Het paard zoekt mij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rutger_84

Het paard zoekt mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 12:32

Hoi allemaal,

Ik ben nu Klaus' nieuwe boek 'Het paard zoekt mij' aan het lezen wat nogal wat is met bijna 400 pagina's :Y).
Tot nu toe vind ik het duidelijker en makkelijker te volgen dan zijn andere boeken, maar misschien komt het omdat ik inmiddels al veel van hem gelezen heb.
Vooral de stukken over de geschiedenis en de huidige maatschappij/samenleving vind ik erg interesant en kan ik me in vinden.

Zijn er anderen die het gelezen hebben? Zo ja, wat vinden julie ervan?

Grz.

Erzsebet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:36

Hai Rutger ea, Ik heb het boek al helemaal uit en ondanks dat ik het druk heb met alles
krijg ik enorme zin om aan de slag te gaan met onze paarden. Zoveel nieuwe informatie en duidelijke
foto's, tekeningen en heldere uitleg.

Cassidy

Re: Het paard zoekt mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 16:06

Je maakt me nieuwsgierig, maar toch weer niet zo nieuwsgierig dat ik het nu perse moet aanschaffen. Maar blijkbaar heeft ook KFH zich verder ontwikkeld of heeft hij iig iemand die hem geholpen heeft het duidelijker en minder zweverig op papier te zetten...

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 16:08

Ik heb het ook. Ben het aan het lezen op dit moment.
Vind het wederom een erg interessant boek.
En dat Silence er met meerdere foto´s instaat maakt het voor mij natuurlijk extra leuk ;)

wilmarook

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 20:15

Ik vind het ook weer zo´n eyeopener. Heel inspirerend, heb het nog niet helemaal uit en ben heel nieuwsgierig wat ik nog meer kan ontdekken en leren. Ik vind het een aanrader en ga mijn uiterste best doen om in september weer deel te mogen nemen aan de 8 daagse clinic.

Anvh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 12:21

Ik vind het nieuwe boek van Klaus ongelooflijk boeiend. Hoewel het op het eerste zicht over paarden gaat, gaat het hier over veel meer. Klaus geeft hier het verslag van de zoektocht van de ziel waarbij een mens op zoek gaat naar zijn diepste zelf. Mens en paard zijn daarbij partners en spiegels voor mekaar. Het gaat niet om het leren controleren van "een wild dier", evenmin om het verbeteren van prestaties, maar om het groeien in expressie, moed en bewustzijn. Wat ik bijzonder mooi vind, is het feit dat Klaus niet geheimzinnig doet rond een dergelijke manier van leven en kijken, maari n zeer heldere bewoordingen zijn ervaringen vertelt en de lezer als het ware bij de hand meeneemt naar de diepte. De lezer wordt uitgenodigd om zich door zijn woorden en door de prachtige foto's te laten raken en te laten openen, om zelf te experimenteren en te ervaren. Het boek leidt de lezer naar het diepe mysterie van het leven zelf. Enkel dat kan ons leven een diepe invulling geven.
Ik vind het boek zeer vernieuwend, omdat deze weg door weinig mensen gekend is en op deze manier in hetvolle daglicht geplaatst wordt. Tegelijkertijd is het een zeer klassiek boek, omdat het de weg beschrijft die de mens van oudsher is gegaan wanneer hij op zoek ging naar zijn diepste natuur. Een echte aanrader dus voor iedereen die op zoek is naar verdieping via de relatie met een paard.

angelblood

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:03

net begonnen in het boek, maar nu al geboeid. Ik ben benieuwd waar het mij heen brengt als ik het heb uitgelezen!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 00:15

