Natural Horsemanship, de Verlichting onder het paardenvolk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Soylatte

Natural Horsemanship, de Verlichting onder het paardenvolk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 01:13

Zonet ontstond er een idee dat zich ontwikkelde uit een gedachtenspinsel. Namelijk een nieuwe theorie over het Natural Horsemanship. Het is allemaal heel verklaarbaar. Het is gewoon puur een Verlichting onder het paardenvolk. Zie het zo: een aantal Verlichte Denkers zijn opgestaan. Alexander Nevzorov, Pat Parelli, Emiel Voest, Klaus Ferdinand Hempfling… De Verlichte Denkers uit de paardenwereld! Ook zij hebben dus ondertussen een groep aanhangers gekregen: de Natural Horsemanshippers. Maar ook een contra-beweging ontstaat: de anti-revolutionairen. Mensen die niet geloven in de onzin die er wordt verkondigd. Conservatieven. Zij blijven in God geloven in plaats van zelf na te gaan denken. In de lijn van de paardenwereld: zij blijven in die top geloven, in plaats van in te zien hoe ver we van huis zijn geraakt met alles wat we doen. Puur een vergelijking met de Gelovigen en de toen opkomende Humanisten. Zij waren geïnspireerd door de Verlichte Denkers. Echt, het is me zo duidelijk.
Ook zou je de theorie van Marx in de strijd kunnen gooien. Maar ook ik ben liberaal, en zou niet gaan voor een opstand door het ‘gewone volk’ tegen de bourgoisie van de paardenwereld, de Anky’s en de andere toppers, maar eerder voor een georganiseerde revolutie. De onderlaag van de bevolking aanpakken, het proletariaat, zij moeten voor zichzelf gaan denken en verlicht gaan denken! Als er nu maar steeds meer mensen het licht gaan zien, de ogen openen, open staan voor het feit dat er meer is dan dat wat zij kennen.
Langzaam, héél langzaam komt er verbetering in die hele prestatiezieke, conservatieve paardenwereld.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 01:15

dus simpel gezegd stel je dat Nh-aanhangers de verlichters zijn, verheven boven het domme volk dat niet aan NH doet/er niet zo'n hoge pet van op heeft?
Ik hoop dat je in je theorie'tje rekening hebt gehouden met het feit dat bv. dat de fam. Bartels (een van de mensen van de "top") samen werkt met Emiel Voest?
Dus misschien moet de top zich niet meer verdiepen in NH, maar jij je meer verdiepen in de top.... :)

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 01:29

Citaat:
dus simpel gezegd stel je dat Nh-aanhangers de verlichters zijn, verheven boven het domme volk dat niet aan NH doet/er niet zo'n hoge pet van op heeft?
Ik hoop dat je in je theorie'tje rekening hebt gehouden met het feit dat bv. dat de fam. Bartels (een van de mensen van de "top") samen werkt met Emiel Voest?
Dus misschien moet de top zich niet meer verdiepen in NH, maar jij je meer verdiepen in de top....

eens +:)+

tjee...zou nog meer duren woorden gebruiken staat erg....piep.....
verder komt net om de hoek meteen hup hop....
pfffff.....lekker kort door de bocht...

Laatst bezocht: 14 min geleden
Totaal aantal posts: 1
[1.00 berichten per dag]
Zoek gebruiker's berichten
Profielviews: 4 (Sinds 1 juli 2008)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 08:59

Galileo beweerde dat de aarde om de zon draaide en niet de zon om de aarde.

De paus (de top) vond dit geen leuke uitspraak en tegenstanders weigerden gewoonweg om in de telescoop te kijken. Want als zij in de telescoop zouden kijken, zouden ze zien dat Galileo gelijk heeft.

Er waren ook mensen die een tussenweg verzonnen dat de aarde en de zon een beetje om elkáár heendraaien, om zo de gulden middenweg te kunnen bewandelen om iedereen te vriend te houden.

