voorwaarts maken.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Muuur

voorwaarts maken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 18:33

Hallo allemaal,

Sinds 2 maanden staat ons lieve tinker paardje van 5 jaartjes oud hier in de buurt.
In het begin moest ze heel erg wennen.
Het enige wat ze gezien had was haar weiland, de bak en haar stalletje.
Ze was erg voorwaarts en je hoefde bijna geen been te gebruiken.

Gelukkig wende ze snel in de kudde en is ze nu al bijna 100 % verkeersmak!
Ook het grondwerken pakt ze erg goed op.
Het rijden gaat echter wat lastiger, het lijkt wel of ze onzeker is.
We zijn haar bit- en boomloos gaan berijden en uiteraard zonder zweep.
Ze begrijpt alles perfect, maar heeft soms de nijging om stil te gaan staan.
Dan verzet ze geen stap meer, terwijl ze wel alles voor je doet als je er naast loopt.

Nu is mijn vraag aan jullie, :o
Hebben jullie tips of ideeen hoe we dit kunnen oplossen?

Ik hoor het graag!

siskeh

Re: voorwaarts maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 18:38

Als het probleem té erg wordt zou ik er een ander paard voor laten lopen of een persoon haar aan de hand nog laten leiden.

Verder: ga oefeningen doen om haar "stoerder" te maken, eerst aan de hand daarna ohz.
Denk aan schriktraining e.d.
Weet niet of je een bepaalde methode volgt?
Want met de freestyle methode heb je ook verschillende positie's voor het grondwerk, als je meer richting de achterhand gaat kun je, je paard ook veel stoerder maken :j
Eventueel zou je daarvoor ook de Dubbele Lange lijnen erbij kunnen pakken.

Muuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 18:42

bedankt voor je reactie!
ik volg geen bepaalde methode ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 18:54

Zweep is aanwijsstok, verlengstuk arm, etc. respect ervoor is heel nuttig, angst ervoor niet (van beide kanten trouwens). Als je bij het grondwerk ook gebruik maakt van een stick/zweep is het heel handig om dat van de grond al bekende hulpmiddel ook met rijden mee te nemen. Door je gewenste hulp net voor je zweepaanwijzing te geven leert pony op je "nieuwe" hulp te gaan reageren.

Ik ben noch voor noch tegen zweep/bit(loos)/boom(loos), maar het van te voren uitsluiten van een type tuig, optoming of hulpmiddel beperkt jouw en je paard enorm. Je moet weten wat de werking is en wat de voor en nadelen zijn van wat je gebruikt ipv vooraf iets uit te sluiten. Je kan zonder bit bij foutief gebruik net zoveel schade doen aan je paard, jezelf en/of je omgeving als met. Wat je gebruikt moet bij de combinatie passen, qua graad van africhting, bouw paard, beperkingen ruiter en karakters van beide.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 00:21

Zorg ervoor dat je paard zijn voeten moet bewegen. Zet hem op een klein cirkeltje als hij in de ankers gaat. Het moment van bevriezen moet voorkomen worden.

Ik ga met bovenstaande mee, je moet een versterking hebben van je hulp als je paard om je eerste hulp niet reageert. Kun je nog zo tegen bitten, sporen en zweepjes zijn, als je paard leert dat hij op een bepaalde hulp niet hoeft te reageren, stomp je hem alleen maar af, en dat is iets wat je niet wilt...

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 00:32

tamary schreef:
Zweep is aanwijsstok, verlengstuk arm, etc. respect ervoor is heel nuttig, angst ervoor niet (van beide kanten trouwens). Als je bij het grondwerk ook gebruik maakt van een stick/zweep is het heel handig om dat van de grond al bekende hulpmiddel ook met rijden mee te nemen. Door je gewenste hulp net voor je zweepaanwijzing te geven leert pony op je "nieuwe" hulp te gaan reageren.

Ik ben noch voor noch tegen zweep/bit(loos)/boom(loos), maar het van te voren uitsluiten van een type tuig, optoming of hulpmiddel beperkt jouw en je paard enorm. Je moet weten wat de werking is en wat de voor en nadelen zijn van wat je gebruikt ipv vooraf iets uit te sluiten. Je kan zonder bit bij foutief gebruik net zoveel schade doen aan je paard, jezelf en/of je omgeving als met. Wat je gebruikt moet bij de combinatie passen, qua graad van africhting, bouw paard, beperkingen ruiter en karakters van beide.

Eens, het is een nobel doel om zonder zweep te willen rijden, maar met wat jij beschrijft zou ik 'm er toch even bij pakken.
Ook met wat Cassidy schrijft kan ik het eens zijn, je leert je paard nu dat het prima is wat-ie doet.
Een hulpmiddel zelf hoeft niet schadelijk te zijn, hangt ervanaf hoe het gebruikt wordt. Succes!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 18:10

Hoe zit jij er zelf op? Veel jonge paarden reageren erg sterk op de houding van de ruiter, als je bijvoorbeeld naar beneden kijkt kunnen ze zomaar in de ankers vliegen daarvan. Zorg dus dat je eigen energie en houding voorwaarts is gericht, kijk zelf goed naar waar je heen wil, zit rechtop met een open bekken.
Weet je zeker dat je zadel goed ligt?
Heb je ook les? Wat zegt je lesgeefmens?

Muuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 19:29

Bedankt voor alle reacties!
we hebben momenteel even geen les meer ivm verhuizing.
zij zei dat we elke keer een nieuwe opdracht moesten geven als ze stoptte. verder past het zadel perfect, zijn we redelijk goede ruiters (a) en zitten we voorwaarts in het zadel. Ook zonder zadel heeft ze af en toe de neiging om stil te gaan staan..

Als jullie nog ideeen en/of tips hebben, dan hoor ik het graag!

Groetjes,

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 17:31

mm..
Mijn paardje(heb m vanaf mei) was toen hij kwam ook heel onzeker, maar dan meer andersom,
rijden ging super(bitloos), en grondwerk was onwijs moeilijk,
ook met circlinggame (zoiets als longeren maar dan anders) kon hij een paar meter lopen om vervolgens naar binnen te willen komen.
Wat toen onwijs hielp was dat ik met instructrice ging werken aan JoJo-game(parelli)
en dan steeds een beetje meer touw geven,
dit was voor hem onwijs eng,
maar na 2 weken, ging het al meteen goed :j
hij heeft nu meer zelfvertrouwen en durft nu op het einde van het touw te staan..

celien94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:55

NHM heeft ook films en boeken misschien kun je die eens raadplegen,

We zijn de films meetsal in het engels ;)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 01:59

Clickertraining is ook een optie: dan hoef je de druk niet zozeer te verhogen.