Rel rond Parelli

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ElsB

Rel rond Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 16:31

Zelf ben ik niet zo'n Parelli-kenner, maar ik ben heel benieuwd wat jullie van het onderstaande bericht vinden. Het komt van Horses.nl en is overgenomen van Horse & Hound.

Rel rond aanpak hengst Whitaker door Pat Parelli

22/07/2010 15:16

Er is een rel ontstaan over de manier waarop de paardentrainer Pat Parelli een hengst van de Engelse springruiter Robert Whitaker behandelde tijdens een Parelli-demonstratie op het Royal Festival of the Horse in Engeland. De demonstratie had zo'n impact op de toeschouwers dat er een groep op Facebook is opgericht waar al 1150 mensen zich bij aansloten. De groep heet 'Parelli is noch natural, noch horsemanship' en veroordeelt de Parelli-technieken ten zeerste.

Tijdens de demonstratie probeerde Parelli een hoofdstel om te doen bij een onwillig paard, Whitaker's springhengst Catwalk. De pogingen mislukten keer op keer. Tenslotte bond Parelli een voorbeen van de hengst op, zodat het dier beter stil bleef staan. Op die manier hobbelde de hengst op drie benen rond in de piste.

Op het forum van het Engelse paardentijdschrift Horse and Hound reageren mensen furieus op de methode die Parelli hanteerde. Toeschouwers die de show zagen vertelden dat het paard zeer angstig en gestressed was. Iemand zegt: "Ik was zo giftig als een slang over dit alles." Andere forumgebruikers vertelden dat ze wegliepen bij de show.

Alice Bell, een woordvoerder van de Royal Festival of the Horse, liet weten dat het paard niets aan de show heeft overgehouden. "We lieten het paard direct inspecteren door een dierenarts en die bevestigde dat het welzijn van het paard niet was aangetast."

Een woordvoerder van Parelli laat het volgende weten: "We beseffen dat we vergissingen hebben gemaakt en we willen ons daarvoor verontschuldigen."

Ook Parelli zelf gaf een reactie aan Horse and Hound: "Hoewel we hier bij Parelli, de dierenarts en de eigenaren van Catwalk allemaal heel blij zijn dat de hengst gezond is, begrijpen we dat noch wat wij, noch wat andere Parelli-instructeurs zeggen, de mening van een paar honderd mensen, die erop uit zijn om ons zwart te maken, zal veranderen." Robert Whitaker reageerde ook en vond dat de hele situatie misschien wat opgeblazen werd.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Rel rond Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 16:34

Hhm het is ook wel een heel raar iets. Bevestigd voor mij dat het vooral om het commerciële gaat daar, en niet meer echt om het paard.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 16:41

Ik vroeg me wel af: komt er nu ook een sticky met als titel: "Parelli: weet waar je mee bezig bent?" ;)

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 16:42

Hier is het filmpje van de betreffende actie: http://www.youtube.com/watch?v=5gf7w_1ifus

Erg jammer, want ik zag Parelli altijd wel als een 'goed' iets, ondanks dat ik er zelf niet mee bezig ben. Maar op het filmpje ziet het er allemaal zeer onkundig en geforceerd uit.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 16:44

Maar er is toch nog een filmpje waarin het allemaal wel goed gaat? Een soort van vervolg?

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 16:48

Is dit niet een soort geval van we moeten een show doen dus het paard moet meewerken en dan stappen we van onze principes af zodat het wel lukt. Waarop vervolgens weer een verklaring volgt waarom het nu in 1 keer wel zo kan/mag??

sjrimp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 16:49

Tja, vervolg of niet. Dit is wel heel knullig van Parelli.
Helaas voor het paard..

The show must go on, je ego laten varen is natuurlijk geen optie.

Hoe was het ook alweer? I take the time it takes?

Alweer een Goeroe ontmaskerd, snap nu waarom ik er al nooit wat aan vond. Mwah.

( Jouke_H ben het met je eens)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 16:55

Paard dat al zo gestrest is en duidelijk een trauma heeft, moet je sowieso al niet in een volle zaal "even" gaan beleren!
Dat is dan alleen maar om even te laten zien hoe verschrikkelijk goed je bent en hoeveel verstand je van paarden hebt en vooral...... lukt het wel, weer zoveel klantjes die de video en alles wat ik verkoop gaan kopen!
KASSA!!!!!
Hier valt meneer de goeroe compleet door de mand en laat zijn ware gezicht zien!
Had van al deze geweldige naturals al geen hoge pet op hoor.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 16:56

Jep eardenhout1 slaat de spijker op z'n kop. Gewoon een stel egotrippers dus....

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 16:57

Het gaat mij idd erom dat Parelli het been van een paard opbindt om hem hanteerbaarder te maken. Dat noem ik klassieke africhting (lees: uit de tijd) en geen natural horsemanschip.
Op de site van Parelli staat: "De Parelli methode gebruikt geen dwang, intimidatie, scherpe bitten of mechanische hulpmiddelen maar liefde, taal en leiderschap of anders gezegd relatie, communicatie en wederzijds vertrouwen."
Een paardenbeen opbinden - notabene door Parelli zelf! - kan ik daarmee niet in overeenstemming brengen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 17:01

Jammer dat een dierenarts beoordeelt dat een paard niet in zijn welzijn is aangetast. Welzijn is ook iets geestelijks, hoe beoordeelt zo iemand dat? Als ik lees over angstig en gestresst, lijkt het welzijn van het paard mij wel degelijk aangetast...

