Doorgestuurd bericht van Chris Irwin

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Siesz52

Doorgestuurd bericht van Chris Irwin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 13:26

Hoi,

Ik kreeg vandaag het volgende mailtje van Chris Irwin:

Hello All,

Please take a moment to view the two attached links regarding the travesty that happened last weekend at the Festival of the Horse in England when Pat Parelli attempted to resolve a problem with the horse Catwalk, owned and ridden by British show jumping icon Robert Whitaker. And please post on as many networking websites as possible. For my dutch friends, please post this on Bokt. For everyone else, please help stir this pot. Enough is enough!!

The first link illustrates the outrage that so many people feel after witnessing the shameful event.
http://www.youtube.com/watch?v=5gf7w_1ifus&feature=youtu.be

The second link is to a very provocative video blog response to the sham by Canadian horseman Chris Irwin.
http://www.youtube.com/watch?v=qGfqLkonBg0

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:42

Dit is mijn eerste kennismaking met Chris Irwin, zijn naam was me wel al bekend.

Hoewel het filmpje van Parelli niet deugt, vind ik het ronduit belachelijk dat Chris Irwin nu dit filmpje heeft gemaakt. Ik leer hem nu kennen als een arrogant iemand die graag vertelt hoe fantastisch zijn resultaten wel niet zijn en hoe slecht zijn concurrent (Parelli) wel niet is.

Bovendien vind ik het laatste stukje, dat met die hond, ook totaal niets toevoegen. In mijn ogen probeert hij zo, op een manier die totaal niet relevant is (het gaat immers om natural horsemanship) sympathie op te wekken, door te knuffelen met een hond.

Eigenlijk staat vooral de arrogantie die van dit filmpje afspat, me tegen. Ik hoop niemand hiermee voor het hoofd te stoten en ik ben zeker geen gekrenkte Parelli-volgeling ofzo. Ik zal me voortaan wel twee keer bedenken voor ik iets klakkeloos overneem van een 'goeroe'.
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 16-07-10 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:43

Chris Irwin.. respect...

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:46

Ik kan het met het eerste filmpje ook echt niet eens zijn. Dat is het tweede filmpje van parelli wat ik zie waarbij ik denk.... moet dat nou zo.

Het eerste filmpje was die dame die dat onhandelbare paard wel even een lesje zou leren. Ook belachelijk.

Maar het filmpje van CI? Naar mijn bescheiden mening slaat hij daarmee volledig de plank mis. Het is echt een 'kijk parelli het eens slecht doen en kijk mij eens fantastisch zijn' filmpje. En dat terwijl hij dat helemaal niet nodig heeft. Hij DOET goed werk met paarden, daar heeft ie echt niet zo'n opschepperig filmpje voor nodig.

Een die eindscene met die hond? Mag ik even een braakbakje...

Anoniem

Re: Doorgestuurd bericht van Chris Irwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:56

Irwin heeft wat mij betreft geen recht van spreken zolang hij zelf nog met dwang, geweld, machtsvertoon en ijzergeschut werkt.

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 14:48

JoviBan schreef:
Irwin heeft wat mij betreft geen recht van spreken zolang hij zelf nog met dwang, geweld, machtsvertoon en ijzergeschut werkt.

Hoe kom je daar nou bij? Chris Irwin daagt nu juist iedereen uit om te komen kijken hoe hij dat paard van Whitaker aanpakt: zonder ook maar het minste of geringste spoortje geweld - zoals Parelli wel deed, en niet zo flauw ook. Onbegrijpelijk eerlijk gezegd dat Parelli voor het oog van tientallen (mobiele) camera's zo ontstellend achterlijk te werk gaat. Hij had toch moeten snappen dat die opnames binnen de kortste keren op YouTube staan?

Chris pakt een paard op een paardenmanier aan. Hij is bepaald geen softie, maar hij laat een paard wel in zijn waarde. Paarden zijn onder elkaar ook niet bepaald flauw hè.
Laatst bijgewerkt door Siesz52 op 16-07-10 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:51

Siesz52 schreef:
Hoe kom je daar nou bij?

Ik heb 'm een keer bezig gezien op de NH dag in Arnhem.
Vreselijk. :(

Wat dat betreft staan Irwin en Parelli voor mij op dezelfde lijn.

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 14:56

Wat deed Chris en wat was er volgens jou zo vreselijk aan?

