Ritueel of ik weet niet hoe ik het moet zeggen..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Janedieene

Ritueel of ik weet niet hoe ik het moet zeggen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 18:06

Hee,
Ik zal hem maar even uitleggen, ik rijd dus op een c-merrietje, heel jong beestje nog, en vaak longeer ik haar omdat ik niet altijd evenveel tijd heb.
Ik dan hebben we de vaste prik:
In het midden staan een vragen waar ze jeuk heeft (Vragen jeuk is Lang en hard krabbelen/aaien)
Zij geeft dat dan aan met haar neus,oren,benen of met rillende huid. Dan krab ik daar dus, en dan zie je haar genietend kijken en krullen met haar lipje. Naja goed dan zijn we dus klaar met aaien en krabben, en dan doe ik zegmaar de longeerbak open en ik zeg kom maar meisje we zijn klaar(als je de longeerbak open doet dan sta je meteen in de wei :o ) Naja en dan naar een beetje kijken komt ze dan er uit, maar dan loopt ze achter me aan, en het is dus altijd heel stoffig en ik kan er niet goed tegen als mijn handen droog zijn, dus doop ik ze even in de waterbak. En dan maak ik een kommetje en dan drinkt mn pony eruit. En dan is het nog even kriebellen een aaitje over haar bol en dan gaat ze weer naar mn veulentje toe. En nu komt het, als ik dit niet doe dan loopt ze dus de heletijd achter me aan tot het wel gebeurt is.
Is dat nou een ritueel voor haar, of iets anders? Instict? Een spelletje?
Xx

Cheetahfan

Re: Ritueel of ik weet niet hoe ik het moet zeggen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 18:18

Ik denk wel dat ze het gewent is ja :j
Hoe lang heb je dit gedaan?

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 13:06

Ik doe dit sinds uhmm.. rond een week of 3 denk ik.
Xx

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 15:06

Ze is er eentje die waarschijnlijk vrij gemakkelijk leert, als je dan dingen drie keer op dezelfde manier doet, dan "hoor je het zo te doen". Het is dus een gewoonte. Aan jou om die gewoonte in stand te houden of juist niet :D

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 15:08

Je hebt zo ook paarden die na een keer het proefje rijden het proefje uit hun hoofd weten en elke keer als je bijvoorbeeld van hand wil veranderen al gaan strekken omdat dat die ene keer is gevraagd.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 15:08

Waratje schreef:
Ze is er eentje die waarschijnlijk vrij gemakkelijk leert, als je dan dingen drie keer op dezelfde manier doet, dan "hoor je het zo te doen". Het is dus een gewoonte. Aan jou om die gewoonte in stand te houden of juist niet :D

Daar ben ik het helemaal mee eens. Paarden zijn gewoontedieren, en daar kun je makkelijk gebruik van maken, maar moet je dus ook rekening mee houden. :)

Irvineeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 16:54

Ja, inderdaad.
Ben het met Waratje eens.

Annemiek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 16:57

ik denk ook dat het een gewoonte is(zoals iedereen zegt)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 17:07

Ja hoor. puur gewoonte! Dus een ritueel zeg maar. Ik heb er ook 1 die er gevoelig voor is en ik maak er handig gebruik van! Hoeven: altijd zelfde volgorde (links voor links achter rechts voor rechts achter) Als ik met de ene klaar ben gaat hij al met de volgende klaar staan... (en dat terwijl zijn vorige eigenaar die hem 3 jaar gehad heeft beweerde dat als hij niet wil hij zijn hoeven niet optilt...) Alleen wel lastig dat hoefsmit eerst alles voor en dan achter doet... }:0 Staat ie braaf zijn links achter op te tillen terwijl zij rechts voor vraagt. Dat gaat niet lukken en zie je hem denken Huh?

Weer de wei ingaan = bij mij Daaaag! Toe maar! Eerder loopt ie weg. Het is ons gedagzeggen. En anders blijft ie net zo lang dralen en doen tot ik Daaaag gezegd heb. Uit de wei ophalen is fluiten en dan komt ie naar me toe. (kan eraan liggen dat ie dan ook snoepje krijgt... :Y) Maaaarrr hij komt in elk geval.)

Gewoontes/ commando's (je kunt commando's immers ook als aangeleerde gewoonte zien, zij het dat ze vaak op stemcommando gebeuren) kunnen ook grappig nadelig werken:
Bij het opstappen moet hij wachten tot ik zit en de clicker heb gebruikt. Klik = koekje. Als je dan je clicker vergeten bent, blijft Jippe stoicijns voor zich uit staren. Wachtend op de klik. Het heeft eens 3 minuten geduurd tot ie door had dat ik toch echt een koekje aanbood (en dat pas nadat ik met mijn vingers had geknipt) Inmiddels doe ik deze oefening zonder clicker en gaat het al wat soepeler, maar nog wacht ie eigenlijk op de klik....

Longeren: Als ik mijn zweep achter mijn rug om wissel, zeg ik vlak daarna Keer om. Dat weet ie en doet ie perfect (wederom in tegenstelling tot wat zijn oude eigenaar als ervaring had). Als ie nu doorheeft dat ik de zweep wissel dan keert ie al bijna om. Pas als ik dan het bevestig (vaak een simpele knik met mijn hoofd) gaat ie ook echt. Helaas als ik jeuk heb en even de zweep in mijn ander hand pak, of als ik foto's probeer te maken... je raadt het al. Dan keert ie zich ook om...

Ook met poetsen, zadelen etc hou ik vaste volgordes aan. Daar blijft Jippe heel rustig onder. Nu ik hem een jaar heb ga ik wat wisselingen erin brengen zodat ie ook om leert gaan met veranderingen hierin. Maar eerlijk gezegd: ik hou zelf ook wel van wat vastigheid in dit soort dingetjes.