kan je een pony van 8jr nog natural horse manship leren???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pony_10

kan je een pony van 8jr nog natural horse manship leren???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 21:20

<3 hey,
ik heb een pony van 8jr en mij lijkt het wel leuk om hem een beetje van Natural Horse Manship te leren maar zou hij dat nog wel goed onthouden of kunnen leren??
zou ik hem ook nog wel goed aan de teugel kunnen leren lopen??
-XXX-Lindsay X) & (_)(_)(_) Axel :D

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:22

Een pony/paard is nooit te oud om te leren ;)

Aan de teugel is een natuurlijke reactie, dat hoeft je pony dus niet te leren, ga opzoek naar een goede instructise/teur die verstand heeft van rechtrichten, balans en ontspanning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:24

Natural Horsemanship gaat er juist om dat jouw pony niets hoeft te leren, maar jij wel. Het gaat om communicatie op een manier die het paard vanuit zijn eigen instinct al begrijpt. Dus dat kan je zeker nog gaan doen, jij bent de enige die iets moet leren. ;)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:24

Ja hoor, in principe kun je op elke leeftijd Natural Horsemanship beginnen. Je moet er alleen wel aan denken of jíj het kan. Je moet niet zomaar iets proberen omdat het leuk lijkt, maar je er echt in verdiepen :) Dat is erg belangrijk!

Aan de teugel kan ook elk paard, maar weer is het de vraag of jíj het kan.

Als je dit beide wilt gaan doen, zoek dan goede begeleiding of vraag aan je lesgeefster of hij/zij je wil helpen?

rienne

Re: kan je een pony van 8jr nog natural horse manship leren???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:26

ik heb mijn 19 jarige merrie ook dit geleerd gedeeltelijk, omdat ze drachtig was en vanwege drukke studie :(

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:34

AP --> NH

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 03:18

Een paard weet al wat Natural Horsemanship is. Dus er valt niets voor hem te leren. Degene die moet leren ben jij. Dus de vraag die je jezelf moet stellen is: ben ik bereid om te leren? Ben ik bereid om mezelf open te stellen voor een totaal andere aanpak met het paard? Om alles overboord te gooien wat ik tot nog toe heb geleerd of denk te weten van de paarden? Ben ik bereid om te luisteren, om in te gaan op mijn paard, maar ook om in een intensiteit in te grijpen die nodig is? Kan ik de balans vinden tussen zacht zijn en in te grijpen? Kan ik een leider zijn voor een paard?

Je paard weet het allemaal wel.
Jij moet het leren.....
De vraag is of je dat wilt en of je daar open voor staat....
En aan de teugel lopen heeft daar niets, maar ook helemaal NIETS mee te maken.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 08-07-10 03:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 03:27

rienne schreef:
ik heb mijn 19 jarige merrie ook dit geleerd gedeeltelijk, omdat ze drachtig was en vanwege drukke studie :(

Gedeeltelijk aanleren bestaat niet bij NH. Omdat jij moet leren, het paard reageert op jou. Dus als je het je paard gedeeltelijk aanleert, betekent dat dat jij niet helemaal begrepen hebt wat NH inhoudt...:x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 07:44

Degene die NH moet leren is de eigenaar, niet het paard. Paard kan het al, hoeft namelijk alleen maar paard te zijn.

Aan de teugel is ook iets wat jij moet leren, paard kan het al lang....

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 13:19

Ik heb mijn pony van 20 jaar die haar hele leven engels is bereden helemaal opnieuw opgeleid in het natuurlijk rijden en dat ging zonder enige moeite.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 14:15

Ik zie ook in je profiel dat het niet jouw paard is, maar je verzorgpony. Misschien is het dan slim om even met de eigenaar te overleggen dat je wilt beginnen met Natural Horsemanship?

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 14:19

Natural is een manier van doen en laten, dus omgang in alles. En geen oefening die je leert.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 14:31

Zoals al eerder gezegd is is NH er voor de mens om te leren. Het paard weet alles al. Als je een goede relatie wilt ontwikkelen met je paard dan is NH een goed middel, maar wees je ervan bewust dat het een hoop zelf-ontwikkeling en reflectie is en dat dat niet altijd makkelijk is :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 17:08

Een paard (en een mens ook) kan altijd blijven leren, alleen zullen sommige dingen op latere leeftijd meer moeite en tijd kosten. Maar een pony van 8 jaar zal zonder problemen nog vanalles kunnen leren.