Hebben ze die vervelende man Galileo met zijn rare nieuwe ideeën niet uiteindelijk in de ban gedaan?

Maar.... wat een omzichtige onzin, het is toch gewoon zo klaar als een klontje? De aarde draait om de zon!

Daar vergelijk ik altijd de huidige revolutie in de paardenwereld (bitloos, ijzerloos, stalloos etc) mee ;-)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:15

Soylatte schreef:
Zonet ontstond er een idee dat zich ontwikkelde uit een gedachtenspinsel. Namelijk een nieuwe theorie over het Natural Horsemanship. Het is allemaal heel verklaarbaar. Het is gewoon puur een Verlichting onder het paardenvolk. Zie het zo: een aantal Verlichte Denkers zijn opgestaan. Alexander Nevzorov, Pat Parelli, Emiel Voest, Klaus Ferdinand Hempfling… De Verlichte Denkers uit de paardenwereld! Ook zij hebben dus ondertussen een groep aanhangers gekregen: de Natural Horsemanshippers. Maar ook een contra-beweging ontstaat: de anti-revolutionairen. Mensen die niet geloven in de onzin die er wordt verkondigd. Conservatieven. Zij blijven in God geloven in plaats van zelf na te gaan denken. In de lijn van de paardenwereld: zij blijven in die top geloven, in plaats van in te zien hoe ver we van huis zijn geraakt met alles wat we doen. Puur een vergelijking met de Gelovigen en de toen opkomende Humanisten. Zij waren geïnspireerd door de Verlichte Denkers. Echt, het is me zo duidelijk.
Ook zou je de theorie van Marx in de strijd kunnen gooien. Maar ook ik ben liberaal, en zou niet gaan voor een opstand door het ‘gewone volk’ tegen de bourgoisie van de paardenwereld, de Anky’s en de andere toppers, maar eerder voor een georganiseerde revolutie. De onderlaag van de bevolking aanpakken, het proletariaat, zij moeten voor zichzelf gaan denken en verlicht gaan denken! Als er nu maar steeds meer mensen het licht gaan zien, de ogen openen, open staan voor het feit dat er meer is dan dat wat zij kennen.
Langzaam, héél langzaam komt er verbetering in die hele prestatiezieke, conservatieve paardenwereld.

Wat een berg onzinnige analogieen. Hoe heb je het bijelkaar gefantaseerd?

Cassidy

Re: Natural Horsemanship, de Verlichting onder het paardenvolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:48

Ik vind dit ook wel een leuke binnenkomer. Parelli en alle andere NH-ers, of beter gezegd, degenen die het bekender hebben gemaakt, want Parelli bijv. heeft het ook allemaal niet verzonnen, verlicht te noemen, gaat mij toch even een stap te ver. En wat zou je zeggen als ik zeg dat NH en de JBF methode (Jan Boeren Fluitjes) helemaal niet zozeer van elkaar verschillen? Dat men tevreden is met het JBF resultaat en NH niet nodig vindt?

Ik heb ergens het vermoeden (helemaal door het dure woordgebruik en het feit dat men met een dergelijk topic binnen komt waaien) dat deze user al eerder op Bokt heeft geplaatst. Of heb ik het mis?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:51

Arabesk schreef:
Galileo beweerde dat de aarde om de zon draaide en niet de zon om de aarde.

De paus (de top) vond dit geen leuke uitspraak en tegenstanders weigerden gewoonweg om in de telescoop te kijken. Want als zij in de telescoop zouden kijken, zouden ze zien dat Galileo gelijk heeft.

Er waren ook mensen die een tussenweg verzonnen dat de aarde en de zon een beetje om elkáár heendraaien, om zo de gulden middenweg te kunnen bewandelen om iedereen te vriend te houden.

Hebben ze die vervelende man Galileo met zijn rare nieuwe ideeën niet uiteindelijk in de ban gedaan?

