Bitloos meer de neiging tot grazen ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

s_vJarig

Bitloos meer de neiging tot grazen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 18:42

Hallo iedereen !

Ik rijd sinds kort ook bitloos met mijn shetlandermerrie..
Ben er echt heel tevreden over, moet vele lichtere huplen geven nu enz.
Alles gaat eigenlijk nog veel beter dan dat ik het gehoopt had,
Ik bots alleen nog op een klein minpunt,
Ik merk dat ze nu veel meer de neiging heeft om te gaan grazen als ik in de berm rijd (waar het gras nu ook wel hoog staat)..
Weten jullie hoe ik haar dit op een !vriendlijke! manier af kan leren..
Wat ik nu doe is vanaf het moment dat ik merk dat ze wil gaan grazen neee zeggen..
Dit helpt wel een beetje, alleen, nu zit ik vaak de halve weg te nee'en..
Maar, ik zie het ook niet zitten om dr een zweep oid bij te gaan halen, want dit lijkt me niet echt de juiste oplossing..
Weet niet of jullie moeten weten met wat voor hoofdstel ik rijd ?
Ik heb een barefoot, Dr. Cook principe..

Wat denken jullie ?
Groetjes, Steffi en Vlekje !

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:47

Iedere keer zodra je paardje maar de neiging krijgt om naar beneden te duiken, aandrijven. En als dat niet gaat dan zul je toch echt een zweepje erbij moeten, dit hoeft niet paard onvriendelijk te zijn hoor. Als je gewoon telkens een klein tikje geeft heeft ze snel door dat eten niet de bedoeling is.

s_vJarig

Re: Bitloos meer de neiging tot grazen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 18:50

Aandrijven doe ik ook ja, alleen, soms krrijgt ze dan weer de neiging om te gaan draven ofzo..
Zweepje tsja, als het echt moet, maar ik heb zoiets, met bit kon ik het ook zonder zweep, dus waarom dan nu met ?

Chantaliiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:56

misschien helpt het om beetje aan te drijven of misschien proberen een stuk te vinden zonder gras ? inplaats van de berm

s_vJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 18:59

Tsja oke, een stuk zonder gras,
Maar dan los ik het probleem niet op he, dan ontwijk ik het alleen maar..
En als ik dan eens aan de kant moet voor een vrachtwagen of een tractor en ze gaat staan grazen met haar kont op de baan,
Dat lijkt me ook niet zo'n fijn gegeven..

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:06

Een zweep kun je niet vergelijken met een bit en een bit niet met een zweep. Ze zijn beide voor verschillende doeleinde gebruikt en een zweep is net zoals een bit zo vriendelijk als de ruiterhand. Een zweep is niet bedoeld om je paard mee vooruit te slaan maar een klein tikje is soms wel nodig. Gebruik het als een fase 4. Soms is dat extra stukje duidelijkheid gewoon nodig en shetlanders duiken nou eenmaal snel het gras in.
Je kan er ook een spelletje van maken (zo doe ik het bij de mijne) ik bepaal waar ze mag eten dus ze loopt 5 meter en ik wijs haar naar een graspolletje waar ze mag eten, na 2 hapjes loopt ze weer mee en moet ze wachten totdat ik weer zeg waar ze mag eten. Op een gegeven moment loopt ze meters mee zonder het gras in te duiken omdat ze met haar aandacht bij mij is. Dat beloon ik door haar te laten eten. Ik wandel alleen met haar langs de weg dus dan is dit makkelijker dan als je erop zit. Er rijd wel een meisje op haar en dan wordt er niet gegeten en dat weet ze ook goed, daar is wel af en toe een tikje voor nodig geweest.

