
Normaal als ik wat met haar wil doen, ga ik altijd eerst de wei in om haar te begroeten, Dan ga ik de wei weer uit om het halster enzo te pakken, ga de wei weer in. Loop tot een paar meter naar haar toe (kijk haar niet aan), ga hurken en kijk de andere kant op, dan komt ze, aai ik haar eerst om te belonen en doe het halster om. (Monty's 'Laat het paard jou vangen, inplaats van andersom') Normaal gaat dit dus goed, maar sinds de laatste tijd niet meer. Het begon ermee dat als je het halster om wou doen dat ze weg wou lopen, ik greep haar dan bij de manen en dan bleef ze wel staan. (Ik gaf dan vaak een brul, en als ze dan bleef staan belonen). Als ze me nu ziet aankomen, loopt ze al gewoon weg. Ik loop er dan achteraan en dan stopt ze wel een keer. Ik ben ook een keer toen ze weg wou lopen, gewoon gaan hurken met mn rug naar haar toe, maar dan loopt ze gewoon door en negeert mij.
Ik weet niet goed hoe ik hier op moet reageren. Voor mij gaat de lol er zo wel af. Ik wil graag een pony die blij is om wat met mij te doen! En niet die ik met moeite moet gaan halen! Sorry voor het hele verhaal, maar ik zit er echt mee! Het lijkt namelijk steeds erger te worden. Geen idee hoe dit ineens komt. Er is naar mijn weten niks ergs gebeurt ofzo.
Ze hinnikt ook nog wel als ze me ziet, maar als ik met het halster kom aanlopen, dan lijkt ze zich ineens helemaal af te sluiten ofzo. Laatst kwam ik trouwens zonder halster in de wei, en toen liep ze ook weg. (Ik heb haar genegeerd en liet haar weglopen, en ben gewoon zitten kroelen met de andere pony die wel kwam en toen kwam ze wel weer terug).
Hoe pak ik dit aan? Gewoon voorlopig niet vangen en vertrouwen terug winnen in de wei met aanhalen? Of is dit puberaal gedrag en moet ik gewoon doorgaan met pakken en hopen dat dit vanzelf een keer over gaat?
Ik ben echt even radeloos....
Misschien bepaalde grondwerkoefeningen?