Maar.... wat een omzichtige onzin, het is toch gewoon zo klaar als een klontje? De aarde draait om de zon!

Daar vergelijk ik altijd de huidige revolutie in de paardenwereld (bitloos, ijzerloos, stalloos etc) mee ;-)

één verschilletje Arabesk. Galileo kon zijn theorie onderbouwen. De kerk wilde de theorie niet aannemen.
De door jou aangehaalde onderzoeken missen al jaren onderbouwing. Ik vraag tenminste al jaren gericht naar specifieke onderbouwing die ik nooit krijg.
Dat maakt de ideeën niet minder sympathiek, maar misschien niet zo wetenschappelijk en "verlicht" als je zelf wel graag zou willen.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:08

Ik mag toch hopen dat dit een onnozel grapje is :+

Zulke theorietjes zorgen alleen maar voor meer anti-NH'ers.
En jezelf zo boven het 'klootjesvolk' verhevenen, vind ik enigszins 1945 en verder terug.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:53

Ik denk dat de meest "verlichte" mensen degenen zijn die zelf nadenken, goed naar hun paard luisteren en bereid zijn ook zichzelf onder de loep te nemen.
sommige NH-figuren worden als een soort nieuwe goden gezien als je in die vergelijking wil blijven.. dat is m.i. ook niet gezond.
maar in het algemeen heb ik wel de indruk dat er een tendens is om meer te kijken naar het paard, dat meer mensen de moeite nemen zich te verdiepen in wat hun paard motiveert, wat goed is qua gezondheid etc. en dat mensen ook eerder bereid zijn hun eigen gedrag onder de loep te nemen. toen ik leerde rijden hoorde je paardenmensen toch vooral over "eens flink aanpakken" als oplossing voor willekeurig wat. ben wel blij dat dat verandert.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:01

TS laat niets meer van zich horen, maar 1 bericht gepost, denk dat deze wartaal niet al te serieus meer hoeft te worden genomen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:02

Zijn geen Verlichte Denkers maar Commerciële Slimmerds :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:09

Wat ik mij dan steeds af vraag en al helemaal na aanleiding van de openingspost. Waarom wordt alles zo snel zwart wit aan gegeven? Ik doe niet exact het zelfde als de 'top' en geloof niet in ze, kijk alleen maar tegen ze op om wat ze bereikt hebben, niet om wat ze kunnen en de weg er na toe. Maar doe ook niet braaf wat de verlichters voor kauwen.

Het grootste deel heeft een eigen mening, doet niet wat Anky doet maar doet ook niet wat Monty doet, doet wat ze zelf denken wat goed is, een beetje van alles. Soms heb ik het idee dat deze groep altijd een beetje ontkent wordt. Als je niet in de 'top geloofd' maar ook niet achter de 'verlichters' aan huppelt wat dan?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:10

Dat heet pragmatisme. Nederland is er groot mee geworden.
Gebruiken wat handig is en werkt ;)

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 17:38

*klimt weer op haar stoel na een ongelooflijke lachbui*

Mensen die met dure woorden gaan strooien weten vaak niet dat ze juist het tegenovergestelde bereiken van wat ze willen bereiken. Mensen gaan juist de spot drijven met dit soort Poeha. Als je echt denkt dat je hiermee iets kunt bereiken, zou ik me aansluiten bij de partij van meneer Jan-Peter balkenende. Die weet ook een hoop stront te verkopen met zijn dure praatjes.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 17:45

Kan dit verhaal ook in het Nederlands...dus begrijpelijk voor iedereen??

