Nothing is written in stone....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Nothing is written in stone....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 18:04

Buck Brannaman heeft eens gezegd toen hij gevraagd werd welke methode men het beste kon gebruiken bij het beleren en corrigeren van paarden: Nothing is written in stone, keep trying until you find something that works.

Dit gezegde kwam bij mij weer eens bovendrijven na het lezen van een topic over de aanpak van het kopschuwe paard Catwalk door Pat Parelli tijdens een demonstratie in Engeland. Een filmpje, dat tijdens de demonstratie is gemaakt gaat de wereld rond en heeft ook Bokt gehaald, en voor de nodige discussie heeft gezorgd. Men vindt hem ineens niet geloofwaardig, schuift ineens alles opzij wat hij al die jaren heeft betekend, vindt het een geldgeile man zonder drive om mensen wat bij te brengen met het welzijn van het paard in het achterhoofd. Toegegeven, wat hij op dat filmpje doet had misschien beter achter gesloten deuren en zonder tijdsdruk kunnen gebeuren. Misschien had het achter gesloten deuren er wel heel anders uitgezien. Hij heeft er ook geen uitleg bij gegeven, had hij beter wel kunnen doen. Maar iedereen maakt fouten, toch?

Nothing is written in stone, keep trying until you find something that works....

Is iemand ineens minder geloofwaardig, is alles wat hij in het verleden heeft gedaan ineens weggevlakt omdat hij zijn arsenaal aan methodes opentrekt? Ook als het voor het oog compleet haaks staat, en contra is aan alles wat men denkt dat hij preekt? Bij het werken met een paard, in hoeverre laat je je leiden door principes, en tot hoever mag iemand gaan? Waar zeggen jullie: hier is MIJN grens? Zouden jullie je eigen principes boven het leven van een paard stellen? Als een paard met een andere aanpak wel ergens doorheen geholpen kan worden, en het anders een enkeltje slager zou worden, zouden jullie dat zelf doen, laten doen of toestaan?

Barst maar los....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 18:33

Tja, ook PP himself maakt wel eens fouten. Hij heeft best veel goeds gedaan, maar mijn systeem is het niet. Uit zijn systeem komen ook een aantal vrij standaard effecten erbij waar ik weer geen waardering voor heb.

Die uitspraak van Buck Brannaman (en van anderen) is correct, je moet zorgen dat je een flinke gereedschapskist hebt voordat je met het corrigeren van paarden bezig gaat. En liefst moet je weten waar je eventueel meer gereedschap kunt verkrijgen als je eigen kist(je) leeg begint te raken ;)

Wel vind ik dat het filmpje met Catwalk vragen opwerpt over het waarom van deze insteek met dat paard. Het is bepaald niet de meest voor de hand liggende methode voor een kopschuw paard. Daarom is het jammer dat er van PP geen uitleg komt over die keuze.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Nothing is written in stone....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 19:29

Tja als je voor zo'n publiek bezig bent, moet je toch beseffen dat je dat niet zonder uitleg kunt doen? Als hij niet snapt dat het schokkend over kan komen heeft hij toch een hele andere kijk op dingen dan mij.

Ben altijd al terug houdend geweest over dingen die je zogenaamd van een dvd kunt leren, maar als ze dan ook nog van dit soort grappen uit gaan halen. Kijk geweld is tot daar aan toe, maar zelf vind ik het opbinden van een been gewoon te ver gaan.

Het zag er ook allemaal niet bepaald professioneel uit op dat filmpje.

