grondwerk --> rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

grondwerk --> rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 19:51

Met mijn nieuwe paardje (ik heb haar 3 mnd) ben ik aan de slag gegaan met NH. We hebben NH lessen en eigenlijk gaat alles heel goed. Ze is een 8 jarige arabische merrie, die verder nog heel weinig kende (geen verkeer, slechts zadelmak, etc.). We gaan veel aan de slag met schriktrainingen en ik wandel met haar buiten. Geen problemen eigenlijk, ze vindt het allemaal nog spannend, maar loopt dan toch keurig achter me aan. Zelfs tussen 2 grote veevrachtwagens met slachtkoeien door (1 m. doorgang). Op de grond doet ze dus eigenlijk alles, ze heeft bij schrikken dan ook absoluut niet de neiging van me weg te rennen.

Ze is nu ook net onder het zadel en dat doet ze heel braaf, maar waar ik tegenaan loop is dat ze, zodra ik erop zit, me "kwijt" lijkt te zijn. Als ze iets eng vindt, gaat ze stil staan en weigert er langs te gaan tot ik weer voor haar ga lopen. Vandaag tijdens het rijden schrok ze ergens van, raakte in paniek met als gevolg dat ik zand kon happen ;)
Hoe kun je de transfer van de grond naar onder het zadel maken? Zodra ik naast haar sta is er namelijk niks meer aan de hand en volgt ze me keurig. Heeft iemand tips?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 20:07

De one rein stop in elk geval installeren:

http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/onerein.htm

Het is niet erg als je afstijgt als ze iets eng vindt, maar probeer haar wel te stimuleren om voorop te gaan terwijl jij ter hoogte van de singel blijft lopen. Lukt dat niet, ga dan toch voorop. Het is belangrijker dat je paard ontspannen blijft ipv opgedraaid raakt door adrenaline.

Ik heb ook net mijn nieuwe paard in gereden en ik heb gister pas de 2e buitenrit gemaakt, waarvan ik nog steeds de helft van de tijd ernaast loop. ;-) Geen haast en laat je niet van de wijs brengen door anderen ('is zijn band lek' 'is de benzine op' Afbeelding)

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 20:13

Fijn om eindelijk ook eens te lezen van mensen die ernaast lopen! Bij mij op stal verklaren ze mij voor gek als ik afstap als mijn paard bang is, maar ja, ik weet dan ook in welke richting hij durft gaan als hij bang is... (omhoog dus ;) )

Mijn paard is nu al wel 10, maar buitenrijden kende hij niet echt. En omdat ik er vorige zomer afgevallen ben op buitenrit op vakantie, is mijn vertrouwen zoek en stap ik liever af dan er onelegant 'af te stappen' als mijn paard pannikeert...

Ikzelf ben begonnen met lange lijnen, zodat ik niet altijd voorop loop. In de piste lukt het al goed, op de weg had ik nog iemand naast hem, die zich liet afzakken als het goed ging. Natuurlijk hebben we voor een rustige veldweg zonder verkeer gekozen, maar ik moet toegeven dat we wel twee keer in het veld hebben gestoken... Op de terugweg naar de stal ging het wel heel goed, natuurlijk ;)

Arabesk

Re: grondwerk --> rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 20:15

Oja klinkt bekend

'als je afstapt heeft je paard gewonnen' paarden denken niet in termen van winnen en verliezen :n
'ernaast heb je geen overwicht, alleen als je erop zit heb je controle' weer mis :n

voeg dit soort uitspraken maar onder dezelfde wijsheid als 'je moet altijd links opstijgen' ;-) _O-

Mijn dikke baby is nu 6 en nu pas rij ik hem in, hoe later hoe beter voor de ruggengraat ;-) bovendien merk ik dat ie wat volwassener is in zijn denken.

nalaenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 20:16

hoi,
misschien dat je wat kan bereiken met de stap dubbele lange lijnen?die hoort nog tussen grondwerk en rijden..miss dat dat wat oplost?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 23:03

Ik ben er 100% van overtuigd dat ze inderdaad alleen maar stil gaat staan uit onzekerheid/angst wanneer ze iets "engs" ziet. Meestal kan ik ook wel blijven zitten, heeft ze even tijd nodig en gaat ze er dan al snurkend langs, maar ik vind het zo sneu dat ze zo veel angstiger is dan wanneer ik voor haar loop. Als het niet gaat dan stap ik wel af, ga haar er zeker niet langs meppen.

