Workshop NH voor kinderen - wat te doen??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tutchi

Workshop NH voor kinderen - wat te doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 13:53

Ik ben op zoek naar leuke ideeën voor een workshop over natural horsemanship! Een groep enthousiaste kinderen van een jaar of 6 tot 12 vormt hierbij de doelgroep. Wie kent er bijvoorbeeld: :list:

- een leuk boek over NH, gericht op kinderen?
- een duidelijk stukje film of docu over NH, geschikt voor kinderen?
- een bepaalde vorm van demonstratie die de kinderen te zien kunnen krijgen?
- handige oefeningen die de kinderen kunnen doen met hun pony?
- andere leuke materialen die te gebruiken zijn voor de workshop?

Leef je even weer in in een schattig (?), klein pennymeisje: wat zou je leuk vinden om te doen tijdens zo'n middag? *\o/*
En dan weer even terug naar de ware NH-er: wat zouden we de kids graag bij willen brengen? (haalbare doelen graag -:) )

Laat de leuke ideeën maar komen!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 14:23

De meeste kinderen vinden het leuk om te luisteren en dingen uit te voeren, met die 2 dingen zou ik dus iets doen. Ga gezellig in de wei zitten tussen de paardjes (als je makke paarden hebt) of anders langs de wei in een kringetje. Vertel wat over het paarden gedrag in Jip en Janneke taal en kijk of de paarden uit zichzelf iets demonstreren. Dus als het ene paard naar de ander loopt, waarom loopt die ander dan weg? Welke signalen geeft dat ene paard en waarom 'wijkt' het andere paard daarvoor zonder aangeraken te worden. Vertel over wat jullie dadelijk gaan doen en maak een to-do list. Ik heb de Selfassessments van Parelli vertaald naar het Nederlands en iedere les voordat we gaan rijden speelt ze 1 spelletje van Level 1 en kruist ze die naderhand af. Met een groep kinderen zou ik eerst de eerst paar spelletjes demonstreren of juist stimulaties doen, dus hun zijn het paard (4 of 5 kinderen) en jij legt wat games uit. Door de kinderen zelf paard te laten spelen worden ze veel bewuster van de zones van het lichaam en de reactie van het paard ergens op, zo kunnen ze ook nog fouten maken zonder het paard onzeker te maken oid.

Daarna ga je verder met de paarden en laat je ze daar mee spelen. Het leukste is om eerst zelf kort te demonstreren en ze daarna iemand eruit te pikken die het mag doen, de groep kijkt mee en daarna vraag je wat er goed ging en wat slecht, wat ze anders had kunnen doen en hoe de reactie van het paard was. Natuurlijk moet je er dan wel op letten dat het kindje niet onzeker wordt.
En als je meerdere paarden tot beschikking hebt kun je meerdere kinderen te gelijk laten spelen. Doe dingen zoals voetbal (paard leiden en sturen zonder aan te raken), op het blok staan met de voorbenen, iets met de neus aanraken en wat andere spelletjes.

Het is uiteraard wel belangrijk dat jij genoeg weet over NH, ik heb het nu over Parelli omdat ik dat programma volg maar mocht jij daar niet veel van af weten kun je natuurlijk spelletjes en elementen gebruiken uit het programma waar jij wel bekend mee bent.

Tutchi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 15:23

Een erg leuk idee en heel duidelijk beschreven. :j Het sfeertje van wat jij omschrijft is inderdaad het sfeertje wat wij ook in gedachten hadden: ontspannen, observeren en lekker uitproberen. Samen of misschien alleen, pony's genoeg.

Wie heeft er juist een heel ander beeld van zo'n workshop? Of misschien heeft iemand aanvullende ideetjes?

Eigen ervaringen zijn ook welkom! +:)+

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 23:07

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat het voor iedereen haalbaar is, je resultaat ziet en dingen met de kinderen en pony's doet die niet op dominantie aankomen.

Oefeningen:
-Lichaamstaal bekijken.
-Paard bekijken en zintuigen benoemen en wat het veschil is met ons.
-PAUZE
-Droog oefenen op elkaar, wat heeft positie en houding vor invloed.
-Paardje los in de bak, kind erbij en verschillende houdingen en positie uitproberen. Wanneer sta je in een paard zijn cirkel, wat kan je doen al zijn aandacht weg is, wat is mijn eigen cirkel, kan ik het paard naar me toetrekken alsof ik een magneet ben, kan ik hem afstoten. Dan vorm je samen met het kind een kuddetje en ga je rechte lijnen lopen door de bak zonder aandacht voor het paard, laat de andere bekijken wat ze zien. Doe alles kort en krachtig.
-Leidoefening door pionnen en over/tussen balkjes, kort rondje zodat ze niet te lang moeten wachten en snel een 2e keer aan de beurt zijn.

Als je alleen bent geef de kinderen dan allemaal een eigen taak. Vaak zijn ze er erg gevoelig voor en pas mooi bij het thema, zonder hun kan de groep niet functioneren. Ze zijn dan ook ergens mee bezig. Dus de een zorg voor de touwtjes,een ander dat iedereen wat te drinken krijgt, weer een bedient het hek van de bak, een volgende zet de pionnen weer netjes als een paard hem omgooit etc.
Veiligheid voor alles.
Een diploma met een lintje toe is natuurlijk helemaal super en motiveert, vooral als je het vooraf ook benoemd zonder dat ze er zenuwachtig van worden en het een beetje als doel gaan zien. Er is geen goed of fout, maar ze moeten zich wel inzetten. Een heel speciaal diploma dus!

Misschien heb je er wat aan?