Hoe overstap van bit naar bitloos(met touwhalster)?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SLover

Hoe overstap van bit naar bitloos(met touwhalster)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 17:00

Hoi allemaal,
Ik ben afgelopen zaterdag naar de equiday geweest in Leusden.
Ik vond het erg leuk en ben van plan om het helemaal om te gooien.
Ik heb namelijk het gevoel dat als ik naar mijn verzorgpony ga dat ik wat mis. Ik ga ik rij en ga weer weg. Maar ik wil graag wat meer doen dan dat!
Ik heb daar een touwhalster gekocht, om bitloos mee te gaan rijden. Hoe kan je het beste de overgang van het bit naar het touwhalster kunnen doen? En wat zou je nog meer met het touwhalster kunnen doen? Hoe moet je rijden met een touwhalster? Zijn er nog leuke grondwerkoefeningen om de band te verbeteren met je paard? Ik was misschien ook van plan om te starten met vrijheidsdressuur, kan ik dat beter met click-training doen of met lekkernijen als beloning?
Misschien kom ik een beetje verkeerd over, maar ik wil gewoon graag de band met mijn verzorgpony verbeteren en er echt wat speciaals van maken! :o Ik ben geïnspireerd door de equiday. Als ik nog meer vragen heb zal ik ze nog wel stellen in dit topic ;)
Groetjes Merel

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 17:04

Rijden met een touwhalster is alleen makkelijk als het paard je beenhulpen accepteerd. Met mijn verzorgpaard kan ik het zelfs buiten, met mijn eigen paard zit ik stuurloos. Je rijd an een los teugeltje, omdat het touw anders gaat schuren. Clickertraining doe je ook met beloning, het idee is alleen dat de click de beloning gaat worden en je precies het juiste gedrag kan belonen.

Er zijn hier veel mensen met verstand op dit punt, als je zoekt zal je op de meeste van je vragen al antwoord vinden.

SLover

Re: Hoe overstap van bit naar bitloos(met touwhalster)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 17:07

Oke, ik heb het idee dat ze niet zo heel goed op mijn been reageert. Maar dit zou ik toch wel kunnen oefenen? Hoe zou ik dat kunnen oefenen?

elvirah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 17:08

Ik dacht eerlijk gezegd dat een touwhalster allleen voor grondwerk geschikt is maar ik kan het mis hebben.
Wij gebruiken het ieder geval alleen daarvoor omdat het best heftig inwerkt.
Maar het is inderdaad heel goed om je band met je pony te verbeteren b.v. d.m.v. de methode van Parelli.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 19:48

RT-P ->> NH

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 19:50

Ik doe aan vrijheidsdressuur en werk met een clicker en voedselbeloning.
Ik geef steeds maar klein stukje hoor, meestal wortel of appel, maar het werkt goed!
Het boek van apporteren tot zitten is een erg goed boek!!

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:02

rijden met een touwhalster is wel heel scherp.. dan kan je nog beter met een goedpassend stalhalster rijden.. of met een bitloos hoofdstel.. met een touwhalster is het iig niet verstandig om op druk te blijven rijden..

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 21:36

"Heel scherp" is niet de juiste verwoording. Het KAN scherper inwerken als jij er aan trekt, maar wij zijn niet zo sterk tov een paard ;).
Ik zou eerst in stap proberen, eventueel aan de hand. Het is even wennen als je paard het touwhalster niet kent.
Rijden met touwhalster kun je beter niet met constante druk doen, je werkt met neckreining en je rijdt op je zit.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 22:09

@katia1993: dat bedoel ik idd ;)

SLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 11:22

Dus dat betekent dat ik de teugels los moet laten hangen? En hoe kan ik haar het beste duidelijk maken dat ze vooral op mijn been moet reageren? En Je kan toch wel een beetje druk op het halster zetten maar dan weer los laten als ze bijvoorbeeld rechts gaat?

SLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 11:23

P.S. Ik denk dat VD wel gaat lukken, ik heb het ook met mijn vorige verzorgpony gedaan ;)

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 13:26

Ja.. Als je naar rechts wil beetje druk zetten met je rechter teugel en met je linker been tegen haar zij aan drukken, is ze ook maar weer een klein stukje naar rechts moet je direct ontspannen en de druk van haar hoofd en zij weghalen..

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 16:18

Persoonlijk zou ik het iets anders aanpakken. Het is super dat Equiday zo inspirerend voor je is geweest, en het is heel goed je te willen verdiepen in het nh. Daar zit voor het grootste gedeelte een stuk gedrag bij. :)

Ga eens in de wei kijken, zonder iets van de paarden te willen. Ga zitten, en kijk: hoe gaan ze met elkaar om, wat doen ze de hele tijd, enz. Wellicht dat ze ook even bij jou komen kijken. Lees eens iets over natuurlijk paardengedrag, daar zijn hele leuke boeken over geschreven.

Voor het rijden en grondwerk zou ik eerst een lesje nemen als ik jou was, het is lastig om dat exact uit een boekje te leren, al kan dat zeker wel. Waar woon je in de buurt? Misschien zijn er nog aanraders. ;)

Een touwhalster is inderdaad niet gemaakt voor een constante aanleuning. Ik zou eerder aan een sidepull denken. :)

Koopto666

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 19:31

Ik rij zelf met touwhalster, aangezien Blue Moon hier het beste op reageert, maar heb de teugels eigenlijk altijd los hangen en rij compleet op mijn zit.

Als je het een keer wilt uitproberen, pak dan gerust eerst een stalhalster om te kijken hoe je verzorgpony hier op reageert en oefen goed je beenhulp en zit. Er gaat wat tijd inzitten, maar het geeft wel een pracht gevoel. Als je pony goed reageert op een touwhalster kan je altijd nog kijken welke bitloze optoming het beste bij de pony past. Dit is voor elke pony verschillend.