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 19:35

http://www.youtube.com/watch?v=SzOqBZRjYoY

Hier heb je de uitleg ;)

Ik heb zelf het filmpje niet gezien dus ik ben eigenlijk heel erg benieuwd maar 1 misstap maakt hem voor mij niet minder geloofwaardig.
Misschien zelfs wel geloofwaardiger. We zijn allemaal mensen en hebben allemaal een andere kijk op zaken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 19:38

Hier is al veel over te doen geweest, Pat heeft in een open brief aangegeven dat het niet handig was om door te gaan terwijl de geluidsinstallatie het begaf en hij dus aan het publiek geen verdere uitleg kon geven, er staat ook een filmpje van de tweede sessie met dit paard op YouTube en daar zie je een heel ander beeld, NH wil ook niet altijd zeggen dat je fluwelen handschoenen draagt, als je de paardetaal beheerst weet je ook dat doorpakken soms gewenst is en dat is volgens mij precies wat hier gebeurt alleen ziet het er voor de meeste mensen niet zo prettig uit.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 19:41

Sorry maar doorpakken vind ik persoonlijk iets anders dan een paard zijn vluchtmogelijkheden ontnemen. Creeër je imo alleen maar meer paniek mee.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 19:43

Ga even het tweede filmpje opzoeken, met dit paard is het helemaal goed gekomen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 19:55

Ik kan eerlijk gezegd weinig oordeel over het filmpje hebben. Het zijn geknipte stukjes met erg slecht beeld, dus wat er precies gebeurt is niet te zien.

Overal worden compromis gesloten. Ik heb zelf nog het meest moeite met het het feit dat dit paard hierna waarschijnlijk niet meer via Pat's visie behandeld wordt en eigenlijk is dit dus een soort van quick fix voor het paard, waar ik niet achter sta.
Pat waarschijnlijk ook niet, maar uiteindelijk maakt hij daarin een andere compromis, waarin meespeelt dat dit een bekend paard is, publiciteit etc etc, hij had waarschijnlijk niet helemaal op dit soort publiciteit gerekend :+
Met een demo paard maak je uiteindelijk altijd een compromis. Het is voor dat paard zelf nooit de beste optie, maar als je dat opweegt tegen al die duizenden mensen die daar weer wat van leren en die weer met iets meer begrip met hun paard omgaan, dan kan je de afweging maken om het wel te doen.

In de brief die Pat heeft geschreven hierover (staat op youtube), staat dat hij inderdaad dit paard zeer onderschat heeft. Dat dit een veel lastiger paard was dan eerder verondersteld. Dat verbaasd mij eigenlijk weinig aangezien dit paard enorm talentvol is ( en natuurlijk veel geld waard is..) en mensen zich niet laten tegenhouden door zoiets als een hoofdstel omdoen, dan gaat dat hoofdstel om, goedschiks of kwaadschiks.
Het is jammer dat het geluid ook uitviel zodat hij niets heeft kunnen uitleggen, dat scheelt toch wel.

Maar goed, voor mijzelf maakt het weinig uit. Ik vind erg veel goeds in de visie van Pat, daarnaast ook dingen waar ik het niet mee eens ben. Op het forum van Parelli zelf, zette iemand naar aanleiding van dit filmpje een link naar een ander filmpje dat daar ergens in de vault staat, die ik zelf nog nooit bekeken had. Erg vergelijkbaar met dit gebeuren (been vasthouden), alleen dan bij hem thuis en met uitleg. Hoewel ik eerst compleet niet begreep waarom, heb ik na het zien van dat filmpje veel meer begrip voor de manier waarop hij dit (in extreme gevallen) toepast. In dat geval ging het om een erg braaf paard, die duidelijk een erg goede communicatie al had met zijn eigenaar. Alleen ging dat paard volledig (en dan ook echt volledig) uit zijn stekker bij het prikken met een naald door de dierenarts. Hij bleef daarbij zo extreem vechten, wat een gevaar opleverde voor zichzelf, de eigenaar en de dierenarts.
Ook daar werkt hij met een touw om een been, die overigens niet bedoeld is om het paard een been te ontnemen, maar om juist die extreme vechtreactie uit te lokken, maar daarbij op een veilige plaats te staan.

