Grondwerken en NH: tips gevraagd!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NiKip

Grondwerken en NH: tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 20:43

Hey iedereen!
Ik ben nu al een tijdje bezig met grondwerken en NH, maar ik weet dat ik nog niet alles goed doe (helaas)!
Nu heb ik pas geleden een filmpje gemaakt en kwam ik erachter dat ik het er helemaal niet zo prettig uit vond zien... ;(

Ik sla soms heel veel fases over van druk geven en ben te stroef met loslaten... Ook schrok ik wel van mijn reactie toen ze niet gelijk naar achter ging (was veel te fel!).

Daarom wil ik graag jullie hulp en plaats ik hier het filmpje!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:40

Wat ik bij jou mis is het besef wat je aan het doen bent. Dit is niet negatief bedoeld want zo begint iedereen. Maar probeer eens in te denken waarvoor deze 'oefeningen' zijn, wat ze doen en hoe je paard daar over denkt. Want zoals ik zie, heb je een ongelofelijk fijn en licht paard, die bereid is om te leren en te luisteren maar alleen als jij eerlijk bent.

Je paard is heel gevoelig voor jou kleine signalen. Zo zie ik in het begin dat jij hem overal aait en hij netjes wijkt voor jou, dit komt door jouw lichaamshouding en daar reageert hij op. Op die dingen, die eigen initiatieven, dat eigen meedenken, moet je reageren. Wijk maar van je onderdeel af, het is namelijk de bedoeling dat je niet specifiek met 1 onderdeel bezig bent. Alles games zijn hulpmiddelen om het paardengedrag te begrijpen, een driving game doe je niet 10 keer achter elkaar maar die doe je in spelletjes vorm, bijvoorbeeld om een pion sturen en hem dan zo drijven, dan is hij ergens mee bezig en gaat hij zo beter letten op jouw houding en signalen.

Bij de circling rechtsom wil hij niet en jij pusht hem. Probeer op dat moment te bedenken waarom hij niet wil. Je was te grof in je hulpen, send hem verkeerd weg (je kijkt hem aan, je lichaam is naar hem gericht) probeer je focus te leggen op het punt waar hij heen moet en stuur hem daar heen, vaak is een send (met je hand wijzen) al voldoende.
De fases van de yoyo (achteruit) zijn trouwens als volgt:
- Met je vinger
- Met je hand
- Vanuit je pols
- Vanuit je arm
Fase 1 is dus alleen een wiggel met je vinger, niets meer, niets minder. Hou tussen de fases 5 sec dan heeft hij de tijd te kijken en te begrijpen.
Oja, en laat die snoepjes achterwegen. Hij moet naar jou lusiteren en jij naar hem, jullie moeten samen werken en snoepjes verpesten het in de toekomst voor jullie. Dan wordt het namelijk geen samenspel maar een vorm van VD.
Heb je trouwens een level 1 of 2 pakket? Zoniet, raad ik je aan ze beide aan te schaffen.

Hou alles ook klein en licht, dat maakt de puzzel namelijk compleet. Leg je paard een puzzel voor, reageer op dit, zo niet gaan we telkens een stapje (druk) hoger, maar doe dit bewust en besef dat hij niet alles hoeft te snappen maar dat het helemaal aan jou is. Jij moet het snappen, je paard kent het namelijk allemaal al. Ga eens in de wei zitten, kijk hoe hij speelt of vecht met zijn vriendjes en bekijk zijn houding, lichaamstaal en ook van het andere paard. Film je zelf iedere keer als je met hem in de weer bent en bekijk hoe jou signalen zijn en zijn reactie daarop, alleen daar kun je écht van leren.

Je paard is fijn en meewerkend, geniet daar van en gun hem momentjes van rust. Ieder kauw/lik/gaap momentje is kostbaar want dat betekend dat hij iets nieuws heeft geleerd, wil nadenken, iets snapt (of juist niet?) en dat even wil uiten. Gun hem en jezelf 2 minuten pauze (al is het midden in een sessie, of bij de eerste keer dat je hem aanraakt), maak daar gebruik van, dat zal hij waarderen.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 22:51

Wow.. dit helpt me echt super veel weet je dat!

Ze is inderdaad heel erg fijn en licht, maar af en toe weet ik niet helemaal hoe ik daar mee om moet gaan... Als ik haar bijvoorbeeld aai en ze wijkt, moet ik dan ook loslaten of gewoon doorgaan met aaien totdat ze stil staat (want het is natuurlijk niet als wijk hulp bedoeld).

Soms laat ik haar ook gewoon los in de bak en ga ik gewoon eventjes zitten en doet zij haar ding. Soms komt ze me dan ook opzoeken :)

Ik ga het in ieder geval vaker filmen (goeie tip ;) ) en dan post ik die filmpjes ook wel hier!

En ik heb fase 2 geleend van iemand en bekeken en ik heb het boek van pat parelli! :)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 10:31

Je zou dan plots verder kunnen gaan met de porcupine game, zij wijkt voor jou druk, oke prima -> wijk dan ook voor deze druk. Dan wordt haar idee omgezet in jouw idee. En als jij dan stopt met druk geven en ze stilstaat ga je weer verder met de friendly (aaien). Ze bied zelf ideeen aan, het is heel moeilijk om daar op dat moment op in te spelen, maar dat is juist de weg die jij! moet afleggen.

Dus iedere keer als ze wegdraait, help je haar een handje en mag ze nog 2 stappen wegdraaien. Als ze echt iedere keer weg draait dan moet je blijven aaien totdat ze stilstaat en dan druk vrij en iets anders gaan doen.

http://www.nhforum.nl is misschien wel iets voor jou. Daar posten veel mensen filmpjes en interessante teksten/vragen en daar kun je natuurlijk weer een hoop van leren. Verder kun je lid worden van de Savvyclub van Parelli. Al is het maar voor 1 maand (normaal membership kun je iedere maand opzeggen) daar staat zoveel info op, zowel filmpjes als teksten en vragen van andere mensen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:47

Ik mis je grondwerkstokje. Dat is het verlengde van je arm.

Verder ga ik met Marlies mee. Voor jou een paar links naar Parelli Games op Youtube, met duits gesproken tekst eronder, maar met duidelijke uitleg van de fases, de zones, waar je moet staan, en vooral de uitwerking van de bewegingen van de leadrope op het touwhalster.

http://www.youtube.com/watch?v=xMpweMV31o0

http://www.youtube.com/watch?v=k_JEN1mO ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=NfifTXji ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=MziUPffH ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=2fk9FqHd ... re=related

En ik ga met Marlies mee: de voedselbeloningen achterwege laten.

Parelli level 1 is voor je eigen veiligheid. Werk eerst level 1 door voordat je aan level 2 begint.