Natural horsemanship ik ben er absoluut tegen!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind jij van NH

Poll eindigt op

Afschuwelijk
40 (13%)
Geweldig
141 (47%)
Weet niet
26 (8%)
Neutraal
89 (30%)

Totaal aantal stemmen: 296

anne98

Natural horsemanship ik ben er absoluut tegen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 17:11

Join up is voorbeeld en het gaat over deze vorm van NH!
Ik ben heel erg tegen Narurel horsemanship!
''Waarom'' is niet zomaar even in een paar worden uit te leggen.Dus ga er voor zitten.

Bekijk eerst dit filmpje van Naturel horsemanship:

Wat je ziet is dat het paard weggestuurd wordt.
Dit gebeurd net zo lang tot hij naar je toe komt.
Dan is hij zogenaamd vrienschap gaan sluiten.Maar dit is in tegendeel!
Hij geeft zich aan je over omdat hij werkelijk zich zo hopeloos voelt dat hij niks anders meer kan.
Het is vergelijkbaar met dat iemand konstant iets kwetsends tegen je zecht net zo lang tot je moet huilen!
Met een Join up geef je veel te groote signalen terwijl een paard dat nog nooit iets mee is gedaan al reageerd op een knipoogje!
Dit geld overigens voor elk paard waar geen NH mee is gedaan.
Hier worden ze stomp van!
Dit is absoluut te bewijsen.

Paarden zijn wezens die graag met mensen zijn.
Ze zullen het mens dus ook opzoeken en banden willen leggen.
Maar NH verbreekt die band!

Je kan nog beter gewoon je paard slaan dan dit te doen.

Ik zelf ben opgegroeid met een bepaalde manier van paarden omgang.
Namelijk die van Klaus Ferdinant Hemfling.
Hij is een vriend van mijn moeder. En toen ik 4 was zat ik al bij zijn trainingen enzv.
Hij geeft dus trainingen met paarden, voor mensen welzijn en theorie.
Hij schrijft er ook boeken over en films
Zijn nieuwste boek is uitgekomen The horse seeks me

Wat hij doet is geen NH Maar hij werkt met kleine signalen en echt op een natuurlijke manier met paarden omgaan.

In September komt hij naar Nederland en je kan er naartoe komen dit kost wel geld maar je paard meenemen is gratis.
Maar als je je paard inschrijft betekent niet dat hij ook echt meedoet Klaus kiest wat hem op dat moment het beste lijkt.

Hij werkt met energie tussen paard en mens.

Laatst bijgewerkt door anne98 op 25-05-10 17:37, in het totaal 4 keer bewerkt

Captain

Re: Natural horsemanship ik ben er absoluut tegen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:13

Uhm, niet iedereen die aan NH doet gebruikt Join-Ups.. Nogal een overhaaste conclusie.. :=

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:15

is dit verkapte reclame voor KFH? Daar kan ik óók nog wel een boekje over open doen hoor :7

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:16

Ik ben het met HM eens. NH hoeft niet per sé een join-up te betekenen, dus eigenlijk slaat het nergens op.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:16

NH is een veel breder concept dan alleen join-up. De term zelf is volgens strikt gezien afkomstig van Parelli, maar tegenwoordig lijkt al het niet-Engels/western rijden eronder te worden gevat. Klaus wordt over het algemeen ook onder NH geschaard. De join-up wordt met name gebruikt in de methode van Monty Roberts, lang niet door elke 'NH-er'.. :)

Edit: goede post van WildWings hieronder. :j
Laatst bijgewerkt door Elanor op 25-05-10 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:17

Ik vind het leuk dat je zegt dat Hempfling geen NH doet maar: "hij werkt met kleine signalen en echt op een natuurlijke manier met paarden omgaan."

Want wat zou Natural Horsemanship nou eigenlijk betekenen?? Voor mij betekent het namelijk precies wat KFH doet, namelijk op een natuurlijke manier met paarden omgaan / communiceren. En binnen de 'NH' zijn er verschillende stromingen.. zelf heb ik niet heel veel op met Monty en meer met Hempfling. Ik ben bij de Borderline demo geweest en vond het geweldig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:17

Ik vind deze poll en ook de OP nogal kort door de bocht..... over Join-Ups kun je een mening geven, maar er zijn zoveel vormen van NH, dat je er niet zo voor of tegen kunt zijn, geloof ik.

XxNimezxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:19

uuh, ik geef Hannah_menno gelijk je trekt wel een heel simpele conclusie. wat ze hier doen is ook een deel laten zien wie de baas is. Het paard mag pas naar jou toe lopen als JIJ de opdracht geeft.

En ik ben niet met je eens dat je met NH een band verbreekt, dat doe je als je een paard onterecht straft e.d

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:19

Hempfling pleegt men toch echt onder Natural Horsemanship te scharen hoor. :+

Citaat:
Paarden zijn wezens die graag met mensen zijn.

Paarden zijn wezens die graag met paarden zijn. En ménsen zijn graag met paarden. :D
Met een beetje aanpassing van beide zijden lukt er natuurlijk best wel wat, maar het blijft toch voor een deel altijd behelpen

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:20

Ik vind NH geweldig, als je weet wat je doet. En daar vallen join ups in het algemeen dus niet onder. De enkeling die zo ver gevorderd is in NH dat ie de join up op een juiste wijze en vooral op het juiste moment met het juiste paard kan uitvoeren daargelaten.

anne98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 17:20

Over join up klopt wat gezegt wordt maar het was puur een voorbeeld en wat ik gezecht heb geld voor alle NH

En Hempfling valt gewoon niet onder NH hij heeft zijn eige manier en ik kan dat beter weten dan andere mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:22

Je titel geeft aan dat je tegen NH bent, en vervolgens plaats je een filmpje van een join up en blijkt dat je dáar op tegen bent.

Ik heb trouwens niet gestemd in je poll. Ik vind NH op zich heel goed, maar het ligt er wel aan wie het doet en hoe.
Paardje in de rondte jagen ben ik dus ook absoluut geen voorstander van. Daar is niks natuurlijks aan.

Captain

anne98 schreef:
En Hempfling valt gewoon niet onder NH hij heeft zijn eige manier en ik kan dat beter weten dan andere mensen.

:')
*probeert in te houden*

_O-
*Proest het uit*

TS.. Denk je nu werkelijk dat je het beter weet dan al die ervaren mensen die hier zitten?

BraveSpots

Je komt best arrogant over TS.

Hoe kan jij nu weten welke methode en manier de beste in voor andermans paard?

anne98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 17:22

Mensen zeggen je hebt Parelli, Robert, Hemfling maar ik vind niet vdat hij in dat rijdje hoort want uiteindelijk zit bij NH altijd het zelfde iedee das bij Hemfling anders

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:23

Overigens geef ik op zulke polls principieel geen antwoord, want iedere vorm van paarden dresseren staat of valt met de uitvoerder.

EDIT: zie dat joviban net hetzelfde zegt als ik.
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 25-05-10 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:23

Ongeacht dat jij het natuurlijk veeeeeeeel beter weet dan ik :D :D heb ik ook nog recht op een eigen mening. En ik vind KFH ook onder NH vallen, want mijn begrip van NH is op een natuurlijke manier met paarden omgaan en communiceren. Precies wat KFH dus ook doet. :)

anne98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 17:23

maar ik heb het in het speciaal over Hempfling

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:24

De TS is 12.

Wel een béétje lief blijven. ;)

anne98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 17:25

Wat vindt jij dan zo goed aan waar jij voor bent ?
(iedereen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:25

Op je 12de ben je wel oud genoeg om te leren dat je mening geen feit is, en dat niet iedereen het altijd met je eens hoeft te zijn.. :)

anne98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 17:26

snap dat ook

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:26

Er bestaat niet zoiets als 'alle NH'. Parelli werkt heel anders dan Monyt Roberts, dan Emiel Voest, dan Tellington, dan Teblick dan.... Hempfling. Weet je wat al die methodes doen en wat hun uitgangspunten zijn? Het is leuk om je daar in te verdiepen, dan zul je zien dat ze niet over één kam te zijn te scharen. :) Pas als je de individuele 'stromingen' wat beter kent kun je misschien in het algemeen gaan kijken wat je wel en niet natuurlijk vindt en wat je dus onder NH-in-brede-zin verstaat. Ik vind net als WildWings dat Klaus daar wel degelijk onder valt.

Edit: herformulering nav goede opmerking Randalinpony. :)
Laatst bijgewerkt door Elanor op 25-05-10 17:29, in het totaal 5 keer bewerkt

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:26

hmm ik geloof niet dat je reclame makerij echt werkt.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:27

Tuurlijk, maar soms valt er een hele kudde bokkers over 1 basisschoolkind heen en das ook jammer.

Dus ik laat deze discussie graag aan jou over. :)