Ik kan verder niet beoordelen of dit geval hetzelfde is en het hoe en waarom van wat er gebeurt is met Catwalk, daarvoor kan ik te weinig zien op het fimpje.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 21:47

Smidtje schreef:

Het spijt me zeer, maar die "open brief" vind ik geen uitleg waarom hij bij Catwalk koos voor die methode of wat de bedoeling was van die gekozen methode.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 23:24

In mijn ogen geeft hij in de open brief toe dat hij eigenlijk ook niet meer wist hoe hij het aan moest pakken. Tenminste, dat is mijn interpretatie, hoeven jullie niet zo te zien.

Ik ben ergens wel blij met de gematigde toon in dit topic, maar mis jullie eigen mening. En degene die in de andere topics zo anti-parelli waren, heb ik hier niet echt langs zien komen.

En ik heb dit topic ook niet gestart om het specifiek over Parelli te hebben. Maar meer over jullie eigen idee: wat kan en wat mag, en wat kan niet en mag niet - volgens jullie?

Degenen met een uitgesproken mening, degenen die zo anti-parelli waren, heb ik in dit topic iig nog niet langs zien komen.

Met andere woorden: wat is het stil aan de overkant...

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 23:45

Moet zeggen dat ik me niet heel erg verdiept heb ik pat, maar vond voor wat ik kende, zijn methodes altijd erg fijn.
Dit filmpje vind ik moeilijk om te zien, omdat de vluchtweg van het paard inderdaad wordt weggenomen, iets wat niet in zijn visie past..

Mensen maken wel is fouten, het is dom, aangezien dit een fout is die totaal niet in zijn werkwijze thuispast. Maar toch. Doctoren maken ook fouten, martin gaus maakte fouten. Maar nu is martin gaus wel een van de betere honden trainers. Er moeten soms manieren gevonden worden, om er later achter te komen dat dit niet de juiste zijn. Zo is de maatschappij geworden zoals hij nu is.

Ik vind ook dat mensen hem niet moeten afrekenen op dit.
Nobody's perfect...

Hoe ver kan je gaan? Best ver.. als het een verschil maakt tussen de slager of hierna een fijner leven.. Ik vind het een lastige stelling, mede omdat ik hier geen ervaring mee heb.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 23:47

Je kunt heel ver gaan, maar mag je dat ook - van jezelf? Ook als je er geen ervaring mee hebt, je kunt er een mening over hebben, nu roepen van: tot zover ga ik en niet verder...

Of het uiteindelijk ooit zover gaat komen, of dat je je principes op het moment supreme overboord gooit is een tweede.....

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 00:14

tuurlijk, maar ik kan het me moeilijk voorstellen zeg maar..
zoiets als wat pat deed, zou ik nooit doen, wetend dat het waarschijnlijk op een andere manier gaat.

Maar toen mijn poes niet meer at van de koorts en ze gigantisch aan het vechten was tegen een pil antibiotica, hebben wij haar met zn 3en vastgegrepen om die pil te geven, uiteindelijk ging het met 2 of kon ik het zelf.

Als mijn pony zichzelf in gevaar brengt, geef ik m een schop onder z'n kont.
Zodra er duidelijk een voordeel is na een niet fijne behandeling, om t maar even zo te zeggen, vind ik het kunnen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 01:42

Heel interessert topic dit, en wat een nette openingspost heb je gemaakt!

Ik durf nu eigenlijk niet te roepen, zover, of een bepaalde situatie...
Dat zal van het moment afhangen, vrees ik...

Ik heb wel een bepaalde filosofie, en ik zal toch wel altijd proberen in dat straatje te zoeken. :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 07:16

Cassidy schreef:
In mijn ogen geeft hij in de open brief toe dat hij eigenlijk ook niet meer wist hoe hij het aan moest pakken. Tenminste, dat is mijn interpretatie, hoeven jullie niet zo te zien.