s_vJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 19:11

Als ik ernaast loop doe ik het inderdaad ook zo,
Dan kan ik ook mooi zeggen, ja nu mag je ff eten meis..
Wij maken ze zelfs nog ene uitgebreider spel van soms,
Dan wandel ik tot het halstertouw stak staat, draaft Vlekje weer naar voren, gaat een stukje grazen enz.
Akkoord ja een zweep kan je als drijfmiddel gebruiken, doe ik ook,
Maar, dat heeft eigenlijk net helzelfde effect als benen geven,
Nuja, het versterkt mijn andere hulpen een beetje..
Misschien moet ik toch consequenter zijn dan ?

rosanne94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:13

Ik zou hem gewoon door laten lopen, blijven draven bij wijze van..
ik rijdt ook bitloos, en ze snappen natuurlijk donders goed dat ze kunnen eten bitloos, en als ze maar de kans krijgen, die ook willen nemen..
Dus ik zou zodra hij al wat slomer gaat lopen been eraan, en rijden haha :P

s_vJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 19:18

Dan zal ik maar verder doen zoals ik bezig ben :),
Want wat ik nu doe is inderdaad, neeee, en dan een beetje been bijgeven..
Ik zal nog wel wat geduld moeten oefenen,
Eigenlijk is het best logisch bedenk ik me nu, ik rijd ocharme een week bitloos,
Kan natuurlijk niet verwachten dat ze het dan gelijk af gaat leren he..

rosanne94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:19

Haha!
Nee idd, hij denkt natuurlijk vast: Oooooh geweldig dit, geen ding in m'n mond
ETEN?! *D
whaha, maar ik vind het al goed van je dat je doorzet met het bitloos rijden alsnog!
Succ6 ermee!

s_vJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 19:21

Het zou een beetje stom zijn om op te geven, terwijl alles goed gaat,
Behalve dan het feit dat ze meer wil grazen, maar even doorzetten dan he :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:22

Heb je de teugels helemaal los; kan ze direct bij het gras komen als ze wil eten? Anders de teugels op zo'n lengte houden, dat wanneer ze probeert te eten, ze op jouw hand stuit en dus niet verder kan? Dan een beetje been bijgeven en weer gewoon verder rijden.
Sommige pony's zijn erg hardnekkig, dan moet je gewoon een tijdje met zweepje rijden, niets mis mee hoor :)

s_vJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 19:28

Ik heb m'n teugels niet helemaal los,
Ik zorg er voor dat als ik nodig is, dat ik dan licht contact kan maken, ook voor met auto's ofzo, en als noodrem..
Vlekje is niet van het hardnekkige type hoor, die leert snel genoeg bij ;)
Ik rijd wel met zweep af en toe, maar ik gebruik die als drijfmiddel, niet om te straffen oid, dat doe ik zoveel mogelijk met mijn stem..

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:30

Het is ook wel een beetje een reactie uitlokken onbewust, ik bedoel voor een paard betekent gras eten. Als er de mogelijkheid is om dat eten te pakken waarom niet proberen.. Sommige paarden leren gewoon veel minder snel (of niet) dat het niet mag.
Ik kan je verder geen nieuwe tips geven..

s_vJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 20:36

Achja, ik heb het haar adh en met bit ook af kunnen leren,
Dus nu zal het ook wel ukken, zal alleen weer wel tijd nodig hebben he..

Nadoesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:42

de gouden tip die ik heb gekregen 'je mag grazen maar dan ga ik heeel vervelend doen en alles draait om timing. dus stoppen met irriteren als je paard stopt. bestudeer goed hoe paarden het in de natuur doen. straffen en het gebruiken van een zweep zou niet nodig moeten zijn.

ik heb hetzelfde probleem dus ik vind het interessant om dit topic door te lezen

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:48

De neiging tot grazen heb je zelf in de hand. Grazen met bit is ook aangeleerd gedrag.

s_vJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 18:59

We zijn nu inmiddels weeral meer dan een maand verder, en Vlekje is echt al pakke verbeterd,
Als ik nu merk dat ze een beetje de neiging krijgt, zeg ik neen, en dan wandelt ze gewoon verder..

Ziezoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 15:06

Je kan er ook een spelletje van maken: Als je paard bijvoorbeeld "lui" is, dan kan je bij elke dat ze gras wilt eten gaan draven. Of bij een paard dat voorwaarts is elke keer 10 stappen achteruit. En wanneer ze een tijd geen gras probeert te eten kan je zelf een commando geven waarop jij zegt dat het nu wel is toegestaan.

Groetjes Wendy

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 15:47

Ben daar heel simpel in hoor...werk is werk en tijd om te grazen bepaal ik.Onder het zadel wordt pertinent niet gegeten,tenzij ik afstap en de neusriem los doe en lengte aan de teugel geef.Dan mogen ze bij langere ritten even een hapje nemen...

Aan het halster wordt er ook niet gegraast tenzij ze daar toestemming voor krijgen ("toe maar" en touw vieren).

Een van de 2 heeft ooit eens een poging gewaagt toen ik reed,lange teugel had en aan de babbel was met mijn rijmaat...waar die zweep vandaan kwam wist ie niet want mijn gesprek ging gewoon door.Heeft het nooit meer gedaan...de ander probeerd het nog wel eens,die heb ik gekregen toen hij wat ouder was...die is panisch voor de zweep dus dat is voor hem niet geschikt,die doet het prima op de stem.

Hij krijgt een verbale waarschuwing en laat het dan ook verder uit zijn hoofd,ook zonder bit of aan een lange teugel.Kwestie van opvoeden en consequent zijn.Niet poeslief vragen maar gewoon actie-reactie en verder met het leven.
Paard mag je best behandelen met fluwelen handschoen maar wees niet bang om deze handschoen uit te trekken en hem ermee om zijn oren te slaan ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 17:03

rosanne94 schreef:
Haha!
Nee idd, hij denkt natuurlijk vast: Oooooh geweldig dit, geen ding in m'n mond
ETEN?! *D
whaha, maar ik vind het al goed van je dat je doorzet met het bitloos rijden alsnog!
Succ6 ermee!

Nee natuurlijk niet, paarden kunnen helemaal niet denken.

Mijn paard heeft zowel met als zonder bit de neiging om onderweg te snoepen. In het begin vooral, inmiddels heeft hij door dat werken betekent dat er niet gevreten wordt.

Mijn methode: rukje aan het touw (wanneer ik met halster rijd) of gewoon de teugels vasthouden, dan is het zijn eigen stomme schuld als hij een snok van het bit krijgt. Er wordt ook niet gevroten als hij pijn heeft in z'n giecheltje. En uiteraard een flinke por tussen z'n ribben. Snapt hij heel goed, het is duidelijk en dat vind ik eerlijker dan neenee roepen.

BestJumping

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:31

A quiet revolution is now taking place that transforms the art and science of horsemanship. The Bitless Bridle provides a humane alternative to the Bronze Age technology of the bit. Unlike the bit, no pain is inflicted. Your horse is free from fear, listens more attentively, breathes more freely, and moves more gracefully. With a calm, less spooky horse, communication is enhanced, trust established, performance improved, and harmony achieved. Riding and driving becomes simpler, safer and more satisfying. Both you and your horse can relax and enjoy yourselves.
}:0

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:58

En wat is daarvan de relevantie voor dit topic? }:0

Nadoesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 12:36

hoe gaat het nu topicstarter?

die van mij heeft leuke kuren. stopt soms ineens met lopen en duikt de berm in (kont draait ze de weg op ook als er auto's aankomen, want voor auto's is ze niet bang)

maar beetje bij beetje gaat het steeds beter

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 12:39

Ik rijd ook bitloos en ja, bitloos heeft mijn haflinger sneller de neiging even een hapje mee te pikken. Ik drijf dan even flink vooruit, werkt dit niet dan heb ik mijn zweepje. Nee is nee, op de terugweg alleen als Ik zeg dat het mag :)