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:01

Atalanta schreef:
Ik denk dat de meest "verlichte" mensen degenen zijn die zelf nadenken, goed naar hun paard luisteren en bereid zijn ook zichzelf onder de loep te nemen.
sommige NH-figuren worden als een soort nieuwe goden gezien als je in die vergelijking wil blijven.. dat is m.i. ook niet gezond.
maar in het algemeen heb ik wel de indruk dat er een tendens is om meer te kijken naar het paard, dat meer mensen de moeite nemen zich te verdiepen in wat hun paard motiveert, wat goed is qua gezondheid etc. en dat mensen ook eerder bereid zijn hun eigen gedrag onder de loep te nemen. toen ik leerde rijden hoorde je paardenmensen toch vooral over "eens flink aanpakken" als oplossing voor willekeurig wat. ben wel blij dat dat verandert.

Helemaal met je eens, er zou niemand boven niemand moeten staan en er zijn een hele boel manieren om met paarden om te gaan en voor elk paard kun je ze allemaal gaan uittesten.
Het idee, om er een uit te nemen, dat bitloos beter zou zijn dan bit vind ik al absurd, al is het voor het ene paard de enige mogelijkheid om op een leuke manier te rijden, maar voor een ander paard kan het dan weer alle twee.
En idd, die 'verlichte' denkende NHers weten er ook heel goed hun geld uit te halen, maar als je de combi van de twee 'geloven' maakt en verder wil kijken dan je neus lang is kom je vaak tot dezelfde vaststelling als zij, dan betaal je mss in plaats van 500 euro, 100 aan een paar trainingen en bereik je hetzelfde.
We zijn hier dan ook niet in de middeleeuwen en we kunnen de dingen niet zwart-wit zien, je zou direct een deel van de werkelijkheid missen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:58

Soylatte schreef:

:D :D :D
Zo, goede binnenkomer :D
Ik ben het in grote lijnen wel met je eens, misschien een beetje overdreven beschreven :D .
De paardenwereld hangt aan elkaar van de meest nutteloze, onzinnige tradities, die maar door jan en alleman nagewauwelt worden. "omdat het zo hoort" of "omdat we dat altijd al zo doen", daar kan je de paardenwereld mee samenvatten.
Opeens staan er dan mensen op die daar tegenin gaan. Het lijkt ook wel iets meer geaccepteerd dan 10 jaar geleden. Langzaam zie je dat dingen gemeengoed gaan worden, terwijl je je nog kan herinneren dat iets nieuw was en uiterst argwanend bekeken werd :D .

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:01

Sonja schreef:
Zijn geen Verlichte Denkers maar Commerciële Slimmerds :D

precies :) niks meer aan toe te voegen ;)

eef_paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:20

aerdenhout1 schreef:
Kan dit verhaal ook in het Nederlands...dus begrijpelijk voor iedereen??

_O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 23:34

Wauw... wat een nare theorie.
Ben je minder als je niet aan NH doet? :n

Laat ieder gewoon lekker z'n eigen manier toepassen. :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 23:42

Ik blijf het echt on-ge-lo-fe-lijk KNAP vinden dat iemand een topic van 2010 uit de catacomben van Bokt omhoog weet te hengelen. Echt on-ge-lo-fe-lijk KNAP.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 23:46

Nee hoor als je specifieke zoektermen op google gebruikt dan kan je zo in oude topics van bokt terecht komen, dus zo knap is dat niet. Ik had even niet door dat het een oud topic was en dacht: huh Kiwiko terug??? :oo Toch niet....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 23:47

Cassidy schreef:
Ik blijf het echt on-ge-lo-fe-lijk KNAP vinden dat iemand een topic van 2010 uit de catacomben van Bokt omhoog weet te hengelen. Echt on-ge-lo-fe-lijk KNAP.

>;)

Als er niet op gereageerd mocht worden, hadden ze het op slot moeten zetten.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 23:47

AmoorM schreef:
Cassidy schreef:

>;)

Als er niet op gereageerd mocht worden, hadden ze het op slot moeten zetten.

Haha dan zijn ze wel even bezig.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 23:49

Op zich is de melding die je krijgt niet echt te missen...

Natuurlijk is het niet verboden om te reageren, maar zou leuk zijn als het omhoog kwam door een toevoegende post...