Anvh schreef:
Ik vind het nieuwe boek van Klaus ongelooflijk boeiend. Hoewel het op het eerste zicht over paarden gaat, gaat het hier over veel meer. Klaus geeft hier het verslag van de zoektocht van de ziel waarbij een mens op zoek gaat naar zijn diepste zelf. Mens en paard zijn daarbij partners en spiegels voor mekaar. Het gaat niet om het leren controleren van "een wild dier", evenmin om het verbeteren van prestaties, maar om het groeien in expressie, moed en bewustzijn. Wat ik bijzonder mooi vind, is het feit dat Klaus niet geheimzinnig doet rond een dergelijke manier van leven en kijken, maari n zeer heldere bewoordingen zijn ervaringen vertelt en de lezer als het ware bij de hand meeneemt naar de diepte. De lezer wordt uitgenodigd om zich door zijn woorden en door de prachtige foto's te laten raken en te laten openen, om zelf te experimenteren en te ervaren. Het boek leidt de lezer naar het diepe mysterie van het leven zelf. Enkel dat kan ons leven een diepe invulling geven.
Ik vind het boek zeer vernieuwend, omdat deze weg door weinig mensen gekend is en op deze manier in het volle daglicht geplaatst wordt. Tegelijkertijd is het een zeer klassiek boek, omdat het de weg beschrijft die de mens van oudsher is gegaan wanneer hij op zoek ging naar zijn diepste natuur. Een echte aanrader dus voor iedereen die op zoek is naar verdieping via de relatie met een paard.

Niks ten aanzien van jou persoon hoor maar als ik dit zo lees heb ik niet eens zin om het aan te schaffen, nog net zo zweverig als voorheen. Ik krijg er al koude rillingen van als ik jouw dik gedrukte woorden lees... brrrrr :?

Vraag me ook af of paarden ook bewust op zoek zijn naar hun diepe zelf... :D

Sorry, ben duidelijk geen fan van Hempfling ;) Doe mij naar nuchtere Clinton of Pat, heb ook net een cursus gedaan bij Annemarie, bevalt me veel beter! Ieder zn ding zullen we maar zeggen.

Ik heb al eens eerder gevraagd hoe bijvoorbeeld Hempfling een trailerlaadprobleem zou oplossen, niemand heeft me daar nog antwoord op kunnen geven.... Heb het in mn diepe zelf ook nog niet kunnen ontdekken. }>

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 14:20

Ik ben ook het nieuwe boek van Klaus Ferdinand Hempfling aan het lezen. Ik vind het onbegrijpelijk dat er mensen schijnen te zijn die dit boek duidelijker en minder zweverig vinden dan zijn vorige boeken. Ik heb zijn vorige boeken niet gelezen en ik ben in dit boek pas op bladzijde 100, maar ik heb nog nooit zoveel VOLSTREKT INHOUDSLOOS GEZWETS bij elkaar gezien. Daarbij komt dat de tekst schijnbaar is 'vertaald' met behulp van een heel goedkoop softwareprogrammaatje, want de kwaliteit van het Nederlands is beneden alle peil. Ik wil zonder meer geloven dat Klaus een heel bijzondere vent is, en dat hij heel bijzondere dingen met paarden kan doen, maar iets uitleggen kan hij niet. Hij zwamt maar een eind de ruimte in, 384 bladzijden lang maar liefst.

Ik probeer bijvoorbeeld werkelijk te begrijpen wat hij bedoelt met die 'eerste parallel' maar ik kom er niet achter. En wat zijn in godsnaam 'ervaringsgrenzen,' en wat is een 'lange maar korte weg'? Juist ja: gelul!

Hoe komt het, denk je, dat in zowat elke zin in dit boek woorden tussen aanhalingstekens staan? Dat zal ik zeggen: dat komt omdat Klaus niet wil dat wij werkelijk gaan begrijpen wat hij te zeggen heeft: niets namelijk! Nogmaals, hij zal best heel bijzondere dingen met paarden kunnen doen, maar hij is ook volslagen kierewiet. We kunnen hem voordragen bij het Guiness Book of Records als de wereldkampioen zwammen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:05

ha een medestander! _O- ~~}>

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:11

Siesz52 schreef:
Ik ben ook het nieuwe boek van Klaus Ferdinand Hempfling aan het lezen. Ik vind het onbegrijpelijk dat er mensen schijnen te zijn die dit boek duidelijker en minder zweverig vinden dan zijn vorige boeken. Ik heb zijn vorige boeken niet gelezen en ik ben in dit boek pas op bladzijde 100, maar ik heb nog nooit zoveel VOLSTREKT INHOUDSLOOS GEZWETS bij elkaar gezien. Daarbij komt dat de tekst schijnbaar is 'vertaald' met behulp van een heel goedkoop softwareprogrammaatje, want de kwaliteit van het Nederlands is beneden alle peil. Ik wil zonder meer geloven dat Klaus een heel bijzondere vent is, en dat hij heel bijzondere dingen met paarden kan doen, maar iets uitleggen kan hij niet. Hij zwamt maar een eind de ruimte in, 384 bladzijden lang maar liefst.

