Als ik zonder zadel wil gaan rijden en ik wil zo'n hupsje nemen om erop te komen dan draait mijn pony de achterhand naar mij toe. Ze vind het gewoon echt niet fijn. Via een krukje of het hek kan ik wel opstappen en is er niets aan de hand. Met het rijden is ze verder ook superbraaf. Weet je misschien een oplossing??
Inderdaad gewoon vanaf het krukje doen. Er zijn wel meer paarden die dit niet fijn vinden, logisch ook, want als je opeens aan ene kant gaat hangen is dit gewoon niet fijn. Meestal vinden ze het niet erg als er iemand aan de andere kant gaat hangen, dit is echter niet veel beter voor de rug. En je moet dan ook altijd iemand bij je hebben.
spring je er trouwens vlot op of moet je je er echt op hijsen? want in het tweede geval is het natuurlijk te begrijpen dat de pony dat niet zo fijn vindt he. misschien zet je bv je hand op een gevoelig plekje ofzo...
maar het makkelijkste is natuurlijk maar gewoon opstappen vanaf een krukje als je weet dat hij het toch niet graag heeft
En als je hem iets nieuws wilt leren kan je altijd nog opstappen via zijn nek.
Ik heb mijn paard geleerd dat hij mij met zijn nek optilt en op zijn rug zwiept. Uiteraard moet je hierbij wel letten op de grote van het paard en de ruiter.