Waar je misschien wel even aandacht voor moet hebben is dat als je gaat grondwerken een paard soms even moet omschakelen. Ze zijn vaak jaren gewend geraakt dat lichaamstaal van mensen niets te betekenen heeft en dan duurt het soms even voor ze doorkrijgen dat het nu wel bedoeld is ;)
Het kan dus verstandig zijn om een paar keer les te nemen met de pony, zodat het lesgeefmens kan zien of jij het goed doet en of de pony er op ingaat.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 17:27

mijn paard is 10,
en ik heb hem nog niet zo lang(voor ik hem had had ik al vp's waarmee ik NH deed)
& hij pakt het ook gewoon onwijs goed op,
eerste 2 weken was moeilijk,
hij moest nog in mij gaat geloven,
nu
bijna 3 maanden verder,
gaat het super,
je merkt gewoon dat hij op zn gemakt is etc..
Het kan met elk paard,
alles wat je moet doen is
1. willen
2. volhouden
3. stanvastig
4. band opbouwen/hebben
5. ''rangorde'' bepalen

daaaphne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 15:31

tuurlijk kan dat!
een paard is nooit te oud om het aan te leren. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 15:43

Peerd hoeft het niet te leren.
Die weet het allemaal al :D

kinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 17:22

Juist omdat mijn paard ouder word ( bijna 20!)
Ben ik nu druk bezig met NH! :D
Dressuur vind ze niks meer aan even een andere uitdaging!

lautjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:54

Misschien dat je je eerst eens moet verdiepen in wat NH precies inhoudt.
NH is communiceren in de paardentaal dmv lichaamstaal. Iets wat je een paard niet hoeft te leren, maar jij wel. NH doe je niet even zomaar. Je kan verkeerde signalen afgeven die je paard niet begrijpt. Ik zou hier wel begeleiding in zoeken en niet zomaar ergens aan beginnen wat je nog niet kan en/of begrijpt.

gisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:13

In maart van dit jaar gaf Silke Vallentin een Parelli-cursus level 1/2 in onze rijhal.
De Nederlandse Parelli-instructeur Eef Veenstra verleende assistentie. Eef had haar zus Loes meegebracht voor de gezelligheid.
Tijdens de eerste les vertelde Loes mij dat zij graag mee had willen doen maar dat zij door een slechte ervaring bang voor paarden was.
Ik heb haar toen aangeboden dat zij onze pony Morelli wel mocht gebruiken. Morelli is 1.20 m. hoog, hij is inmiddels 37 jaar en woont al 34 jaar bij ons. En in al die jaren heeft hij nooit iemand pijn gedaan.
Loes heeft 3 dagen met hem gewerkt en daarna kenden zij beiden al 7 games op level 2 niveau. En ik verzeker je dat Morelli genoten heeft van alle aandacht. En Loes is inmiddels thuis fanatiek met een pony aan het oefenen.

Meer over Morelli op onze website: www.morelli-aalten.nl

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:21

Zeker weten! Wij zijn er destijds met ons 15-jarige paard mee begonnen, die jarenlang manegepaard was geweest!
Ze pakte het heel snel op en vond het hartstikke leuk om te grondwerken!

Kly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:35

mijn paardje is ook 8 jaar ben benieuwt wat zij er van vind!

Zolbabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:06

Ongeacht de leeftijd van je pony kan je hem nog van alles aanleren. Het paard van een vriendin van mij was al 7 toen hij pas ingereden werd, dus leeftijd zegt niks.

melaniex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 11:55

de leeftijd maakt niet uit. mijn verzorgpony is 26.
en voor aan de teugel leren lopen kan je het beste
misschien les krijgen

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:33

Deze 2 oudjes (ik 39 en paard 22) gaan eind van de maand op cursus. We hebben er heel veel zin in. We weten niets van NH, dat probeer ik hier een beetje op te pikken. En hopelijk kan ik wat ik daar leer met mijn paard ook in de praktijk brengen met mijn 3jarige puberende shetlander. We gaan naar de 2 lazy 7 ranch in Nieuwmoer, iets over de belgische grens.

groetjes van Petra