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:58

daar ben ik dan ook weer benieuwd naar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:04

Ik kan het niet meer in detail navertellen. Het is een paar jaar geleden namelijk.
Ik weet iig nog dat ik het vreselijk vond en uiteindelijk van de tribune weg ben gelopen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:06

Bestaat er dan wel een 'perfecte' manier voor NH? Ik denk dat iedereen het uiteindelijk toch op 'zijn' manier doet... En euh, mijn haflinger sleurde mij 2.5 jaar geleden ook van de ene kant van de wei naar de andere en nu kan ik haar ook perfect naast me laten staan zonder hoofdstel of whatever, én mijn hond roepen om te komen knuffelen hoor :') Ik vind het laatste filmpje gewoon té gemaakt...

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:22

Het lijkt wel een hoop geklungel op dat eerste filmpje, not my cup of tea. Het tweede filmpje lijkt wel op een gladde verkoper van een Tell-sell reclame... erg mislukt.

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 16:23

JoviBan schreef:
Ik kan het niet meer in detail navertellen. Het is een paar jaar geleden namelijk.
Ik weet iig nog dat ik het vreselijk vond en uiteindelijk van de tribune weg ben gelopen.

Als je het destijds zo vreselijk vond hoe Chris met een paard omging dat je er zelfs van weggelopen bent, vind ik het heel raar dat je niet meer weet waarom je toen precies bent weggelopen. Het had schijnbaar nogal indruk op je gemaakt, anders wist je nu niet meer dat je er destijds van weggelopen bent. Werd je misschien onpasselijk toen hij een paard een hoofdstel met bit omdeed of er een zadel oplegde? (Je hebt van die 'natural horsemanship' mensen...)

Volgens mij is de kern van alles wat Chris Irwin te vertellen heeft, dat je met een paard moet omgaan op een manier die zoveel mogelijk lijkt op hoe paarden in het wild met elkaar omgaan: behoorlijk direct en assertief. Dat is voor hem 'natural horsemanship.'

En om het vertrouwen en respect van een paard te verdienen - waardoor een paard zich veilig voelt bij jou - moet je hem dus laten zien dat jij een competente leider bent. En dat begint in feite met wat - volgens mij - ook Monty Roberts heel goed heeft begrepen: wie duwt wie weg, wie laat zich door wie wegduwen!? Ik weet het, het klinkt raar: een join-up door een paard van je af te duwen. Maar vergeet niet dat er in de paardenwereld maar drie opties bestaan: leiden, volgen of opdonderen. Paarden hebben behoefte aan duidelijkheid.

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 16:28

Lovely1 schreef:
Het lijkt wel een hoop geklungel op dat eerste filmpje, not my cup of tea. Het tweede filmpje lijkt wel op een gladde verkoper van een Tell-sell reclame... erg mislukt.

Nee, dat is geen glad praatje, dat is lef. Chris Irwin steekt hier zijn nek uit: hij durft voor alle camera's van de wereld te laten zien dat hij veel meer snapt van paarden dan Pat Parelli en Robert Whitaker bij mekaar. Dat is nogal wat. En terwijl hij met dat paard - Catwalk - aan het werk is, zal hij ook voortdurend uitleggen wat hij aan het doen is en waarom. Helemaal geen magisch gedoe, gewoon helder en duidelijk vakmanschap waar je wat aan hebt. En wat jij ook kunt leren.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 16:35

gaat hij aan de slag met catwalk?

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 16:37

het filmpje van Chris is wel een beetje gemaakt,maar hij heeft wel gelijk..ik heb de man in levende lijve mogen ontmoeten,met hem gepraat en het is echt een bijzondere man die weet waar hij over praat en het met heel veel geduld aan een ander wil leren.

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 16:44

Abeltje77 schreef:
gaat hij aan de slag met catwalk?

Dat weten we nog niet. Chris heeft Whitaker uitgenodigd om hem te laten werken aan en met dat hoofd(stel)probleem van Catwalk - waar de grote Pat Parelli zo'n puinhoop van maakte. Chris wil er zelfs al zijn afspraken voor afzeggen en op eigen kosten naar Hickstead komen, een internationale springwedstrijd die van 24 tot 27 juni in Engeland wordt gehouden en waar Whitaker ongetwijfeld (?) aan meedoet.

Da's nogal lef hebben, dacht ik.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 16:46

wil wedden dat het Chris gewoon lukt...

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 16:48

Zeker weten!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 16:49

liess1 schreef:

Ongetwijfeld :) Maar waarom wil hij per sé zijn voordeel doen met het blunder/de fout van een collega? Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet denken.