Dat denk ik niet. Ik denk alleen dat het nu eens niet zo'n eitje was als het normaal is op een demo :D . Hij geeft toe het paard verkeerd ingeschat te hebben, dat dit een veel extremer paard was dan eerder gedacht. Daarnaast dat het geluid uitvalt, waardoor de uitleg niet doorkomt. tsja, dan heb je gelijk een rel.
Bij een normale demo moet je aan het publiek uitleggen hoe je moet timen met release en dat doe je dan heel langzaam en overdreven voor, dan pas snappen mensen het. Een extreem paard nemen voor een demo werkt dus ook niet. Je moet je veel meer focussen op het paard, zal minder uitleggen en mensen begrijpen totaal niet wat je aan het doen bent.
Ik heb eigenlijk geen mening totdat ik het hele stuk zelf gezien heb.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 09:50

Hoi Cassidy,

zoals ik je ook al via pb heb laten weten: Ik ben het helemaal met je eens dat niemand overal en altijd een antwoord op heeft. Dat was nou precies een van de dingen die ik met mijn topic 'Rel rond Parelli' duidelijk wilde maken. Er zijn namelijk aardig wat Parelli-fans op Bokt die menen dat hij de absolute waarheid in pacht heeft en dat andere methoden 'dus' helemaal niet deugen. En net zo goed zijn hier een heleboel mensen die fan zijn van een andere persoon c.q. methode en die hetzelfde starre standpunt innemen over hun 'held'.

Pat Parelli, Monty Roberts, Chris Irwin, Klaus Ferdinand Hemfling, je kunt van iedereen wat leren. En zelfs als je alles van hen geleerd hebt zul je nog niet genoeg weten om met elk paard alles te bereiken wat je zou willen. Dat is het mooie van omgaan met paarden: je raakt je hele leven niet uitgeleerd. Bovendien leiden er meer wegen naar Rome, dus er zijn meestal veel meer manieren om een doel te bereiken.

Het is belangrijk dat we open staan voor iedereen die ons iets kan leren dat het welzijn van- en onze communicatie met paarden bevordert. Daarom stoort het me als ik hier op het NH-forum postst lees van mensen die een bepaalde methode (welke dan ook) helemaal menen te moeten afbranden. Iemand vraagt dan bijvoorbeeld: "Hoe doe ik een joïn up?" en krijgt als antwoord "Dat kun je maar beter helemaal niet doen, want dat is dierenmishandeling". Daarom stoor ik me ook elke keer weer als ik op dit forum het sticky 'Join up weet waar je mee bezig bent' zie staan. Dat kun (en moet!) je over elke methode zeggen, dus waarom wordt er hier één zo nadrukkelijk uitgepikt?!?

Begin er niet aan als je niet precies weet waar je mee bezig bent. Dit weet Pat Parelli dus inmiddels ook.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 09:55

Cassidy schreef:
Je kunt heel ver gaan, maar mag je dat ook - van jezelf? Ook als je er geen ervaring mee hebt, je kunt er een mening over hebben, nu roepen van: tot zover ga ik en niet verder...

Of het uiteindelijk ooit zover gaat komen, of dat je je principes op het moment supreme overboord gooit is een tweede.....

Als ik denk dat het zinvol is wil ik best heel ver gaan, maar de paarden bij wie je wellicht zo ver moet gaan zijn waarschijnlijk niet de paarden waar ik mee wil werken. Maar ik stel niets helemaal vast, het hangt van paard en situatie af.
Wat ik in ieder geval zeker weet is dat je bijzonder voorzichtig moet zijn met het gebruik van de woorden "nooit" en "altijd" :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 10:38

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 10:56

ElsB schreef:
Hoi Cassidy,

zoals ik je ook al via pb heb laten weten: Ik ben het helemaal met je eens dat niemand overal en altijd een antwoord op heeft. Dat was nou precies een van de dingen die ik met mijn topic 'Rel rond Parelli' duidelijk wilde maken. Er zijn namelijk aardig wat Parelli-fans op Bokt die menen dat hij de absolute waarheid in pacht heeft en dat andere methoden 'dus' helemaal niet deugen. En net zo goed zijn hier een heleboel mensen die fan zijn van een andere persoon c.q. methode en die hetzelfde starre standpunt innemen over hun 'held'.

