Ik heb 2 fjorden, Vera een merrie van 10 jaar en Exel een ruin van 5 jaar. Hier even een achtergrondje over mijn merrie Vera, waar ik dus NH mee wil gaan doen. Ik denk overigens dat ik dan met Exel ook wel aan de slag zal gaan. Ik heb me nooit zo in NH verdiept, alles ging z’n gangetje, we rijden wat recreatief buiten, dus denken aan andere dingen kwam gewoon niet bij me op.
Nu loop ik al wel 5 jaar tegen hetzelfde probleem aan met Vera en dat is dat ze zich niet laat vangen in de wei. Ze lopen bij mij 24/7 buiten en dat vangen loste ik op door ze op het "voorportaaltje" van het weiland wat te eten te geven. Dat voorportaaltje was een strookje gras waar we ze poetsten, maar waar ik b.v. ook mijn auto parkeerde, hooi werd opgeslagen etc. Dat probleem had ik dus getackeld, maarja we zijn vanuit Limburg verhuisd naar het westen en hier staan ze dus met 5 andere paarden in een weiland (in Maastricht stonden ze samen) en een voorportaaltje hebben we hier niet. Nou is dat zo gemaakt natuurlijk met wat schrikdraad en wat paaltjes, maarja dan zit je met het probleem dat er natuurlijk 7 paarden op dat voer af komen.
De eerste 1,5 week heeft Vera een halster om gehad in de wei en dat was omdat ze nogal heftig kan reageren op merries, laten die nou ook in deze kudde lopen, dus ik vond het verstandig om een halster om te houden voor als er calamiteiten zouden zijn. Er zijn namelijk een aantal eigenaren van die paarden die aan dat weiland wonen, toch wel handig als die in konden grijpen als Vera zich weer eens zou "misdragen".
Nou heeft ze ook zomereczeem en ik zag haar laatst met haar achterhoef in haar manen krabben, alarmbellen gingen rinkelen, want als ze te ver naar voor gaat met haar hoef dan hangt ze straks in haar halster en ik wil niet meemaken wat daar de gevolgen van zijn.

Zo ook gisteren, mijn bijrijdster zou Vera nemen en ik Exel. Het is zowiezo al vereiste dat je eerst Vera pakt, als je Exel al hebt dan heb je een probleem en is ze sneller weg dan het licht. Ik dacht dat bijrijdster Vera had, wat dus niet zo bleek te zijn en ik kwam doodleuk met Exel aanlopen.
We hebben van alles uit de kast gehaald om madam te pakken te krijgen, maar niks werkte. Even een opsomming van trucjes die we gebruikt hebben: haar lokken met wat lekkers, gevolg ze kwam zover dat je net met je vingertop haar neus aan kon raken en dan was ze vliegensvlug weg. Ze loopt op dit moment heel erg achter een andere merrie aan (mijn Vera?

Ik weet dat we niet alles tegelijk hadden moeten doen gisteren, maarja in je wanhoop weet je op een gegeven moment niet meer wat je ermee aan moet.
Thuisgekomen ben ik gaan lezen op het internet en heb ook een stukje geschreven op fjordenwereld, hier kreeg ik de tip om me eens in NH te gaan verdiepen. Ik ben dus gisteravond het internet af gaan struinen en heb ook veel hier op bokt gelezen. Alleen liep ik tegen het probleem aan dat er voor en tegenstanders zijn en dat maakt het er niet makkelijker op als je je ergens in wilt verdiepen. Ik kreeg ook de tip om een Join Up te doen, maar met wat ik allemaal gelezen heb durf ik dat niet zo goed.
Vera kwam op 5 jarige leeftijd bij mij als zwaar verwaarloosd en mishandeld angsthaasje, waarom koop je zo'n paard dan zullen jullie zeggen, tja haar ogen stonden op mijn ziel gegrift en ik heb ook geen spijt dat ik haar gekocht heb. Ik heb op zich een gouden paardje aan haar, alleen dat vangen in de wei is een drama. Zeker omdat ze ook eczeem heeft en ik haar elke dag met emulsie in moet smeren, dus haar elke dag moet vangen.
2 jaar terug is mijn "pleegdochter" bij me geweest die ook veel grondwerk met haar fjorden deed en met haar ben ik aan de slag gegaan met Vera. Eerst in de wei zitten, Vera zocht op een gegeven moment toenadering, toen met een halster in de wei zitten en haar eraan laten snuffelen en zo elke keer een klein stapje verder. Op een gegeven moment kon ik haar zonder problemen pakken en dat is goed gegaan tot een half jaar geleden, toen kwam er weer een omslag. Waarom is me nog niet helemaal duidelijk, maar goed het is dus weer drama hier.
Het is een heel verhaal, maar ik zou graag van jullie willen weten op welke manier ik het beste kan gaan beginnen met Vera, ik heb het gevoel dat ik best een goede band met haar heb, maar blijkbaar schort er toch nog iets aan, anders zou ze dit gedrag niet vertonen. Met rijden is het ongelofelijk, ik rij haar overal op mijn stem langs en door, ze vertrouwd dan echt helemaal op mij en ik ben dan haar leider. Waarom is dat er dan niet als ik haar uit de wei wil halen? En ik haal haar er echt niet alleen maar uit om te rijden, want ik moet haar dus elke dag insmeren en dat vindt ze heerlijk, staat ze echt te suffen. Ook ga ik er gewoon heen om een knuffel en wat lekkers te geven of ik haal ze eruit om lekker te poetsen.
Ik kan zo nog uren doortikken, maar ik stop, mochten er nog vragen of onduidelijkheden zijn, brand maar los