zijn jullie voor of tegen NH????? ik ben in ieder geval voor, een paard hoort van nature geen stuk ijzer in zijn mond te hebben. het is niet zo dat het dierenmishandeling vind ofzo. op de manege waar ik rijd moet je ook met bit in rijden maar soms vind ik het wel zielig bijvoorbeeld als ik af wil wenden en ze willen moet ik wel trekken... paarden hebben ook vaak kwijl uit hun mond lopen. sommige mensen zeggen dat komt omdat een paard onstpant maar dat is echt niet waar!! wel eens naar een wild paard gekeken??? al dat kwijl komt omdat ze niet kunnen slikken!! probeer jij ook maar eens met je vinger overdwars in je mond te slikken. dat gaat erg moeilijk en bij een paard dus ook. ook krijg je een betere band met je paard door NH. probeer maar eens!! groetjes romeoluver
upendo
Geplaatst: 03-06-10 20:37
De zoveelste.
Misschien moet je even zoeken bij de zoekfunctie, kind.
Ik heb getemd.
Waratje
Geplaatst: 03-06-10 20:52
Ik ben niet voor of tegen NH, ik ben voor correct en duidelijk omgaan met paarden en wat voor labeltje iemand daar aanhangt interesseert me niet. En met die correcte en duidelijke omgang kun je absoluut die goede band ook krijgen, terwijl NH "doen" daar geen garantie voor biedt. Maarre, er zijn genoeg NH-ers (goeroe's en volgelingen) die met een bit rijden, hoor. Bitloos is niet een vereiste voor NH en NH is geen vereiste voor bitloos.
Weet jij het verschil wel tussen Natural en Natural Horsemanship? Een bit is niet zielig, een bit is niet hard, het zijn de handen die de teugel hanteren die voor ongemak zorgen. Bitloos is niet altijd fijn, er zijn bitloze optomingen waar ik een paard zijn neus mee kan breken.
Dus bitloos rijden? Waarom zou je dat doen? En je titel klopt ook niet. Ik kan wel degelijk een eerste prijs behalen en een goede eigenaar voor mijn paardje zijn, en eeuwige vriendschap bij een paard bestaat niet. Jij bent de baas of je paard is de baas...en ik hoop voor jou en je paard dat jij leert om de baas te zijn, op een zachte en respectvolle manier, maar dat je durft in te grijpen in een intensiteit die aankomt als het echt nodig is.
darwin
Geplaatst: 04-06-10 09:44
Ach ze zit nog maar net op Bokt en weet nog niet dat daar al ...tig topics over zijn, en waarschijnlijk weet ze nog niet hoe de zoekfunctie werkt.
Hier een slotje. Er lopen al verschillende topics over dit onderwerp. Zo kun je hier meer vinden: [NH] NH is voor iedreen anders , wat betekend het voor jou? Bitloos vs niet bitloos heeft niet zoveel met NH te maken, en kun je daarom elders op het forum vinden.