Losstaand van zijn werkwijze, vind ik mensen die de blunders van anderen uitvergroten, om zelf beter uit de bus te komen, niet erg sympathiek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 16:55

Op mij komt het over als;"Kijk, hij is helemaal niet zo goed als jullie denken, ik kan het beter." :=
Ik vind het een beetje kinderachtig om door het negatief beoordelen van een ander, zelf beter te worden.

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 17:01

VogeltjeM schreef:
liess1 schreef:

Ongetwijfeld :) Maar waarom wil hij per sé zijn voordeel doen met het blunder/de fout van een collega? Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet denken.

Losstaand van zijn werkwijze, vind ik mensen die de blunders van anderen uitvergroten, om zelf beter uit de bus te komen, niet erg sympathiek.

Lesgeven is Chris zijn beroep. Lesgeven in het omgaan met paarden. Ook met 'probleempaarden' zoals nu Catwalk. Omdat het zijn broodwinning is, is er volgens mij niks mis mee dat Chris een van de allergrootste namen in de paardenbusiness - een telg uit het geslacht Whitaker - laat zien dat hij met dat peperdure paard van hem kan, waar Pat Parelli, een van de allergrootste namen (zo niet de uitvinder) van het natural horsemanship, onlangs zo'n puinhoop van gemaakt heeft.

Als het mijn broodwinning zou zijn en ik zou denken dat ik erg hard kan lopen, mag ik toch zeker wel Usain Bolt uitdagen voor een sprintje over 100 of 200 meter?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 17:16

Siesz52 schreef:
Lesgeven is Chris zijn beroep. Lesgeven in het omgaan met paarden. Ook met 'probleempaarden' zoals nu Catwalk. Een fantastische knol natuurlijk, waar echter veel meer uit te halen valt. Dat paard benut nog lang niet zijn maximale potentieel. Chris Irwin kan dat eruit halen. Omdat het zijn broodwinning is, is er volgens mij niks mee als Chris een van de allergrootste namen in de paardenbusiness - een telg uit het geslacht Whitaker - laat zien dat als ze nog eens problemen hebben met hun (peperdure) paarden, ze misschien beter naar hem kunnen komen dan naar Parelli, een van de allergrootste namen (zo niet de uitvinder) van het natural horsemanship, die er onlangs zo'n puinhoop van gemaakt heeft.

Als het mijn broodwinning zou zijn en ik zou denken dat ik erg hard kan lopen, mag ik toch zeker wel Usain Bolt uitdagen?

Daar heb je zeker gelijk in.

Aan de andere kant: wat ik zo mooi vind aan het Natural Horsemanship, is (even makkelijk geformuleerd) de filosofie van 'leven en laten leven'.

Een filmpje verspreiden via youtube vind ik overkomen als, inderdaad, een flinke uitdaging, zo niet bijna een aanval. Ik vind niet dat hij Parelli hiermee in zijn waarde laat.

Maar het is inderdaad zijn broodwinning, en als Whitaker voortaan naar hem komt, zal dat vast zijn financiële voordelen hebben. Een discrete oplossing was misschien geweest om rechtstreeks contact op te nemen met Whitaker, en niet om een filmpje te verspreiden via youtube. Dat doet me namelijk geloven dat hij met dit filmpje voornamelijk zijn publiek wil bereiken, in plaats van daadwerkelijk de eigenaar van dit ene paard.

Zelf zou ik, mocht ik op zoek zijn naar een methode, voor iemand kiezen die positief opvalt met zijn goede resultaten, niet iemand die verwijst naar de fouten van iemand anders en hier op deze manier op ingaat.

Ik bedoel dit trouwens totaal niet aanvallend. :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 17:25

JoviBan schreef:

Was dat in 2007? Bij die clinic ben ik toen geweest, en toen liet hij de ruiter eigenlijk gewoon zagen en sporen prikken als het paard opzij sprong...?

Ik moet zeggen, parelli gaat wel vaker het gevecht aan met de paarden die hij onder zijn hoede heeft, dus echt nieuws is dit filmpje voor mij niet, het is hier wel overduidelijk te zien dat hij niet ongedwongen en vanuit begrip handelt. Aan de andere kant vind ik dat Irwin dit niet zo netjes oppakt, ik heb een beetje het gevoel dat hij de kans grijpt om zijn eigen methode (en bijbehorend materiaal) aan te prijzen...

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 17:31

Smakeloos.......om een ander zo zwart te maken. Doe het dan zonder namen erbij. Daarbij is de beste reclame tevreden klanten.