Ik sluit me aan bij aerdenhout...
Laatst bijgewerkt door Pollewoppy op 22-07-10 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 17:01

Tja wat moet je hier nog opzeggen. Dit heeft helemaal niks nada te maken met natural horsemanship. Ach hij verdient er iig wel lekker aan.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 17:04

Tsja.. Parelli is ook maar een mens, en die maken nou eenmaal fouten. Ik vind dat het allemaal wel heel erg opgeblazen wordt. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik het goedkeur trouwens.

supersill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 17:07

Tja, misschien niet helemaal juist gehandeld maar misschien word het ook wel een beetje overdreven opgenomen door de pers en dergelijken. Iedereen kan wel eens een foute keuze maken.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 17:09

Niwla schreef:
Tsja.. Parelli is ook maar een mens, en die maken nou eenmaal fouten. Ik vind dat het allemaal wel heel erg opgeblazen wordt. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik het goedkeur trouwens.

Dit is geen fout, hij "vergeet" gewoon even alles waar hij zogenaamd voor staat.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 17:09

Wat ik dan jammer vind is dat hij het anders verkoopt dan dat hij daadwerkelijk handelt/kan handelen. Is erg tegenstrijdig. Mensen kiezen er juist wel of niet voor om bij zo'n persoon een clinic te volgen en vervolgens schiet je er geen fluit mee op. Eerder zonde van je geld.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 17:10

Ze zouden die vent zelf eens zijn poot in zijn nek vast moeten binden en hem dan, met een stuk ijzer in zijn bek, in een volle zaal rond laten rennen!
En opgeblazen/overdreven??Nee hoor,wat denk je dat meneer het zelf niet verschrikkelijk vind dat deze filmpjes nu te zien zijn? Daar gaat zijn inkomen!

Maar ik denk eigenlijk dat meneer Parelli, de film van de horse wisperer iets te veel heeft bekeken en daar al zijn kunde ( nou ja kunde??????????) van af heeft gehaald.

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 17:16

hij wil gewoon niet op zn ... gaan met al dat publiek erbij maar dit is geen liefde en respect dit is dwang

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 17:18

Er is al een topic over op Bokt, kijk even hier:

[NH] Doorgestuurd bericht van Chris Irwin

Er is al eens eerder een topic op bokt gestart met een filmpje van Linda Parelli, in omgang met een paard. Het commentaar was niet van de lucht, er is een petitie gestart en zelfs het woord "mishandeling" werd in de mond genomen.

De link naar het topic: [NH] paardenmishandeling? Petitie.

Mijn antwoord daarop was het volgende, en dat kun je gerust op dit filmpje ook projecteren. Met name het gedeelte wat ik even groot heb geciteerd, zou je in dit geval ook even in je achterhoofd kunnen houden.

Quote, uit bovenstaand topic.

Cassidy schreef:
....

Mensen zijn nooit uitgeleerd. Ik niet, jij niet, Pat Parelli niet, zijn vrouw Linda niet. Wij leren als het goed is elke dag nog bij. Tenminste, als het goed is.

Parelli heeft in de loop der jaren bijgeleerd. Zijn vrouw Linda ook. Het feit dat ze dit filmpje in een oude trainingsvideo op hebben genomen getuigd van durf. Misschien is er een gegronde reden dat het filmpje niet meer in het nieuwe pakket zit. Misschien om de discussie uit de weg te gaan, misschien omdat ze het tegenwoordig anders zouden oplossen. Misschien dat Linda het tegenwoordig, als ze met hetzelfde paard in dezelfde context te maken zou krijgen, anders aan zou pakken.

Om op grond van dit filmpje een complete trainingsmethode af te gaan kraken, en zelfs een petitie op de gaan starten, getuigd van een bijzonder beperkte horizon. Buck Brannaman heeft een keer gezegd toen ze het over de ideale trainingsmethode hadden: nothing is written in stone, keep trying until you find something that works.

Niemand, echt niemand heeft op alle situaties die hij tegenkomt een perfect antwoord. Ik niet, jij niet, Parelli niet.
En als je dat nu eens in je achterhoofd houd bij het bekijken van het filmpje en op je handen gaat zitten op het moment dat je echt de neiging hebt om in het toetsenbord te klimmen en dit als mishandeling te bestempelen, zijn we snel klaar met dit topic...

Parelli heeft heel veel gedaan voor de beweging die we inmiddels allemaal kennen als NH. Hij was een van degenen die de drang had om kennis over te dragen aan mensen die deze graag wilden ontvangen, omdat de paardenmensen waar hij dingen van heeft geleerd, niet zo heel goed met mensen om konden gaan. Jij weet op grond van dit filmpje niet wat de reden is geweest dat hij het zo heeft aangepakt. En misschien heeft hij de situatie op dat moment ook verkeerd ingeschat. Vergissen is menselijk en fouten maken we allemaal. Wie zonder schuld is, werpe de eerste steen...
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 22-07-10 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht uitgebreid op verzoek.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 17:19