Ik probeer bijvoorbeeld werkelijk te begrijpen wat hij bedoelt met die 'eerste parallel' maar ik kom er niet achter. En wat zijn in godsnaam 'ervaringsgrenzen,' en wat is een 'lange maar korte weg'? Juist ja: gelul!

Hoe komt het, denk je, dat in zowat elke zin in dit boek woorden tussen aanhalingstekens staan? Dat zal ik zeggen: dat komt omdat Klaus niet wil dat wij werkelijk gaan begrijpen wat hij te zeggen heeft: niets namelijk! Nogmaals, hij zal best heel bijzondere dingen met paarden kunnen doen, maar hij is ook volslagen kierewiet. We kunnen hem voordragen bij het Guiness Book of Records als de wereldkampioen zwammen.

je weet het in ieder geval hilarisch te omschrijven siesz! hahaha! _O-

nu krijg ik zomaar zin om het boek te gaan lezen, maar eerder om te weten waar jij het over hebt dan om mijn 'diepere zelf' te ontdekken. (wordt al moe als ik aan mijn 'diepere zelf ontdekken' denk :') )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 20:07

Ik heb het boek nog niet gelezen, wel besteld, dus binnenkort kan ik mijn mening geven. ;)

Wat de eerdere boeken en KFH betreft: Ik vind hem juist niet zweverig. Het zal een kwestie van smaak zijn, maar ik heb dan weer minder met bv. Parelli of Voest. Te veel theorie en te veel 'vaststaande' oefeningen. Als je moet gaan nadenken over hoe je iets uit moet voeren schiet je naar mijn mening je doel voorbij. Omgaan met paarden zit hem juist in gevoel en ik vind dat KFH dat aanspreekt.

Rutger_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 21:00

cissy schreef:
Ik heb al eens eerder gevraagd hoe bijvoorbeeld Hempfling een trailerlaadprobleem zou oplossen, niemand heeft me daar nog antwoord op kunnen geven....

Laat dat er nou precies in staan ;)

@Siesz52: het eerste deel is inderdaad meer het verhaal erachter, daarna wordt het meer praktisch. Ben benieuwt naar je mening als je wat verder bent.

Rutger_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 22:34

sorry, kon niet meer editen

ps

Ik kan je standpunt van de vertaling wel begrijpen. Het is echter altijd lastig is om een balans te vinden tussen een vrije vertaling die taalkundig juist is aan de ene kant en zo dicht mogelijk bij de orginele boodschap te blijven aan de andere kant. Volgensmij hebben ze geprobeerd zo dicht mogelijk bij het orgineel te blijven zodat de boodschap niet verloren gaat (dat gevoel had ik ook bij 'Natuurlijk Paardrijden').

Zoals je zelf al zegt: "dat hij heel bijzondere dingen met paarden kan doen". Zelf ben ik nog niemand tegengekomen die ook maar in de buurt van hem komt (nog niemand anders dit zien doen: http://www.youtube.com/watch?v=xlhlriJZVvk :Y)). Maar ik denk dat zijn niveau en benadering zo anders zijn dat het niet eenvoudig uit te leggen is, waardoor alle verhalen eromheen gewoonweg noodzakelijke zijn. Het is nou eenmaal geen methode die in hapklare brokken aan te leveren is.

