Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cassidy schreef:In mijn ogen geeft hij in de open brief toe dat hij eigenlijk ook niet meer wist hoe hij het aan moest pakken. Tenminste, dat is mijn interpretatie, hoeven jullie niet zo te zien.
Cassidy schreef:Je kunt heel ver gaan, maar mag je dat ook - van jezelf? Ook als je er geen ervaring mee hebt, je kunt er een mening over hebben, nu roepen van: tot zover ga ik en niet verder...
Of het uiteindelijk ooit zover gaat komen, of dat je je principes op het moment supreme overboord gooit is een tweede.....
ElsB schreef:Hoi Cassidy,
zoals ik je ook al via pb heb laten weten: Ik ben het helemaal met je eens dat niemand overal en altijd een antwoord op heeft. Dat was nou precies een van de dingen die ik met mijn topic 'Rel rond Parelli' duidelijk wilde maken. Er zijn namelijk aardig wat Parelli-fans op Bokt die menen dat hij de absolute waarheid in pacht heeft en dat andere methoden 'dus' helemaal niet deugen. En net zo goed zijn hier een heleboel mensen die fan zijn van een andere persoon c.q. methode en die hetzelfde starre standpunt innemen over hun 'held'.
Pat Parelli, Monty Roberts, Chris Irwin, Klaus Ferdinand Hemfling, je kunt van iedereen wat leren. En zelfs als je alles van hen geleerd hebt zul je nog niet genoeg weten om met elk paard alles te bereiken wat je zou willen. Dat is het mooie van omgaan met paarden: je raakt je hele leven niet uitgeleerd. Bovendien leiden er meer wegen naar Rome, dus er zijn meestal veel meer manieren om een doel te bereiken.
Het is belangrijk dat we open staan voor iedereen die ons iets kan leren dat het welzijn van- en onze communicatie met paarden bevordert. Daarom stoort het me als ik hier op het NH-forum postst lees van mensen die een bepaalde methode (welke dan ook) helemaal menen te moeten afbranden. Iemand vraagt dan bijvoorbeeld: "Hoe doe ik een joïn up?" en krijgt als antwoord "Dat kun je maar beter helemaal niet doen, want dat is dierenmishandeling". Daarom stoor ik me ook elke keer weer als ik op dit forum het sticky 'Join up weet waar je mee bezig bent' zie staan. Dat kun (en moet!) je over elke methode zeggen, dus waarom wordt er hier één zo nadrukkelijk uitgepikt?!?
Begin er niet aan als je niet precies weet waar je mee bezig bent. Dit weet Pat Parelli dus inmiddels ook.
ikenindi schreef:Deels kan ik me vinden in jouw argumentatie, maar wat ik niet snap is, dat je iets doet dat haaks staat op je eigen methode (ideeën). Waarom??? Vetrouw je niet op je eigen ideeën? Dat geeft toch geen vertrouwen? Ik vind het zeer apart, maar vond het wel een heel onduidelijk (wazig) filmpje.
Ik heb zo mijn twijfels...