Het lastige is dat ze geleerd heeft achter me te blijven lopen, dat ze niet met haar schouder voorbij mij mag lopen i.v.m. leiderspositie. Als ik ter hoogte van de singel ga lopen gaat ze gegarandeerd stil staan. Ik kan me voorstellen dat het dan voor haar ook heel tegenstrijdig is wanneer ik op haar rug zit.
Dubbele lijnen is wel een optie om eens te proberen!!

De one-rein-stop lijkt me ook wel een goede, vandaag was voor het eerst dat ze zo over de rooie ging.. Het was in de bak gelukkig, ik rij nog niet buiten.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 23:24

Zo te horen zijn jullie harstikke leuk samen bezig :)

Ik heb met mijn eigen paardje de eerste drie maanden ook alleen maar grondwerk gedaan en veel gewandeld. Dat 'kwijt zijn' herken ik wel, vooral als er spannende dingen op zijn pad kwamen.

Ook hij heeft geleerd achter mij te lopen, wat hielp om hem op eigen benen te leren lopen was om hem stukken ook niet direct achter me te laten lopen, maar zo'n meter naar links/rechts, maar nog steeds achter me. De 'leiderpositie' blijft nog steeds, maar hij leerde zo wel wat meer op eigen benen lopen in plaats van zich achter mijn rug te verstoppen.

Als hij met rijden iets eng vind of zich op loopt te fokken stap ik ook af. Nooit het gevoel gehad dat ik hem dan laat 'winnen', we gaan immers nog steeds de kant op die de bedoeling is. Samen langs het enge ding lopen of even een paar minuutjes doorlopen zorgt ervoor dat hij weer rustig is/rustig blijft en ik vervolgens weer op een ontspannen paard verder kan rijden. Inmiddels hoef ik nog maar zelden af te stappen.

Mijn laatste tip klinkt misschien een beetje gek... Toen ik tijdens het wandelen echt ging observeren wat mijn paard deed als hij wat eng vond, merkte ik dat hij bij spannende dingen altijd heel kort z'n neus tegen m'n handen duwde en snoof, of aan m'n arm snoof. Het heeft hem geholpen door hem bij spannende dingen onder het zadel even stil te zetten en aan m'n hand te laten snuiven. Daarna durfde hij dan weer verder :Y)

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 09:38

Ik heb met mijn jonge tinker ook heel veel grondwerk gedaan.
Ik gebruikte de methode van parelli. Zolang je paard achter je kan lopen, kan hij/zij zich verschuilen achter jou als iets eng vind. In het parelli programma zit een oefening die touch it of sniff this sniff that zit.
Je gaat dan lopen op de plek waar het zadel hoort en je vraagt je paard voorop te lopen. Je stuurt het paard dan naar dingen waar hij aan kan/moet snuffelen. Op deze manier worden paarden veel dapperder.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 16:05

Ik zou ook de dubbele lange lijnen aanraden hiermee kan je ook direct je teugelhulpen goed overbrengen, en de "opdracht" die dekoezegtboe omschrijft is ook een hele goede :j

Sanreh_Gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 21:23

ik doe nu ook alleen maar grondwerk met mijn paardje dat doe ik nu iets van 2-3 maanden ongv. gaat prima schrikt ook nergens van, volgende maand ga ik voor het eerst op hem rijden ;)
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe die reageerd.