Pat Parelli, Monty Roberts, Chris Irwin, Klaus Ferdinand Hemfling, je kunt van iedereen wat leren. En zelfs als je alles van hen geleerd hebt zul je nog niet genoeg weten om met elk paard alles te bereiken wat je zou willen. Dat is het mooie van omgaan met paarden: je raakt je hele leven niet uitgeleerd. Bovendien leiden er meer wegen naar Rome, dus er zijn meestal veel meer manieren om een doel te bereiken.

Het is belangrijk dat we open staan voor iedereen die ons iets kan leren dat het welzijn van- en onze communicatie met paarden bevordert. Daarom stoort het me als ik hier op het NH-forum postst lees van mensen die een bepaalde methode (welke dan ook) helemaal menen te moeten afbranden. Iemand vraagt dan bijvoorbeeld: "Hoe doe ik een joïn up?" en krijgt als antwoord "Dat kun je maar beter helemaal niet doen, want dat is dierenmishandeling". Daarom stoor ik me ook elke keer weer als ik op dit forum het sticky 'Join up weet waar je mee bezig bent' zie staan. Dat kun (en moet!) je over elke methode zeggen, dus waarom wordt er hier één zo nadrukkelijk uitgepikt?!?

Begin er niet aan als je niet precies weet waar je mee bezig bent. Dit weet Pat Parelli dus inmiddels ook.

Parelli is geen methode, en hij is de eerste die dat toegeeft. Het is een smeltkroes van methodes van verschillende paardenmensen die hij in zijn leven heeft leren kennen, mensen die heel goed waren met paarden maar niet zo goed met mensen, en deze kennis niet over konden brengen. Hij verpakt deze methodes in een formaat waar iedere beginneling wat aan heeft, maar stopt niet bij deze groep, heeft genoeg uitdagingen in petto voor de gevorderde ruiters. Hij biedt een programma met een duidelijk stappenplan dat, als je dat nauwgezet gaat volgen, toch redelijk kans op succes geeft.
Er zijn methodes die voor het oog minder fijn ogen. NH is niet alleen je paard instralen en een dansje om hem heenmaken. Zo zacht als het kan en zo hard als het moet. Maak het ongewenste moeilijk en het gewenste makkelijk en het paard zal uiteindelijk eieren voor zijn geld kiezen.

Je valt over de sticky die hier op bokt is geplaatst over de JU van Monty Roberts. Niets mis met deze methode, alleen is dit een methode die voor het oog heel zachtaardig is, en waar een heleboel gebeurt. Als dat lukraak drie keer in de week meegenomen wordt door kinderen die denken dat dit een wondermiddel is voor een betere band, en een vrijbrief om niet aan zichzelf hoeven te werken, slaat deze methode de plank compleet mis. Daar komt ook nog bij dat het een hele gevaarlijke methode is. Kom je het verkeerde paard tegen dat serieus in de aanval gaat, heb je een groot probleem. Het kan zelfs dodelijk aflopen voor de persoon in het midden. En in mijn ogen kom je met de JU nog niet ver als je vervolgens iedere keer weer in dezelfde fouten vervalt als waar je oorspronkelijk die roundpen voor in bent gedoken. De begeleiding daarna, de nazorg is er niet. Niet als je alleen een demo bezoekt, en vervolgens dat wat je gezien hebt thuis uit gaat proberen.

Parelli level 1 gaat om veiligheid. Voor de persoon die met het paard bezig is. Een basis van waaruit je verder kunt werken. En bij geen enkele andere goeroe heb ik dat gezien. Alle borderline demonstraties en filmpjes op Youtube door Klaus Ferdinand Hempfling laten mijn haren te berge rijzen...vallen allemaal onder de noemer "don't try this at home"....