Daarom vind ik ook (en misschien wel juist) het eerste deel ook zo interesant. Ook later komt hij af en toe met voorbeelden zoals de wisselteelt, wat ik een perfect voorbeeld vind om een probeem bij de oorzaak op te lossen en niet een 'fix' te vinden voor een symptoom. Maar oa het trailer laden en de magical cirkel zijn toch echt hardstikke concreet en direct toepasbaar.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 23:13

dat filmpje ken ik al ja, ik denk zomaar dat Pat dat ook prima kan, alleen is dat nooit gefilmd ;) Hij heeft ook zat dekhengsten rondlopen nl

Kun je dan eens uitleggen hoe Klaus trailer laden aanpakt? of misschien een stukje inscannen van het boek waar het in staat en mij dat mailen, ben wel benieuwd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 00:20

Rutger_84 schreef:
Zoals je zelf al zegt: "dat hij heel bijzondere dingen met paarden kan doen". Zelf ben ik nog niemand tegengekomen die ook maar in de buurt van hem komt (nog niemand anders dit zien doen: http://www.youtube.com/watch?v=xlhlriJZVvk :Y)). Maar ik denk dat zijn niveau en benadering zo anders zijn dat het niet eenvoudig uit te leggen is, waardoor alle verhalen eromheen gewoonweg noodzakelijke zijn. Het is nou eenmaal geen methode die in hapklare brokken aan te leveren is.

Wat is dit filmpje anders dan een verheerlijking van de man zelf? Waar zie ik een door iedereen te volgen programma? Waar is de waarschuwing voor degenen die niet zo ver zijn als KFH om dit vooral toch maar niet te gaan proberen? "Don't try this at home" zou er in grote koppen boven moeten staan.

Parelli kan dit ook, maar loopt er niet mee te koop. Hij wil vooral veiligheid voor zijn leerlingen, en is het stadium van egotrippen en zelfverheerlijking voorbij. Hij wil mensen wat bijbrengen en verlaagd zich tot hun niveau. Dat heb ik KFH in alle filmpjes, boeken en demonstraties nog niet zien doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 00:30

Nog zo'n voorbeeld:

http://www.youtube.com/watch?v=_LsoDoC9X_Y

en deze:

http://www.youtube.com/watch?v=3N4aM-ts ... re=related

ik zie hem hier toch een paar keer op een plek staan die niet zo handig is als het paard had uitgehaald...hulde aan het character van het paard...die blijkbaar toch zo gevaarlijk niet is?

en ook hier weer: don't try this at home. Hij heeft het alleen maar over "ik", wat kan "ik" leren. Als antwoord komt: toewijding (dedication)? En persoonlijk kan ik daar toch heel weinig mee...

http://www.youtube.com/watch?v=lQULL3jA ... re=related

tja....wat heeft de beste man toch met hengsten? En waar zie ik leerlingen van hem hetzelfde doen?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:42

T is voor mijn gevoel idd niet een een duidelijk methode... T is meer een kwestie van rust en geduld. Wil jij klieren? Ga je gang, ik ga nergens heen. Paard is ook niet achterlijk, houdt vanzelf een keer op.

Ben t idd helemaal met Cassidy eens, zijn meer 'kijk mij is' filmpjes zonder duidelijke richtlijnen oid...

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 09:32

Ik geef een voorbeeld van het gezwets van Klaus Ferdinand Hempfling. Op bladzijde 106 praat hij over "Waarom ik angst bij een paard op waarde schat." Hempfling vindt het helemaal niet verkeerd dat een paard bang is, 'ontzag' heeft voor allerlei dingen, want "ik wil liever dat het paard zijn waakzaamheid behoudt." Wat je volgens hem zeker NIET moet doen is van je paard een allemansvriendje maken. Ik denk dat heel veel manegehouders die paardrijles geven aan kinderen daar anders over denken, maar goed, Hempfling denkt dat als je een paard laat wennen aan 'jan en alleman' dat dat "hoegenaamd" hetzelfde is als hem desensibiliseren. Het paard wordt dan "waarschijnlijk" een afgestompte 'sukkel' (tussen aanhalingstekens - waarom?) die zich nergens voor interesseert, zelfs niet voor Hempfling zelf.

Dan komt Hempfling ineens met de vraag: "Hoe pak ik dit aan?" Maar waar slaat dat op? Wat zou je willen aanpakken? Als een paard (van nature volgens mij) in principe nogal schrikachtig is, en jij dat iets positiefs vindt, dan moet je dat toch zo houden, niet aanpakken!?