En ja idd ik zou ook de lange lijnen aanraden erg goed voor het contact

heavon13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 13:04

Heb je al eens geprobeerd om iemand bij haar hoofd te zetten en jij erop? Zodat ze toch nog een begeleiding op de grond heeft. Als dat dan goed gaat, gaat de begeleider steeds een stapje terug doen tot dat zij rustig en zeker is, dan kun je het weer alleen proberen.

Een paard dat nog niet veel kent zoekt inderdaad veel steun bij iemand naast hem/haar. Dat is ook helemaal niet erg. Met iemand erbij kun je dat afbouwen.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 19:01

Lucky heeft precies hetzelfde maar is al 14 jaar. Ik ben nog niet zo lang haar bijrijdster, en merk dat ze nog heel veel zou moeten leren. Ook ik merk dat ze banger is als ik erop zit dan wanneer ik ernaast loop, ik herken dus excact wat je zegt. Ik vind het prima de eerste keer ernaast te lopen, maar elke keer opnieuw, bij hetzelfde punt, probeer ik weer erop te blijven zitten. Meestal als ik haar 1 keer langs iets engs heb laten lopen aan de hand, dan durft ze er de volgende keer wel langs met mij erop. Dan heb ik het over vaste objecten (grote boomstammen, metalen platen, gekke paaltjes enz).
Wat ik wel ontzettend eng vond laatst is dat toen er een enorme aardappellandbouwapparaat voorbij kwam (die ook niet ff afremde, $%$%) op de dijk, dat ze niet van het ding WEG bewoog, maar juist er NAARTOE liep. Ik dacht ff een split second dat ik er geweest was, maar het liep met een sisser af. Ik ben nu zelf dus een beetje bang voor grote voertuigen als ik op de dijk rijd... volgende keer stap ik dus wel af!! Ze is overigens nooit bang geweest voor enorme landbouwvoertuigen, maar deze vond het nodig in volle vaart op een smal stukkie langs te scheuren. Varken!

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 13:48

Heeel herkenbaar dit :D
Ik heb precies hetzelfde met mijn verzorgpaard, als ze ergens echt niet langs durft stap ik ook gewoon af en loopt ze zo met me mee.
Die oefening van zelf iets laten ontdekken had ik tijdens mijn nh les al gehoord. Dat lijkt mij toch wel de manier om het op te lossen.

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 15:11

voor mij is grondwerk de basis van alles, op buitenrit altijd een leadrope mee, en alles wat ik haar leer eerst vanaf de grond. Ook ben ik voor het rijden eerst nog begonnen met dubbele lange lijnen, dan leert je paard dat idee van centrale naar men (en evt. ruiter)positie ;) maar als je aan de dubbele lange lijnen gaat raad ik je wel aan iets van begeleiding bij te nemen want het is moeilijker dan je denkt ;). Misschien kan je ook wel loswerken met je paard?
Succes!

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 15:13

dekoezegtboe schreef:
Ik heb met mijn jonge tinker ook heel veel grondwerk gedaan.
Ik gebruikte de methode van parelli. Zolang je paard achter je kan lopen, kan hij/zij zich verschuilen achter jou als iets eng vind. In het parelli programma zit een oefening die touch it of sniff this sniff that zit.
Je gaat dan lopen op de plek waar het zadel hoort en je vraagt je paard voorop te lopen. Je stuurt het paard dan naar dingen waar hij aan kan/moet snuffelen. Op deze manier worden paarden veel dapperder.

en zoiets hebben ze dan ook met nh (emiel voest), daar heet het volgensmij "op het vierkant" oid. maar ook dan stuur je het paard vanaf de zijkant met een enkele leadrope idd ;) supergoede oefening!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 07:53

Wel grappig eigenlijk de discussie erop blijven of afstappen. Ik heb wel eens de indruk dat er haast een taboe rust op afstappen als je paard iets eng vindt. Alsof het een soort van falen van de ruiter is als het paard er niet langs durft..