Ik ben het met je eens dat je van iedereen kunt leren. Hoe dingen moeten, (en hoe dingen niet moeten). Probleem is alleen dat niet iedereen het even goed over kan brengen, en niet alles wat ze denken over te moeten brengen even duidelijk omschreven wordt. De hele rel rond Parelli was minder uitgevallen als hij uitleg had gegeven, ter plekke....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 11:11

Ik kan me heel erg vinden in de openingspost, vooral het stukje van zoeken naar hetgeen wat werkt. Want reken maar dat ik met mijn paard een flinke zoektocht achter de rug heb, maar gelukkig hebben we echt gevonden wat wél werkt.

Ik heb gekeken naar allerlei mensen, les gehad van allerlei mensen. Voor mezelf heb ik wel bepaalde grenzen. Ik wil graag weten wat ik waarom doe en wat het effect is.
Daarin is het denken vanuit het paard heel belangrijk, want anders kun je nooit weten waarom iets wel of niet werkt. En is het soms ook belangrijk om je menselijke referentiekader over wat zielig is los te laten.
Wat voor mij heel belangrijk is dat het paard uiteindelijk altijd in zijn waarde wordt gelaten. Wij willen iets met het paard doen, dan heb je als mens denk ik ook de taak om te zorgen dat dat zo prettig mogelijk gebeurt en dat het paard er ook echt plezier aan beleeft.
Ik denk dat daar mijn grens ligt: als het zo ver komt dat het paard er geen plezier meer aan kan beleven, dan ben je in mijn ogen te ver gegaan.
Iedereen kent het wel: paarden met een doffe blik die zelf geen initiatief meer durven nemen.
Dat betekent niet dat het altijd maar leuk en fijn moet en kan zijn.
Zoals meerdere mensen aanhalen: soms moet je hard zijn. En zachte heelmeesters maken stinkende wonden...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 11:17

Deels kan ik me vinden in jouw argumentatie, maar wat ik niet snap is, dat je iets doet dat haaks staat op je eigen methode (ideeën). Waarom??? Vetrouw je niet op je eigen ideeën? Dat geeft toch geen vertrouwen? Ik vind het zeer apart, maar vond het wel een heel onduidelijk (wazig) filmpje.

Ik heb zo mijn twijfels...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 11:19

De paarden met die doffe blik een geen eigeninitiatief heb ik ook gezien. Doodgeparelliet. Maar klopt een methode niet omdat een volgeling er een verkeerde draai aan geeft of klopt een methode niet omdat de methode niet klopt?

Parelli zelf blijft zijn paarden uitdagen om mee te denken. Het mag geen afwerken van een vast stramien worden. Op het moment dat het paard op de automatische piloot gaat ben je verkeerd bezig.

Een keer flink inkomen om de verhoudingen recht te zetten zal echt niet voor een dode blik in de ogen zorgen. Daar is meer voor nodig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 11:22

ikenindi schreef:
Deels kan ik me vinden in jouw argumentatie, maar wat ik niet snap is, dat je iets doet dat haaks staat op je eigen methode (ideeën). Waarom??? Vetrouw je niet op je eigen ideeën? Dat geeft toch geen vertrouwen? Ik vind het zeer apart, maar vond het wel een heel onduidelijk (wazig) filmpje.

Ik heb zo mijn twijfels...

Jij interpreteerd dat wat Parelli heeft gedaan als haaks staand op zijn eigen methode. Is het dat wel? Hij roept zelf dat je zo zacht moet zijn als het kan en zo hard moet zijn als het moet. Maak het ongewenste moeilijk en het gewenste makkelijk. Is hij daar niet mee bezig?
Het feit dat hij een touw om een been slaat, zorgt voor druk een bepaalde kant uit. Paard moet wijken voor druk volgens zijn methode. Op elk deel van het lichaam. Geeft het dier na, komt de release.
Toch jammer dat de kwaliteit van het filmpje zo bagger is.
Vervolg op het filmpje staat hier:

http://www.youtube.com/watch?v=8j25pS6i ... re=related
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 23-07-10 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 11:23

ik zie geen linkje?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 11:23

Staat erbij, moest even zoeken.