Vervolgens, nog steeds op dezelfde bladzijde, denkt Hempfling er ineens anders over. Dan brengt hij het paard "in zeer korte tijd" in een "zodanige verstandhouding" met hem zelf, dat het paard ziet of voelt dat Klaus ook niet bang voor iets is, en dat geeft het paard moed en vertrouwen: als mijn baasje er niet bang voor is - en ik vertrouw hem - hoef ik er ook niet bang voor te zijn. En nu zegt Hempfling ineens dat dat "veel voordelen" biedt. Beetje raar hè, want hij is deze bladzijde begonnen met te zeggen dat het juist heel goed is om een paard zijn angst, ontzag en waakzaamheid te laten behouden.

Vervolgens gaat hij zelfs zes voorbeelden geven van die voordelen. De voordelen dus van het feit dat een paard vertrouwen in jou heeft en niet meer zo snel schrikt:

1. Het eerste 'voorbeeld' slaat helemaal nergens op, want Hempfling zegt hier dat een paard niet voor alles op de wereld te desensibiliseren is. Dat zal best waar kunnen zijn, lijkt me, ofschoon ik denk dat mensen die politiepaarden opleiden en schrik- en obstakeltrainingen geven daar iets genuanceerder over denken. Maar goed, Klaus zou een voorbeeld geven van een van de voordelen wanneer een paard je vertrouwt en dus niet meer zo bang is, en dat is het feit dat paarden niet voor alles op de wereld te desensibiliseren is niet.

2. Het tweede 'voorbeeld' slaat ook nergens op, want Hempfling switcht hier doodleuk weer van opvatting en probeert ons opnieuw wijs te maken dat het heel fijn is als een paard waakzaam blijft en zelfs "mij op tijd waarschuwt voor onvoorziene zaken en voor mogelijke gevaren." Ook dit is dus geen voorbeeld van hoe fijn het is als een paard je gaat vertrouwen en minder bang en schrikachtig wordt. Het lijkt me zelfs een buitengewoon gevaarlijke opvatting, want hij draait de zaken om: in plaats dat jij als rijder de verantwoordelijkheid op je neemt om ervoor te zorgen dat het paard zich veilig voelt, zegt Hempfling dat het eigenlijk wel prettig is dat het paard jou waarschuwt voor gevaar. Dit is echt de omgekeerde wereld.

De 'voorbeelden' 3 t/m 6 zijn net zo'n grote lariekoek. Het is gewoon gezwets en helemaal geen voorbeelden van de voordelen die het biedt wanneer een paard jou gaat vertrouwen en daardoor minder bang en waakzaam wordt. Iets wat Hempfling ook helemaal niet schijnt te willen, want hij is bang dat het paard dan een gedesensibiliseerd allemansvriendje wordt, een afgestompte 'sukkel.'

Enfin, hoe dan ook, wat zeker is, is dat Hempfling uit zijn nek zwamt. Eerst zegt hij dat het prima is wanneer een paard angstig blijft - of 'ontzag' bewaart - vervolgens zegt hij dat het toch wel "veel voordelen" biedt wanneer hij niet meer angstig is. En dan gaat hij zogenaamd zes voorbeelden geven van die voordelen, die echter helemaal geen voorbeelden zijn.

Ik geloof best dat Klaus Ferdinand Hempfling een soort wedergekeerde Franciscus van Assisi is - die kon ook met dieren praten - maar hij kan helaas niet uitleggen hoe het werkt. Dat is ook helemaal niet zo raar, want wat Hempfling met paarden doet is pure magie, het ware paardenfluisteren. Dat valt niet of nauwelijks onder woorden te brengen. Maar ga dan geen boek schrijven van 384 bladzijden, zou ik zeggen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 10:56

Siesz52 schreef:
Enfin, hoe dan ook, wat zeker is, is dat Hempfling uit zijn nek zwamt. Eerst zegt hij dat het prima is wanneer een paard angstig blijft - of 'ontzag' bewaart - vervolgens zegt hij dat het toch wel "veel voordelen" biedt wanneer hij niet meer angstig is. En dan gaat hij zogenaamd zes voorbeelden geven van die voordelen, die echter helemaal geen voorbeelden zijn.

