hoe een paard denkt.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

grietje14

hoe een paard denkt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 08:10

ga jij er bij horsemanship, als je dat met je paard doet,
er ook vanuit hoe je paard denkt?

Cassidy

Re: hoe een paard denkt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 08:15

Als je niet er van uitgaat hoe een paard denkt, en waarom een paard reageert zoals hij reageert, is het geen horsemanship...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 08:30

Maar voor sommige mensen is dat heel moeilijk hoor. Ze projecteren menselijke gevoelens in een paard. Ze willen "vriendjes zijn", op gelijke voet staan. Ze denken: "als ik lief ben voor mijn paard, is hij dat ook voor mij", maar vergeten dat een paard een leider nodig heeft. Gelijke voet bestaat niet bij een paard. Of het paard is de baas, of jij bent de baas, ook binnen de NH. Alleen leer je via de NH zachtaardige manieren hoe je het respect van je paard kunt krijgen dan door hard te zijn en geweldadig op te treden.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 08:34

Wat Cassidy zegt, zonder te kijken naar hoe een paard denkt is het geen horsemanship.
Neemt niet weg dat jij inderdaad wel de leider moet zijn.
Anders gaat je paard al snel anders denken niet ten voordele van jou ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 08:39

Een paard is een vluchtdier, en een mens is een roofdier. Een vluchtdier gaat eerst hollen en dan pas denken. Hij wil liever niet kleine ruimtes in. Onoverzichtelijke situaties wil hij vermijden. Iets wat boven hem uittorend is eng. Gewicht op zijn rug moet eraf (kon weleens een roofdier zijn) dus zadelmak maken, gewicht op zijn rug leren dragen, dat moet een paard leren. Wijken voor druk moet een paard leren.

Als je dat als roofdier (wat wij toch zijn) in je achterhoofd houdt, wordt er veel duidelijk. Problemen met trailerladen, er vandoor gaan op een buitenrit, een plas waar een paard niet doorheen wil...you name it...heeft allemaal te maken met de manier waarop een paard denkt en dingen ziet.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 09:11

Hier een slotje.
Ik denk dat het antwoord al duidelijk aangegeven is gezien het bij NH de basis is.
Mocht je toch nog vragen hebben, kun je die in je andere topic stellen. [NH] wat vind jij nou van horsemanship? vergelijk met VD
Het is niet de bedoeling heel veel topics tegelijk te openen.