Ik geloof best dat Klaus Ferdinand Hempfling een soort wedergekeerde Franciscus van Assisi is - die kon ook met dieren praten - maar hij kan helaas niet uitleggen hoe het werkt. Dat is ook helemaal niet zo raar, want wat Hempfling met paarden doet is pure magie, het ware paardenfluisteren. Dat valt niet of nauwelijks onder woorden te brengen. Maar ga dan geen boek schrijven van 384 bladzijden, zou ik zeggen.

Sterker nog, ga dan geen les geven en er veel geld voor vangen als je het niet over kunt brengen en er niets te vertellen valt :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 11:06

En voor degenen die het Duits een beetje machtig zijn, ook nog een interessant artikel, met Richtlijnen die hij in het verleden heeft opgesteld voor het leven op zijn Finca in Spanje.

http://www.nh.cybercomm.nl/kfh_file/kritik.htm

De zweverigheid heeft hij iig nog niet verleerd...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 14:08

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 17:40

Laat ik het eens omdraaien dan: Wat moet ik met een paard dat in mijn binnenzak is gekropen en keihard in mijn oor toeterde: Ik zit daar, zie mij er nog maar eens uit te krijgen!!!! }:)
Zweverig of niet (daar kan ik heel veel mee) maar wat zou ik volgens Hempfling met zo'n paard aanmoeten?

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 17:50

ik heb het boek inmiddels uit, en het is en blijft geen kant en klare methode met duidelijke stappen en fasen wat als een nadeel gezien kan worden.
het sluit aan bij waar ik op dit moment zelf mee bezig ben en gaat vooral over de punten waar ik voor mijzelf op dit moment problemen mee had. Dus het heeft mij geholpen. Misschien helemaal niet door te zeggen hoe hij het oplost. Maar het vaag te laten en mij zelf aan het denken te zetten.

Ik weet niet wat Hempfling wil met een binnenzakpony. Maar ikzelf zou me afvragen hoe dat beest daar is gekomen, en waarom hij daar zit. En dan volgende keer als de reden zich voordoet waarom de pony je binnenzak in wil kruipen voordat de pony in je binnenzak zit afstand bewaren. Hoe je dat doet is denk ik afhankelijk van je eigen methode en wat bij je past. Ga je met een touw wapperen om je eigen ruimte aan te geven of doe je dat met je lichaamshouding enkel? De vraag voor mij is niet 'hoe krijg ik die gek er weer uit, maar hoe krijg ik die gek er 'niet in'?'

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 18:00

KDS schreef:
ik heb het boek inmiddels uit, en het is en blijft geen kant en klare methode met duidelijke stappen en fasen wat als een nadeel gezien kan worden.
het sluit aan bij waar ik op dit moment zelf mee bezig ben en gaat vooral over de punten waar ik voor mijzelf op dit moment problemen mee had. Dus het heeft mij geholpen. Misschien helemaal niet door te zeggen hoe hij het oplost. Maar het vaag te laten en mij zelf aan het denken te zetten.

Om te beginnen is Hempfling (goddank!!) nooit een man van "kant-en-klare-methodes", "duidelijke stappen" en "fasen" geweest; hij heeft in ieder geval begrepen dat het daar niet om gaat, maar dat elk paard een individu is, met z'n eigen benadering.
KDS schreef:
Ik weet niet wat Hempfling wil met een binnenzakpony. Maar ikzelf zou me afvragen hoe dat beest daar is gekomen, en waarom hij daar zit. En dan volgende keer als de reden zich voordoet waarom de pony je binnenzak in wil kruipen voordat de pony in je binnenzak zit afstand bewaren. Hoe je dat doet is denk ik afhankelijk van je eigen methode en wat bij je past. Ga je met een touw wapperen om je eigen ruimte aan te geven of doe je dat met je lichaamshouding enkel? De vraag voor mij is niet 'hoe krijg ik die gek er weer uit, maar hoe krijg ik die gek er 'niet in'?'

Hoe dat beest in mijn binnenzak terecht is gekomen, is me volkomen duidelijk. Er is geen enkele reden om afstand te bewaren en al helemaal geen reden om haar op afstand te houden.

Laat ik het anders omschrijven: als een paard z'n mens zou kunnen aanbidden, dan doet dit paard dat naar mij.
Hoe daarmee om te gaan, ben ik nog nooit tegen gekomen...........